ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שישי, 11 בינואר, 2013
ע"י חמדת
ע"י חמדת
התחלתי לקרוא את הספר כאדם-x,וסיימתי כאדם-y:-אחר,מטולטל וחש הערצה וכבוד רב אל בני הדור הראשון לעליה מארצות צפון-אפריקה וארצות האסלאם, לפועלם ולהתמודדותם כ"מתיישבים חדשים" במושבי הארץ בשנות ה-50 .
אני -אישית גדלתי בעיר הגדולה -ת"א ,לא חשתי במחסור או בעוני כלשהו כילדה ,הייתה לי ילדות קסומה ותמימה .בדיעבד בעין בוגרת אני יודעת למצוא את האי -שוויון המעמדי הכלכלי,העדתי של תנאי הסביבה שלי למול שאר החברה הישראלית שאליה גדלתי ואת הקשיים שהתמודדו הורי למולם. .
ככל שקראתי בספר לא הצלחתי למנוע בעדי את המחשבות וההשוואה לתנאי החיים של הורי ושלי בת"א ,בהשוואה אליהם -לעולים במושבים וילדיהם .מה היו הזדמנויות שלי לרכוש השכלה ומעמד כלכלי ביחס אליהם.
נושא הספר -מתמקד על ההתיישבות המושבית {והמושבית בלבד -אני מדגישה} של יהודי צפון-אפריקה וארצות האסלאם: פרס,עירק,כורדיסטאן,ותימן בשנות ה-50 של המאה הקודמת.
יחודו של הספר בכך שכל תוכנו הנו אוסף של ראיונות אישיים עם אותם עולים -מתיישבים -גברים ונשים ומתוך כך פריסת זווית- ראייתם ותחושותיהם על אותם זמנים,ושל הדור השני-הביניים - שבאו לארץ כילדים קטנים מאוד או שנולדו בארץ.
זה אינו ספר או אוסף מאמרים אקדמאיים או סוציולגיים של "אנשים מבחוץ "שכותבים על ואודות מגזר/עדה האחר/ת ,אלא ספר שאני מסווגת אותו כחומר גולמי ולא מעובד -אותנטי ללא הסקת מסקנות או תובנות של המחבר .כך שאלה מתגבשים בקורא תוך כדי קריאה עצמה ,וזהו התהליך המטלטל והנפלא שקרה לי ואני רוצה לכתוב פה עליו .
במהלך 1949 מנתה העליה מארצות האסלאם כ-120.000 איש שהתפזרו בערים ובמושבים .ארבעה חבלים גאוגרפיים ישוביים מחולקים בספר ולכל חבל אני התייחס ואכתוב את תחושתיי,כיוון ותתפלאו יש שוני והבדלים בהתאקלמות על כל מגזריה למרות שהמוצא העדתי/הארצי חד-הוא .
-מושבי חבל התענך {צפון}:הוקמו במהלך 56--1954:
גדיש,ברק,דבורה,ניר-יפה,אביטל,מטב,ומגן-שאול. מבני-הדור הראשון:13 מרואיינים,8 גברים,5 -נשים. ו-חמישה מבני דור הביניים. ארץ מוצא: כורדיסטאן,תונסיה,מרוקו- מהרי -האטלס ומהערים הגדולות: מרקש, קזבלנקה,ופיוליוטה .
את היהודים הכפריים יוצאי הרי האטלס ומכורדיסטאן שלחה המדינה להקים "ישובים כפריים" מתוך הנחה שעברם ההתיישבותי ישמש "מעין תעודת ביטוח להקלת הקליטה ולהתאמה לחיי הכפר ועבודה חקלאית".במציאות הנוסחה לא עבדה. העולים הובאו לחבל שומם ועברו את כל תהליך הקליטה :אוהל, פחון, דירה של שני חדרים ,ללא תשתית מים,חשמל. העבודות ה"חקלאיות" היו בתחילה עבודות דחק עבור קק"ל-"קח טוריה ,קח קילשון ותתחילו לנכש את האדמה". אין כלים חקלאיים ,המדריכים הגיעו בשלב יותר מאוחר,והחקלאות התפתחה בהתאם. מי שיכל נטש את הכפרים הללו .
מהקבוצה הזאת של דור המייסדים הופנתה ומופנית אצבע מאשימה בראיונות הללו -כנגד המוסדות המיישבים והממסד במדינה על מצבם הכלכלי.
מהזווית -ההשכלתית-בהכללה מציאותית,הקבוצה הזאת הייתה אנאלפביתית שרובה הצליחו אח"כ ללמוד קרוא וכתוב ע"י מורות חיילות .
הקבוצה האחרת בחבל זה אשר באו מהערים במרוקו,חלקם הצליח להקים מושבים מצליחים,חלקם התמקד בתחום החינוך בהקמת בית -הספר אינטגרטיבי שבו קלטו את ילדי העולים עם ילדי- התיישבות הוותיקה של מושבי עמק יזרעאל.
הנתון הזה של המודעות, היכולת והאפשרות להעניק חינוך לדור השני הייתה לו משמעות גדולה בהפיכתו המזורזת בתהליך הישראליזציה. ההורים בני הדור הראשון היו מודעים ברובם לחשיבותה של הקניית השכלה כולל אונ'.
במערכות היחסים ביו אבות ובנים בין שני הדורות הללו מתבלטים הערכים: כיבוד -ההורים,אהבת -ירושלים, קיום החגים ומסורת התפילות,המנגינות והמאכלים. אם כי אין הכלה פאנטית. מי שרוצה שיסע שבת או יעשן בשבת אבל לא בבית ההורים.
זעקה המחאה בקרב "דור הכפריים"-מהרי האטלס וכורדיסטאן, נאמרת ומובחנת על ידם בכך- שהתנהלות המוסדות הרגה אותם פיזית, נפשית וחומרית על רקע ההתנהגות- ההפליה מול הקיבוצים :בטיוב האדמה ,קניית ושיווק התוצרת החקלאית. המוסדות: ארגון המושבים,תנועת המושבים והסוכנות .בסופו של יום או תקופה הם הפכו להיות מזוהים כחלק מממסד המפא"ינקי ומתוך כך נקשרו זיכרונות העוולות והקיפוח .
