ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 15 בדצמבר, 2024
ע"י רץ
ע"י רץ
על חולשות אנושיות
ספרו של יאיר לפיד, הגיבורים שלי, ארבע הרצאות תנכ"יות, מבוסס על הרצאותיו, לפני שהפך לפוליטיקאי. כעת חלקם של נאומיו נשמעים כתוכחות נבואיות.
הבחירה של לפיד, בגיבוריו מעניינת, הוא בחר באברהם, יעקב, משה ושאול. ארבע דמויות, עגולות, מלאות בסתירות. אני מניח שהבחירה נובעת, מהבנתו, שבכל אדם קיימות, חולשות וחוזקות אנושיות. תכונות היוצרות בקרב בני אדם ומנהיגים קונפליקטים, שלעתים הם בלתי פתירים. עצם ההכרה של לפיד, ושלנו בהן, מעניקה לנו הבנה מפויסת יותר על החיים.
כשאנחנו מדברים על אברהם, גיבורו הראשון של לפיד, אנו בדרך כלל, מדברים על המרד שלו בהוריו, או באלילים, כאשר יצא לארץ חדשה ועל הבריתות שלו עם אלוהים, כמו עקדת יצחק. לפיד, רוצה לספר לנו, על פחדיו, על האיש שאחז בקרנות המזבח וחשש שיפול. לספר לנו על אברהם, האדם, על חייו הארוכים לשרה, על האישה האחרת קטורה, שהתחתן איתה מיד לאחר מות שרה. לפיד חושב, שדווקא הסיפורים הקטנים, מתארים לנו בצורה נכונה, מיהו אברהם האדם.
על יעקב, מספר לפיד, בדרכו הייחודית, באמצעות השאלה שהוא מעלה, מה המשמעות בלהיות, בנו של יצחק, מי שחווה את טראומת העקדה, שגרמה לו כל חייו להיות מפוחד?
מה הייתה השפעת אימו הדומיננטית רבקה, על יעקב? על העובדה ששני הוריו, היו הכל כך שונים, אומר לפיד, ממש לא פלא שהם לא הסתדרו, ואפילו כמעט ולא דיברו ביניהם. עמדותיהם השונות גרמו ליצחק, להעדיף את עשיו, ולעומתו יעקב, היה הילד של אימא שדחפה אותו קדימה, אפילו אם לצורך כך, היה צריך לעשות מניפולציות על אבא יצחק-כמו לגנוב את הבכורה מעשיו.
מה היה המאבק של יעקב עם המלאך, שואל לפיד, ואף נותן לכך פרשנות מקורית המבוססת על ניסיונו באומניות לחימה. קרבות בין יריבים, מעולם לא מסתיימים בתיקו, תמיד ישנה הכרעה. לכן לפיד, טוען כי מדובר במטפורה לקרב בנפשו של יעקב, בקונפליקט העצמי שלו. מה מלמדים הקרבות הנפשיים נטולי ההכרעה? שאלה נפלאה שמהדהדת את הקורא לחשוב שהתיקון שלנו, לא נמצא בחוץ, אנחנו קודם כל חייבים לעשות אותו בתוכנו.
את השיח על משה, פותח לפיד בציטוט מתוך שיר של אבידן, על משה, או נכון יותר על ייאושו והבדידות הגדולה שלו, שכל חייו הלך, ולבסוף לא היה לו לאן ללכת. אני הרגשתי שבהתייחסות למשה, די לתאר את הפתיחה הנפלאה של לפיד.
הדמות האחרונה, היא של שאול, האיש שכלל לא רצה להיות מלך, הוא פשוט חיפש אתונות. אך הוא לא מצא מלוכה. לפיד, טוען שהמלוכה נכפתה עליו על ידי שמואל, שרצה אדם שיודע להילחם היטב, אך מצד שני, הוא היה חסר ביטחון בכדי שיהיה תלוי בשמואל, שאומנם נביא, אך לא פחות מכך, פוליטיקאי ציני.
מכיוון ששמואל, התנגד למלוכה, אך אלוהים ציווה עליו למנות מלך, הוא נקט בגישה ששמעון פרס היה נוקט, הוא מינה את האיש הכי לא מתאים-שאול. ניכר בלפיד, שבפוליטיקה הוא מבין היטב.
הסיפור של שאול, הטיל בי עצב גדול. כעת הבנתי שזהו סיפור על המהפכה השלטונית של אז, מעבר משלטון השופטים אל שלטון המלכים. שינוי היוצר קונפליקט מובנה בין מדינה לדת, בין אנשים, כמו שמואל, שהיה בעל אגו נפוח, ונטר טינה, לעצם האיש-שאול, ובכך פגע וערער את עצם העניין-טובת הממלכה. לפיד, אמר זאת ב- 2008, ולא ידע עד כמה דבריו יהיו אקטואליים כעת. זאת אחת מהסיבות שכדאי לקרוא את הספר, הכתוב היטב, ברגישות ובאהבת בני אדם והמקרא.
22 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ
(לפני 10 חודשים)
פרפר צהוב, תודה, לא בטוח שהבנתי אותך עד הסוף, התנ"ך הוא טקסט - אין סופי לפרשנות, או למדרש מודרני.
