ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שישי, 29 בינואר, 2016
ע"י פֶּפֶּר
ע"י פֶּפֶּר
האחיות שלי חזרו היום הביתה עם תעודות מחצית.
תעודות מאוד שונות מאלו שאני קיבלתי בכיתה א'. שלא לדבר על התעודות שקיבלו ההורים שלי.
בדף מצורף המיועד להורים, המנהל הסביר את חזון בית הספר:
על מה נכתוב בתעודה? מה מעניין אתכם לדעת על בנכם/בתכם בחמשת החודשים האחרונים...
כמה מושגים חדשים למד/ה בתורה, עברית, חשבון וטבע?
איך התקדם/ה במיומנויות קריאה וכתיבה?
עד כמה הוא "מצוין", "כמעט טוב מאד" או "בינוני"?
כמה פעמים הילד/ה שלי חייך/ה בביה"ס?
כמה פעמים התאכזב/ה מול מצב חברתי?
איך התמודד/ה עם אינספור שינויים בתחילת כתה א'?
באילו דרכים הביע את רגשותיו? בדיבור, ביצירה, בהתנהגותו?
איך אפשר באמת לצמצם חיים תוססים של ילד/ה לתוך דף קרטון של A4 או אפילו A3? מבחינתי, אי אפשר. העיקר הולך לאיבוד בדרך לדפוס. לכן חיפשנו דרך אחרת.
(...)
מכאן הגענו להחלטה שבגיל זה מתאים להכין שתי תעודות נפרדות:
תעודה להורים (ולא לילדים), דיווח עם הערות מילוליות המתארות את תפקוד בנכם/בתכם במהלך השנה. (...) בתעודה השתדלנו להתמקד:
א. בעמל ולא רק ביכולות.
ב. בהתבגרות והתמודדות ולא רק בכשרונות ברוכים.
מאידך, השקענו מאמצים כדי לנטרל מהתעודה מרכיבים ומסרים העלולים להטעות (...) כמו:
* התייחסות לציונים והשגיות "לשמה" במקום התייחסות לילד/ה כעיקר.
* תחושות של כישלון, דימוי עצמי נמוך, גאווה, או רצון של התלמיד/ה לרצות.
* תחרותיות והשוואות בין הילדים.
* שדר מטעה של שיפוטיות, קִטלוּג או "קיבוע".
בתעודה זו ייעדנו מקום מכובד לכם, אבא/אמא, לכתוב את דעתכם, מחשבותיכם, ו/או רגשותיכם כלפי התהליכים שבנכם/בתכם עבר במחצית הראשונה. כשליחים ושותפים, חשוב לנו ללמוד דרך זווית הראייה שלכם על החוויה והתפקוד של הילד/ה. נא להקדיש זמן, לכתוב כרצונכם, והחזירו לנו את התעודה תוך שבוע ימים. (אח"כ תקבלו בחזרה את התעודה).
תעודה לתלמיד - צבעונית וידידותית לילד/ה (עם סמלים מוכרים מחיי ביה"ס) המציינת את סיום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. בכך התלמיד מקבל חיזוק על מאמציו בביה"ס ללא תופעות הלוואי המוזכרות למעלה.
הוספנו הערה אישית של המחנכת המעודדת את הילד/ה מתוך חיבה ואהבה, יחס אישי, והכרה בנקודות החוזק והמאמץ שהשקיע/ה בביה"ס.
שתי הבנות חזרו הביתה עם תעודות מקסימות:
- נבונה וחיננית, שולטת בחומר הנלמד, יש לה חשיבה מתמטית טובה, מוסיפה לנו רבות מידיעותיה. אהובה מאוד! - כתבה המורה לחשבון.
- מאירת עיניים ושובת לב, עובדת בחריצות והתלהבות. מלאת מוטיבציה ונכונות, רוצה משימות נוספות מעבר לנדרש. - כתבה המורה לעברית.
המורה ליצירה התעלתה מעל כולן: - עוזרת לחברות ולמורה בחיוך רחב ובמאור פנים. בעלת דמיון וכישרון ייחודי. ילדת פלא!
- לומדת מקסים! משתתפת ומוסיפה לכולנו בתשובותיה החכמות - כתבה המחנכת.
- טוב לבה ונועם הליכותיה תורמים רבות לאווירה הטובה בשיעור - כתבה המורה לדרמה.
באמת שהייתי שמחה לפגוש את הבנות המקסימות האלה שכולן מדברות עליהן...
כמו שהסביר המנהל, גם התעודות להורים לא מתמקדות בהישגים. אין בהן ציונים מספריים בכלל; הן מציינות מילוי משימות ומצב לימודי - ממש כמו מאמץ, השקעה או רצון, וגם שמחת חיים, השתלבות בחברה, לב טוב וכוונה בתפילה.
