ספר בסדר
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 28 ביוני, 2017
ע"י shila1973
ע"י shila1973
ביתי נבנה סמוך לעץ אגוזים עתיק.
העירייה האוסטינאית לא הרשתה לכרות את האילן הזקן עקב פז״מ מפואר ועל כן טרחו לעמול מסביבו ולא נגעו בו לרעה.
חודשים חלפו והבית עמד על תילו, נמצאו לו קונים; משפחתי ואנוכי. נהננו מסביבה שקטה ונמצא לנו שכן חביב: סנאי חמוד שהתגורר על העץ.
מתוק היה היצור וייחודי, בעל זנב מרהיב ושלא כמו אחיו הסנאים, גווני זנבו היו אדמוניים כשל שועל.
מדי יום הייתי רואה אותו אץ ומלקט אוכל, משוחח עם ידידיו ותמיד עסוק.
ויום אחד לאחר שאפיתי עוגה וטעמתי אותה, החלטתי לכבד גם את שכני הקטן. פתחתי את התריסים והושטתי ידי אליו ובה פיסות פירורים.
הקטן הביט בי בעיניו החכמות, אמד את המעמד והחליט לשים נפשו בכפו ולטעום מהמעדן.
כשהבין את כוונותי הטובות, היה מגיח לבקרני לעיתים קרובות ואף היה אוכל מכף ידי ללא חשש.
יום אחד כשחזרתי מקניות בסופר (מרחק נסיעה כ-15 דקות מביתי) והאצתי את מכוניתי בעלייה לשכונה,
חושבת בפעם המליון שכבר צריך לקחת את האוטו למוסך כי המנוע גונח כל אימת שמתאמץ, נתקלתי במהמורה עמוקה על הכביש שזעזעה אותי ואת הרכב.
לאחר ההלם התחלתי לחשוב איך אני יוצאת מהבוץ, למי אני מטלפנת ואיך מחליפים לעזאזל מחליפים צמיג.
יצאתי במפח נפש, החוצה אל השרב ואז ראיתי אותו, עדיין מפרפר לא רחוק מהפגוש.
זנבו האדמוני עלה וירד והוא קיפץ וקיפץ כאילו אחזו השד לאחר כמה שניות נדם.
זרם של דם קלח מבטנו ואני הבטתי בו ולא הבנתי.
לא הבנתי כיצד נקלע למכוניתי ולא קלטתי למה דווקא הוא, זנב שועל, מצא מותו במפגש עמי, מטיבתו?
להבדיל אלף אלפי הבדלות בין סיפורי הפעוט לטרגדיה שהתרחשה במלחה״ע, הנובלה הקצרה שקראתי הזכירה לי ממש בשלוף את אסוני הקט.
אין זו הפעם הראשונה בה אני קוראת אודות הצד השני של המטבע. אני דור שלישי לניצולי שואה.
סבי וסבתי עברו את הגיטאות, אושוויץ וצעדת המוות אך תמיד התעקשתי להבין גם את עמלק.
לא מקבלת את העובדה שהנאצים, הגרמנים היו מפלצות אכזריות, צמאות דם.
מאוד קל לברוח לקלישאה הזאת, זה פותר הרבה בעיות.
הלחימה בחזיתות וההוצאות ההמוניות להורג, נתנו אותותם גם בגרמנים. רבים מכם יאמרו וודאי ״צרות של עשירים״ ואיך בכלל את מעיזה לחשוב על מה עבר להם בראש כשירו על ילדים, חיות האדם האלו?
אך העובדה בעינה נשארת: גם הם היו בני אדם.
שלושה חיילים גרמנים מתחמקים מפעולת הרג שהוטלה עליהם. הם בוחרים לצאת מגבולות המחנה ומעדיפים לעסוק בצייד אדם מאשר בהמתתו הישירה.
מטרתם למצוא יהודים שהסתתרו ולהסגירם למפקדם הישיר.
וכך הם יוצאים בעלות השחר לכיוון כפרים פולניים, מתנסים בקור ורעב. עייפים מהמלחמה ומפנטזים על הבית. לבסוף גם מוצאים את מבוקשם.
הם מתעלמים כמעט לגמרי מהשבוי אך בהדרגה מוצאים דרכם אליו באמצעות אוכל והבעות פנים.
העלילה מתמקדת בהישרדות שלהם, בחייהם הפרטים.
לאופי עבודתם כמו אין חשיבות אך באמצעות אנקדוטות קטנות אנו מבינים את מה שמוטל עליהם ומסוגלים לאמוד את האשמה שיהא עליהם לסחוב כל חייהם.
