הביקורת נכתבה ביום רביעי, 19 ביולי, 2017
ע"י שונרא החתול
ע"י שונרא החתול
בקתת עץ קטנה ומושלגת. גג גמלון עם רעפים. עליית גג. במטבח שולחן, כיסאות וספסלים מעץ. אש מבוערת בתנור. מרק חם מתבשל לאיטו בסיר וממלא את הבקתה בניחוחות מגרים. מעילים, צעיפים וכפפות רטובים תלויים לייבוש בסמוך לאש. עשן סיגריה מיתמר אל על מפעם לפעם. פיסות עץ מושלכות לתנור כדי שהאש לא תדעך. נטיפי קרח נמסים לאיטם מהחום. כף עץ מגולפת בעבודת יד. קעריות מרק קטנות. חמישה אנשים וכלב אחד.
איזו תמונה.
חמימה, משפחתית, ביתית. הלב נמס ממש.
הפסטורליות בהתגלמותה.
רק פונדו חסר פה. עוד רגע אפילו סנטה קלאוס יחנה את המזחלת ויצטרף.
חמישה אנשים וכלב אחד בבקתת עץ מושלגת ממתינים למרק מהביל שמתבשל בסיר.
אולי הם נכנסו לבקתה זה עתה, לאחר שבנו איש שלג בחוץ? אולי גם יידו במשובה כדורי שלג זה על זה?
משפחה, נכון?
אבא ואמא, שלושה ילדים וכלב אחד.
ואולי הם סבא וסבתא, אבא ואמא, ילד אחד וכלב אחד.
אידיליה.
ואם הייתי מוסיפה לתמונה 4 רובים?
ואם קעריות המרק הן מפח, חלק ממסטינג?
ואם שלושה מהאנשים הם חיילים לובשי מדים?
ואם אחד מחמשת האנשים סגור במחסן חשוך וישוב מצונף וכנוע על רצפה קפואה?
ואם הבקתה לא נמצאת בשווייץ אלא בפולין?
ואם השנה היא 1939?
ואם במרחק קילומטרים ספורים משם נמצא בור הריגה?
התמונה משתנה.
שלושת לובשי המדים הם חיילים גרמנים. נאצים.
האדם שסגור במחסן הוא יהודי.
החמישי הוא פולני אנטישמי.
הכלב הוא של הפולני האנטישמי. זו לא אשמתו.
רק אתמול-שלשום או אולי שבוע לפני כן, החיילים הגרמנים היו חלק מכיתת היורים ביהודים. הם נמנו על אלה שדאגו לכך שבור ההריגה יתמלא.
היום הם ביקשו לתת מנוחה לנפשם הקרועה והמיוסרת ששבעה מההרג, והעדיפו לכתת רגליהם בכפור המושלג כשהם רעבים, יגעים, מותשים וקפואים כדי לחפש אחר יהודים סוררים שחמקו.
הכל, רק לא להשתתף בכיתות ההרג.
רחמנות.
אני לא מבינה את פשר הספרות החומלת על הנאצים, בעיקר על החיילים. האם ממשלת גרמניה מחלקת מענקים בסתר למי שבכתיבתו ינסה להפוך את המפלצת לפחות מפלצתית? האם מטרת העל היא להפוך את הקערה על פיה ולהראות שהם היו הקורבנות האמיתיים? האם הכותבים הם מכחישי שואה בסתר? ומדוע בכלל הספרים האלו מתורגמים לעברית ומופצים בישראל? מכל הנושאים בעולם - מה גרם להובר מנגרלי לכתוב דווקא על שלושה חיילים נאצים חבוטי נפש שיוצאים למצוא יהודים?
לא מבינה.
אבל יש צביעות בתהייה שלי. הרי קראתי את הספר.
אני לא יודעת מה גרם לי לקרוא דווקא על שלושה חיילים נאצים חבוטי נפש שיוצאים למצוא יהודים.
יהודים שיסיימו את חייהם בבור ההריגה.
# # # # #
בור הריגה (ויקיפדיה)
רוב מבצעי הטבח ההמוני של יהודים בבורות ירי נערכו עם הפלישה של הצבא הגרמני, הוורמאכט, למזרח אירופה במסגרת מבצע ברברוסה. מבצעי הרצח ההמוניים היו יישום של האידאולוגיה הנאצית ותורת הגזע בכללה ולמעשה איפשרו גזל של רכוש רב מהיהודים המומתים, הן על ידי הנאצים והן על ידי שכניהם, התושבים המקומיים. מבצעי ההרג ההמוניים בוצעו על פי דפוס קבוע בדרך כלל. יחידות הוורמאכט היו נכנסות אל אזור כיבוש מוגדר ותופסות בו שליטה, ומיד אחר כך נכנסו יחידות האיינזצגרופן, האס אס ויחידות אחרות, שהופקדו על ביצוע המדיניות הנאצית בשטחים הכבושים.
