הביקורת נכתבה ביום רביעי, 15 באוגוסט, 2012
ע"י סולנדרס
ע"י סולנדרס
דמיינו שבעיתון סוף השבוע שלכם הייתם נתקלים בהזמנה להיות עדים לרצח אצל השכנים שעומד להתקיים בערב בשעה 18:30. מה הייתם עושים ?
א.מתקשרים בהיסטריה למשטרה.
ב.אורזים מהר ועפים לאילת רק למקרה והרוצח יתבלבל בדלת.
ג.דופקים בדלת לאותם שכנים בשעה 18:25 רק כדי לתפוס מקום טוב על הספה שזה קורה.
בספר "מודעת הרצח" השכנים מרגישים סבבה לגמרי לבחור באפשרות השלישית ( הם בעד ריאליטי אמיתי ולא מבוים).
כמו בספרים אחרים של כריסטי גם כאן יש גלריה של חשודים שלכולם יש אינטרס והזדמנות לבצע את הפשע. מה שמייחד את אגתה כריסטי זה שהיא קצת צוחקת על חשבון קוראיה הנאמנים. היא מצליחה להכניס לראש "עובדות " שמתעתעות בקורא ורק בשלב הפענוח מבינים שכריסטי אף פעם לא כתבה שאילו עובדות אלא רק גרמה לנו לחשוב שהיא מציגה לנו את אותם נתונים כעובדות ( מזל שלא משמשים בספרים שלה במבחנים של הבנת הנקרא...)
כאילו זה לא מספיק כריסטי מרדימה את העירנות של הקוראים בגיבוב פרטים שנראים מטופשים אך למעשה הם חשובים. ב"מודעת הרצח" כאשר "הרוצח" נכנס לחדר כל אחד מהשוכנים בו עסוק בפעולה מסוימת. בתחילה זה נראה פירוט מיותר ומייגע .בשלב הפענוח מגלים שזה למעשה רצף של רמזים לחשיפת הפושע האמיתי. דוגמא נוספת-אחת הדמויות המרכזיות בספר היא אישה שבני משפחתה ושכניה נוהגים לפנות אליה בשם החיבה ולא בשמה האמיתי. באחד הימים חברתה הטובה פונה אליה בשם החיבה עם שינוי זעיר ביותר בשם. אני מודה שבשטף הקריאה לא הצלחתי להבחין בפרט הזה. רק בשלב הפענוח התברר כי הפרט הקטנטן הזה קריטי לפענוח הפרשה.
רבים מכנים את אגתה כריסטי בתואר מלכת ספרות הפשע.
הבעיה שזה לא התואר היחידי שהוצמד לה. רבים עסקו בשאלה האם אגתה כריסטי הייתה אנטישמית. בספר "מודעת הרצח" החשד שוב עולה.
במרכז העלילה מופיעה מרת בלקלוק המעסיקה נערה שמשפחתה נרצחה על ידי הנאצים. אותה נערה מתוארת כדמות מעצבנת , קומית, היסטרית ונוטה לשקרים. האפיון הזה מעניק למרת בלקלוק את "הזכות" להתייחס אליה בהתנשאות מתחסדת. במקרה זה כריסטי "כיסתה" את עצמה. בשום מקום בעלילה לא מצוין שהפליטה היא יהודייה למרות שתיאורה החיצוני הוא "יהודי" . רמז נוסף ליהדותה של הפליטה הוא שאחיינה של מרת בלקלוק שלח לשם השעשוע מכתב למיצי ( זה השם של הפליטה ולא של חתולה..) עם ידיעה שהגסטפו רודף אחריה. אכן משעשע.
13 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
אפרתי
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
גם היום יש הרבה מאוד מאוד שונאי יהודים,
העניין הוא רק שבעידן הפוליטיקלי-קורקט הם פשוט לא מעזים להגיד את זה...
|
|
|
אספן ספרים
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
לכולנו יש דעות קדומות במידה מסוימת
אני לא מכיר אדם שלא ישפוט אחרים ויקטלג אותם לפי הקבוצה אליה הם שייכים.
|
|
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
למרבה ההפתעה והצער, גם מי שלא פגש יהודי מימיו יכול לשנוא יהודים
|
|
|
אספן ספרים
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
הוא לא בדיוק היה שונא יהודים
רוב הסיכויים הם שהוא בכלל לא הכיר יהודים. בשנים בהן הוא חי היהודים היו בגלות מאנגליה ולכן לא הייתה לו אפשרות לפגוש אותם. הנחה הרווחת היא שהוא פשוט לקח את המחזה של כריסטופר מרלו "היהודי ממלטה" ועל פיו ביסס את היחס ליהודים ב"הסוחר מונציה". וחוץ מזה, ישנו המונולוג המפורסם של שיילוק שהוא גם נקודה לטובת היהודים (:
|
|
|
אנקה
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
לסולנדרס ולאספן ספרים גם שקספיר הגדול היה שונא יהודים. (ראה ערך הסוחר מונציה)
והוא חי לפני 500 שנה לערך. אגאטה היתה בת המאה ה-20.
השנאה ליהודים כפי שמשתקפת מספרים כנראה לא מתישנת. |
|
|
אספן ספרים
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
אחד הספרים המשובחים שלה
וגם כנראה הספר הטוב ביותר שמיס מארפל מופיעה בו. הוא מתוחכם במידה מסוימת ויחד עם זאת מהנה מאוד.
בנוגע ליהדות, לאגאתה כריסטי באמת לא הייתה חיבה מיותרת ליהודים, אבל יותר משזה נבע מדעות מוצקות זה נבע מרוח הזמן שבו היא חיה. |
|
|
סולנדרס
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
לגבי הנקודה היהודית
שאלתי את עצמי אילו הייתי לא יהודיה האם עדיין הייתי סבורה שמיצי היא יהודיה. אין לי ממש תשובה על זה. לי באופן אישי המילים נאצים וגסטפו מזכירים לי אוטומט גם יהודים.
|
|
|
חמדת
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
אהבתי ,ובחרתי באפשרות השלישית
,כמו כן -מדוע אנחנו היהודים בוחנים את כל העולם מהזווית היהודית?אפשר לחשוב שאנו כעם -מושלמים ואור לגויים....
|
|
|
אפרתי
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת נהדרת. עשית לי חשק.
|
|
|
אנקה
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מרתקת. נקודה למחשבה האם גברת כריסטי נמנתה על שונאינו.
|
13 הקוראים שאהבו את הביקורת