במהלך קריאת הראיונים נחשפתי לעובדה:-כי לנטייה של בני הדור הראשון להיות מזוהה פוליטית ימינה מוסבר גם על רקע הסבל שסבלו מהערבים בארצות מוצאם והשנאה הזאת הושרשה גם לבני הדור השני.
התובנה שלי מהתפלגות של מושבי חבל -תענך מבחינת כלכלית ,מעמדית ופוליטית הנה -"בסופו של יום" אין מה להתפלא שעל רקע קשיים וזיכרונות מרים של ההורים מתהליך התיישבותם בארץ ושנאת ערבים מארצות מוצאם- מניבים זיהוי פוליטי- ימני לא רק בקרב בני הדור -הראשון אלא שהושרש לדור השני שהגיע לכאן צעיר או נולד פה וכן גם לדור השלישי.
-מושבי חבל "צפון הנגב"-הוקמו במהלך 1953:ברוש., תדהר ,ותאשור. 5 -בני הדור הראשון :3 גברים ,2-נשים .ארץ מוצא: מרוקו- הרי- האטלס .8 בני הדור השני ,5 גברים ו-3 נשים ,ארץ מוצא :מרוקו, תוניס ועירק.
מוסדות המדינה -שלחו את העולים לחבל ארץ זה משתי סיבות: האחת-הסיבה הביטחונית -המשך ההגנה ועיבוי -ישובים שבהם עובר קו המים ,וחסימת הגבול הפרוץ מול מצרים לאורך רצועת עזה. השניה- קיום המודל הציוני כהתיישבות חקלאית כדי לתת מענה לאספקת מזון טרי ברמה הארצית.
העולים נשלחו לכאן מתוך כפייה, אם כי חלקם ראה בכך אפשרות לפתרון לעזיבת מחנות -העולים ולתקווה שגורלם ומצבם ישתפר. התכניות של הממסד לא הביאו בחשבון לא את מצוקותיהם האישיות ולא את נטיות הלב הסובייקטיביות של העולים הללו.
המצוקה במהלך ההשתרשות במושבים האלה הייתה גדולה וכואבת בהרבה ביחסיות להתיישבות בתענך. פה בנגב נוספה ההתמודדות עם המסתננים והפחד מהם ביומיום לקשיים הקיומיים הנוראיים שהתבטאו: ברעב,בקור,בבדידות חברתית ,בריחוק מהעיר.
הדבר שהכי בלט והחריד אותי היו עדויות הדור -השני. שלנוכח המצוקה החומרית הילדים לא הלכו ללמוד בתחילה ובהמשך גם אם למדו הרי שחלק גדול מיומם/לילם היה בעזרה בעבודות החקלאיות להורים החל בשדות וכלה בלולים .
מה המשמעות לכך? שהילדים אלו {שהנם צאצאים לדור ההורים האנאלפביתי},החלו את מסע חייהם כבר מלכתחילה בעיוות ובפיגור.
אם אני כילדת העיר הגדולה ומאותו דור ומאותם עשורים-המדינה סיפקה לי ולשכמותי ,לפחות אפשרות ללמוד באופן נורמלי,
ולעומתם המדינה לא התייחסה לדור הילדים הזה בחבל צפון- הנגב כקבוצה שצריך להשקיע בה מוסדית וחינוכית. ילדותם נחצתה בין לימודים לעבודת -כפיים קשה במשקים מכאן שברורה התוצאה בסוף התהליך הזה .
התובנה החדשה הזאת שהתגבשה בי לנוכח קריאת החלק הזה בספר טלטלה וזיעזעה אותי,ומובילה אותי ביתר שאת לאבחן כי מבחינה חברתית וכלכלית נוצרה שוב הבנייה היסטורית פוליטית ועדתית -מזרחית שתושבי החבל הזה מזהים עצמם כימניים מול הממסד,אבל הפעם מדרום -הארץ.
במבט לאחור רואים בני שני הדורות את מפעל התיישבותם כמפעל של הצלחה ברמה האישית וברמה הלאומית ,אם כי הם זוקפים הרבה לזכותם כאינדיבידואליים ולא בזכות עזרת המדינה,מביניהם: מושב- תאשור נחשב כמשגשג והמצליח מבין השלושה בחבל.
גם פה אפשר לאבחן כי מנהגי המסורת,החגים, כבוד -ההורים,ומידת ההזדהות הדתית הנה דומה לאלו שבחבל התענך: סובלני ומסורתי יותר מדתי וימני מבחינה פוליטית.
-מושבי-חבל"ההר -פרוזדור -ירושלים":אורה,ישעי,עמינדב, נחם,טל-שחר,תרום,מסילת-ציון,גבעת יערים,תעוז,נס-הרים, אבן-ספיר וירושלים.9 -בני הדור הראשון:6 -נשים,3-גברים ארצות המוצא: תימן ותוניס.7- בני הדור השני שנולדו בארץ: 2 נשים,5-גברים,הוריהם מתימן וקוצ'ין{הודו}.
18 בני דור הביניים שעלו כילדים:3 -נשים,15 -גברים,ארצות מוצא: תימן,כורדיסטאן,קוצ'ין,פרס ומרוקו.
מוסדות המדינה ניתבו את דור הראשון לחבל השומם הזה משתי סיבות: האחת -הביטחונית,מול הגבול הירדני/ירושלים ,
והשנייה -במציאת פתרון כלכלי,התיישבותי לעולים החדשים. להבדיל מהחבלים הקודמים ההתיישבות פה התבססה בתחילה על כפרי עבודה,דהיינו- שמבחינת המדינה- העולים הללו תפקידם היה להכשיר את הקרקע אבל לא להיות בעליהם. בבוא היום כאשר המדינה ניסתה להעבירם לכפרי -עבודה אחרים חלק מהמתיישבים /העולים התמרדו-ונטשו ,וחלקם דרש את זכיותיהם כמתיישבים .
