ביקורת ספרותית על צופן דה וינצ'י מאת דן בראון
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 24 בינואר, 2021
ע"י gigi


כולנו מכירים את התופעה הזאת שבה נושא מסוים צף ועולה למודעות שלנו שוב ושוב - בנושא שיחה, בחלום , בספר שקראנו - לכאורה במקריות אך באופן שמעורר את חשדנו.. מצד אחד , אין סיבה לחשד. זה טבעי שהמוח שלנו יטייל למקומות שמעניינים אותנו או מטרידים אותנו ויעשה כן פעמים רבות , כאילו בחיפוש אחר נושא מחקר ייחודי ואחרי שנמצא הנושא - ישתקע ויתעמק בו. בתהליך החיפוש אותו ניתן להמשיל לחיפוש אחר בן או בת זוג פוטנציאלית , יגיע רגע ה"קליק" בו , כמו בשלב הבינאישי , המוח יתכוונן לנושא ה"מיוחד והנעלה" וכאילו יתאהב בו לתקופה של איקס זמן. כיוון שכמו נאהבים נחשוב רק על אותו נושא מעניין נקלוט אותו מהסביבה כל הזמן, אפילו בלי שנרצה. הוא במרכז הקשב הפסיבי שלנו. עד מתי? עד שיוחלף באחר. כמה מצחיק לחשוב שבמקרים כאלו חלקים אחרים פחות מעניינים נמחקים לגמרי ממוחנו. כתוצאה מכך, לא נצליח לזכור מה אכלנו רק לפני יומיים אך נזכור גם נזכור את המפגש החברתי שהשתתפנו בו לפני שבוע או אפילו חודש מהסיבה הפשוטה שמילה פה , מילה שם -נושא הקשב הפסיבי שלנו - עלה לשיחה בלי שהעלינו כלל את הנושא. השיחה תיחקק לנצח במוחנו כרגע מוזר ומלהיב כי מצד שני, אולי יש סיבה לחשוד בצירופי מקרים בנאליים.. רבים מהתופעות שסביבנו המדע עדיין לא הצליח לפצח נכון? ואת התחושות שלנו קשה לכמת ל-נכון או לא נכון, מציאות או אשליה ואם אנו חשים התפעלות אולי יש סיבה קוסמית כלשהי. אולי מישהו או משהו שלח לנו את האותות הללו ויום אחד, כאילו משום מקום, תתגלה החשיבות של המידע. אולי , יום אחד, תשתלם ההשקעה שלנו בחשיבת היתר חסרת התועלת שלחלקנו קשה להשתחרר ממנה. (אהמ אהמ אני)

חשיבות של מידע "שולי" הנאסף לכדי שלם בעל משמעות קרוי בספרות רמזים מטרימים. אוסף של פרטים שאחרי כמה זמן מתגלים כחלק משלם. הרמזים קיימים בכל סיפור - סיפורי אגדות וסיפורי חיים. הרמזים שרולינג שתלה בספרי הארי פוטר, הרמזים שנשתלים באירועים היסטוריים כמו דבריו של היינריך היינה על שריפת ספרים שתוביל לשואה , התאבדותו של היטלר עליה דיבר כל חייו ועוד.

העניין הוא שבשבוע האחרון וכאן אני מגיעה לעיקר סוף סוף - חוויתי את שניהם, את שתי התופעות וכך גם גיבור הסיפור של צופן דה וינצ'י.
גם נושא המחקר הייחודי שלי לתקופה צץ במקומות שונים וגם הגורמים הקטנים הורכבו לכדי שלם. הכול מצביע על סנכרון בין מצבי לבין הגיבור בצופן דה וינצ'י!

*מה נושא המחקר הייחודי שלכם לתקופה הזאת? אתם לא סתם משוטטים באינטרנט, חברים, המוח שלכם מחפש נושא לחקור ולהתאהב בו!