זמן קצר לאחר הפלישה הנאצית, נקראה הקהילה היהודית וכל יהודי (על פי חוקי הגזע הנאציים) באשר הוא, בפקודת שלטונות הכיבוש, ולעתים בעזרתם של השלטונות או בריונים מקומיים, להיאסף אל שדה בפאתי היישוב: כפר, עיירה או עיר, שבו הוחלט לבצע את ההרג ההמוני בתאריך שנקבע. על פי התוכנית, הנאספים צפויים היו להמתה בירייה, והגופות הרבות יושלכו ויטמנו במחפורת או גיא טבעי, או בבורות ענק שנחפרו לצורך מבצע ההשמדה.
לקראת הגיעם של היהודים אל האתר בוצעו הכנות לביצוע הרצח ההמוני: הוכן הבור, והובאו חיילים, רובים ותחמושת. בחלק ממבצעי הירי ההמוניים אולצו היהודים לחפור את הבור, או להתפשט ממלבושיהם ומיטלטליהם, החפצים הונחו בערמה בסמוך לאתר ההריגה. הנאצים ועוזריהם המקומיים היו יורים ביהודים, שהוצבו מעל הבור, ולאחר שנורו היו נופלים אל הבור, אשר הפך לקברי אחים. לאחר מכן היה הבור מכוסה בעפר על ידי פועלים מקומיים. היו בני אדם שנורו, נפצעו ודיממו עד מותם בבור לאחר שעות וימים, והיו בני אדם אחדים שלא נפגעו אנושות מהירי, או שהפילו את עצמם לבורות בטרם שנפגעו מן הירי, ולאחר שעות חילצו עצמם מתחת להררי הגופות.
לאחר חודשים אחדים בהם בוצעו רציחות המוניות של קהילות היהודים בבורות ירי, הנאצים הגיעו להכרה שהשיטה איננה יעילה דיה ומבזבזת תחמושת. גם החיילים הגרמנים התלוננו על העיסוק הבלתי-נוח. על כן, המשיכו הנאצים לחפש שיטות משוכללות ומהירות יותר להשמדה המונית מהירה. וכך, לאחר דיונים רבים הכניסו הנאצים לשימוש בסוף שנת 1941 שיטה חדשה של הרג בחללים סגורים באמצעות גז, שהלכה והשתכללה במשך הזמן.
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%95%D7%A8_%D7%94%D7%A8%D7%99%D7%92%D7%94
# # # # #
"גם החיילים הגרמנים התלוננו על העיסוק הבלתי-נוח."
הובר מנגרלי פיתח את השורה הזאת לכדי סיפור אשר מובא בספר זה. זהו סיפור על אי הנוחות של החיילים הגרמנים במלחמת העולם השנייה.
33 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
מושמוש
(לפני 8 שנים)
הסכמתי מאוד עם הביקורת
תודה רבה.
|
|
שרון מוזס
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
השם ישמור מספרים אלה
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
להבדיל אלף הבדלות, הייתי בכמה מסעות מלחמה שלנו, והיו סוגי חיילים שונים, כאלו שרק ציפו לכל הזדמנות שיש בה גילוי אלימות, משהו בתוך מבנה נפשם נמשך לאלימות, והיו אחרים, מסיבות פוליטיות, או גם
בגלל מבנה אישיות שהתחמקו מכל מעורבות שיש בה מרכיב של אלימות ואכזריות. בצבא הנאצי, כנראה שהיה בלתי אפשרי להתחמק מאלימות, ובכל זאת גם שם היה מרחב אנושי של אנשים שבקשו לא להיות חיילים, ולחזור הביתה בשלום, בגופם ונפשם, מחשבה טבעית לחלק גדול מהחיילים, גם אם הם היו בצבא הנאצי.
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
חד ומדויק. תודה לך.
|
|
אור קרן
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
סליחה מראש על המילים הקלישאתיות,
אבל הביקורת הזו הופכת קרביים.
בדרך כלל הביקורות מבית היוצר שלך גורמות לי לשמחה,אבל הפעם (הממממ... בניגוד להוראות היצרן) היא גרמה לי לעצבות. |
|
יונתן בן
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
גם אין פה שום ניסיון "לנקות" את החיילים מאשמה או לגרום למישהו לרחם על הנאצים "האומללים",
אם הסופר גרם לזה, גם אם לא במתכוון, זה עדיין מעורר תרעומת.
|
|
yaelhar
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
כתמיד נהניתי מהביקורת.
לעניות דעתי אין פה שום ניסיון "לנקות" את החיילים מאשמה או לגרום למישהו לרחם על הנאצים האומללים. זה סיפור אנושי קטן, על יום אחד בתופת. ויכולתו של מנגרלי להתייחס לדמויותיו כאל אנשים - ולגרום לקורא להתייחס אליהם כך - כולה לזכותו כסופר. |
|
מיכל
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
זשל"ב,
הסגנון של שונרא הוא אחיד, יחיד ומיוחד. והוא תמיד מקסים.
|
|
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אהבתי מאוד.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
סקירה יפה. אני מאוד אוהב את הסיגנון היותר מקסים שלך...
|
|
שונרא החתול
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
נראה לי שאלון צודק חלקית ואפשר לראות את הספרון הזה כהתרחשות אחת שנשלפה מנוטות החסד.
