ספר לא משהו

הביקורת נכתבה ביום שבת, 10 באוקטובר, 2015
ע"י נצחיה
ע"י נצחיה
פוביזם הוא זרם בציור המודרני שהתפתח בצרפת בראשית המאה העשרים, והוא מאופיין בצבעים עזים, בקונטרסטים, במשיחות מכחול נמרצות, ובשימושים מוזרים של אור וצל. הצייר המזוהה ביותר עם הזרם הזה הוא אנרי מאטיס. ציירים שהושפעו מהזרם, אם כי אינם משוייכים אליו ישירות הם מונה, קנדינסקי, וכמובן מארק שאגאל. רבים מסתייגים מציור מודרני באמירה שזה "לא ציור בכלל", ושאלו "סתם קשקושים שאפילו ילד קטן יכול למרוח". אני יכולה להבין את הגישה, אבל בכל זאת אני מאוד אוהבת את קנדינסקי. גם שאגאל ומירו חביבים עלי, אבל קנדינסקי יותר. מה שנראה במבט ראשון ככתמי צבע מקושקשים על הבד, יוצר במבט שני ובהתבוננות מזוויות שונות מראה המרגש בהרמוניה ובאסטטיות שלו.
יש חוכמולוגים שמנסים להראות כמה ציורים מהסוג הזה אינם אמנות בכלל. "הנה," הם אומרים, ומורחים כמה כתמי צבע על דף, "גם זה ציור מודרני". וזה לא עובד. כי אין להם את ה"משהו" הסודי הזה, הבלתי ניתן להגדרה, שיש ביצירות של קנדינסקי ומירו, הקסם הזה, שהופך אוסף כתמים ליצירה מרגשת ונוגעת.
"הנערה שהשארת מאחור" הוא יצירה ברוח פוביסטית של צייר בידיוני מהאסכולה של מאטיס. הצייר התלהב מהמראה של סופי, זבנית פשוטה בחנות בגדים, וצייר את דיוקנה. בגוונים לא סבירים, אבל כנראה בנאמנות. מאוחר יותר לפבר וסופי נישאו ועברו לכפר צרפתי קטן. ואז פרצה "המלחמה הגדולה", היא מלחמת העולם הראשונה, והאוהבים נפרדו. בניסיונות להתגבר על געגועים ודאגה לבעלה, עם כיבוש גרמני עוין, ועם מחסור במזון ובחומרי הסקה, מנהלת סופי פונדק ובית מלון. הקומנדנט, מפקד הכוח הגרמני הכובש חומד את הדיוקן של סופי, וכנראה גם את סופי עצמה. עד כאן העלילה קוהרנטית יחסית, וגם הדמות של סופי מלאה וסבירה. אלא שאז קופצת העלילה תשעים שנה קדימה, אל בעלת הדיוקן הנוכחית. ליבי היא אלמנתו של אדריכל נודע שנפטר בפתאומיות והשאיר אותה מתאבלת בבית זכוכית מעוצב ומינימליסטי. היא יוצרת קשר לא ברור עם חברתה לשעבר לספסל לימודי האומנות, עם הומלסית בחצר ביתה, ומנהלת מערכת יחסים קלושה עם אביה ואשתו, ומערכת חובות מסועפת. ואז דורשים ממנה את יצירת האומנות שירשה מבעלה בטענת רכוש מלחמה גנוב. להבדיל מסופי, ליבי לא מצליחה להתפתח במהלך העלילה, והיא נותרת דמות שטוחה בעלת קווי מתאר גסים. כלומר, ברור שהיא מ"הטובים", אבל לא מעבר לזה.
זהו, בערך. קשה לומר מה הופך סיפור לסיפור. אולי גם זה קסם כזה. קצת איפיוני דמויות, עלילה, מצבים, מניעים, תיאורים, שמתרקמים יחד לידי שלמות מרגשת ומעוררת מחשבה. או שלא. ואצל ג'וג'ו מויס, צר לי לומר, זה פשוט לא. הדמויות לא מצליחות לקבל נפח, המניעים לא ברורים, התפרים של העלילה גסים. נראה בעיקר שהסופרת לא החליטה מה הוא רוצה להיות: רומן רומנטי? ספר המתאר התמודדות עם אובדן והחלמה? עלילה משפטית? סיפור היסטורי מרגש? תסריט לסרט מצליח? וכך היא מורחת כתם מזה, וכתם מזה. אבל בהעדר מגע הקסם התוצר בינוני מינוס.
מה שכן, אני חייבת לומר שקסם אחד נוצר. או לפחות תמימות דעים מפתיעה. באורח נדיר אני מסכימה בהחלט עם דעתו של מחשבות על הספר הזה. האח.
22 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
טופי
(לפני 10 שנים)
על כך אני מנועה מלהגיב.
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים)
טופי, תודה רבה לך.
ומה היו חיינו מבלעדי הקשקושים? |
|
טופי
(לפני 10 שנים)
מאוד אהבתי את הביקורת ודאי בגלל הקישקושים....