ביקורת הספר:

"צופן דה וינצ'י" מספר את סיפורו של רוברט לנגדון, פרופסור לסמליות דתית באוניברסיטת הארוורד, ההופך לחשוד מרכזי ברצח אוצר מוזיאון הלובר ז'אק סונייה. על הגופה המשטרה מוצאת צופן ופותחת בחקירה. לנגדון נמלט בעזרתה של הקריפטולוגית המשטרתית סופי נווה (נכדתו של סונייה) והם מתחילים במסע אחר הגביע הקדוש. היסטוריון בריטי בכיר בשם סר לי טיבינג מספר להם כי הגביע הקדוש האמיתי מוצפן בציורו של דה וינצ'י "הסעודה האחרונה". אלא שהם לא היחידים המחפשים את הגביע, אלא גם האופוס דאי מטעם הוותיקן שמעוניינים לשמור על טיבו של הגביע בסוד כדי למנוע את קריסת הנצרות. ולא רק הנצרות תקרוס אם יוודע הסוד. הו לא, ניתן לומר שתיאורתית, כל תפיסת העולם תקרוס. אני יודעת שהתפיסה שלי קרסה ונבנתה מחדש באופן מעוות ביותר,קצת כמו ציור קוביסטי..

למי שיותר מתלהב מסרטים - שניהם , גם צופן דה וינצ'י וגם מלאכים ושדים (הסרט הבא) טובים אבל קחו בחשבון שיש רגעי צפייה קשים.

ספויילרים!

החיים של לנגדון כאילו רצופים צירופי מקרים שוליים אבל הכול נועד להתחבר - העיסוק שלו בסמלים , השיחה שהוא תיכנן לבצע עם אוצר מוזיאון הלובר רגע לפני שנרצח ואני מצטערת על הישירות אבל אני פשוט אגיד את זה - אני הולכת לספר לכם את הסוף. אני הולכת לפרש לכם ולעצמי את כל הסמליות המטורפת הזאת שהספר הזה כורע תחתיו ומסתבך איתו ומסבך יחד אתו את הקורא. שלא תבינו לא נכון- הסמליות היא חלק גדול מהמתח ומהקשר הבינאישי עם הספר (כי אלו סמלים אוניברסליים ומעניינים) ובכל זאת הספר סובל מכבדות מסוימת. גם השאלה בדבר הגביע הקדוש האם הוא אמיתי , מוחשי או אגדה-לא מתאימה לכל הגילאים כי כמעט עד הסוף הסופר משתעשע אתנו ומעביר אותנו מדעה אחת לשנייה ורק בסוף בסוף מעניק לנו את התשובה הניצחת. מצד שני, יש שיאמרו שמי שלא הבין את הסוף כנראה לא אמור להבין..

אבל עדיין..יש סכנה שהקורא יצא מבולבל ולכן אני כאן לעשות לכם סדר בבלגן חחח

הבכן , הנה השאלות- מהו והיכן הגביע הקדוש של הנצרות , עליו נלחמו קבוצות סודיות עשרות בשנים?
האם מדובר בגביע אמיתי, מוחשי או שזאת אגדה שנועדה לשמור על צביון רעיוני מיתי? האם הגביע משקף רק רעיון נוצרי לא מקובל על הכנסייה או אולי נושא בחובו השפעות מדתות אחרות ולכן נרדף ברצינות כזאת? דבר מעניין אף יותר מהמתח של העלילה ,שמתחיל לסחוף מההתחלה, זה שהאופוס דאי ומסדר ציון - האגודות החשאיות שנלחמות בניהן הן עובדות ולא בדיון. במאבק היסטורי אמתי יש מתח כפול ומכופל.

אז הנה התשובה ..אבל רגע..לפני זה , אני חייבת לעשות לכם הקדמה שכוללת חלק קטן מהסיפור האישי שלי. באמת, אחרת יצא שסתם חפרתי על צירופי מקרים ומשמעותם. מי שרוצה מוזמן לדלג.

במסגרת לימודי האמנות שלי , למדתי על הארכיטיפים של יונג ובאופן בו הם מתבטאים באמנות. ארכיטיפ האם הגדולה , עליה למדנו באחד השיעורים , הייתה בעת העתיקה האלה המרכזית של האנושות. כן, כן, האישה ולא הגבר נחשבה לסמל האלוהות ,אחראית על החיים והמוות. לאידיאליזם הזה , מתברר, הייתה סיבה פשוטה- החברה הנודדת, טרם החברה החקלאית, הסתמכה על היכולות הביולוגיות של האישה כדי לשרוד. יכולות ילודה, קשר בינאישי טוב, איסוף אוכל מהטבע (לא נרקב מהר כמו בשר ציד)וכו' אממה האנושות השתנתה. החברה הפכה חקלאית והאידיאליזם של הגבר התבסס גם הוא על היכולות של הגבר שהפכו חשובות יותר. אחרי המהפכה החקלאית , בנ"א חיו במקום אחד והחלו מלחמות על משאבים ושטחים והתרבו הלידות. לפתע, הגברים הופכים נצרכים בעוד הנשים עסוקות יותר בגידול הילדים. כך התפתחו התרבויות השוביניסטיות. האלה, בעלת 2 הזהויות - טובה ורעה (אמא אדמה בונה והורסת, האם יכולה לתת אהבה ולטפל במסירות בילדיה אך גם יכולה לחוות ניתוק רגשי , לנטוש, להתעלל), הכוח הנשי שקשור לאדמה והאנרגיה הנשית שבקוסמוס , סביב כולנו - נשכחה ודוכאה.