השוני באוכלוסיה - התיישבותית הזאת נובעת מארץ המוצא. התימנים נחשבו ונחשבים היסטורית- כדור חרוץ,עקשן, שדבק באדמה מתוך הרגשת יישוב ארץ-ישראל,לא הציונות. כמו כן אנשים תמימים ויודעים קרוא וכתוב. ובדומה שאר העולים מהעדות השונות ,אם כי תופעת האנאלפביתיות שבקרב בני הדור הראשון הייתה קיימת אבל בהשוואה לעדות אחרות בחבלים האחרים -הייתה פחותה בהרבה.
בראיונות של מתיישבי החבל הזה שוב חוזרים הזיכרונות על הקשיים בהשתרשות למקום ללא תשתית של בתים,מים,חשמל ואמצעים חקלאיים. עולים מעדות שונות באו ונטשו .
שימור הזהות העדתית נשמרה לאורך שני הדורות ואף יותר,.
אם כי יוצאי- הדופן הייתה העדה הכורדית שבני הדור הראשון ניסה להסתיר את זהותו בבחינת:["אני כורדי?"},אולם בקרב הדור -השני והשלישי מתקיימת גאווה עדתית שמתבטאת בדגש למנהגי -המסורת והחגים ,למאכלים,לחגיגות -המשפחתיות והמוסיקה הכורדית.
מבחינת מידת שימור הזהות הדתית -הרי שבני הדור השני רואים עצמם מסורתיים יותר מדתיים,סובלניים ופתוחים,וימניים בזהותם הפוליטית .
אני אבחנתי כי למרות הקשיים המרובים ידעו בני הדור- הראשון בחבל הזה להפנים את חשיבות הקניית הלימודים לדור הבא ,דבר שתרם לתהליך הישראליזאציה המהיר של אותם הילדים. אם כי בהמשך לא הייתה קפיצת מדרגה גדולה במעמד הכלכלי/החברתי לגביהם. רוב האנשים נמצאים בתפקידים
מאנשי -ציבור לבין נהגים - וחקלאים.
הזיכרון הכאוב ביותר בקרב בני העדה התימנית שעברה תודעתית לשני דורות- הם בדבר היעלמותם של ילדיהם .מה שכולנו מכירים כ"פרשת ילדי תימן ".הפרשה הזאת המיוחסת לפעילות הממסד והמדינה תרמה רבות להטיה פוליטית ימינה של בני העדה הללו,אבל לא רק בני העדה התימנית ,שאר בני- העדות בחבל הזה ברובם מזהים את קשייהם בתהליך התיישבותם לממסד המפא"ינקי .שוב מצאתי תהליך הבנייה היסטורית -פוליטית ימינה לבני הדור הראשון ,השני ואולי השלישי .
חבל הישוב האחרון- מושבי "הגליל המערבי":עמקה,שומרה, עין-יעקב, אלקוש,ושתולה.3 -נשים מבני- הדור הראשון,ארץ מוצא -תימן.2 -גברים בני- הדור השני,ארץ מוצא- מרוקו ואירן.4-בני דור -הביניים,ארץ מוצא: אירן כורדיסטאן ותימן.
מוסדות המדינה שלחו את העולים למקומות הללו מסיבה ביטחונית,לשמור על קמת רצף יישובי לאורך גבול הלבנוני,והשני -להתיישב בבתי -הכפריים הערביים שננטשו ובכך למנוע מהפליטים אפשרות חזרה. הרגשתם הייתה שהם הופנו להתיישב ע"י המדינה כחיילים -אולם בזכויות של אזרחים.
ושוב חוזרת גם כאן אותה דינמיקה של התייחסות מוסדות המדינה אל העולים .בהתיישבות הזאת בלט תהליך "עוקרים -נוטעים ועוקרים" מבחינת -גידולי חקלאות בנוסף לגלי הנטישה וההתיישבות המחודשים בכל פעם.
הריחוק הגאוגרפי של המושבים בחבל הזה ממקום ישוב עירוני מרכזי מפותח השפיע במשך עשרות בשנים בכך: המסורת, המנהגים ושימור הגאווה העדתית נשתמרו יותר בהשוואה לחבלי ההתיישבות האחרים. הייתה הסתגרות פנימית .
נושא החינוך היה במודע ,ובני- הדור -השני והביניים הצליח להשתלב במוסדות הלימוד ולהקנות הרגלי למידה סבירים ביחס למרכז הארץ.
בין המושבים לקיבוצים /המושבים שנוסדו לפני ותוך כדי הקמת המדינה ,היה ניכור גדול ביניהם ,אלו האחרונים זוהו כחלק מהממסד שלטון של מפא"י .
מכל הנסיבות שלעיל שוב התגבש תהליך ההבנייה ההיסטורית של ההזדהות הפוליטית ימינה עם הזהות העדתית - המזרחית,והפעם בצפון ארץ.
הנשים מבנות - הדור הראשון- בכל ארבעת חבלי הישובים שנסקרו -הייתה אנאלפביתית. הן היו עובדות בשדה ובגידולים החקלאיים לצד בעליהן באותם תנאים קשים,וזאת בנוסף לתפקידן בכלכלת -הבית ובגידול -הילדים. בקרב דור -הנשים הזה השתמרו היטב מנהגי- המסורת והמאכלים כחלק בלתי נפרד מהזהות העדתית. בבנות דור- ההמשך -חלקן אפשר למצוא כמי שהצליחו ללמוד עד עממי או הלאה ובמקרים בודדים -מעבר. ויש את החלק השני שעדיין נשארו כמעט אנאלפביתיות מכורח היותן עזר בגידול אחיהם וכלכלת הבית. בנות הדור הזה לא התרחקו גאוגרפית ממקום יישובי ההורים,הן התחתנו ובנו את משפחותיהן קרוב ,גם מנטלית וגם גאוגרפית.