קודם לכל אני ששמח שאנשים חלוניים כמו לפיד לומדים תנ"ך, זה אומר שלא וויתרנו על כך, ושנית כל אחד יכול לפרש בדרכו את התנ"ך. לפיד עושה זאת מתוך ערכיו והשקפת עולמו, קודם שהיה פולטיקאי. אני אשית אהבתי את גישתו, ואני סבור שזה אומר משהו חיובי על האדם עצמו.
|
|
רץ
(לפני 10 חודשים)
חני - תודה
|
|
רץ
(לפני 10 חודשים)
אפרתי - תודה, מכיוון שאנחנו מכרים הרבה שנים אמר לך משהו אישי- הלמידה היא בסיס המצוינות והאיכות שלנו כבני אדם,
וכישראלים בפרט, אנחנו הולכים ומאבדים זאת. והעניין האישי - דור הבן שלי, מסיים התמחות שנייה בטיפול נמרץ, 13 שנים של למידה ועוד התמחות של שנה שנתיים בחו"ל, אני מעריץ אותו על הדרך, אם הוא יישם את הלמידה גם כבן אדם חכם רגיש ואיש של ערכים, זה רק תלוי בו, אבל מי שהולך לנמרץ - ביסודו קיימת נתינה אין סופית.
|
|
רץ
(לפני 10 חודשים)
יעל - תודה, לא בהכרח מדובר בחוכמה, אלא גם בתבונה ביכולת ליישם אותו יחד עם אמפטיה וחמלה שנעלמה מהמציאות שלנו.
|
|
רץ
(לפני 10 חודשים)
גלית מסכים איתך, אבישי בן חיים- אומנם מתהדר בתואר אקדמאי - אבל החשיבה שלו מעוותת כל חשיבה אקדמית, כך לגבי הדמויות האחרות שמונעות מכוח השינאה,
דומה שיד מכוונת, ליהקה את חלקם הגדול של חברי הכנסת, על בסיס שינאה ודורסנות לאחר.
|
|
רץ
(לפני 10 חודשים)
אברהם - תודה, אני תמיד מנסה להביט באמצעות התנ"ך על הרלוונטיות שלו לחיים שלנו, כעת ההשוואה לא משהו.
|
|
רץ
(לפני 10 חודשים)
מורי - תואר אקדמי - זה לא חובה אבל מעיד על יכולת למידה, ויכולת לקבל רעיונות ושיטות חשיבה.
לא כל אקדמאי הוא אדם מבריק, אבל יש ביניהם אנשים ממש מברקים עם השקפת עולם מעניינות.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 10 חודשים)
אף פעם לא ממש הבנתי איך לוקחים טקסט על מנהיג מסויים שהוא די מצומצם בתנ"ך
והופכים אותו לתיאוריה שלמה של ניתוח אישיותו.
זה מחייב הרבה דמיון, שהקשר בינו לבין המציאות עלול להיות קלוש. |
|
חני
(לפני 10 חודשים)
נפלא, תודה רץ
|
|
אפרתי
(לפני 10 חודשים)
כישורי למידה הם כישרון כמו כל כישרון אחר. כבר פגשתי רופאים טיפשים ועוד כל מיני שלמדו הרבה
אבל לא היו פקחים ולא שנונים. גם אני מעריצה אנשים שלומדים הרבה, אבל זו שטות, אני יוןדעת.
|
|
yaelhar
(לפני 10 חודשים)
לעניות דעתי אין שום קשר בין תואר אקדמי
לבין חוכמה, הבנה או איכות אנושית בכלל. מי שיודע קרוא וכתוב, יש לו זיכרון סביר והוא מוכן להשקיע מאמץ יכול לרכוש תואר אקדמי. זה לא מחייב שהוא יהיה נבון במיוחד. הדוגמאות שגלית הביאה הן ההוכחה ויש כמובן עוד רבות. |
|
גלית
(לפני 10 חודשים)
מורי
גם אבישי בן חיים,טלי גוטליב ואמיר חצרוני...לא ממש מעיד על טיב ההשכלה האקדמית. ( מצד שני תואר מוכיח רק יכולת למידה לא על יושרה, אינטליגנציה רגשית או אפילו חכמה) |
|
אברהם
(לפני 10 חודשים)
סקירה משובחת, מרתקת ומלמדת.
|
|
מורי
(לפני 10 חודשים)
רץ, האם תואר אקדמי בלבד יעלה את לפיד לדרגה עליונה אפשרית? קרעי בעל תואר דוקטור
והוא מזיק בצורה בלתי רגילה.
|
|
רץ
(לפני 10 חודשים)
בר תודה - אפשר לנסות.
|
|
רץ
(לפני 10 חודשים)
דן -תודה, הספר בפני עצמו מעניין, הוא גם מעניין בהקשר ללפיד, כאיש משכיל וערכי, למרות שהוא לא בעל תואר אקדמאי.
|
|
בר
(לפני 10 חודשים)
יפה כתבת. את הספר לא חושבת שאקרא.
|
|
דן סתיו
(לפני 10 חודשים)
רץ
סקירה מעניינת והעיסוק בגיבורים תנכ"יים וחיבורם לאקטואליה עשוי להיות מעניין, אבל נראה שאוותר בהתחשב בזהות המחבר. תודה.
|
|
מורי
(לפני 10 חודשים)
יודע, רץ.
|
|
רץ
(לפני 10 חודשים)
מורי - אני סיימתי לפני שלוש שנים - לימודי מקרא לתואר שני במכון שכטר - ומדי פעם מרצה בתחום - מחרתיים על שאול.
|
|
מורי
(לפני 10 חודשים)
אני רואה שאתה אוהב אנשים הבוחרים גיבורים תנכיים ומפרשים אותם.
|
22 הקוראים שאהבו את הביקורת