ועם זאת, הכתיבה שלו מאוד שונה. |
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
נוטות החסד מפיל ספרים רבים ולכאורה טובים.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
ממה שאני קורא כאן, גם בביקורת וגם בתגובות, אני נזרק לסצנות מקפיאות דם - ממש כך - ב"נוטות החסד",
שבהן החיילים הגרמנים מבקשים מהמפקד שלהם להחליף אותם בבורות ההרג כי קשה להם להרוג ילדים כשיש להם עצמם ילדים בבית, או לחילופין כי יש להם כאב ראש
|
|
צב השעה
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
הצלחת לבטא בצורה מעולה
את האמביוולנטיות שבקריאת ספר שמצד אחד כתוב נהדר ומצד שני כולל תכנים בעייתיים מאוד שמעוררים בעיקר סלידה, אבל גם "רגעים קטנים של חסד מצד החיילים הגרמנים". אהבתי מאוד את המשפט "שנאתי את הסופר שהצליח לעשות לי את זה".
אלון, נראה לי שקולו של מחשבות בוקע מגרונך... |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
את הצד הגרמני קיבלתי, באופן הכי לא דידקטי שיש, ב"נוטות החסד". כל דבר אחר הוא מהול וחסר.
|
|
שונרא החתול
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
תודה לכולם על התגובות. תודה שהגבתם ולא הסתפקתם רק בלייק.
לא נתתי ציון לספר אבל הוא כתוב מעולה. כמה מעולה? קשה לי להודות בכך אבל האמת חייבת להיאמר: כן זיהיתי רגעים קטנים של חסד מצד החיילים הגרמנים. במחוות הקטנות שעשו, בזיכרונות העבר שלהם, בחוויות שלהם מהמלחמה, ברגשות שהם הביעו ברמז, בצלקות שהם נושאים איתם. כן הצלחתי לסווג אותם לרעים ורעים פחות. ושנאתי את הסופר שהצליח לעשות לי את זה. המספר הוא אחד החיילים הגרמנים ואין לו שם. לשני חבריו יש. גם למפקדיהם. היהודי הוא סתם יהודי. אין לו זהות ומאפיינים ואישיות פרט לכך שהוא יהודי. בכך מתמצה חלקו בסיפור, במלחמה, בעולם. הוא יהודי. בכך הצליח הסופר להמחיש לקורא איך משתקף היהודי בעיני הגרמנים. כך גם לגבי הפולני. הוא פולני אנטישמי וזהו. האם לקרוא את הספר? כן ולא. כן, כי זה בבחינת דע את האויב. ולא, כי הקריאה מייסרת. אני יודעת שהשילוב של המילים 'חסד' ו'חיילים גרמנים' הוא בלתי נתפס וקשה לקריאה. סליחה. כתבתי בכנות על חוויית הקריאה שלי. |
|
מסמר עקרב
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
צמרמורת.
וגם בעתה. |
|
סקאוט
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
כתבת יפה.
הייתי רוצה לקרוא את הספר אבל הנושא טעון...
מה דעתך על הספר? את ממליצה? כי קיבלתי מהביקורת רושם שאת לא אבל אולי אני טועה. |
|
לי יניני
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
סקירה טובה. ספר מקומם שנכתב על ידי סופר צרפתי דוקא.
אהבתי את התיאורים בפתיח של סקירתך.
תודה |
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
יש בדיחה ישנה כזאת, "אתה יודע" אומר גרמני ליהודי, "גם סבא שלי מת באושויץ" "באמת?" תוהה היהודי, "כן", עונה החבר הגרמני "הוא נפל ממגדל שמירה כשניסה לירות באיזה יהודי"
וזו כמובן בדיחה ישנה. כי היום זו כבר לא בדיחה, היום אפשר לכתוב על זה ספר, חף מכל אירוניה. תודה על הביקורת הזו. |
|
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת יפה מאוד.
מסכים עם התהייה שלך. אודה שעוד בראשית טראנד ספרי וסרטי ה"הסבר הנאצי" הייתי מכנה זאת, קראתי - בעניין. אבל מה שהיה אחד או שניים שעוררו עניין - הפכו לטרנד. שמעורר בדיוק את המחשבות שהעלית כאן. כך גם לגבי תרגומם והפצתם בארץ. מסכים.
|
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
סקירה נפלאה. נפשי יוצאת אל שלושת האומללים הנאצים ואל הפולני ואל כלבו. איזה סבל נורא!
|
33 הקוראים שאהבו את הביקורת