בני- הדור השלישי -הם מזהים עצמם כישראלים לכל דבר ,אם כי ההורים עושים הכל מבחינה עזרה כלכלית וכספית.
וממה הדחף הזה נובע אצל בני הדור -השני לילדיו? -הם רוצים עדיין לשמר את הקרבה של איחוד התא המשפחתי המורחב על כל משמעויותיו,כי האלטרנטיבה האחרת-להתגורר בישובים מרוחקים יותר -הנה קשה ובלתי נסבלת מבחינתם ,התהלך הזה ניכר יותר בחבל ההתיישבות של הגליל המערבי -הצפוני.
לקרוא את הראיונות מבחינתי ,במיוחד של בני -הדור הראשון ,ולהפנים, שכנגד כל הסיכויים הם הצליחו להיאחז באדמה ובמסגרת המושבית,כשמוסדות -המדינה נמצאים ברקע חייהם וברוב המקרים באופן השלילי-אני חשה כבוד והערכה אליהם. בעיני הם דור היסטורי-חלוצי בשווה לעליות מלפני קום המדינה .
לבני הדור -ההמשך אשר לרובו לא ניתנו האמצעים ,הכלים , וההזדמניות לרכוש השכלה באופן הנורמלי,ונמנעה מהם חווית ילדותם -גם להם נתונה מלוא הערכתי. הדור הזה הצליח למרות הקשיים היומיומיים להיות מזוהה כאזרחים ישראליים לכל דבר ועניין.
מחבר הספר הנו היסטוריון של א"י ,חבר קיבוץ מגל, עמית מחקר ביד -טבנקין שם ניהל את מכון המזרח לחקר התנועה הציונית והחלוצית בקהילות ספרד והאסלאם .הספר יצא -בהוצאת יד-טבנקין .
עטיפת הספר הנה יפיפייה ומזהה היטב את הרוח ותוכן הספר. עד כמה שהצלחתי לברר פרטים -האישה בתמונה ,כנראה מהעדה הכורדית או העירקית גוחנת על הפרימוס שעליו היא מבשלת ושהיה נפוץ בעיקר בירדן ובעירק .הפח שעליו היא מנופפת עשוי כנראה כמו הפחים שמהם היו עשויים הצריפים של העולים החדשים בשנות החמישים. יש שהיו לוקחים פח שכזה ועושים אותו מעט קעור,היו מניחים על הפרימוס ועליו היו יוצקים בצק מעט דליל לאפיית פיתות מהירות, או לחוח אצל התימנים. מצד ימין בתמונה- יש שק מלא עד מחציתו בסוג כלשהו של קטניות יבשות לקליית תבלינים ובעיקר גרעינים בוטנים (עם קליפה),קטניות כמו פול יבש וכדומה. האישה הייתה צריכה להיות בתנועה מתמדת עם הכף ולערבב כל הזמן כדי שמצד אחד תהייה קלייה אחידה ,ומצד שני -הדברים לא ייחרכו.{ותודה ל-א.ב.ש. -על ההסבר לגבי העטיפה}.
מבחינתי עברתי חוויה אישית מכוננת בתהליך קריאת הספר:
-בהתוודעות לנסיבות התגבשות התהליך הסוציולוגי העדתי-מזרחי עם הצד הפוליטי הימני,אותה זרע שלטון מפא"י/העבודה על כל מוסדותיו בשילוב שנאת הערבים בארצות מוצאם -והשפעתו בקרב בני- הדור הראשון ,השני ובחלק מהדור השלישי -עד ימינו אלו.
-ולתהליך ההתגבשות הנסיבתי: הכלכלי -החברתי עם הזיהוי העדתי-מזרחי בכל מה שקשור להתיישבות המושבית של העולים מארצות האסלאם .
22 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של חמדת
» ביקורות נוספות על חבלי בראשית - התיישבות מושבית של יוצאי ארצות האסלאם בשנות החמישים של המאה העשרים
» ביקורות נוספות על חבלי בראשית - התיישבות מושבית של יוצאי ארצות האסלאם בשנות החמישים של המאה העשרים
טוקבקים
+ הוסף תגובה
חמדת
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
א.ב.ש.- אני מסכימה עמך
לחלוטין שההצבעה הייתה הצבעה מחאתית שלא הסתיימה עד היום אצל חלק מהאנשים. ובא לציון גואל ....
|
|
אברהם
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
אני לא חושב.
שהנטייה - הזוחלת ומתמשכת - ימינה הייתה מתוך הבנה שהימין על מרכיביו השונים יכול לפתור או לתקן משגים שנעשו בתקופת מפא"י ההיסטוריות. הייתה זו יותר הצבעת מחאה נגד השלטון. שאם לא כן, הרי כבר בבחירות 69 הדבר היה צריך לבוא לידי ביטוי. העובדה היא שלמערך (ביחד עם רפ"י) היו אותם מספר מנדטים שהיו בבחירות 65 יתר על כן למרות המלחמה (73 ) כוח הימין גדל רק במעט.
אני חושב שגוש חירות ליברלים ידע לפרוט טוב יותר על נימי הפערים העדתיים\חברתיים. ולכן זכה בבחירות 77 עובדה מוכחת היא הבחירה בקדימה בראשות שרון שלא הייתה ימנית בהגדרה ומיד נהרו אליה רבים. יותר משניסו לפתור את הבעיות התמקדו יותר במחאה. אולי יותר מכל תחושת העוול וקיפוח באו לידי ביטוי כאשר קמו מפלגות מגדריות (לא אשכנזיות) כמו ש"ס תמ"י פנתרים וכו'. |
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
א.ב. ש.-תודה על זווית ראייתך
השאלה בין יתר השאלות הרבות היא: האם זיכרון ותחושת העוול + כולל לערבים ,גרמו ל התגבשות פוליטית תודעתית ימינה בקרב שני הדורות הראשונים?אני לא שואלת לגביך אישית ,אלא ממה שאתה שומע ורואה מסביב.