בתרבויות רבות עדיין יש אזכורים לאלה האם ולשלטונה. לילית רבת העוצמה שהפכה לשדה ביהדות, מרים הבתולה בנצרות שמסמלת פריון ואהבה אינסופית, השאקטי בהינדואיזם (הכוח שיצר את העולם) והאם האלוהית המלאה גלגולים כגון פרוואטי וקאלי ועוד.

מעניין לא? בדיוק כשאני מתחילה בחקר עצמאי של נושא ההתאהבות הרגעי - הינדואיזם - הלימודים שלי מזמנים לי מידע על ארכיטיפ האם והספר הזה נופל לי לידיים.

הנה התשובה שחיכיתם לה, או שלא- הגביע הקדוש הוא סמל לנשיות. בפרק 56, עמוד 240-241 טיבינג מספר ללנגדון וסופי את הסוד ההיסטורי שהגביע הוא מטאפורה, סמל לאלה "שכמובן אבדה בינתיים ולמעשה נמחקה על ידי הכנסייה. כוחה של האישה ויכולתה ליצור חיים נחשבו פעם דבר קדוש מאוד אבל הם הוצגו כאיום לעלייתה של הכנסייה הזכרית ולכן הנשיות הקדושה עברה דמוניזציה לטמאה. בני אדם, לא אלוהים יצרו את המושג החטא הקדמון שעל פיו טעמה חווה מן הפרי האסור ובגללה נענש כל המין האנושי. האישה שהייתה פעם מעניקת חיים הפכה עכשיו לאויב". והנצרות באמת הפכה סגפנית ויצרה פחד עמוק ולא טבעי מהאישה ומהמיניות - גם של הגבר אבל בעיקר של האישה.

גם ביהדות ניתן לחזות בשקיעתה של האלה האם בתרבות הקדומה. (הלילית - שדה רבת עוצמה )

בנוסף, ישנה אישה שבנצרות ישנם אזכורים רבים שלה כחביבתו של ישו בכבודו ובעצמו - אהובתו ואשתו - מריה מגדלנה או מרים המגדלית אבל היא טושטשה בעקביות על ידי הכניסה כי השליחים ואבות הכנסייה , שרצו למכור לעולם סיפור על בן אלוהים ולא בן תמותה היו צריכים למחוק היבטים גשמיים. אפילו אם ישו (גלגולה היחיד שנותר לאלה הנשית) קיבלה מעמד של מעל בשר ודם כיוון שלא ילדה כבת אנוש אלא מהשכינה. מרים אשתו מוזכרת רק במקרים שבהם האמנים הגדולים הכניסו אותה ליצירותיהם בחשאי (במסגרת מסדר ציון) כדוגמת ליאונרדו דה וינצי שצייר את מריה מגדלנה בתוך ציורו המפורסם הסעודה האחרונה", לימינו של ישו. את ההמשך לסיפור של מרים וישו לא אספר כי זה באמת יהרוס יותר מדי ואם תרצו לקרוא את הספר על אף העובדה שסיפרתי לכם את הרעיון הכללי , לדעתי הפרט הזה יהמם אתכם. בעצם, הספר עצמו יהמם אתכם גם עם ידיעת המשמעות התיאורטית של הגביע כיוון שהספר פשוט טוב ויש בו עוד פרטים רבים שלא חשפתי.

אני ממש רוצה לספר עוד ספויילר אחד כי הוא מחבר אותי ואתכם כיהודים עם המסר הכללי של הספר והמסדר - שאיפה ליקום מאוזן..

אם אתם עדיין איתי (כתמיד , אני מצדיעה לכם על זה) הנה הפרט האחרון בחידת הספר הזה: ספויילר!

