ביקורת ספרותית על אחת שאלתי מאת משה אופיר
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 4 ביוני, 2013
ע"י בלו-בלו


ככלל אני לא אוהבת אנשים מוארים. לפחות לא בסמוך למועד בו גילו את האור. זה כולל חוזרים בתשובה, יוצאים בשאלה, טבעונים או אצי מרתון. המשותף לכל אלו הוא שהם משוכנעים בצדקת דרכם, חסרי ספקות ותהיות, ובעיקר מרגישים שחובה עליהם להפיץ את הבשורה באופן כפייתי לכל הסובבים אותם. איכשהו אני מוצאת את עצמי עם הגיל יודעת פחות וספקנית יותר.

מסיבה זו לא התלהבתי לקרוא ספר העוסק בגבר דתי שמתחזק והופך לחרדי, ולבסוף יוצא בשאלה. (כל זה כבר נמצא על הכריכה האחורית כך שאין כאן שום ספוילר). חשבתי שאקרא כאן ביקורת נוקבת חד צדדית ופלקטית על העולם החרדי, לצד האלהה של התרבות החילונית, כך שלא התלהבתי לקרוא את הספר. יצא שהגעתי איכשהו לאירוע השקה של הספר לפני כשנה. במהלך הערב קרא אופיר קטעים מספרו. יותר משהקשבתי התבוננתי בו. הוא נראה לי הרבה יותר אבוד ותוהה ומחפש מאשר מואר. החלטתי לתת לספר הזדמנות. שנה חיכה לי הספר על המדף, מחכה לרגע שיהיה לי כוח לקרוא ספר "כבד".

הספר כתוב היטב. הוא רהוט וקולח ושפתו עשירה, וגם עושה שימוש מבריק בטקסט המקראי ובספרות בכלל. ענר קומרה, גיבור הספר, שהוא כנראה גירסה די מדוייקת של אופיר עצמו, הוא בן למשפחה ירושלמית דתית שמחליט בנערותו להתחרד. הוא הופך לבחור ישיבה במשך עשר שנים ועם הזמן בוחל בחייו ובאמונתו מתפקר ועובר לתל אביב. אבל גם שם אין לו מנוח והוא מנסה לברוח מחייו, הפעם כחילוני.

אופיר אמנם מבקר את החברה החרדית אך גם מהחברה החילונית אינו חוסך את שבט לשונו, אפילו להיפך. בעוד שבביקורתו את החברה החרדית ניכרים גם הרבה אהבה וגעגועים לקהילה התומכת, הרי שביקורתו את החברה החילונית התל-אביבית היא שוצפת וקוצפת ללא שום חמלה.
ההשוואה שעושה אופיר בין הקהילה החרדית לזו החילונית היא מרתקת ומאירת עיניים. הדמיון שהוא מוצא בין שתי הקהילות שלכאורה שונות כל כך מן הסתם יכעיס את שתיהן.
"בעיקר חששתי שאם לא אבלע בעצמי את תל אביב, תבלע היא אותי. למרות שאין לי שום נטייה אישית להתגולל בקרב ההמון, להיות מושפע או להיצמד להרגלים חברתיים, עדיין היה בעיר משהו כל כך סוחף, טוטאלי, עדרי וכופה, שגרם לי לחשוש מפניה. אמנם הצלחתי להתמודד עם החברה החרדית, שהיא, לכאורה בכל אופן, מסוגרת יותר, כופה ומוחלטת יותר, אך שם הכפייה נעשתה בכפייה, דבר שבקלות אתה מוצא בעצמך כוחות להתנגד לו. כאן הכפייה נעטפה בחופש כביכול, בפנים נאות ומסבירות... והשטן שמגיח מאחור בלי שימת לב, הוא המסוכן שבעתיים."