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
בלו -בלו - האינסטינקט המתבקש
הוא לעשות השוואה. אולי במסגרת אקדמאית . בכל אופן -אני מסכימה עמך שהשכלה -הנו מוליך שדרוג חברתי ,כלכלי ומעמדי .כך גם כיום .ולגבי טיעוני הצברים פה לדור השואה =בורות וטמטום .
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
אפרתי -אני מודה לך .
|
|
אברהם
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
כדרכך עשית עבודה טובה מאוד ומעמיקה
אעפ"י שלא קראתי את הספר, הרי תגובותייך למקרא הספר מראות שעיינת היטב ועשית את ההבדלים הנכונים. ואולי גם בגלל מקום מגורייך – דימונה – המהווה מעין דגם מייצג של מקום מגורים כקטליזטור ליצירת פערים (לפחות אז) שנוצרו עקב הרצון של הממשלה למלא את הספר באנשים כקבוצה הומוגנית, דבר שלא צלח משום חוסר תעסוקה מתאים, וסיבות רבות שאין זה המקום לפרטן. אני מכיר אנשים מכאן ומכאן והעניין אינו זר לי.. אמנם אני, ואחרים, באופן אישי לא חווינו ממש את הפערים ואת הקשיים שעברו ההורים וכל אנשי העלייה הזו, אם משום שהיינו קטנים מאוד ואם משום שהוכנסנו לפנימיות שסיפקו את כל צרכינו היום-יומיים. אולם אם ישאלו את היותר בוגרים בהחלט המתואר כאן בספר ובעיקר בביקורת, אלה היו פני הדברים. היום לאחר מעשה ולאחר שחלק גדול מהאוכלוסייה, התערה התערות משמעותית בתוך החברה, רואים את העוול הרב שנגרם לעולים בעיקר הספרדיים בכלל ועולים מצפון אפריקה בפרט. אחת הבעיות הגדולות היו בדור השני. של העולים.אם בחו"ל האבא היה ראש המשפחה שהכול סבב סביבו, משום שהוא הביא פרנסה לבית, הרי כאן נוצרו מצבים בלתי אפשריים אם משום שרבים מאבות המשפחה לא עבדו ואם משום ההכנסה המעטה שהביאו אלה שעבדו, ובתוך זמן קצר כבוד האב נרמס. כמובן שגם המתירנות היחסית לא תרמה למצב משום שהיה חיכוך מתמיד עם חילונים שבאו מארצות אירופה ואפילו מעיראק רוב העלייה מצפון אפריקה הייתה דתית והייתה יראה כלפי האב, אולם אט-אט, החלו הבנים לבוא פחות לבית הכנסת, וחיפשו בעצמם תעסוקה לפרנס ולעזור. וכך ניתן היה לראות בהרבה בתים.. הורים דתיים מאוד ובניהם פורקי עול מבלי שההורים יוכלו לומר מילה בטענה שההורים לא ממלאים את תפקידם כמפרנס וממילא, אין להם "זכות דיבור והשפעה". אירועים שבסופו של דבר גרמו לניכור גדול בין ההורים לדור ההמשך. רק הדור החדש של שנות השבעים לקח את עצמו בידיים, וקידם עצמו בתחום ההשכלה והפוליטיקה. חלק מהאירועים חלים גם על עולים מאירופה, אולם השכלתם הרחבה ותרבותם הקרובה לזו של השלטון הקלה על התאקלמותם המהירה והחלקה. |
|
בלו-בלו
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת רצינית עמוקה ומנומקת.
אוסיף לדברי bookworm שאפשר גם להשוות למצבם של ניצולי שואה שהגיעו לארץ חסרי כל, מעורערים גם בגופם וגם בנפשם. כך אבי הגיע לארץ כילד. כשהוא ניסה לספר על קורותיו אמרו לו בבית הספר שזה מגיע לו כי אילו משפחתו היתה עולה לארץ הוא לא היה עובר את השואה.
סבתי, אישה מפונקת מבית עשיר שלא עבדה מימיה, עבדה בכל עבודה אפשרית וחסכה כל פרוטה כדי להעניק השכלה לאבי. הוא הצליח לקפוץ 3 כיתות (!) תוך כדי לימוד שפה חדשה כדי שלא יפגר אחרי בני גילו, וכך מעגל העוני נפרץ תוך דור אחד. |
|
אפרתי
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
חמדת! עמוק, מקיף, רהוט, מרתק,
באמת, עם קצת תוספות זהו בסיס לתזה. מה שכן, אישית, אני מודה לך על חשיפת הספר. יש לי עניין מיוחד בנושא עליו הוא כותב.
|
|
בן אסתר
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
מסכים בהחלט עם דברייך.
אין בדבריי אלא כדי להוסיף על בקורתך מנקודת המבט שלי.