לאחר קריאה רבה של ספרי מחקר ועיון שיטתי ״בנוטות החסד״ של ליטל הגעתי למסקנה שאין רק שחור ולבן אלא ספר (עם שווא ב-ס׳) של אפור, בלתי מנוצל וכמעט שלא ידוע.
הסיפור אינו מתיימר להיות מעבר למעשיה קטנה ואנושית בים של מוות ואכזריות אך עם זאת הרגיש לי פרווה; לא לכאן ולא לכאן.
לא נחרדתי מהזוועות שבו כי כמעט ולא תוארו ולא הספקתי להיקשר לחיילים מפאת קוצרה של היצירה.
מה שכן, לקחתי אותה לתשומת לבי והיא לא תישכח.
לינקולן אמר: להקל על כאב ליבו של אחר, זה לשכוח את כאבך שלך.
והם עשו זאת, גיבורי הסיפור
בדרך שלהם.
10 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
אברהם
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
אף פעם לא קבעתי ש"הם מפלצות, חיות אדם"
תמיד, מבחינתי, הם רוצחים שהיו צריכים לתת את הדין.
ואני לא פוטר אותם מאחריות כלל, אני טוען שהדברים נעשו במחשבה מתוכננת, ומדויקת עפ"י דרך חשיבתם של הגרמנים. והם רוצחים מדרגה ראשונה, גם אם מדובר בתהליך של הסתה של מערכת משומנת. "האם הם השתנו, האם הם עדיין כאלה?" אלה שאלות שאינן קשורות למהות הסיפור בספר הנוכחי, למרות שיהיה מי שיחשוב שמתחיל איזה תהליך של נטילת אשמה בחילוף התפקידים הזמני. אלה שאלות רבות עמוקות וחשובות שקשורות לעניין חדש כמו "שינויים ותמורות בהלך החשיבה הגרמני" ואי אפשר לדון בהן כלאחר יד. זה מצריך מחקר מעמיק ומקיף, שאינו תלוי באמוציות, או פצעי עבר, דוגמת מה שכתבתי בסיפא של התגובה הקודמת. |
|
|
לי יניני
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
מסכימה עם רץ
|
|
|
shila1973
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
אני מבינה את הגישה שלך ומכבדת אותה, אברהם.
רוב האנשים חושבים כמוך.
אך לדעתי אי אפשר לחתום את ההסטוריה ב-״הם היו מפלצות, חיות אדם״ זה קל מדי ופוטר אותם קצת מאחריות לרצח. האם הם עדיין כאלה, האם השתנו עם השנים? אילו השאלות שעדיין צריכות להישאל |
|
|
אברהם
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
את הביקורת שלך אהבתי מאוד.
כפי שכתבתי בביקורת אחרת שלך, ביקורת מלאת חן עם פתיח מעניין. אבל את ההומז' לקבוצות קטנות של גרמנים, שסופרים - שנולדו אחרי המלחמה ההיא - מנסים לעשות בין השורות, לא ממש אהבתי. ל"גנבים ושותפיהם - אותו הדין" מבחינתי, דין "הציידים" כדין מפעילי המשרפות, או משליכי מכלי הגז ל"מקלחות". אף פעם לא חיפשתי להבין את עמלק. ותמיד התעקשתי שלא להבין אותו. בקושי אני מבין את נכדיו. אדרבה, הבריחה אינה כדי לפתור בעיות, אלא כדי לשמר את הזיכרונות. אני מכבד את גישתך. כנראה שאצלי, זה כבר בגֵנים שבעמלק לדורותיו אין שום דבר חיובי. זה חמישים גוונים של שחור. |
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
ככול שנרצה לא נוכל מנקודת המבט שלנו להבין את מה שהיה, אבל ללא ספק, גרמנים רבים הונעו על ידי שינאה.
|
|
|
shila1973
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
תודה רבה לך מיכל
מזמן לא התרגשתי כל כך ממחמאה. מבטיחה לכתוב ויותר מזה, אינני יכולה להפסיק לכתוב. סוג של התמכרות וטובה, אני מקווה. |
|
|
michalro
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
אני אוהבת לקרוא את שאת כותבת. עדינה, רגישה וקולחת.
סיפור הסנאי רחוק מעלילת הספר בספר (עם שווא ב- ס) האפור. להבדיל, אני רואה את ההקש. כתבי עוד. קצרה, ארוכה, בבקשה כתבי. תודה. |
10 הקוראים שאהבו את הביקורת