אופיר לא מהסס לשחוט פרות קדושות של החברה החילונית. תיאורו החי המתובל בהומור מושחז של האבל בתל אביב אחרי רצח רבין הוא פשוט מבריק. גם תיאוריו את הרוחניות החילונית מצחיקים וסרקסטיים. "שכן מהבניין שממול שב מהודו, מואר למחצה, כינס סביבו עדר מאמינים ועסק איתם ברוחניות שכללה גם את משנתו של רבי נחמן מברסלב, שאליה התוודע שם על גדות הגנגס...גם ההסבה על כריות ומזרנים, שהיתה רוחנית, הפכה מהר מאוד לגשמית...אם רק היה ניתן לי לכל הרוחות כיסא רגיל וגשמי הייתי שוכח ממנו ומן החומר מהר מאוד. אחר כך דיבר אותו מלומד על תחלואי הגוף ועל כל מני שיטות ריפוי שגם הן, כך טען, מבית מדרשו של הרבי מאומן כמו גם של האינדיאנים אשר על גדות האמזונס. רציתי לספר למסובים שרבי נחמן מברסלב, שונא הרופאים המושבע אגב, נפטר למיטב ידיעתי בגיל שלושים ותשע משחפת. הוא כנראה טופל, אם אכן טופל, בחוסר יעילות בידי רשויות הרפואה האוקראיניות של המאה השמונה-עשרה, שגם מאתיים שנה אחר כך לא התפרסמו בעולם בכישוריהן המובחרים."

הביקורת העיקרית שלי על הספר, שבגללה התלבטתי אם לתת לו את הכוכב החמישי, היא שהוא יותר אוסף של קטעים פילוסופיים או פובליציסטיים מאשר יצירה ספרותית. אופיר הוא מטיף זועם שמיטיב לנסח את משנתו, אך כושל בלאחד אותה לכדי רומן. הספר נכתב מהראש הרבה יותר מאשר מן הבטן, והוא דומה לפלפול תלמודי, מובחר אמנם, מאשר לסיפור. בחלקים נרחבים מהספר לא הצלחתי להזדהות עם הגיבור, אפילו בתהפוכות הגדולות ביותר שעברו עליו. זה בעיקר נכון בחלקו הראשון של הספר המתאר את ענר כבחור ישיבה. נדמה כאילו אופיר עצמו מפחד להתחבר אל דמותו החרדית שזנח בעברו הרחוק, וכך נשאר ענר החרדי דמות מנותקת ותלושה שקשה להתחבר אליה. חבל שאופיר חושש לתת לקורא להבין לבד, ומרבה להאביסו במסקנות בלבד. אילו היה מוותר על חלק מהסיפור, בעיקר ממעט בהתפלמסות, ובמקום זה מפרט מאורעות מסויימים ולא מפחד להרגיש היה מתקבל ספר של הרבה יותר מחמישה כוכבים.

אגב, הספר לא מופיע במבצעים של צומת וסטימצקי ולכן, כפי ששין שין כתבה בביקורתה, כמעט שלא מוכר, לפחות לא בסימניה. מקווה שהצלחתי להמשיך את מה ששין שין התחילה, ולנסות לשכנע לקרוא ספר שלא מופיע בארבע במאה.
41 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אפרתי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
כשאת נכנסת לדף שלי יש שם 2 סיפורים ישנים ושיר אחד. זה השיר שכתוב על הציור. אשלח לך אותו בדואר הפנימי.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
שין שין- הסופר לא מרגיש מואר והספר ממש לא מטיף. זו היתה טעות שלי שבגללה דחיתי את הקריאה.
אני ממש מצטערת אם זה לא הובן מהביקורת.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
איזה בלוג? נכנסתי לדף שלך ולא מצאתי תמיד רציתי לצייר אבל אני בינונית לחלוטין. טובה מספיק כדי שאנסה לציר. אבל לא מספיק טובה בשביל שזה יצליח
אפרתי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
הציור שלי, אבל כדאי לראות אותו יותר בגדול אם נכנסים לבלוג שלי. ואם כבר נכנסים... אז כתוב עליו שיר שכתבתי והוא כתוב גם בסיפור שכתבתי. ואל תהיי ירוקה מקנאה, בלו בלו, אני ירוקה מקנאה מעוצמת ההישגים שלך. שין, את לא רואה את הציור?
שין שין (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
היי אפרתי, איפה הציור? נב באופן אישי אין לי סבלנות למוארים, למטיפים וכד. לכן לא נראה לי שאקרא את הספר.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אפרתי - האם הציור החדש בניק שלך הוא שלך? אם כן זה לא הוגן שמישהי אחת גם כותבת כמוך ועוד מציירת ככה... אני ירוקה מקנאה!!