לדעתי הסיבה שההצלחה הייתה בעיקר של דור ההמשך באה מתוך כך שדור זה היה שונה מקודמו, דבר שיצר בינו לבין הדור הקודם פער דורות. פער דורות מקורו קודם כל מהשינוי שחל בדור הממשיך. <> חלק מאותם פגעים שבאו להוריו נחסכו ממנו לאחר שהוא כבר נצרף בתוך כור ההיתוך. חלק מהדור השני (לדעתי הקטן), אמנם גרר אתו את השפעת התהליכים שעברו על הוריו ואילו האחרים שחשו שהם שווים ביכולתם לכל הסביבה היו אלה שהצליחו. <> לא רק בחקלאות. אין מגזר ולו גם אחד שלא יכלו להימנות עליו מבחינת היכולות. באשר להזדמנויות זה כבר סיפור אחר. ביחד עם זאת בכל הנוגע להזדמנויות, לא כל המחסור בהזדמנויות בא כתוצאה מההעדפות. אף אם היו כאלה, לא בהכרח מתוך אי התאמה כמו או העדפות מגדריות - למשל העדפות שבאו מ"פרוטקציה". כך בהזדמנויות לסטאג' בתחומים מבוקשים (דבר שפגע גם באחרים המוכשרים לא פחות) כך גם בגופים מאורגנים מונופוליסטים (כמו חשמל, מקורות, נמלים ועוד) בהם הועדפו עובדים מקרבה משפחתית על פני מוכשרים יותר. <> יש הרבה רעות חולות בארץ הזו שנוצרו באותם ימים ולא רק בתחום בו דנה הביקורת שלך. כל שנשאר לקוות שהדבר ילך ויפחת. אני לא בטוח שהדבר יצא מגדר תקווה, כי הרבה מזו אין לי. במדינה שבה מס' המצביעים הולך ופוחת, אין יותר מכך כדי להוכיח לאיזו תהום של אדישות הגיעו האנשים במדינה כשהם רואים איזה מבחר של מועמדים מנהיגות עומדים לבחירה. באין מנהיגות הסיכוי לשינוי שואף ל-0. זה גם הציון המגיע לאותם מועמדים. |
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
על"נ - אכן הבחנת נכון .לא ציפתי
שהראיונות יובילו אותי למסקנות שלא חשבתי עליהם קודם . כמו שככתבתי ל- Bookworm
|
|
בן אסתר
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
מסעים בהחלט עם דברייך.
|
|
yaelhar
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
Bookworm :
לדעתי אי אפשר להשוות כי היחיד די שבוי בהשקפת עולם, מה שאנחנו מכנים "מנטליות". ואם לסביך היה ברור ש"חינוך" משמעותו ללמוד ולהתקדם, לסבים אחרים היה ברור שחינוך משמעותו כיבוד הורים בפרט וסמכות בכלל. זה מזל מבחינתינו שהכללים מתאימים לנו. אבל אם המצב היה הפוך, הסבים שלך עדיין היו רוצים שהילדים ילמדו ויתקדמו, והילדים שלהם היו נשארים מאחור כי הכללים בהם חיו לא היו מתאימים למנטליות שלהם.
|
|
נעמה 38
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
אם תוסיפי ציטוטים ומראי מקום מהספר עצמו , את עומדת בכללי כתיבה אקדמאית גם אם לא עשית מחקר
בכל מקרה הצבת רף מכובד מאוד
|
|
Bookworm
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
יעל - למה אין אפשרות להשוות?
ייתכן ובין פרטים ההשווואה קשה ולא הוגנת אבל בין חברות/קבוצות אתניות לא רק שאפשר אלא גם כדאי. ההשוואה אינה שיפוטית אלא עובדתית. מחקרים מראים על קורלציה גבוהה ומובהקת בין השכלה לבין מעמד סוציו-אקונומי. אין אבלים פהץ זו עובדה. אם קיימת חברה שמקדשת בערות אז שיבושם לה. אלא שאל לה לבוא בטענה לשלטונות על עוניים. ביננו - זה הפרדוקס הגדול ביותר של ש"ס. מחד משמרת את הבערות בהתנגדותה ללימודי הליבה ובכך משמרת את מצבם הירוד של בוחריה אבל טוענת כי היא כאן לעשור לאותן שכבות נחשלות. קל לבוא בטענות לשלטון אלא שבכך אנו מבטלים את נושא האחריות האישית. ביקורת על השלטון היא חשובה אבל לא פחות חשובה היא הביקורת הפנימית. מי שלקח את גורלו בידיו ולא בכה כל השמן "שתו לי. אכלו לי" הצליח לצאת ממעגל העוני. מי שלא (בגלל סיבות של מסורת. השקפת עולם... You name it) שיסתכל בראי. וכל זה אפרופו הבחירות הקרבות וההערות מאירות העיניים של חמדת באשר לקשר בין דפוס ההצבעה של יוצאי מדינות האיסלאם וקורות סבם וסבתם.
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
לקוסמת -זה היופי באתר הזה
פעם את משכילה אותי ובפעם הבאה -אני .וכך כולנו אולי יותר חכמים. אני מודה לך על תגובתך ודבריך הטובים.
|
|
הקוסמת
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מצויינת,
מרתקת ומלאת תובנות.
למדי ממך הרבה, ומדובר בנושא שלא הייתי מתעניינת בו אם הייתי נתקלת בו במקום אחר ולא כאן באתר. תודה :) |
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
לנעמה חביבתי -מאמר אקדמאי
צריך להפנות למקורות כדי לבסס את טיעוניו .מה שכמובן לא היה צריך להיעשות פה כך שהביקורת אינה אקדמית .היא אולי "חופרת".שנית - צחקתי להערתך כי -הנה לא נשכחו תורת הכתיבה והחשיבה שלי מימי האונ' .שלישית -במחמאתך גרם לי לגבוה בס"מ,שבגילי -הוא נתון רב משמעות כי התהליך עכשיו הוא הפוך .תודה רבה לך יקירתי .
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מעמיקה ויסודית
נראה שהספר אכן השאיר בך רושם עמוק.
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
ל-Bookworm -ציפתי להתייחסות השוואתית
שכזאת והיא לגיטימית. ואומר לך שאף אני חשבתי כך לפני שקראתי את הספר . ממה שאתה מתעלם שמדובר בהתיישבות מושבית חקלאית. וזה שונה מלגור בעיר . נכון הקשיים הם קשיים לכל בני אותו הדור ולא חשוב מאיזה ארץ מוצא הם הגיעו. אבל יש וקיים שוני לרעת המושבים .באשר להקניית החינוך לילדים -בני הדור השני -כפי שכתבתי ההתייחסות הייתה שונה בין עדה לעדה לבין חבל כזה או אחר .ככל שההורים היו אנאלפביתים כך מודעתם לרכישת השכלה לילדיהם ולהבנה כי זהו מסלול מקדם חברתי -כלכלי -לא היה קיים .ההפך -חיי הקיום היומיום הביאו לכך שהילדים בני הדור השני חלקם לא למד כלל כמו בנות ,או למד חלקית כיוון ועזר להורים בחקלאות .והנה שוב נוצר מצב שגם הדור השני של עדות המזרח המשיך לדרוך במקום שבו עומדים הוריו,או שבמקרה הטוב -נקודת ההתחלה שלהם התחילה בפיגור רב ,לעומת אלו שציינת כי "הסבים" בעיר עשו הכל כדי שבני הדור השני יקבלו חינוך וכלים ללמידה ,כי ידעו מה המשמעות מעצם היותם בעלי השכלה .והנה לך פריסת תמונת חברתית של השוואה בין הדור השני במושבים לבין אלו בערים שאני כוללת את עצמי בהם שאף אני משויכת עדתית לבני-המזרח.