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים)
live, תודה רבה לך.
|
|
רחלי (live)
(לפני 10 שנים)
אהבתי את הביקורת המשובחת...למרות שבאופן אישי אהבתי את הספר...
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים)
אפרתי, לצחוק זה מצוין. בעיקר בימים קשים אלה.
|
|
אפרתי
(לפני 10 שנים)
הצחקתיני, אחותי.
|
|
אריאל
(לפני 10 שנים)
שונרא... :)
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים)
שונרא, אני בטוחה שפעם אני אצליח להבין את הראש שלך. היום קצת קשה לי.
|
|
שונרא החתול
(לפני 10 שנים)
כן, יש הרבה איזם, אבל אילו זרמים נוספים קיימים בפורמט המשקלי של פוביזם וקוביזם?
האם יש גם בוביזם, גוביזם ולוביזם? בעיקר מעניין אותי להכיר את זרמי הדוביזם, זוביזם, חוביזם וצוביזם. אני מצמצמת את ביקוריי במוזיאונים למוזיאונים בחו"ל, ולכן מוזיאון ישראל ייאלץ להסתדר בלעדיי, אלא אם כן מוצגות בו יצירות מזרם הינשופיזם שאני פטרונית נלהבת שלו. |
|
נצחיה
(לפני 10 שנים)
שונרא, שמחתי ללמד.
יש גם אקספרסיוניזם, פוטוריזם, פוינטיאליזם, מינימליזם, דאדאיזם ועוד הרבה. מומלץ לבקר במדור המתאים של מוזיאון ישראל. מרתק. |
|
נצחיה
(לפני 10 שנים)
שרון מוזס - מותר שלא להסכים.
עם זאת אשמח לשמוע במה ליבי מקבלת נפח, ואיך בדיוק היא "ממשיכתה של סופי"? הדמות של סופי היא אנושית כי יש בה פחד, אבל גם אומץ. יש בה נאמנות, אבל גם קורט בגידה. היא מסייעת לאנשים ורואה בהם את הטוב, ובכל זאת נפגעת אנושות מהקרובים לה, ואינה בהכרח מושיטה את הלחי השניה. אם נאסוף מרחבי הספר את דמותה של ליבי נקבל משהו כמו: טובה, קלה לכעוס, מתאבלת, מתקשה לפעול בהיגיון ואימפולסיבית. משהו כמו פלקט שאפשר לתלות עליו סיפור אהבה ודילמה (כי היא נחמדה ומסכנה כל כך), אבל לא דמות מלאה שאפשר להזדהות מולה. ככה אני לפחות הרגשתי. אשמח אם מישהו חושב אחרת (ולא, הביקורות הנלהבות באתר לא משכנעות, כי הן ברובן קצרות ולא מנומקות). |
|
שונרא החתול
(לפני 10 שנים)
עד עכשיו ידעתי שיש קוביזם. עכשיו למדתי שיש גם פוביזם.
זה בטח ישמש אותי מתישהו באיזה משחק טריוויה. |
|
נצחיה
(לפני 10 שנים)
תמיד אוהב אותו - אין צורך להתעצב.
הניסיון הראה שדווקא ספרים בינוניים מאוד הופכים בידיים הנכונות לסרטים טובים מאוד, וזה לעומת ספרים טובים שקצת קשה להסריט בלי להכביד או לשעמם. אז הפוטנציאל נשאר. ותודה. |
|
נצחיה
(לפני 10 שנים)
מחשבות, אכן - יום טוב להאמין בו בניסים.
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים)
יעל הר, תודה על תגובתך :-)
אני לא יודעת למה, אבל תמיד הציורים שלו משרים עלי שלווה. אולי זה משהו בבחירת הצבעים. |
|
שרון מוזס
(לפני 10 שנים)
אני בכלל לא מסכימה. הספר הזה מעולה. ליבי בכלל לא דמות שטוחה - יש לה ערך כממשיכה עתידית של סופי. והסיפור של סופי ממש טוב.
|
|
תמיד אוהב אותו
(לפני 10 שנים)
ביקורת נפלאה, ואני אומרת זאת בצער. לא מפאת הביקורת, אלא בשל הסוגייה שעולה מתוכה- כמה עצוב כשיש פוטנציאל, אך הוא לא מגיע למימוש מלא ונזנח לטובת דבר מה מעורפל.
|
|
תמיד אוהב אותו
(לפני 10 שנים)
ביקורת נפלאה, ואני אומרת זאת בצער. לא מפאת הביקורת, אלא בשל הסוגייה שעולה מתוכה- כמה עצוב כשיש פוטנציאל, אך הוא לא מגיע למימוש מלא ונזנח לטובת דבר מה מעורפל.
|
|
מורי
(לפני 10 שנים)
טוב, נסים קורים לפעמים. דייקת לגמרי במה שאמרת וטוב ממני.
|
|
yaelhar
(לפני 10 שנים)
שותפה לחיבתך לקנדינסקי...
|
22 הקוראים שאהבו את הביקורת