כמו שאמרה אמא שלי, בטון שבין ציניות להערכה, בית הספר בחר להתייחס לתלמידים בגישה הוליסטית: להסתכל על הילד לא רק מהצד הלימודי, אלא מכל הבחינות; האם טוב לו, האם יש לו חברים, האם הוא מנסה להצליח, כמה הוא מתאמץ כדי לעמוד ברמה הנדרשת.
האחיות שלי שתיהן ילדות מוכשרות מאוד, לא הופתעתי שהתעודות שלהן נראו כך. אבל כשאמא שלי הראתה לי (בעילום שם כמובן) תעודות של ילדות מהכיתה שלה, ראיתי שגם לילדים מתקשים בלימודים התעודה משדרת מסר מאוד חיובי.
או במילים אחרות, בית הספר הזה, שכשאני למדתי בו היה נחשב בית ספר הישגי מאוד ודוחף למצוינות, מסמן לעצמו עכשיו ערכים אחרים. אולי חשובים לא פחות, אבל אחרים. ילד שובב עם בעיות משמעת וקשיי קשב וריכוז יקבל תעודה מעריכה לא פחות מזו של החבר המוכשר והממושמע שלו. אפילו אמיל היה מקבל כאן תעודה נפלאה.
הספר הזה, למרות גילו ושפתו המיושנת, הוא אחד הספרים האהובים על האחיות שלי. אמיל הוא כל כך מופרע, וכל כך מלא כוונות טובות, וכל כך יצירתי ומתוק, שאי אפשר שלא להזדהות איתו. הוא מהילדים האלה שנקלעים תמיד לצרות, שמקבלים עונשים על ימין ועל שמאל אבל בעצם אי אפשר ממש לכעוס עליהם.
"אמיל הוא ילד טוב," היא אמרה, "ואנחנו אוהבים אותו בדיוק כפי שהוא."
ואף על פי כן היא היתה מודאגת במקצת. זה קורה תמיד כשהשכנים באים ומתאוננים. בערב, כשאמיל הלך לישון עם הכּוּבַע והרוּבֶה שלו לצידו, ישבה לידו אמא ואמרה:
"אמיל, אתה כבר גדול ועוד מעט תלך לבית הספר. מתי תפסיק את כל התעלולים שלך?"
אמיל שם את ראשו על הכר. הוא נראה כמלאך קטן בעל עיניים כחולות ושיער שטוף-אור.
"טרה לה לה, טרה לה לה, לה," הוא אמר. כך הוא אמר תמיד כשסרב לשמוע משהו.
"אמיל מה יהיה כשתתחיל ללמוד, מה יהיה הסוף?" שאלה אמא אלמה בקול רציני.
"יהיה טוב, אני לא אעשה יותר תעלולים... כשאלך לבית הספר," אמר אמיל.
אמא של אמיל נאנחה. "כן, אני מקווה," היא אמרה ויצאה מהחדר.
ואז הרים אמיל את ראשו המלאכי מהכר:
"כן, אבל אני לא כל כך בטוח."
12 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
תקשה? לא תקשה. אבל בהחלט מיושנת קצת.
|
|
סקאוט
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
כן, של עם עובד.
זו רק מילה אחת.. כל שאר הספר כתוב בשפה בינונית שאני דווקא חושבת לא תקשה על ילדים לקרוא.
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
קראת בהוצאה הזאת?
"אנטון חביבי, מה קרה לכם, למה זה הניפותם את הדגל הדני?" |
|
סקאוט
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
סיימתי הרגע לקרוא את הספר, ספר חמוד שנעים לקריאה ומעביר שעה בכייף.
מה שכן, אני לא מבינה למה רשמת ששפתו מיושנת.. היא לא בדיוק מיושנת, הוצאת מרגנית מוציאה ספרים ששפתם גבוהה ומיושנת אבל ילד ושמו אמיל? מסופקני.
בכל אופן, כתבת יפה! |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
ברור שכיוונתי אליך.
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
אפרתית,
את סגורה על מה שכתבת?
את בטוחה שהתכוונת אליי? לא שאני מתנגדת למחמאות חלילה אבל רק עשיתי קופי-פייסט... |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
פואנטית, את מרגשת ומבינה ילדים.
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
המממ, סבא שלי
היה סבבה (עד כמה שהספקתי להתרשם ב- 10 שנים של מודעות עצמית - הוא נפטר כשהייתי בת 15) אבל זה לא הוא, זה סבא של מישהי אנונימית שכתבה את זה וזכתה לתהודה וואטסאפית רחבת היקף.
צמצמתי את הרווח המבלבל (את רואה, לא תמיד הרווחים הם ידידים). |
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
הו אסטריד...
|
|
האופה בתלתלים
(לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מקסימה.
אצלנו בבית הספר (שאבא שלי אחראי להקמתו, וכך הולכת לה לפח שארית האנונימיות שלי בסימניה) לא היו מספרים בתעודה, אלא רק משהו בסגנון שאת מתארת. (טוב, עם הערות לשיפור, גם) ובחטיבה באמת לקח לי זמן לעכל את עניין המספרים. כמו כן, אסטריד לינדגרן!!!!!!111 |
|
קריקטורה
(לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
מותק של ביקורת :)
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
אני לא יודעת... כנראה אני בכל זאת חלק מהעולם הישן. התעודות האלה נראות לי כמו רעיון מקסים, שצריך להיזהר שלא יגלוש.