אני מודה לך על המחמאה וההתייחסות לביקורת . |
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
ל -yaelhar- מסכימה איתך
שאנו כחברה בדור השני והשלישי משלמים כיום על מעשי העבר של הממסד .האמת היא שתובנה הזאת דיי-ניתכה בפני,כי תמיד חשבתי שזה נגמר אצל הדור הראשון ,אבל מסתבר שהתחושות והראיה הזאת הועברו מאב לבן ואולי גם לנכד כיום וזה מה שהסקתי מהראיונות בספר. כמו כן אני בדעתך לגבי הערה -שאין מקום להשוואה ,מה זה נותן? כפי שכתבת " כל אוכלוסייה בחרה בדרך שהתאימה להשקפת עולמה, לדרך חינוכה, לערכיה"...וזה כל כך מתבקש -אבל אז בעיני חזון ב.ג. כולם היו צריכים להיות הישראלי החדש וזה כולל גם את היהודים מאירופה ולא רק מהמזרח .
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
מתוקה -לא צריך להגזים ולגבי
עבודת דוקטוראט או אקדמי .אבל הסיבה שכתבתי אותה כך {שיש שיאמרו בנוסף שהיא גם ארוכה שאין סבלנות לקרוא כולה} היא - שאני מודעת לעובדה שבדר"כ ספרים מהסוג הזה לא "רצים לקרוא בהם"והם לא יהפכו "לרב -מכר",ומתוך כך חשוב היה לי להביא את עיקרי הספר לתודעה ולחשיבה של האנשים באתר. במיוחד שהוא יוצא דופן כי מדובר אך ורק על ראיונות של דור שהולך ונעלם מהסיבה הגלאית ללא תיווך פרשני כזה או אחר. מה שאני כתבתי בביקורת זה למעשה דברי פרשנות שלי לטוב ולרע ,שכמובן פתוחה לוויכוח ולטיעונים מכל הכיוונים. והכי חשוב -מודה לך על המחמאות .
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
לבן -אסתר-ראשית הערכתי
להתייחסותך העמוקה. אנסה לענות:
-הנטייה הפוליטית ימינה לא התגבשה אך ורק בגלל התייחסות הממסד .ציינתי בביקורת שהעולים בדר"כ {יש יוצאי -דופן כמו מתימן} שבהם הם סבלו קשות מהתעמרות השלטונות והציבור הערבי שבאו אתו במגע בארצות -מוצאם .זכורה לי עדות מאחד הראיונות שבהם מתואר סב -המשפחה שהיה עשיר מאוד בנכסים במרוקו אולם כל הזמן בבואו למפגש עם ערבי כזה ואחר היה צריך לפנות :"יא סידי" וזאת למרות שהיהודי היה במעמד גבוה ממנו מהרבה בחינות כלכלית . היהודים סבלו בארצות המוצא מהתנכלות שיטתית שברובה שבאה מהציבור הערבי .כך שבחינת העולים שהגיעו ההתייחסות אל הערבים פה -בארץ ומסביב לגבולותיה -המשיכה את מה שהרגישו בארצות מוצאם .לא סתם נולדה האמרה בקרבם :"ערבי טוב -זה ערבי מת". לשאלתך -"האם למיישבים היה חזון שהתגשם או שרק במקרה הדברים עלו על דרך המלך בזכות עבודה קשה שבאה מרצון או מחוסר ברירה אחרת"?. אענה - מניעיהם של בני העליה הזאת בשנים הללו-הדור הראשון , היה ליישב את הארץ להקים בה כפרים וכו' הגיעה מזווית ראיה של מימוש חזון יישוב ארץ- הקודש .דהיינו מזווית דתית ,כיוון והם היו דתיים בהווייתם שם והביאו את התפיסה הזאת לפה .מבחינתם -ההתיישבות לא הייתה הגשמת הציוניות ,שזה התחבר להם עם חשיבה חילונית ,אלא הגשמה דתית . לחלק השני בשאלתך - המושבים והיחידים שמתוכם אשר הצליחו לשגשג מבחינה כלכלית -היה זה פרי עבודתם בלבד ,אולם זה קרה בדור השני ולא הראשון ,כמובן שהם השתמשו במוסדות הישוביים ואין בזה כל רע ,אולם שורש הצלחתם הכלכלית נבעה מעבודתם וחזונם האישי בלבד.לכן תמצא מושב משגשג באותו חבל כאשר השני "שני מטר ממנו " -נכשל .בולט המצב בהתיישבות צפון הנגב . |
|
yaelhar
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
Bookworm :
מה שאני מסיקה מנסיוני הוא שאין אפשרות להשוות. לא בין אוכלוסיות ולא בין יחידים. כל אוכלוסייה בחרה בדרךשהתאימה להשקפת עולמה, לדרך חינוכה, לערכיה. כשאומרים "כן, אבל אלה עשו ככה, למה אתם לא?" מתעלמים מהשקפת העולם והערכים, המנחים את האדם לא פחות מהצרכים שלו.
