ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שישי, 8 בינואר, 2010
ע"י אליהו
ע"י אליהו
רגשות מעורבים תקפו אותי בזמן קריאת ספרו זה של יאיר לפיד.מצד אחד גיליתי(שוב)כי מעבר להיכרות הכללית עם התנ"ך שניתנה מתוקף היותי בוגר מערכת החינוך הממלכתי,אינני בקי בספר ההפעלה הראשי והמדריך למשתמש של האנושות בכלל והעם היהודי בפרט,ספר שבזכותו עזבו הורינו נחלות ומשפחות,עסקים וקשרים כדי לממש פסוק הכתוב בספר ישן:"לך לך מארצך...וגו'"ונחתו דווקא כאן.
אבל מצד שני,החיסרון הופך ליתרון(כמו זה שסובל מבעיות זיכרון הפוגש כל הזמן אנשים חדשים..)כי אני מגלה פרשנויות מפתיעות ,זויות ראייה חדשות על סיפורים שחשבתי שאני יודע עליהם מספיק.
פרשנויות כאלה יש לאחרונה למכביר.מהם מוצלחים יותר(ספר זה,דבש אריות של גרוסמן ועוד)ומהם פחות(מלכים ג' כבר אמרנו?)אבל ה"תנועה"הזאת מבורכת.מי אמר שרק האנשים שהעטו עליהם קוד לבוש שחור לבןומתיחסים לתורה כאל ספר כוריאוגרפי שלו כללי טקס הנחשבים בעיניהם להכרחיים,הם המוסמכים הבלעדיים לפרש את הספר שניתן לכולנו ללא יוצא מן הכלל,ולא רק ליודעי ח"ן?
אם אני צריך לבחור,אעדיף את הפרשנות הרעננה של מי שלא "שייך"באופן מובהק,כמו יאיר לפיד ודומיו.לאחרונה אף ניתקלתי בראייה מפתיעה מפי ילד הלומד בחינוך מיוחד שלמשמע סיפור קין והבל,פתח עיניים תמהות ושאל"ואיפה היו ההורים שלהם?".באמת איפה.כולה יש 4 אנשים בעולם,חצי מהם הילדים שלך, ואתם לא יכולים להשגיח עליהם?איפה האחריות ההורית?
לעומת זאת,נתפסים בעיני הדתיים המקצועיים כמו תלמידים שרוצים להראות למורה שלהם שלא רק שהכינו את השיעורים כמו שאמרה אלא גם קישטו בציורים.מאותה סיבה לקחו הדתיים המקצועיים את העקרונות הנהדרים והלבישו עליהם טקסים שאין להם קשר לכוונת המקור והפכו את הטקס לדת בפני עצמה(ראו בבקשה את ספרו המטלטל של יאיר כספי "לדרוש אלוהים").רוצים דוגמא מייצגת?בבקשה.העיקרון המונח בבסיס האיסור להפרדת בשר וחלב אומר כי הארץ ניתנה לך האדם ובשבילך.תוכל לעשות בה מה שתירצה אבל-אל תהיה חזיר.אתה יכול להשתמש בחלב אם הגדי אך לא כאשר אתה מחליט לאכול את בשרו של ולדה.זה מנוול ולא מוסרי ואתה צריך להיות בן-אדם!באותה קטגוריה יש את מצוות שילוח הקן ואיסור חסימת השור בדייש ועוד.להיות בני אדם.לא לשכוח.
אבל מה עשו הדתיים המקצועיים-הפרידו 7 שעות בין בשר לחלב והפרידו כיורים כאילו רוצים להגיד לאלוהים:תראה איזה בסדר אנחנו.אנחנו עושים מה שהנחתה ואפילו יותר.כל כך יותר שאם תשאלו אותם מה העיקרון שמאחורי האיסור(ואני שואל לפעמים)תתקלו בגמגומים.אנשים כאלה מפרידים כיורים אבל מועלים בכספי ציבור,כי את השיעור הבסיסי פספסו או שכחו.
אבל אחרי דברי התוכחה האלה נחזור לספר.
אין מתאים מיאיר לפיד להציע פרשנות מקורית,ולדעתי אף מרעישה לעיתים,לסיפורי התנ"ך.יאיר מוחזק בעיני כהומניסט גדול,סלחן לחולשות אנושיות ואם יורשה לי,כמוני-לא מאמין(יותר?)בסימני קריאה.
כך קיבלנו בספר זה לקט של 4 הרצאות אותם נשא בפני באי בית הכנסת שהתאספו לתיקון ליל שבועות.
יאיר יצא מתוך הטקסט המוכר אך הקודר ובעיניים חדשות הביא את הגיבורים למשפט ההוויה הנוכחית שלנו(לעיתים קצת יותר מדי-רצונו להקביל את הסיפור לאקטואליה שלנו לפעמים יוצא קצת מאולץ מדי,אבל לא נורא בסך הכל).תוך כדי כך מספק,או יותר מדויק-מציע, לנו נקודות מבט חדשות על אברהם,יעקב,משה,שמואל ושאול.
במקרה של אברהם ,המתואר על ידי לפיד כאיש פסיבי,קר ושתקן,טוען יאיר כי בפרשת עקידת יצחק נכשל אברהם בנסיון שהעמיד בפניו אלוהים!!למה נכשל?כי אלוהים שנוכח להבין כי אברהם איש חסר רגשות ביקש לשבור את הקיפאון בהעמידו בפניו מבחן רגש אולטימטיבי:מבחן מוסרי-האם יקח חיים כך סתם(בניגוד לעקרונות האמונה היהודית) ומבחן אהבת אב לילדיו,שהוא הרגש הגברי שאין עליון ממנו.
בשני המבחנים אברהם נכשל.
הוא קיבל פקודה בלתי חוקית בעליל וניגש לבצעה ללא ויכוח.
חזק,נכון?
בוא נעשה פה הפסקה של שורה כדי שתחשבו שנייה על זה.
ואיך אנחנו יודעים שדעתו של אלוהים אינה נוחה מהתנהלותו זו של אברהם ?מכיוון שלאחר פרשה זו מפסיק אלוהים לדבר אל אברהם באופן ישיר אלא באמצעים עקיפים-עד כדי כך היתה גדולה האכזבה.
אני טוען כי אברהם הוא כזה כי גדל ללא אם בכלל(כזו לא מוזכרת בכתובים בכלל)-וזה יכול להסביר הרבה.
בהמשך מתאר לפיד את אבותינו כפי שהמקרא מתארם בלי להסתיר:קטנים וקנאים,רודפי כח וכבוד,פחדנים.כולם,מלבד משה אולי, שלפיד טוען כי מת מנשיקת אלוהים,כולם,איך קוראים לזה... נו..אהה:בני אדם,יצורי אנוש.
ממש כמונו.
שבת שלום
7 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
ליז מאילת:-)
(לפני 15 שנים ו-7 חודשים)
תשמע אליהו
מביקורת לביקורת אני מתרשמת מחדש.תענוג גדול לקרא אותם.אתה כותב בהרבה חן, הומור סקרנות לקרא את הספר.הולך לרשימה המתארכת. תודה.
|
7 הקוראים שאהבו את הביקורת