ביקורת ספרותית על היאחזי בי כשאנחנו טובעים מאת א. א. רוג'נס
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 29 באפריל, 2017
ע"י פֶּפֶּר


בשבוע שעבר הלכנו, האחים שלי ואני, לבית הקברות. לא היתה אזכרה, ולא עלינו לשום קבר ספציפי; באנו לראות. לזכור. שוטטנו בין המצבות, נעצרים ליד שמות מוכרים.
המצבות כאן בהר מינימליסטיות: שם, שם ההורים, יום מותו. איפה נהרג. בן כמה היה. סמל עלי זית. וזהו. קצת בלתי נתפס שמתחת לשיש שוכב מה שהיה פעם אדם, חושב ואוהב וחולם וכואב וחי. שהשאיר אחריו רק זכרונות מתעמעמים ועשר – חמש עשרה מילים חרוטות באבן.

שורה 5 קבר 11.
זה הקבר שלי.

אליזבת' מילברג הולכת יום יום לבית הקברות. היא מדברת אל המתים, והם מקשיבים תמיד, והם לא צוחקים לה. היא מנקה את המצבות ועוקרת עשבים שוטים. היא זוכרת אותם.
מאז ומתמיד לא היו לי הרבה חברים. לא מצאתי את עצמי משתלבת. היה לי (ואולי עדיין), אופי שונה משלהם. זה לא שאני אומרת שאני מיוחדת ושונה, זה בולשיט. כן, בולשיט. הרי אלו שאומרות שהן שונות הן לא באמת שונות [...] כמו שכבר אמרתי: "כולנו עושים אותו דבר, רק תלוי עם מי ומתי".
הספר הזה מיוחד. שונה.
לא מפני שהוא אומר דברים שאף אחד לא אמר לפניו; כולם אומרים אותו דבר.
מפני שהוא אותנטי. בספר הזה נערה בת שש עשרה כותבת על נערה בת שש עשרה, שבע עשרה, שמונה עשרה.
קראתי כל כך הרבה ספרים שמתיימרים לדבר טינאייג'רית. מי בכישרון (כמה טוב להיות פרח קיר, פאנגירל, ג'ון גרין, לפעמים) מי בכישלון מוחלט (התפסן בשדה השיפון, ג'ון גרין, בדרך כלל). אבל העניין הוא זה – קשה מאוד לתפוס את הנקודה החמקמקה הזאת –
את השילוב של מוּדעוּת עצמית מנצה עם תחושת החשיבוּת השמורה לקולומבוסים של הפילוסופיה, תוך גילוי אמיתות ידועות לכל.
את הגסויות פה ושם, אבל היי, לא כל הזמן! התפסן, אני מדברת אליך!
את התנודות ההורמונליות החדות, את מצבי הרוח.
את ההרגשה העיוורת המתמדת שאתה הראשון שעובר את זה, היחיד שמרגיש ככה, שאיש לא יודע איך זה באמת.
את התובנות המדכאות. הלא כל כך מבריקות, וודאי לא מנוסחות היטב.
וכאן נופלים גם הספרים הטובים. כי הפילוסופיה הטינאייג'רית מאופיינת בחוסר מוּדעוּת מדהים, ולוקחת את עצמה מאוד ברצינות. ומנוסחת יותר בלהט מאשר בחן. וחוזרת על עצמה במשך כל ההיסטוריה של האנושות. יש בה מעט מאוד אמירות מקוריות, אם בכלל. לא משהו שיפיל אתכם מהכיסא. פשוט... שלב בהתבגרות. שלב יפהפה ומטופש שעובר אחר כך, כנראה, ריטוש רציני בפוטושופ הזכרונות שלנו.
אז הנה באה א.א. רוג'נס והביאה לנו את הדבר האמיתי. מבולבל ורציני ומקסים. וכשהיא אומרת "דיכאון", זה מה שבת עשרה רואה כדיכאון – ייאוש כולל מבני אנוש ומהסיכוי לאינטראקציה חברתית. וכשהיא אומרת "אהבה", היא מדברת על מערכת יחסים מהוססת הנבנית לאט, ולא על הוודאות הבוטחת או על חילופי הדברים השנונים שיתארו אחרים (אהמ, קסנדרה קלייר). וכשהיא אומרת "אושר", זה רגע הווה מושלם, שאין בו מקום לעתיד. וכשהיא אומרת "מוות", עם כל המחשבות והרעיונות אודותיו, הוא אולי יהיה הסוף, אבל לא סופי.


