ביקורת ספרותית על נוטות החסד מאת ג'ונתן ליטל
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 15 בינואר, 2019
ע"י אודי


בשני דברים אני בטוח לגבי הספר הזה, אחרי קריאה שנייה בו, האחד: הוא בפרוש איננו יצירת מופת. רחוק משם. השני, ובניגוד לדעת רבים וטובים ממני, הוא ראוי למאכל אדם. כלומר ג'ונתן ליטל לא יצר דמות בלתי ראויה, וספרו אינו מבחינת חילול הקודש. אין הוא פוגע בזיכרון הקורבנות ואין הוא מאדיר את שמם של הרוצחים. מקסימום הוא עלול לגרום לסחרחורת קלה.

רבות נאמר ונכתב על מהותם של חיילי הרשע ועוזריהם בשנות השואה. וברובם מסקנה ברורה וזוהרת, הם בני אדם. אנשים רגילים כמוני וכמוכם, שבצירוף נסיבות היסטוריות, תרבותיות ואידאולוגיות הפכו למכונות הרג. לכן, בנוטות החסד, ליטל מתפרץ לדלת פתוחה. הוא לא מצליח להמם אותנו בידיעה המרעישה הזאת שהרוצחים הם אנשים רגילים. כך שמשפט הפתיחה המפורסם ואיתו המונולוג הידוע של העמודים הראשונים נקרא כמו ניסיון של ילד שמנסה להרשים מבוגרים בטריק שהם מכירים ממזמן. בנוסף ליטל כושל בהצגת התזה הנדושה של חנה ארדנט הודות הבנאליות של הרוע, בכך שהוא מציב גיבור שכל כך משתדל להתרחק מהיותו בנאלי עד שהופך לפסיכופט. הנה פאראדוקס.

באופן כללי הדמות של מקס אואה מופרכת ומלאת סתירות שלא מצליחה ללכוד את מהות האדם והטבע האנושי אלא את הדילמה מולה ניצב ליטל בהצגת הפרוטגוניסט שלו. מצד אחד נזהר שלא ליצר הזדהות רגשית גבוהה מדי בצורה מלאכותית ומאולצת (אואה הוא הומוסקסואל, מגלה עריות, רוצח את אמו ואביו החורג ) ומאידך מנסה לחבב אותנו עם דברי חלקלקות ומתיקה בהציגו את המנטרה הידועה שכולכם הייתם עושים כמוני אם הייתם במקומי. הדילמה מתגלה כבר בדפים הראשונים של הספר ובכך מתגלה ערוותו. נוטות החסד לא מצליח ליצור כל הזדהות או התרגשות. הקוסם חשף את הטריק כבר בהתחלה. וזה טריק שאנו מכירים ממזמן.

מקס אואה מזכיר לנו מישהו. אחד כזה שנמצא תמיד בצמתים החשובים בדרך, ומבעד לנקודת מבטו הייחודית אנו מגלים את ההיסטוריה בה אנחנו חיים ולפעמים את עצמנו. אבל בניגוד לפורסט גאמפ, אואה אינו דמות ייחודית על אף ניסיון הטרחני להפוך אותה לכזאת. נקודת מבטו נדושה, הוא אומר בדיוק את מה שהיינו מצפים ממנו שיגיד הוא לא מפתיע אותנו בבחירותיו, הוא מפרק את הקונפילקטים שניקרים בדרכו בדרך שגננת בגן חובה הייתה מצפה מהילדים שלה. מקס אואה לא מצליח אפילו להיות הנגטיב של פורסט גאמפ. הוא בסך הכול ניסיון כושל להמם, להפנט, לזעזע.

ברגע שהדמות הראשית בספר לא עומדת בציפיות שהכותב הציב לה, הספר עצמו נדון לכישלון טוטאלי אך כאן דווקא טמונות מעלותיו. ליטל יוצר יצירה אנציקלופדית בהקפה שנוגעת לתחומים רבים כמו בלשנות, פילוסופיה, גאוגרפיה ותרבות וחלקם זוכים לטיפול מרתק. הם לבדם מחזיקים את 900 עמודיו של הספר ומונעות ממנו לקרוס עם כוח הכבידה של גיבורו. במילים אחרות מקס אואה אינו מחזיק את הספר.

אחד הדברים שנאמרים כלפי הספר הזה בהקשר חיובי הוא התחקיר הרב שליטל ערך לפני שכתב אותו. אם כך תמוה הדבר שהספר זרוע בטעויות היסטוריות וגאוגרפיות וגרוע מכך בטעויות רעיוניות. אתעכב על אחת מהאחרונות, שם הספר נוטות החסד מרמז למחזה של אייסכלס מהמאה החמישית לפני הספירה שם אורסטס נרדף על ידי האריניות, אלות הנקם, לאחר שרצח את אמו, ומבקשות את דמו. לאחר שאורסט בסיוע אפולון מצליח להימלט מציפורניהן ועומד למשפט הוגן שם זוכה לחסד. האריניות זועמות על אתנה אשר בפסק דינה הן מאבדות את תפקידן ההיסטורי, אלות הנקם, והופכות לסנגוריות, נוטות החסד. בספר ליטל מבקש לעשות היפוך כלומר אואה מבקש את חסדן של נוטות החסד בתפקידן החדש אך הן משיגות אותו לנקמה. כך שהמשפט האחרון בספר : "נוטות החסד השיגוני" הוא טעות מתודולוגית גם אם במתכוון. כיוון שברגע שהן השיגו אותו הן כבר אינן נוטות חסד, הן אריניות.

