ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 3 באפריל, 2025
ע"י אפרתי
ע"י אפרתי
ספר עבה כל כך דורש ביקורת ארוכה. אבל אין לי זמן. לא פניות או פנאי או חשק או איך שתקראו לזה. פשוט בתקופה זו (ערב פסח) זמן הוא מצרך יקר מציאות. ואם לא די במה שאני עושה, מבשלת, מנקה, מסדרת, מבלגנת, מסדרת, מבשלת, רוחצת, שוטפת, מלכלכת, מנקה, אז השכנים שקנו את הדירה שמעלי פתחו במסע שיפוצים בדיוק ביום ראשון, פחות משבועיים לפני פסח.
מבחינתי זו טרגדיה. ימים ושעות של ניקיונות וצחצוח, שעות יקרות ואינסופיות של העוזרת, נקברו תחת מעטה אבק עבה ומתסכל. תגידו שזה ילדותי, תטענו שאבק זה לא חמץ, תוכיחו אותי על סדר עדיפויות לא הולם, אבל אני כועסת ורותחת ועצבנית על השכן בגלל ביתי המצוחצח (לשעבר) ועל העבודה הרבה שעלתה בתוהו.
אין מישהו שסיפרתי לו על הפתיחה בשיפוצים בעיתוי האומלל הזה, שלא תמך בצערי ובעצבנות שלי, אז גם אתם מוזמנים לחמול עלי קצת לפחות.
לין, גיבור הספר הסמי-אוטוביוגרפי הזה, קיצור של לינדזי, שהוא שמו בדרכון המזויף, ששמו האמיתי בכלל גריגורי דייויד רוברטס, בקיצור ללין ממש לא היה איכפת אם מישהו היה מתחיל בשיפוצים שבועיים לפני פסח. מפני ש...
1. לין גר בהודו המלוכלכת במשך תקופה ארוכה מאוד בשכונת עוני נוראית, שבה ניקיון היה הערך הכי פחות חשוב,
2. הוא התגורר בביקתה שעשויה מקצת במבוק, קצת קרשים וקצת חבלים, ככה שאבק לא היה ממש משפיע עליו,
3. לין לא היה חוגג פסח בכל מקרה.
לין הוא טיפוס. טיפוס נהדר, כוונתי. למרות שפרק די ארוך בחייו שקע בביצת הפשע של אוסטרליה ושל הודו, הוא גם בנאדם שהייתי שמחה אם היה ידיד. הוא מענטש, לא חשוב איך מבטאים את זה בהינדית או במהרטי או באורדו או בפארסי או באנגלית או בגרמנית או בצרפתית, אחת מן השפות שדיברו ליד לין, ידידיו ההודים וידידיו האירופאים.
בואו נתחיל מהתחלה. גריגורי דייויד רוברטס נולד באוסטרליה וגם נישא שם ונולדה לו בת. בשלב מסוים בחייו התמכר להרואין וכדי לממן את התענוג פצח בסדרת מעשי שוד, נעצר ונכלא. באוסטרליה לא מלקקים דבש בבתי הכלא (איפה כן?) והסוהרים התעללו בו באכזריות מרובה. הוא ברח מהכלא השמור היטב וטס להודו בדרכון מזויף ונחת בבומביי עוד לפני שנקרא שמה בהודו מומבאי.
בבומביי הוא נטמע בחבורת זרים אירופאים ובעיקר מתאהב בקרלה היפהפייה, המסתורית והמוזרה (מבחינתי, דמות מעצבנת ביותר) אבל נפשו החופשייה מתחברת להודי קצר קומה ורחב חיוך ששמו פרבקר, נהג מונית, שישנה לחלוטין את חייו של לין בהודו. לין עובר לגור בשכונת העוני, כאמור, שכונה מבחינת מטראז' אבל עיר שלמה מבחינת גודל האוכלוסיה. התנאים לא משהו. אין מים זורמים, אבל יש ביוב זורם וגשמי מונסון זורמים. להקות של כלבים ולהקות של חולדות. מחראות ושריפות, חולים ופצועים, ואנשים טובים. אנשים נהדרים, חמים, ממושמעים, עוזרים ונעזרים, מתחשבים בשכנים, (ברור לי שאף אחד מהם לא היה פותח בשיפוצים שבועיים לפני פסח).
לין מצידו, מגייס את מעט הידע שלו בעזרה ראשונה, ונעשה רופא השכונה שאין לה שם. זה החלק היפה ביותר בספר הארוך ארוך הזה. בין לבין הוא עובר למשך מספר חודשים לכפר הולדתו של פרבקר, ותיאור המפגש בין אביו של פרבקר לבין לין הפיק מפי פרצי צחוק עזים.