ולכן קל כל כך לשכוח את עצמך בספר הזה. פשוט לשקוע עשר, עשרים, שלושים, ארבעים שנה אחורה. ללכת לאיבוד בסבך המבולבל של תחושות ומחשבות ולבטים ותשוקות והיסוסים ורעיונות ופחדים שכבר אינם נאמרים בקול. להיות אליזבת', להיות בנג'מין, ללכת במירת'וויל בשביל הארוך אל בית הקברות. לחזור אל האינטריגות האיומות של התיכון. להיצמד לקירות המסדרון ולנסות להיות בלתי נראה. להשפיל ראש, לעצור את הדמעות, לנשוך את השפתיים
אני לא אבכה מולם
לנסות להגן על ניצני השוֹנוּת שלך. לצייר במחברת כשאף אחד לא רואה, להתלבש בסגנון התמהוני ההוא שמייחד אותך מאחרים
"מה הילדה המוזרה הזאת עושה כאן"
להשתאות מול הנס הזה, כשמישהו פתאום רואה. מבחין בך, כאדם, כחבר, כאילו היית ראוי לזה. להיזכר איך מדברים. איך צוחקים. בכל דבר יש פתאום קסם, בכבישים האפורים, בעצים העירומים, במילים השחוקות של היומיום, בחיוך
חיוך כל כך קורן שיכול להאיר כמו השמש הכי גדולה בגלקסיה
ולתת ולקבל כל כך הרבה. סמלים, מחוות קטנות למילים שעדיין קשה לומר – לכתוב שיר ליום ההולדת, לדבר בשפת הפרחים הקטנים.
לפחד, לבכות, לרעוד. לייחל
רציתי שיהיה לי ערב, לא מושלם, אולי קרוב למושלם. ידעתי שאין דבר כזה שלמות, רק דברים שמנסים להיות מושלמים, אבל קרוב לזה זה גם מספיק
להיות מאושרת, באמת ובתמים
אני חושבת שהצלחת לקיים את השבועה שלך
לנשום
בהינו בשמש השוקעת בין העצים, אל תוך ים הקברים המרצדים באורה האחרון
להיסדק
אדום נשפך על עלי עץ השזיף. אדום על ארגמן, כמעט בלתי מורגש
להישבר
כולנו נטבע
כולנו טובעים
כולנו טבענו

לחיות.
להרגיש הכל בחדות הזאת, את הצחוק והקסם
שיר וכלב
אח וסרט

את האובדן, את הדמעות
קבר חדש: שורה 12 מספר 7
את המוות. את החיים.

"העולם יפה, כדאי לנצל את זה, לא בת'?"
כן.