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
נעמי, אהבתי את הנימוק שלך על חידוד הנימוקים שלך עצמך. לא חשבתי על זה. ובאמת הציור מקסים.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אפרתי, אני מסכימה איתך - עם שתי הסיבות שמנית. אני מסתפקת היום בשנות את הסובב אותי ולא את העולם.
טופי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
בלו בלו ישר כוח! ביקורת מוארת כהלכה
נעמי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
תודה =)
אפרתי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
צודקת נעמי וגם הציור שבניק שלך יפהפה.
נעמי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אני עדיין לא התעייפתי מספיק מוויכוחים, אבל אני מסכימה שזה יכול להתיש. כששואלים אותי מה יצא לי מזה, הרי גם ככה אף צד לא ישנה את דעתו, אני משיבה שהמטרה שלי היא כלל לא לשכנע את האחר בצדקת דברי, אלא קודם כל זה דורש ממני לחדד את הטיעונים שלי (בעיקר מול עצמי) ועל כן אני המרוויחה הראשית. מלבד זאת, אם לומדים להקשיב לשני באמת ולא לחכות לשנייה שהוא יסיים כשגלגלי המוח מנסחים את התשובה תוך כדי, מרוויחים זוויות ראיה חדשות, גם אם אין מקבלים אותן. כל זה כמובן כאשר יש דיון מתורבת ולא שוק צווחני.
אפרתי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אני חושבת שההמנעות מווכחנות היא חלק מהתבגרות, ומן הידיעה שלא נשנה את העולם בהרבה על ידי דיבורים. אולי גם עייפות. כי כדי להתווכח צריכים להשקיע אנרגיה נפשית רבה שאין לנו.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אפרתי- כנל. גם אני בורחת מויכוחים כאלה כיום. בפורומים כאן הגבתי מעט מאוד ותמיד הצטערתי אח"כ.
למרבה הפלא התפתח כאן דיון שאין בו שום התלהמות או עלבונות.
ואולי אין זה פלא- אותם מעליבים לא יגיבו לביקורת שלי...
אפרתי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
פעם הייתי ווכחנית. ימין שמאל, דתיים חילוניים וכו' וכו' היום אני בורחת מוויכוחים כאילו הייתי עילגת. וגם מהפורומים באתר אני בורחת כמו מאש. אני פשוט בולעת וממשיכה הלאה. אבל להרגיש אני עדיין מרגישה. ככה עזרה לי הביקורת שלך והדיון המחכים הזה להגדיר עצמי כ"מוחשכת" או אולי כעמומה.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
היתה תקופה שעשיתי משהו דומה, בעיקר בפוליטיקה. אבל זה לא היה מתוך הזדהות עם הזולת אלא כי הדעות שלי בדרכ לא מתאימות למקובל - הן מן עירוב. יצא שכל הזמן הייתי מתווכחת ועייפתי מזה.
לא דמיינתי אותך כמתווכחת אלא כדפלומטית שיודעת לומר את הדבר שיצנן את הרוחות.
אפרתי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
ההיפר אמביוולנטיות גורמת לי להכנס לתוך עורו של הזולת ולהרגיש ולחשוב כמוהו. לכן בפני חרדים אגן בלהט על טיעונים חילוניים והפוך. איך אמרה אמך? קשה, קשה.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה נעמי!
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אפרתי- אהבתי את ההגדרה עוברים לתיאבון. האידיאלוגיסטים קרובים יותר לליבי.
אמי באה מבית דתי לאומי וסבתי מבית חרדי. כשהקרובים החרדים היו שואלים את אמי למה היא לא מקיימת יותר מצוות אמי היתה נאנחת אנחה עמוקה ואומרת "קשה, קשה". אותי התשובה הזו שיגעה כילדה. חשבתי לעצמי שאם את מאמינה שזה נכון את מוכרחה לקיים את המצוות והקושי לא רלוונטי. עם הגיל התמתנתי קצת.
גם אני אמביוולנטית מדי מכדי להיות מוארת,
אם כי הרבה מחברי נאלצו לשמוע את משנתי הסדורה בהרבה נושאים, חשובים ושןליים כאחד...
