ביקורת ספרותית על מוזיאון התמימות מאת אורהאן פאמוק
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 17 בפברואר, 2016
ע"י


"זה היה הרגע המאושר בחיי, אבל אז לא ידעתי זאת" כך פותח קאמל-ביי את סיפור חייו [הטרגי!]****
(כשבמשפט זה הוא מתכוון לרגע בו פגש את האישה ששיגעה את חייו).

"מוזיאון התמימות", ספרו של אורהאן פאמוק, סופר טורקי שמעניק לקוראיו סיפור שנמשך לאורך עשר שנים 1985-1975 רובו ככולו באיסטנבול. מורכב ממעטפת ומגרעין קשה.

המעטפת: במשך הקריאה עוטפת את הקורא תחושה של ביקור ארוך ויסודי באיסטנבול. היכרות עם איזור טַקֱסִים ושכונת אִיסְטִיקלל. עם הרחובות, הגשרים, הנמל, הגבעות והכיכרות. עם נופי הבוספורוס ביום ובלילה, בקיץ ובחורף. עם חיי היום וחיי הלילה. ומעל לכול עם ה'עיר של מטה' וה'עיר של מעלה' - עם החיים בטורקיה של אותן שנים: שגרת חיי היומיום, הלך הרוח של האוכלוסייה הטורקית מרביתה שמרנית, מסורתית, פשוטה ונאמנה לצניעות דתית ותרבותית. שונה במנטליות וזרה בתפיסה מ'המערב' ("אירופה" כך הם מכנים את ה'מערב' הנחשק אך הלא מוכר). לצד כל אלה, עֵד הקורא, להתפתחות של תהליך "התמערבות" כך הוא כונה. תהליך התפתחותי שהובילה ה"חברה הגבוהה": קבוצה של צעירים, משכילים, ממשפחות עשירות, אשר חלקם חוו מעט מן "המערב" קרי מ"אירופה" כשחלק מבנות ה"חברה הגבוהה" נשלחו ללמוד בשנות התיכון בפנימיות בארצות מערב אירופה, דוגמת צרפת או שוויץ, וחזרו משם "מתמערבות". הן הרגישו שונות, מתקדמות, בזו לחברה ולתרבות הטורקית ממנה יצאו אליה שבו. הן ניסו להעביר את "כללי ההתנהגות" החדשים אל חבריהן בחבורת "החברה הגבוהה" ה"מתמערבת" - ללא הצלחה. ה"מתמערבים" עסקו בעיקר בניסיונות חיקוי: חיקו את התרבות (התמקדו בעשיית קולנוע אך הניסיון הוביל אותם לתוצאות כושלות, לתוצר כלשהו שבין קולנוע מערבי רדוד לבין "סרט טורקי"). הם גם התמסרו לחיי לילה סוערים, מוסיקה-סקס-סמים-ורוקנרול סטייל, רק שהסתבר שאיסטיקלל לא הצליח להפוך לוודסטוק. התמסרו לאלכוהול בניסיון לחקות את תרבות השתייה, אך לא ידעו כיצד ולא שלטו בה. לצד אלה, מהותי היה תהליך "ההתמערבות" הנשי, על פני השטח: המראה החיצוני המשתנה שהתבטא בלבוש חופשי יותר, חשוף ואפנתי. עמוק יותר: ההתנהגות הנשית המשתנה שהפכה פתוחה (כמעט ללא שליטה) הכול בניסיון לחקות את בנות המערב בסגנונן המשוחרר יותר, חופשי ופתוח יותר, אך מבלי לדעת כיצד, הניסיון הוביל שוב ושוב לנפילות. כשבמקביל הגברים "המתמערבים" לא ידעו כיצד לתרגם לעצמם את החופש ההתנהגותי והחזותי שנטלו לעצמן הבנות ותרגמו אותו כאור ירוק לחופש ולניצול מיני. בו בזמן רוב רובה של האוכלוסייה (השמרני) נרתעו מתהליך ההתמערבות הזה, וראו בו איום, התנהגות זולה ובזויה. ולצד התהליך ואיתו נמצאת שם כל העת סוגיית המעמדות על ההבדלים ביניהן. וכן באופן משמעותי צפה דילמה חברתית תרבותית הנקשרת בכל האמור, המסורת הטורקית השמרנית אל מול הפתיחות המתפתחת, השינוי המתרחש סביב יחסי גברים-נשים בסוגיית האירוסין, מסורת שמירת הבתולין המוקפדת, וההתחייבויות החברתיות שנלוות והתמודדות החברה הן כולה הן המתמערבת עם דילמת שבירת המוסכמות ולצדה עם דילמת השתנות מבנה המשפחה המסורתי.