///

את הספר הזה כתבה snow fox, היא פוקסי שלנו, חברת סימניה. הביקורת הזאת היתה הפתעה ולכן לא יכולתי לציין זאת לפני שביקשתי את רשותה. אני רוצה להגיד לה תודה רבה על ספר נהדר ועל שהשאילה לי אותו, ולהצדיע לה על הדבר המדהים והנדיר הזה, להחזיק ביד ספר שלך, שכתבת ומחקת ותיקנת וערכת והוצאת לאור, בגיל שש עשרה בלבד. you are wonderful, darling.
27 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
רק עכשיו שמתי לב לביקורת. וואו, סנואו פוקס, כבוד.
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
תודה מירה
Mira (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת מקסימה עשית לי חשק לרוץ ולקרוא.
פוקסי על הכבוד, היכן ניתן לרכוש את הספר?
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
אה הא
מוּמוּ (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
תיזהר לא להגזים עם זה
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
כולי עין
מותר לי לפרגן מידי פעם
לא¿
snow fox (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
אכתוב לך בווטסאפ כריס. רגע, אמרת כן על זה שאני מדהימה? הפתעת אותי.
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
שאל את פוקס. זה לא רפראנס ספרותי, ככל שידיעתי מגעת
תודה מומו :)
מוּמוּ (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת יפהפייה.
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
כן
אגב א א רוג'נס?
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
בייקר - מחמאה מתוחכמת. את בעצמך
פוקסי - ראי התוספת החדשה לביקורת 3>
צב - תודה, אני מניחה?
סקאוט - מה שפוקסי, ולא רציתי לספיילר.
דני - היום יש שם חלקת נעדרים שלמה.
מיכל - החלוקה שלי לא עד כדי כך דיכוטומית. יש קטעים באשמת הכוכבים שמדברים טינאייג'רית רהוטה ומקסימה (ושוב, לא אמינה) ויש בו גם קטעים אחרים גרועים ממש. את מחפשים את אלסקה שנאתי, וערים של נייר לא יותר טוב.
נופי - כן!
אלון - אין אותו בספריה, אבל הוא נמצא ברשימה שלי כבר הרבה זמן.
שירה :)
כריס - נכון? היא מדהימה.
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
מגניב ברמות
SHIRA (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
אומייגאד
אין לי אפילו מה להגיד, אני מתפוצצת מרוב גאווה
אלון דה אלפרט (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
אותי כבש "בלאק סוואן גרין" (אם כבר ספר התבגרות)
no fear (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
אני רוצה לקרוא את זה.
snow fox (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
סקאוט אענה על שאלותייך עקב הכירותי עם הספר: השבועה זה קטע שיש בספר, תיכנבי לדף הספר ותוכלי לראות בתקציר איך זה מתקשר. לדעתי היא סיכמה את העלילה יפה בתחילת פסקה 2; עדיף לבוא לספר הזה בלי לדעת הרבה.
ההתחלה קשורה כי חלק נכבד מהספר מדבר עח מוות ובית קברות, כמו שנאמר. הדמות הראשית מרגישה בבית הקברות בבטחון ובקשר גדול ומבקרת בו כל יום.
מיכל (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
באיזה ספרים לדעתך ג'ון גרין מדבר טינאייג'רית בכישרון ובאיזה ספרים הוא עושה זאת בכישלון?
דני בר (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
יופי של ביקורת!
הפתיח שלך מרגש בגלל העיתוי של יום הזיכרון ומזכיר לי חוויה דומה לזו שאת מספרת עליה.
כנער נסעתי לבדי ביום חורף קר מכפר הנוער בן שמן להר הרצל, לשוטט בין השמות, ועד היום זכורה לי מצבת האבן לזכרו של טייס הפנטום שמוליק חץ ז"ל שמטוסו הופל במצרים ונעדר שנים רבות עד שגופתו נמצאה לאחר מלחמת יום הכיפורים.
-^^- (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת יפה אבל לא הבנתי מה ההתחלה קשורה כל כך והסוף, מי זה שאת פונה אליו במשפט: לקיים את השבועה שלך? וגם לא בדיוק פירטת מה קורה בספר, אומנם בשביל זה יש את העלילה אבל חבל שאין פירוט על הדמויות המשניות יותר.
צב השעה (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
ואני אשאר אחרי שאבכה (מהתרגשות, כן?)
snow fox (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
אני אלך לפני שאבכה (משמחה כן?)
האופה בתלתלים (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
כמה טוב להיות פרח קיר עושה את זה טוב? אומייגד אני מנתקת איתך קשר

אבל את מבינה את עניין התפסן. אז אולי לא.

(וביקורת מהממת. מנסחת לא טינאייג'רית שאת)





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