אפרתי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
בתור אדם שסובל מתסמין שנקרא היפר אמביוולנטיות, אני מניחה שמוארת כבר לא אהיה.
נעמי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
מצטרפת לשבחים על הביקורת הנהדרת! נהניתי לקרוא.
אפרתי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
בואו נקרא לאנשים האלה "עוברים", כדי לפשט את העניין (ולא חשוב מאיזה צד). יש עוברים אידיאולוגים ויש עוברים "לתיאבון", שמערכת הסיבות שלהם למעבר פשוטה בהרבה וקשורה לענייני נוחות. גם חיבוק קהילתי נחשב נוחות וגם אכילת פירות ים נחשבת נוחות. אצל עוברים לתיאבון מערכת השיקולים פשוטה בהרבה מהאידיאולוגיסטים.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
כל "מעבר צד" הוא קשה מאוד שכן הוא כרוך בשינוי טוטאלי שמערב את כל תחומי החיים, והרבה פעמים גם ויתור על חברים ומשפחה. נראה לי שלחוזרים בתשובה יש תחליף מסויים בקהילה. אני גם חושבת שכשמרגישים "מוארים" מערכת החוקים של הדת לא נראית כובלת כל כך.
אני מסכימה שיוצאים בשאלה לא הצליחו להוציא מהם את הדת. הם ניתנים לזיהוי בקלות ע"י שפת גוף. גם חוזרים בתשובה. שפת הגוף נקבעת הרבה מאוד ע"י החינוך בילדות, וגם אם מחליפים דיעות כמעט בלתי אפשרי להחליף שפת גוף. אפשר לזהות גם על פי שפת הדיבור, למרות שאותה מצליחים לשנות חלקית.
אפרתי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
הרבה יותר קשה לצאת בשאלה. את צודקת. מצד שני, לחזור בתשובה זה קשה מנשוא גם כן. אני לא מדברת רק על מערכת חוקים כובלת כל-כך, אלא על מה יחשבו עליך המשפחה והחברים... היוצאים בשאלה שאני מכירה מהתקשורת יצאו מהדת אבל לא הצליחו להוציא אותה מהם. קשה.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
במחשבה שניה - נראה לי שבכל זאת יותר קשה לצאת בשאלה כי זה כרוך בויתור על קהילה תומכת, בעוד שבחברה החילונית יש ניכור וזרות ואין מערכת תמיכה מקבילה.
אבל אולי אני טועה. לא "עברתי צד", זו פשוט מסקנה שלי מאנשים שהכרתי שכן עברו צד. יוצאים בשאלה תמיד נראים לי בודדים מאוד בעוד שחוזרים בתשובה לא.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה נוריקוסאן!
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
יעל ואפרתי - מסכימה איתכן. מעבר כזה הוא טראומטי ודורש המון אומץ (ולדעתי גם טוטאליות, שבעיני שקולה ל"מוארות").
נוריקוסאן (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
הביקורת מרתקת, והדיון שהתפתח מרתק כשלעצמו.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה עולם!
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
דושקה - מסכימה איתך לגמרי.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אפרתי, מסכימה איתך שזה אכן הפוך - לפחות מהמשפחה הרחוקה שלי היא חרדית. ולפעמים זה שאי אפשר לדבר בחופשיות על כל נושא גורם לכך שקצת חושבים לפני שמדברים, מה שעשוי למנוע שלשול...
yaelhar (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
צודקת, אפרתי. זה קשה מאד ודרוש מבנה נפשי מסויים כדי לעשות את המעבר (באמת לא חשוב מאיזה צד). לכן הם תמיד מיעוט, ובין השאר הם חייבים להיות "מוארים" ומיסיונרים אדוקים לדרכם החדשה. זה חלק הכרחי למעבר הקשה אותו עשו.
אפרתי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
קשה מאוד מאוד לקום וללכת. בעיני זה הרבה יותר לקום וללכת מאשר להגיע למקום כלשהו. ולא חשוב מאיזה צד. בעיני אנשים שעושים זאת הם אמיצים מאוד, ולא חשוב מאיזה צד. נוף הולדתנו זורם בדמנו גם אם אנחנו מאמצים דעות אחרות.כן, מעבר הוא טראומטי ומתאים לסוג מאוד מסויים של אנשים.
yaelhar (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
מסכימה עם דושקה לגבי הבעת רגשות: אין קשר בין היכולת להביע רגשות לבין המגזר. יש בני אדם המתקשים בזאת ויש אחרים שקל להם.