אני חוששת שממוסדות שמשדרים לתלמידים מסרים כאלה, לא יצמחו לנו מדענים, רופאים, אנשי צבא, מהנדסים או בעלי מקצוע אחרים מן השורה הראשונה. את קצת מעודדת אותי, רויטל, אבל מעט מהדאגה נשארה :) אלון, שלח אותם אלינו. אולי לא ילמדו יותר טוב, אבל לפחות יקבלו תעודה מהאגדות. וסבא שלך, פואנטה, נשמע איש נפלא. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
התעודות האלו נשמעות כמו רעיון נהדר.
בדיוק ביום חמישי הייתי בהרצאה, בבי"ס בו הילד שלי לומד יום בשבוע. ההרצאה התבססה על הספר "כוחה של נחישות" של קרול דווק, מקווה להשיג אותו בקרוב ולכתוב כאן סקירה ואז אוכל להציג את הרעיונות שלה, אבל נקודה משמעותית אחת היתה עד כמה שבחים על מאמץ תורמים למוטיבציה (ובסופו של דבר גם להישגים) יותר מאשר שבחים על יכולת, חכמה וכשרון. כך שתעודה שמכילה יותר ממספרים שמכמתים לכאורה את היכולת של הילד, או כמו שציטטת - בעמל ולא רק ביכולת, בהתמודדות ולא רק בכשרונות - היא מבורכת בעיני. ביקורת יפה, כרגיל;) |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
זה רעיון מקסים.
והתפוחים הקטנים לא נפלו רחוק מהתפוחים הגדולים :-)
אתמול שיתפו אותנו במסר דומה בקבוצת וואטסאפ (שרוב הזמן כל-כך חסרת תועלת). זה ארוך אבל שווה קריאה. "רוב הילדים מקבלים היום דף לבן מודפס בדיו שחור ועליו מתועדים חייהם בחודשים האחרונים במספרים ו/או במילים – התעודה. זה לא משנה מה גיל הילד שלכם, החל מכיתה א’ ועד סיום שהותו במערכת החינוך – יש לתעודה חשיבות גדולה ובכל זאת קשה לפעמים לחבר את גיליון המספרים הזה לילד הפרטי שלכם. קחו את התעודה של ילדכם וקראו אותה – מה היא באמת מספרת על הילד שלכם? האם היא יודעת לספר על זה שהוא אוהב מאוד דרקונים וסיפורי מיתולוגיה או שהילדה הכישרונית שלכם מציירת מדהים ורוצה כבר עכשיו להיות מעצבת אופנה? האם התעודה מספרת שבהפסקות לילד מאוד קשה ועצוב והוא מסתובב לבד בין המתקנים בחצר או שהילדה שלכם ארגנה חבורה נוספת של ילדים למכירת חצר ותרומה לקהילה? אז מה באמת מספרת התעודה? היא מספרת לכם על סטטיסטיקות וממוצעים – וכעת המספר שכתוב ליד מקצוע שפה, מתמטיקה או תנ”ך מעיד על המקום שבו הילד שלכם נמצא ביחס לחומר הזה – וזהו. המספר הזה לא מעיד על אותם ילדים שמאוד התאמצו לשבת וללמוד למבחן אבל נבהלו ונלחצו ברגע האמת, המספר הזה לא מעיד על הילד הפרטי שלכם שבכלל לא היה מוכן להיכנס לשעורים ועכשיו הוא עושה מאמץ להיכנס, המספר הזה בוודאי לא מציג איזה חבר טוב הוא לשאר הילדים בכיתה והמספר הזה לא משקף בכלום את עולמו הפנימי והמחשבות שלו על עצמו ועל העולם. אינני יודעת איזו תעודה יביא הילד שלכם הביתה, הסיפור האמיתי בעניין הוא מה תעשו ואיך תתנהגו עם הילד והדף הלבן שהוא מחזיק ביד, כי בסופו של יום הקשר שלכם עם הילד הוא החשוב מכל והוא זה שיעזור לו לצעוד במסלול חייו. לכן חבקו אותו ושבחו אותו על הישגיו, גם הקטנים ביותר, ספרו לו על התעודות שלכם, ובעיקר תנו לו הרבה מקום לספר על עצמו ועל התחושות שלו. כשהייתי ילדה וקיבלתי תעודה, הייתי תמיד מראה אותה לסבא שלי, הוא אף פעם לא היה פותח אותה, הוא רק היה מחבק, מנשק, נותן שוקולד ודמי כיס. הוא אמר שהחיוך שלי שווה יותר מכל ציון … :)" |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
אח, הילדים השובבים שלי ותעודותיהם חסרות הפשר :-/
|
12 הקוראים שאהבו את הביקורת