|
|
Bookworm
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מאוד מעניינת
תודה על הסטת המבט לעבר קבוצה זו ועל המאפיינים השונים של התיישבותם וע ההשפעה של שעבר עליהם על השתייכותם הפוליטית. אין ספק כי הם "נזרקו" ; "הולכו שולל" ועוד כהנה וכהנה תיאורים. אבל מה עם חלקם באופו היקלטותם? האם גם זה נבדק? האם אי פעם הושוו העולים מארצות האיסלאם לשארית פליטת אירופה (שכונו בכינוי הגנאי המאוד נחמד "סבונים"). האם בדקו את ההשקעה של המשפחות בחינוך של "דור הביניים" מתוך ההכנסה הפנויה? אני תמיד זוכר את הסיפורים על סבי וסבתי שעלו מפולין באמצע שנות ה-30 והם חסרי כל. סבי שהיה חולני הלך לעבוד בתעשייה וסבתי, כך מספרת המשפחה, ניקתה בתים, קטפה בוטנים ואף סללה כבישים. כן. כן. הם אף השכירות חדר בביתם לדיירת משנה על מנת להכניס עוד כמה פרוטות לכיס. אבל הילדים - הם קיבלו חינוך. שום דבר אחר שהוא מותרות. כי רק עם חינוך הם יצאו מהעוני. ואולי פה טמון ההבדל. כמי שבאו לפני היות המדינה הם לא חשבו שמגיע להם. ואילו מי שבא אחרי הקמתה חשב שעל המדינה לדאוג לו. במקום לדאוג לעצמו. תחושת הקיפוח שהם סוחבים עד היום (והיא ללא ספק מוצדקת מבחינה אובייקטיבית - השלטון האשכנזי רצה, במסגרת כור ההיתוך, לאשכנז אותם) היא היא שבעוכריי העלייה הזו. תרומתה לקומת המדינה גדולה אבל היא יכלה להיות גדולה עשרות מונים אם רק לא היו סוחבים איתם תחושות כאלה כל כך הרבה שנים אחרי. ועל ההתנהגות האדנותית של השלטון, שבאה מהמקמות הטובים ביותר שנבעו מאתוס מאוד ברור שקל לבקרו היום במבט רטרוספקטיבי אבל לו היינו במקומם לא בטוח שהיינו עושים זאת טוב יותר, כפי שאמרה יעל, אנחנו משלמים היום בריבית דריבית.
|
|
נעמה 38
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
את מודעת לזה שכתבת מאמר אקדמאי מרתק נכון? עכשו תדאגי לפרסם אותו בפורום רחב יותר
מעניין מאוד
|
|
yaelhar
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
יופי של ביקורת.
לגבי הסיבות שהביאו למצב המתואר בספר - כנראה בגלל התיימרות של האנשים ששלטו אז במימסד ליצור "חברה מתוכננת" ולשבץ אנשים לפי צרכים של המדינה ולא לפי רצונם. מה שהביא חלקית לתוצאות גרועות, עליהן אנו משלמים - ועוד נשלם - בריבית דריבית.
|
|
מתוקה
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
חמדת אני פשוט מרותקת לביקורת שלך.
אין ספק שהיא כתובה כמו עבודת דוקטורט ממש - היא כל-כך יסודית, מעמיקה ומקיפה שאינני מוצאת כבר צורך לקרוא את הספר עצמו...
|
|
בן אסתר
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
בקורת מעמיקה.
יש בלבי הזדהות רבה עם אותם תחושות של אותם אנשים אבל עד גבול מסוים. אני חושב שבדרך כלל, אבל לא הכל קרה אך ורק בגלל מדיניות המוסדות המיישבים.
ראשית כל היו מטרות פרקטיות בפיזורם ויישובם באופן שבו הדבר נעשה. למדינה היו מטרות משלה והמתיישבים הללו היו "בשר התותחים" להגשמת אותן מטרות. צריך לזכור שהמדינה הייתה דלת אמצעים מכדי לאפשר תנאים טובים יותר לקליטה במיוחד בתנאים שהיו אז, אולי זה לא היה המיטב אבל יתכן וזה היה מיטב כישרונם של המיישבים שהיו חסרי ניסיון של ממש בתהליכים שכאלה. <> אני יכול לספר על תנאיהם של עולים אחרים שהגיעו לפני ואחרי המוזכרים בספר שלא יושבו ולא נעזרו אף שהגיעו לכאן בחוסר כל ועשו את מה שעשו בעשר אצבעותיהם. אפילו המעט שקיבלו המיושבים באותן עליות נמנע מהם. <> ברור שעל אלה והאחרים, קשיי הקליטה השפיעו על נקודות מבט שהתקבעו בתוכם לרבות השקפות פוליטיות כמו גם אחרות שהס מלהזכיר. <> אלא שהשקפה פוליטית מקובעת שמתעלמת ממה שמתרחש בתמונה הגדולה יש בה הפוטנציאל לקבע את אותן השקפות גם אם יש צורך לפעמים להביט היטב כדי להבחין בכל פרטי התמונה. מעניין אותי לדעת מה היו עושים המקטרגים באופן שונה (וישים, בלי ססמאות) במקום אלה שעשו מה שעשו. מעניין איך הייתה (או לא הייתה, אם בכלל) המדינה הזו. בסופו של דבר (לפחות לאורך זמן) אנחנו אמורים לישון במיטה כפי שהצענו אותה בעצמנו. אם נכנסנו למיטה שהציעו אותה אחרים, אל נבוא אליהם אלא לעצמנו. יחד עם זאת יש להזכיר את מידת ההונאה שהופעלה כדי להניע אותם לבוא מרצונם למקומות בפריפריה, אבל עם זאת לחשוב מה היה קורה לולא ננקטו דרכים שכאלה. <> ושורה אחרונה: יש בהחלט לכבד אותם על שבשורה הסופית הייתה הצלחה על אף הקשיים. זו הצלחה שנקנתה בסבל, קשיים ותסכול, עליות ומורדות. <> השאלה האחרונה: האם למיישבים היה חזון שהתגשם או שרק במקרה הדברים עלו על דרך המלך בזכות עבודה קשה שבאה מרצון או מחוסר ברירה אחרת. |
22 הקוראים שאהבו את הביקורת