המאה ה 21 ראתה כמה יצירות מופת בשנותיה הקצרות. נוטות החסד אינה אחת מהן. היא במקרה הטוב ניסיון להתמודד עם פרה קדושה, ולשחוט אותה בעזרת ציפורן.



28 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אודי (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, רץ.
רץ (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מופתית
מורי (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
אחד הדברים המטרידים בספר הוא ההזדהות של הקורא עם אואה. אואה אינו פסיכופת, אבל יש לו התקפים פסיכותיים שליטל מתאר אותם באופן מרהיב כמו דברים אחרים בספר.
טוביה, הספר אינו ספר שואה. למה אתה חושב שכן?
סוריקטה (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
אודי, קראתי בעניין את מה שכתבת אבל, למרות שכבר כשקראתי את הספר חשבתי שהבחירה של ליטל להציג את אואה כפסיכופת מחלישה את הספר, אני עדיין חושבת שזו יצירה גדולה, בעיקר מפני שלפחות בחציה (לא זוכרת בדיוק. קראתי מזמן) אואה הוא רציונליסט והמוסר היחסי שלו נראה כמו זה שמחזיקים רוב האנשים.
ואני לא בטוחה עד כמה זה מובן מאליו, זה שמדובר באנשים רגילים. גם היום, לא יודעת כמה אנשים חושבים על עצמם שהם מוסריים ונקיים גם כשהם שותפים לפגיעה קשה ומתמשכת באנשים אחרים. נדמה לי שהרבה.
tuvia (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
אודי, גם אני קראתי את הספר פעמיים ובאמת הייתי זקוק לפעם שניה כדי להבין את המסופר על כל דקויותיו יו אינני מסכים עם קביעתך . זהו ספר ברמה אחת לפחות גבוהה מכו ספר שואה אחר שקראתי ימי חיי.
כמו כן לא מצאתי בו אי דיוקים וטעויות מתודולוגיות.
אני מסכים עם הקביעה שיש בספר רעיונות יוצאי דופן אבל זהו כל ייחודו
טוביה
בוב (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת טובה. אני האמנם חולק על רוב דבריך ולדעתי הספר הוא כן יצירת מופת, אך הדרך בה הצגת את טיעוניך מעניינת.

ליטל לא טעה כדבריך כשרשם "נוטות החסד השיגוני". מטרתו של ליטל לאורך כל הספר הייתה לנווט את הקוראים למצב בו הם עצמם יהפכו מארניות לנוטי חסד. גם במחזה של אייסכילוס הפיכתן של האריניות לנוטות חסד על ידי אתנה לא הופך אותן לסנגוריות. הן פשוט יסתכלו על סוגיות משפטיות כשנקמה עיוורת היא לא הדבר היחיד שמנחה אותן.
מחזותיהם של הטרגיקונים הגדולים שימשו לא רק כבמה בידורית, אלא ככלי להעביר דרך הסיפורים המיתולוגים רעיונות פוליטים, חברתיים, מדיניים ומשפטיים רבים, ועסקו בקונפליקטים אקטואלים ביוון העתיקה.
אם כך, המשפט "נוטות החסד השיגוני" הוא אינו טעות מביכה. אלא בדיוק מה שהתכוון המשורר.
אודי (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
מחשבות, זאת בסך הכל ההתרשמות האישית שלי מהספר, ודעתי הפרטית והבלתי חשובה. וכמובן מכבד את שלך בכבוד רב.
מורי (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
אודי, חוזר ומזכיר: הוא הרביעי מתוך שמונה. אנציקלופדי בהיקפו? נו, נו.
מורי (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
אדמה, הספר הזה הוא מהמרשימים שקראתי בחיי. בינוני בטח שלא.
אודי (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה אדמה. כיוון שהספר דחוס, וכפי שכתבתי אנציקלופדי בהיקפו לא הגעתי למסקנה ברורה לגביו בקריאה הראשונה.
אדמה (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
תודה אודי, על ביקורת מצויינת ומנומקת. אם הספר הוא בינוני למה לקרוא אותו פעמיים?!
מורי (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
יעל, בשבילך יומיים וסיימת.
yaelhar (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
פרשנות מעניינת לספר שקראתי עליו די הרבה, אך לא קראתי אותו.
מורי (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
לא צריך אומץ. הספר מרהיב, חול''ב הו''ד לגמרי.
רונדנית (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
תודה על הסקירה, הספר על המדף מנסה לאזור אומץ להתחיל מסע של 900 ומשהו עמודים
חני (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
אני תוהה איך יכול להיות דיעה כל כך מנוגדת על הספר זה לא ספר פשוט אלא אחד שדובר בו רבות.
Pulp_Fiction (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
סקירה כלבבי. היה מעניין להיחשף לדעה שונה במקצת לאחר כל שירי ההלל.
מורי (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
לגמרי ספר מרשים. זה מה שקורה כשיורדים לפרטים ומנסים לפרש יתר על המידה. צריך לקרוא גם את נוטות החסד - הפולמוס.
אני סקרן מהם ספרי המופת האחרים.
אושר (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
ניסיתי לקרוא בגיל צעיר, היה יותר מדי בשבילי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