הגביע הולך יחד עם להב שמוזכר לצידו (פרט שמתגלה לקראת הסוף) ומדובר ב2 הפכים שהופכים לאחד- אנרגיה נשית ואנרגיה גברית. שניהם, הסמלים של הלהב והגביע , מוכרים לכולנו - משולש שקודקודו למעלה הוא הלהב ומייצג כל מה שגברי (סמל פאלי, סמל לדרגה בצבא ועוד) ומשולש שקודקודו למטה (צורת רחם) הוא הגביע שמייצג כל מה שנשי ( ראה עמוד 241) ביחד-מגן דוד. "הלהב והגביע שלובים זה בזה, האיחוד המושלם בין זכר ונקבה. חותם שלמה..המסמל את קודש הקודשים, המקום בו גרו יחד על פי המסורת האלוהות הנשית והגברית יהוה עם השכינה". (עמוד 440)

האם באמת ביהדות יש אפשרות לדבר על הא-ל מנקודת מבט גברית יחד עם נשית? האם האל כולל את 2 המרכיבים כמו שאנו כוללים בתוכנו את שניהם? אולי קרה ביהדות מה שקרה בנצרות, שבני האדם הפריעו ופירשו את דבריו / רעיונותיו של האלוהות לטובת הגברים ויש צורך לתקן את המעוות ולהעניק לאישה מקום שיווני לצד הגבר ולא תחתיו. כיצד נגיע לאיזון המיוחל?

אבא שלי מאמין שלא צריך לשבור את הראש בשאלות תיאולוגיות או פילוסופיות. הוא לא היה קורא את צופן דה וינצ'י בחיים וגם לא מאמין בצירופי מקרים בעלי משמעות. מבחינת טיפוסים כמוהו מחשבה מופרזת היא סוג של עונש וכרגע, אחרי 6 שעות של מחשבה עיבוד וכתיבה של הביקורת הזאת - אני נוטה להסכים איתו:)
מקווה שלא עשיתי גם לכם כאב ראש. ספר טוב, כבר אמרתי?
15 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
גלית (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
בוודאי שזו השלכה של השפה
אבל השפה מייצגת את התרבות , את התפיסות הקיימות, "אלוהים" "אל" ושלל שמות שאני לא אכנס אליהם - ל "היהודים באים " יש שיר מגניב - מוצג כזכר לפחות על פי כל הפעלים שמצורפים לשמו, אבל יש עוד שמות אחרים - שכינה, רוח אלוהים - וכן הלאה שניתן למצוא בכתיבה במשך הדורות שהוראתן נקבית.
אני לא כופרת (כלומר אני כן לגמרי - אין דבר כזה אלוהים) באפשרות שמדובר בזכר או נקבה או שניהם, אני רק טוענת שהנטייה (המיזוגנית פטרארכלית) היא להחשיב אותו כזכר.
אתל (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
ולעומת זאת, גלית, בתפילה אומרים "מודים אנחנו לַךְ". ויש עוד כאלה.
לפעמים ההתייחסות היא נקבית ולפעמים זכרית. יכול להיות שיש יותר כינויים זכריים, אבל עדיין אלוהים הוא לא זכר או נקבה, הוא ישות. ובהיעדר מילה בעברית שמתייחסת ל"הוא" חסר מגדר (כמו it באנגלית), פונים אליו לעיתים כזכר ולעיתים כנקבה. כמו שעמיחי אמר, גם לדעתי זאת השלכה של השפה.
גלית (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
עמיחי זה נחמד אבל לא נכון בכלל......
המשפט הראשון בתנ"כ
בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ
הופך את אלוהים אוטומטית לזכר. ככה זה בעברית .
עמיחי (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
חזרתי אל הסקירה המעניינת הזו בזכות התגובות של רץ וגלית.
בנוגע לאלוהות זכרית / נשית - אני חושב שההרגל לחשוב על אלוהים בתור זכר הוא השלכה ישירה של השפה על התודעה. שפת המקרא במקרה זה.
אבל אלוהים אינו "זכר", גם לא במקרא. הוא אלוהים.
הרי במקרא הוא מתואר כיוצר כל עולם הצומח, החי והאדם - זה זכרי? זה נקבי?
הוא מתואר בתור נוקם על רשעות - זה זכרי? זה נקבי?
הוא מתואר בתור רחמן - זה זכרי? זה נקבי?
החשיבה הבינארית הזו לא רלוונטית.
גלית (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
אכן.אחרת לא הייתי כותבת... לטעמי הספר חוטא בשלל חטאים .העיקרי שבהם הוא שהוא לא מותח.
עזבי את מופרכות העלילה אני רגילה להשעות היגיון בקריאה מסויימת אבל כל צירופי המקרים ,מערכת היחסים בין הגיבורים. הנבל - הצפוי לגמרי - שצץ לנו פתאום וכן הלאה הרסו לי.
הערך המוסף היחיד שקבלתי מהספר היה ההיכרות עם חלק ממיתוסים שלא הכרתי קודם אם כי רובם היו מוכרים ולעוסים.
אבל אני מניחה שעל הכל הייתי סולחת אם היה כתוב טוב.
רץ (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
יופי של ביקורת, לאחרונה עסקתי בארכיטיפים של יונג - באופן שבו הם מבטאים את האור והצל והאיחוד בינהם, בעבודה סמנריונית העוסקת ביומנה של אתי הילסום, שבו למרבה ההפתעה יש ביטוי לנצרות קדומה, שהייתה עדיין כת יהודית, אותה ניסו להסתיר בהמשך.