בשלב הבא בחייו הוא עובד אצל איש העולם התחתון כמשגיח. הוא מאפיונר חיובי, יש לומר, בכל אופן רוברטס לא מתאר שום התקלות מדממת עם אנשים בעולם הפשע. יכול להיות שהוא פשוט מחביא את העובדות האלה בינות לכל הסיפורים הצבעוניים והמרתקים שלו. נכון, יש מידי פעם היתקלויות אלימות, אבל הן בהחלט מגובות בסיבות מוצדקות.
ואז הוא נופל קורבן לעלילת שווא ונעצר. תיאור החודשים שעברו עליו במאסר מזכיר מאוד את מצבם המזוויע של החטופים שלנו. החלק הזה בספר הוא נורא, מזעזע, איום ומפלצתי. הוא עובר עינויים פיזיים ונפשיים ובשעת הקריאה תהיתי לא פעם על כוחו של הרצון לחיות, ועד כמה אדם מסוגל לסבול לפני שהוא מחליט כי טוב מותו מחייו.
בפרק הבא בחייו הוא מצטרף אל פטרונו המאפיונר ללחום באפגניסטן, לא ברור נגד מי ולצד מי.
מגרעתו הגדולה של הספר היא שהוא כבד פיזית (כמעט אלף עמודים), מעלתו הגדולה שלמרות אורכו הוא לא משעמם כלל וכלל.
בספר מופיעות עשרות דמויות, חלקן מככבות בדפים רבים ולכן אינן נשכחות, חלקן מופיעות בעמוד 50 ושוב בעמוד 360 ולך תזכור מי הוא מי. החלק על המלחמה באפגניסטן משובץ בכל כך הרבה שמות של דמויות חדשות, עד שהתקשיתי לשייך את השם לתיאור המפורט שבו מתאר רוברטס כל דמות שלו.
הספר הוא ספר הרפתקאות רחב יריעה, כתוב נהדר, מרתק, ומביא את תיאורה של הודו לשני סוגי קוראים. הסוג האחד, כזה שלא יתקרב למדינה המלוכלכת הזאת, אבל סקרן לקרוא עליה, הסוג השני, הקורא שהיה בהודו וישמח להיזכר, לפגוש תיאורים ומקומות מוכרים.
מעלתו הגדולה, שהיא גם מגרעתו הגדולה (תלוי את מי שואלים) שהוא משבץ הרבה מאוד קטעים פילוסופיים, (פילוסופיה בשני גרוש, לטעמי) ותיאורים פואטיים נרגשים, יפים להפליא, אבל בעיני הם ריקים מכל תוכן. רוב קטעי התיאורים הללו סוגרים את הפרקים.
דוגמה:
גלימת העבר גזורה מטלאים של רגש וארוגה בחוטים של חידה. רוב הזמן כל שביכולתנו לעשות הוא להתעטף בה כדי להתנחם, או להניח לה להיגרר מאחורנו כשאנו נאבקים לנוע קדימה. אבל לכל דבר בעולם יש סיבה, ולכל דבר יש משמעות. לכל חיים, לכל אהבה ולכל פעולה ותחושה ומחשבה יש סיבה ומשמעות. לכל דבר יש התחלה, ולכל דבר יש התפקיד שהוא ממלא בסוף. ולפעמים אנחנו גם רואים אותם. לפעמים אנחנו רואים את העבר בבהירות וקוראים את חלקיו בחדות רבה כל כך , שכל תפר בזמן חושף לפנינו את מטרתו ואת המסר שחבוי בו. אין דבר בחיים, לא משנה אם היו טובים או אומללים, שהוא חכם יותר מהכישלון או ברור יותר מהכאב. ובחוכמה הקטנה והיקרה שהם מעניקים לנו, אפילו אויבינו המרים והשנואים הכאב והכישלון, מוצאים סיבה לקיומם.
מ.ש.ל.
יפה? להפליא, אבל האם זה לא יותר מאשר התרברבות ריקנית באוסף של דימויים מקסימים בדרכם, אבל נטולי משמעות?
תשפטו אתם.
30 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אורית זיתן
(לפני חודשיים)
ביקורת כל כך מדויקת אפרתי
|
|
אפרתי
(לפני 3 חודשים)
קראתי, קורא, אקרא, גם הביקורת שלך נהדרת ומשעשעת מאוד.
|
|
קראתי-קורא-אקרא (תומר)
(לפני 3 חודשים)
כתבת מעולה! אכן מענטש.
הייתי רוצה אותו לידי בהרבה סיטואציות. בפראבקר בכלל התאהבתי לגמרי ואני דווקא את קטעי הפילוסופיה ברוב המקרים וגם אהבתי את קרלה (רוצה לקוות שלא הייתי מתאהב בה ) ואת משפטי החוכמה של דידייה. נראה לי שאת ואני מרגישים דומה לגבי חלק הספר באפגניסטן
|
|
אפרתי
(לפני 4 חודשים)
אלון, אני כבר מכירה אותך יותר מקצת.