נצחיה: מה שאת מתארת הוא המצב "הנורמלי" של כולנו. ספק פה, ספק שם, התפשרויות פה ושם וממשיכים. לא עולה על דעתנו לנטוש את "הבית" ולעבור לקבוצה המתחרה. לגבי אלה מאיתנו שכן בוחרים בזה - המקום שלהם לא מתאים להם והם לא יכולים להישאר בו (וסביר שגם כשיגיעו למקום החדש ירגישו ויבטאו אי נוחות וחוסר השתייכות) לכן קראתי לרוב "טוטליים" ולמיעוט הספקן - ההפך מטוטלי. אולי "המחפש".
עולם (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אין לי בעיה שהמוארים יאירו כל עוד הם לא מתעקשים לסנוור אותי... יופי של ביקורת.
dushka (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
מהכרותי הקרובה עם חרדים וחילונים ישנם אנשים שמביעים את רגשותיהם בצורה מוחצנת וישנם כאילה שלא. זה לא קשור למגזר, אני חושבת, אבל אנשים שעזבו את יסודות קיומם גם אם בראש הם שלמים, בלב הם בדרך כלל הרבה פחות ולכן הפחד להרגיש. וישנן כל מיני סיבות לעבור מקצה לקצה- ישנם אנשים שנמצאים במסגרת שעד כדי כך לא מתאימה למבנה הנפשי שלהם שלהישאר בה זה בשבילם עניין של פיקוח נפש.
אפרתי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אין טעויות. אני לא קראתי את הספר, אז לא אבין על מה הוא מדבר. אבל הסברת את זה ואני מבינה. פשוט זה כל כך הפוך שלא יכולתי להתאפק. אולי הוא מתכוון לזה שבגלל שאי אפשר לדבר על כל נושא באופן חופשי, יש איזו "עצירות" של רגש.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אפרתי- אנסה לענות אבל אני מהטלפון ומקווה שלא תהינה יותר מדי טעויות אני חושבת שאופיר התכוון לכך שבישיבה הוא היה צריך לענות בציטוטים במקום לתאר במילותיו שלו. העיקר היה להיות רציונלי ולנמק כל דבר.
אגב, אופיר לא גדל בבית חרדי ובעצם היה רק בישיבה. הוא לא ראה התנהלות יומיומית של משפחה חרדית.
אני חושבת שיש אנשים שקשה להם להודות שהם רגשנים או לדבר באופן חופשי על רגשות ומנסים לעטוף את דיבורם בלמדנות. זה לא קשור לחרדיות. גדלתי עם אבא כזה שהוא חילוני למהדרין...
בהקשר של הספר חשבתי על ציפור ישנה שהוא רגשני במובן הכי טוב של המילה.
אם אופיר היה קורא אותו היה יכול ללמוד איך אפשר לכתוב על רגשות וגם איך ליצור יצירה שהיא מכלול שלם ומהודק.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה נעמה!
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
יעל, הפעם אני לא מסכימה איתך. אני בדעה של ניצחיה
נצחיה (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
יעל, בעיני זה להיפך. רובנו רואים את הספק ביסודות קיומינו, אבל מצליחים להתפשר, להסתדר ולהמשיך. מי שהספק גורם לו לקום וללכת, הוא טוטלי.
yaelhar (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
בדרך כלל מי שמסוגל לעזוב את הבית לדרך חדשה הוא מי שמסוגל להטיל ספק ביסודות קיומו. וזה בערך ההפך מאדם טוטלי.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה חמדת! התגובות באמת מרגשות וגם נוצר פה שיח לא מתלהם (בינתיים...)
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה יעל! אני חושבת שמי שמסוגל לעזוב את הבית לדרך חדשה הוא אדם טוטלי
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אתה צודק אלון. קשה למצוא את הדרך
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה יוסף! אני מסכימה איתך. גם הגרנדיוזיות הזו מפריעה להזדהות עם הגיבור.