יופי תמשיכי לחקור סמלים.
gigi (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
הילוש כל כך נכון.. יש כאלה שעדיף להם להיות יותר מעשיים , רק אנחנו מתפלפלות ספק נהנות ספק סובלות מזה חח המשפט האחרון שלך בו דיברת על הצורך באופטימיות אמונה עצמית - זה יכול לחולל ניסים , באמת. גם כשלא רואים תוצאות, צריך להישאר אופטימיים ןלהמשיך להיאבק. קצת כמו בדיאטה או בדרך של אברהם לינקולן לנשיאות חח כמה כיף לשמוע שחיממתי את ליבך, זאת הייתה הכוונה חח חייכת אותי!
Hill (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
gigi, חיממת את ליבי יקירה :)
יצא לך תוצר מרתק ומצוין.
"ללכת לאיבוד במבוך המחשבה" - משפט יפה אך לאנשים שתמיד מחזיקים את המושכות בידיים, קשה ליישם.
תודה, מניחה שיש דברים שנועדים להיות כפי שהם. ללא צורה גשמית, אופן או הגדרה מקוטלגת.

אופטימיות זה החיים :) שמחה לדעת שאת כזאת וממה שקראתי עד כה, רואה שיש לך יכולת אבחנה ייחודית למהלך החיים.
מתישהו נגיע לאיזון המיוחל. אם כי בהיבטים אחרים. אכן חייבים להאמין, בעיקר אמונה עצמית שאנחנו מסוגלים לשנות. אנחנו קמים כל בוקר כדי להמשיך לקחת חלק במאבק :)
gigi (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
הילוש- חיכיתי לתגובה שלך חחח מה שלומך? הביקורת הזאת הוקדשה לך,אגב, הייתי צריכה לציין את זה אבל הייתי עייפה מדי. הממ הסרט כנראה היה פחות טוב, באמת שאני לא זוכרת.. בנוגע לחלקים שבחייך שבסוף לא התחברו-המממ אני לא הייתי מנסה להבין למה לא או למה כן, אולי פשוט תרשי לעצמך ללכת לאיבוד במבוך המחשבה? יכול להיות שההכרה שלך קולטת דברים חמקמקים ולא יכולה לתרגם אותם אבל הם שוקעים ומשפיעים בדרך כלשהי. או שהמסר שקיבלת בכלל לא אישי כלפייך אלא מכוון למישהו בקרבתך או שזה מסר קולקטיבי.. הכול יכול להיות. אני אופטימית חח גם ביחס לאיזון בין הכוח הנשי לגברי. חייבים להאמין ,לא?
gigi (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
yaelhar אז אני שמחה שנכנסת לביקורת שלי והיית מוכנה לקבל חפירה בסגנון ההפוך, למרות שלא אהבת חחח אני יודעת שיש בספר כבדות וגם אני דילגתי מדי פעם אבל אחרי כמה עמודים זה כבר לא נראה לך? הממ מסתבר שלך ולי אין טעם זהה כל כך. טוב נו,אני אוהבת אותך בכל מקרה, יהלאר:)
gigi (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
דן סתיו- ואו חחח נשמע שזה ממש מכנה משותף שלנו! כל כך הרבה נושאים מרתקים. הלוואי שהייתי הולכת ללמוד תיאולוגיה ופילוסופיה במקום אמנות.. אני לא יודעת מה חשבתי לעצמי. צדקת לגמרי בעניין ההשפעה ההדדית וזה מה שמעניק לי תקווה שאולי יש גם ביהדות 2 ישויות באלוהות. בעניין הזה אני כופרת גמורה. קצת עצוב לי לקרוא על בריאת העולם שלנו בה יש כוח שמוגדר זכרי ללא שום אזכור לכוח בורא נשי בעוד בבדתות הפוליתאיסטיות היקום מורכב מ2 ישויות אלוהיות שסמלן אדמה ושמיים-כוחות זכריים ונקביים. אולי הישות הנקבית מוסתרת וזאת השכינה? ואי, איזה מעניין הספרון של היינה על הגיבורים בנצרות- זה יכול להיות נושא ההתאהבות החדש שלי.