יש סופרים שלא אכפת לי שהספר שלהם ימנה 3000 עמודים. חוץ מכאבי צוואר וכתף... כרגע אני קוראת את לינווד ברקלי וככל שאוזלים העמודים ליבי נחמץ. לא יצירות מופת אבל ספרים נהדרים נהדרים.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 4 חודשים)
אני בנאדם עם מעט מאוד סבלנות למשהו שלא בא לי עליו
|
|
אפרתי
(לפני 4 חודשים)
אלון, יש לך סבלנות, אתה.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 4 חודשים)
ספר נפלא, ואם היו 2000 עמודים יותר, יאללה
כולל הפילוסופיה בשנקל :) |
|
אפרתי
(לפני 4 חודשים)
תודה רבה, עמיחי. אני מבינה אותך.
|
|
עמיחי
(לפני 4 חודשים)
תודה, אפרתי.
ספר שנפסל אצלי על הסף מפאת אורכו. גדול עליי. |
|
אפרתי
(לפני 4 חודשים)
חני, תודה רבה!
|
|
חני
(לפני 5 חודשים)
אפרתי
יופי של סקירה. הספר הוא ספר הרפתקאות קולח זורם לכן כיף לקרוא אותו. את הקלישאות וההתפלספות ייחסתי לתקופה בחיים של צעיר מחפש משמעות. אתה אוסף את כל הקלישאות ובסוף בוחר באחת או שתיים לרוץ איתם. ולגבי השכנים ממעל זה בדיוק הזמן לחלום על בית באי בודד. חג שמח |
|
אפרתי
(לפני 5 חודשים)
דן, תודה רבה. האורך באמת מרתיע. אני זוכרת שכשהייתי ילדה בחרתי ספרים עבי כרס ככל האפשר
וכשהגעתי לאמצע הספר הייתי עצובה שהחצי השני הולך ומתמעט... היום ספר ארוך מאוד די מרתיע אותי. השתנינו, אולי זה הדור שאנחנו הושפענו ממנו שצורך מסרים קצרים וקליפיים.
|
|
דן סתיו
(לפני 5 חודשים)
אפרתי
סקירה יפה. נהניתי לקוראה. נראה לי שעל ספר בהיקף מעין זה אוותר בלי הרבה התלבטויות.
|
|
אפרתי
(לפני 5 חודשים)
אברהם, תודה רבה. יש כאלה שקוראים לעבודות פסח עבדות. אני דווקא לא. בליל הסדר ההרגשה
המרוממת שלי (ושל נשים רבות) נובעת גם מהבית המצוחצח למשעי...
|
|
אפרתי
(לפני 5 חודשים)
זאבי, תודה רבה. כמה עצוב שצריכים לאחל בהצלחה לשכנה הסובלת מהשיפוצים...
|
|
אברהם
(לפני 5 חודשים)
סקירה נהדרת, אפרתי.
לכל אחד יש את "יציאת מצרים" שלו. יש כאלה שיצאו מעבדות לחרות ויש כאלה שיצאו מֵעַבְדוּת לְעַבְדוּת את תראי שבשנה הבאה יהיה יותר טוב. חג שמח וכשר למהדרין |
|
זאבי קציר
(לפני 5 חודשים)
סקירה יפה אפרתי ובהצלחה עם השיפוצים
|
|
אפרתי
(לפני 5 חודשים)
אנקתי, אכן גרוע. תודה רבה על המחמאה. כן, זוהי אוטוביוגרפיה חלקית...
|
|
אנקה
(לפני 5 חודשים)
מזדהה עם כל תיאור של שיפוצי השכנים. קומה מעליי. בדיוק לפני שבועיים.
הבעיה שהשכן משפץ במו ידיו את דירתו, כך שכל שעה משעות היממה יכולה להפך לסיוט.
שאנטראם הוא ספר עבה וכבד ולא בטוח שהוא אכן מבוסס על סיפור חייו של הכותב. יותר מדי סיפורים מפוברקים בעלילה או לפחות כך התרשמתי. את הסקירה שלך תענוג לקרוא :) |
|
אפרתי
(לפני 5 חודשים)
מורי, איזון עדין היא יצירת מופת מטלטלת. שאנטראם לא בדיוק.
|
|
אפרתי
(לפני 5 חודשים)
תודה רבה, בר. כשהמשפץ נמצא הרחק בדירתו, אותה יעזוב רק עוד חצי שנה והשיפוצים הם מעלי,
מי שסובל זו אני לא הוא.
|
|
מורי
(לפני 5 חודשים)
לא סבלתי את הספר ונטשתי מהר. עדיף איזון עדין.
|
|
בר
(לפני 5 חודשים)
תודה אפרתי, ביקורת יפה.
שיפוצים זה דבר איום לכל הצדדים ! מקווה שיסתיים במהרה. |
30 הקוראים שאהבו את הביקורת