אפרתי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
הקושי להביע רגשות... זאת באמת טיפשות. המקום שבו הרגשות והרגשנות נשפכים כמו נהר רחב הם דווקא בשיח החרדי. ודי לקרוא עיתון חרדי כדי להיווכח שקצת יותר איפוק היה מוסיף. האנדרסטיימנט בכלל לא קיבל רשיון בציבור החרדי. פעם, עוד לפני שהכרתי טוב את הציבור החילוני (זה היה לפני שנים רבות) כשחברותי החילוניות אמרו "זה יפה" חשבתי שזה מכוער, כי אצלנו כשזה יפה, נוספים לזה עוד מאתיים שמות תואר ומילים נרדפות. רק כשלמדתי להכיר את התרבות החילונית הבנתי שהם מתכוונים שזה יפה. לכן הסופר אולי צודק בהרבה דברים אחרים, אבל החרדים מאוד לא סובלים מאיפוק רגשי. ההיפך. נכון שבכיתה לא אומרים למורה שהוא חמור או לאבא שהוא זקן או טמבל, אבל אם זה נקרא איפוק רגשי, אז מבחינתי זה בסדר.
נעמה 38 (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
סקירה מצוינת , מתחברת לסלידה מהתופעה של הנה גיליתי את המשיח ויש לי הטלפון שלו אפילו,
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה דושקה! את לגמרי צודקת. אופיר אפילו מדבר בספרו על כך שהחסרון העיקרי של החינוך החרדי הוא הקושי להביע רגשות
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה יוסף! אני מסכימה איתך. גם הגרנדיוזיות הזו מפריעה להזדהות עם הגיבור.
חמדת (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
יופי של ביקורת .והתגובות מרגשות מהממד האישי של האנשים באתר .
yaelhar (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת מצויינת. לא קראתי את הספר וכנראה לא אקרא אבל יצא לי לפגוש כל מיני "מוארים" ואני מסכימה לגמרי עם מה שכתבת. קשה מאד לנטוש בית כל כך טוטלי ולקבל תמורתו משהו - לפעמים מושך לפעמים עלוב, ובעיקר משהו שרק אתה יכול לצקת בו תוכן...והפתוי של הטוטליות חזק מאד.
אלון דה אלפרט (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
כמי שגדל כילד דתי ושחלקים ממשפחתי כאלה, ואחרים, יוצאים, ושבים, מתמרדים, מרכינים ראש וממשיכים, משוכנעים בצדקת דרכם וספקנים, אין לי ברירה אלא להסכים. קשה למצוא את הדרך.
dushka (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת מצויינת. אני חולקת איתך רתיעה ממטיפים בכלל ומוארים חדשים בפרט. כמי שעברה תהליך שונה אבל דומה של חזרה ב - יציאה ל, אני יכולה להזדהות עם תחושת זרות שאדם חש כלפי עצמו בגילגוליו השונים ועם הפחד להרגיש- לפעמים הלבבות מפגרים בהרבה אחרי הפעולות. יכול להיות (לא קראתי, כך שזו רק הנחה) שדווקא החסרונות של הסיפור הם אוטנטיים (ולא שזה הופך אותם ליתרונות).
יוֹסֵף (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת מצויינת ומדוייקת! כאחד שקרא את הספר, אני מסכים עם כל מה שאמרת. בנוסף למה שאמרת, הפריעה לי גם המלודרמטיות המופרזת בתיאורי הרגשות שלו והמחשבות הקיצוניות. הרגשתי כאילו אין לו רגשות מינוריים, תמיד הוא על הקצה.
ועל אף הכל זה ספר מומלץ, ואולי, במרחק הזמן, החמרתי איתו מידי והיה ראוי לתת לו כוכב רביעי. אני אשקול זאת... :)
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה אפרתי! איך יכולתי לשכוח את מטיפי הירידה במשקל...
חלקם פשוט רעבים מכדי להטיף אבל השאר מפצים על זה...
אפרתי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
ללא קשר לספר, שכחת לציין את מטיפי הירידה במשקל. כל אלה שירדו ומתחילים לנאום באוזנייך, עד הרגע שהם מעלים הכל עם ריבית והפרשי הצמדה. או שהם נשארים רזים ומעצבנים מספיק גם בלי להטיף... הביקורת מצויינת.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