gigi (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
מורי - אולי אין מה להשוות ביניהם. אני זוכרת את הסרט במעומעם אבל בהחלט התלהבתי מהמייצגת הישראלית איילת זורר שלנו! היא הוכיחה שהיא ברמת משחק בינלאומית ולשמחתנו שיווקה את עצמה פה יותר מאשר שם חח
gigi (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
גלית-באמת? לא אהבת?
gigi (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
מוריה- גם אני חווה נפילות עניין בז'אנר וה-הייפ יכול לגרום לאנטי אצל כל אחד לדעתי חח האמת היא שהיו קטעים שדילגתי כי היו קטעים לעוסים בסגנון משטרה-חשוד או פשוט כי חיפשתי קטע פחות "כבד" אבל המתח נשמר ואני בכל זאת ממליצה לך לקרוא, אם וכאשר יחזור לך החשק. תודה על המחמאה, שמחתי לשמוע שנהנית!
מוריה בצלאל (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת מצוינת, תודה.
לא קראתי אותו בתקופת ההייפ מהסיבה שמאסתי בספרות משטרתית, ספרות ריגול ומשפחותיהם, זה היה בכל פינה. אולי בהמשך, כשיחזור לי.
גלית (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
איזו בקורת מושקעת ומפורטת בלי להלאות או לשעמם!
גלית (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
נכון , אין מה להשוות
לדעתי זהו אחד הספרים היותר עלובים שקראתי, בסרט לפחות יש את איילת זורר.
מורי (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
הסרט גרוע בצורה בלתי רגילה. אין בכלל מה להשוות לספר.
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
gigi הסקירה היפה והמעניינת שלך הזכירה לי עד כמה הספר הזה ריתק אותי בזמנו. תיאוריות קונספירציה הנוגעות לשחר הנצרות נשמעות מרתקות סוגית האלוהות, זו המופיעה בכל כך הרבה תרבויות על 5 יבשות והדרך בה היא התפתחה בחברות השונות. הסיפור על אל אלוהוהת נקבית גם ביהדות הוא מעניין. בסופו של דבר, הדתות המונותיאיסטיות הופיעו די הרבה אחרי הדתות הפוליתיאיסטיות ומן הסתם השפיעו על הדתות המונותאיסטיות. היינה כתב ספרון נפלא כיצד גיבורי מיתולוגיות שונות הצליחו להתחבא בחיק הנצרות.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
אהבתי את הביקורת הזו. את הספר נטשתי אחרי כמה עשרות עמודים.
Hill (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת נהדרת, נהנתי לקרוא.
את הספר לא קראתי אך צפיתי בסרט. הביצוע הקולנועי פחות קלע לטעמי.

נגעת בכמה נושאים מרתקים ואהבתי את זווית הראיה שלך.
לאחרונה חוויתי פיסות שמסתדרות, פיסות שנועדו להתחבר, כפי שכתבת. אך לבסוף לא לגמרי. מה ההגדרה המדויקת לכך? מערכת הסתברותית? לא רלוונטי עבורי כי את החשיבות והמשמעות אני בוחרת לנסוך.

תחום הלימוד שלך נשמע מעניין מאוד. בא לי גם! :)
ובאשר לאיזון המיוחל ביחס לדת, לאל.. מסופקני שנגיע אליו או שיתנו מקום לפרשנות מיטיבה, שוויונית, אך זה יפה לתהות על כך, לבחון בעין ביקורתית ולא לקבל כתכתיב את מה שמקנים לנו.






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