הביקורת נכתבה ביום חמישי, 19 במאי, 2011
ע"י panyola
ע"י panyola
הבוקר נתקלתי בביקורת של דובה, ורציתי קצת לקרוא על המחזה, אך במה שהועלה אין תקציר. היות ואינני יודעת להעלות ספרים לסימניה החלטתי לכתוב על המחזה הקלאסי הזה מאת טנסי ויליאמס. קצת גיגלתי וקצת ממה שזכור לי מסרט מצוין זה שראיתי יותר מפעם אחת. והיות ואין
ביקורות פה בסימניה מלבד ביקורתה של דובה. אז החלטתי לתרום את חלקי לדיון.
המחזה נקרא בשם קו החשמלית שבאמת עבר בניו אורלינס מקום מגוריו של של טנסי ויליאמס. בלאנש באה לביקור בבית אחותה סטלה הגרה בניו אורלינס, לבלות בחברתה את חופשת הקיץ. סטלה הנשואה לסטנלי מהגר פולני, פועל, המוני גס רוח וקולני, שמה שמענין אותו זה שתיה לשכרה, משחקי קלפים עם חבריו יותר מאשר להיות עם אשתו סטלה.
סטלה אינה מטופחת אפילו מרושלת, אך בניגוד לבלאנש היא בחורה שרואה נכון את המציאות היא דמות מאזנת ונקרעת בין דאגה אימהית לאחותה, לבין הרצון לרצות את בעלה. חייה קשים, סטנלי נוהג בה בגסות ומתעלל בה, אך למרות יחסו זה היא כנועה ומשלימה עם מעלליו בגלל שקיימת ביניהם משיכה מינית יצרית חייתית חזקה ביותר שאחותה בלאנש מתקשה להבין.
הרבה פעמים עזבה את סטנלי אך תמיד חזרה אליו בגלל תשוקתה. לעומתה בלאנש מקפידה על על טיפוח ושימור חזותה הצעירה עד עד כדי פולחן, התנהגותה מעודנת, ליידי. סטלה חוששת מאד מביקור זה בגלל תגובתו הצפויה של סטנלי.
ככל שהביקור מתארך מתגלים סדקים בבלאנש ומעטה השקרים נחשף, היא שתיינית אך מסווה ריח האלכוהול בהזלפת בשמים, תחת מעטה הזוהר מסתתרת נפש שבורה. היא לא באה לחופשת קיץ, היא באה בגלל שאין לה מקום אחר להיות בו.
היא פוטרה מבית הספר בו עבדה בגלל רומן שניהלה עם אחד התלמידים. גם התאלמנה מבעלה שהתאבד לאחר שהתעמתה איתו בדבר היותו הומוסקסואל, דבר שהס מלהזכירו בתקופה בה מתרחש המחזה.
כדי להרוויח למחייתה היתה בלאנש מקבלת מחזרים במלון פלמניגו שבמקום מגוריה, ולכן שקדה רבות על חזותה הצעירה, נמנעה מלחשוף עורה לשמש ובכלל להיחשף לאור. מן הקבלה בין הסתרת האמת לאור ממנו היא בורחת.
היא חיה לה בעולם שלא קיים, בהכחשה מוחלטת של המציאות זוהי דרכה להתמודד איתה . מסתכלת על הסובבים בעליונות, הם נראים לה המוניים נטולי חוש ליופי אסתטיקה ותרבות דברים שהם חלק בלתי נפרד ממהותה.
סטלה מרחמת ודואגת לאחותה ולכן לא מסכימה שתעזוב את הבית, למרות שהאווירה נעכרת בגללה ומקשה על החיים בבית הקטן, ויוצרת מקור רב לחכוחים בינה לסטנלי ובינו לבלנש. סטנלי בז לבלאנש, הוא רואה את הזיוף שבה, לא
סובל את גינוני הגבירה שלה שכה זרים להוויתו הגסה, הוא מציק לה ומשפיל אותה ללא הרף, ולה אין לאן לברוח מפניו אלא לסגור וילון הקיטון הקטן שהוקצה למגוריה מאחוריה. היא כחיה במלכודת מפרפרת אין לה מפלט אין לה דרך להגן על עצמה מלבד לשקוע עוד ועוד ולהתנתק.
מיטש אחד מחבריו של סטנלי מחזר אחריה, והיא מקוה להינשא לו וכך אולי לבנות לעצמה חיים חדשים. אך חבר לעבודה שמבקר הרבה בעיירה ממנה באה בלאנש חושף בפני סטנלי את
עברה, סודה אשר כה טרחה להסתירו מתגלה. סטנלי ממהר לנצל זאת כדי לערערה סופית ולהתפטר ממנה. העימות הגדול ביניהם מתרחש בזמן שסטלה יולדת את בתם, ומסתיים באונס. הוא לא מסתפק בכך הוא גם מגלה למיטש את האמת. סטלה לא מאמינה לבלאנש שמספרת לה שנאנסה , גם מיטש המחזר כבר לא רוצה בה לאחר שהוסר הלוט, והתגלה קלונה, הרי התחזתה בפניו כגבירה חסודה. וכך מאבדת בלאנש את שארית אחיזתה במציאות ובשפיות שעוד נותרה בה, ואז סטנלי מנחית את המהלומה הקשה והאכזרית מכל ודואג לאשפזה במוסד סגור לחולי נפש.
זכורה לי היטב הסצנה שהרופא שבא לאשפזה נוהג בה בעדינות כג'נטלמן כמחזר הבא לאהובתו משלב זרועו בזרועה וכאילו הם הולכים לנשף והיא יוצאת איתו מהבית.
האכזריות שגילה סטנלי כלפי אחותה והתוצאות המרות של אותה אכזריות, היו כבר יותר מידי, והפעם היא עוזבת
אותו סופית. לא כבעבר שתמיד שבה אליו. לא כבאחת הפעמים שבהם זעק כתן פצוע ס..ט...ל...ה והיא שוב היתה רצה לבין זרועותיו.
כמו בחלף עם הרוח המשפט שסקארלט אוהרה אומרת כשרט באטלר עזב אותה I 'll think about it tomorrow, והיה למשפט שיש לו חיים בזכות עצמו כך גם משפטה של בלאנש כשעוזבת את הבית אומרת.
What is straight? A line can be straight, or a street,but the
human heart, oh, no, it's curved like a road through mountains
8 קוראים אהבו את הביקורת
8 הקוראים שאהבו את הביקורת