הגרעין הקשה: סיפורו של רומן קצר ומטורף שנגמר. אחריו שנים של אי-התאוששות, של אהבה לא ממומשת, אובססיבית עד כדי טירוף. כואבת ומכאיבה. בלתי אפשרית וחולנית. כל כולה מתרחשת בלבו, בנפשו, בגופו של קאמל-ביי, איש משכיל, עשיר, נושא במשרה טובה ובן למשפחה מכובדת. בן ה"חברה הגבוהה", שחי ב"איסנטבול של מעלה" וחבר בחברת "המתמערבים", סיפור אהבתו החולנית אל פוסון, אישה יפהפיה, זבנית, נטולת השכלה, (נשואה), בת למשפחה פשוטה בת ה"חברה הפשוטה", שחיה ב"איסנטבול של מטה".
קאמל-ביי הופך לחולה אהבה של ממש, מתמכר כל כולו לאותה אהבה שמשנה את חייו. הוא הופך אדם כפייתי, אובססיבי, דיכאוני ואומלל. הוא נטול חיים משל עצמו לאחר שוויתר על חייו הקודמים, על חבריו, על חלקים ממשרתו וחלקים ממשפחתו. הוא ויתר על עתידו המבטיח, על אושרו. ויתר כמעט על כל שהיה לו ופיתח התמכרות התנהגותית-אובססיבית - הוא אסף ואסף ואסף עשר שנים של רגעים חסרי תכלית ושל הזיות ועשר שנים של איסוף אובססיבי לגמרי חולני של חפצים - כך מצא שקט לנפשו.
כן, הוא עסק באיסוף אובססיבי-חולני של חפצים הקשורים בנשוא אהבתו, הוא אוסף (לדוגמה) 4,213 בדלי סיגריות שהיא עישנה, רושם עליהם את תאריך העישון, ושומר. מלקט אינסוף ואינספור אלפים של פריטים שלה ושמזכירים לו אותה, פריטי לבוש ושאר חפצים אישיים מאוד ואישיים פחות, קטנים יותר ופחות, אלפי אלפים של פריטים את כולם הוא אגר בדירה, שם היה נפגש איתה בימי הרומן המטורף והקצר, דירה שהשאיר ברשותו רק לזכר אותם רגעים, ולשם הביא את אלפי הפריטים, בילה שם שעות ארוכות עם הפריטים בזכרונות. סופו של האוסף במוזיאון שהוא מקים, מוזיאון שאוצר בתוכו עפ"י סדר כרונולוגי מתועד, כתוב ומסומן את כל שמזכיר לו אותה, את נשוא האובססיה המטורפת שלו - זהו "מוזיאון התמימות" שהביקור בו נעשה במסלול מובנה.
האם היה קאמל-ביי תמים באהבתו החולנית? האם נטה להתמכרות הבלתי נשלטת ולאמונה כל העת שישיב אליו את האישה מתוך תמימות? אולי. פוסון, האישה - הפשוטה, הלא משכילה, בטח ובטח שלא הייתה תמימה.

** "אני רוצה שכולם יֵדעו, חייתי חיים מאושרים מאוד" - במשפט זה מסיים קאמל-ביי את סיפורו [הטרגי!]
(זו גם השורה החותמת את הסיור במוזיאון).

** "זה היה הרגע המאושר בחיי, אבל אז לא ידעתי זאת" במשפט זה, כזכור, פתח קאמל-ביי את סיפור חייו [הטרגי]****
(זו גם השורה שפותחת את הסיור במוזיאון).

את איסטנבול הכרתי מביקור קצר בלבד, אז פגשתי עיר מרתקת כמו נלקחה מ"אלף לילה ולילה" רק שאלדין לא יצא מאף בקבוק. האם תיאורי העיר המעמיקים בספר נאמנים למציאות או יותר מרובים בצבע ובפולקלור, אני לא יודעת, אך מרגישה שהספר הזה היה גם סוג של חוויה אנתרופולוגית.

ספר מעניין. טוב. החיסרון הבולט ב-520 העמודים שלו פזורים המון, המונים של פרטים מתוארים (ממש אוסף של פרטים, דוגמאות, רשימות, חזרות על מידע) - לעתים גודש מיותר. קיצור רשימות הפרטים היה מטיב עם הספר.


37 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
(לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
יש למה לצפות... :)
דני בר (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)

ביקורת ממצה ומעוררת סקרנות!!
ואגב איסטנבול....שם מתחילה העלילה של הספר השלישי שלי, זה שבדרך.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
מצויין. הנושא מעניין מאוד.
מיכאל (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
לקרוא את ספריו זה מחוייבות הדורשת זמן, הדורשת סבלנות ותשומת לב לפרטים רבים
לא מתאים לכל אחד ולא לכל זמן.
בהחלט עיניין של טעם.
נעמי (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
נשמע מעניין ביקורת טובה מאד.
חמדת (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
אהבתי את הביקורת,לא את הספר .הטורקים די מזלזלים בכתיבתו והם אינם מפרגנים לו על קבלת פרס הנובל .אם את מתעיינינת בתרבות ובמקומות של טורקיה ממליצה על ספרו של משורר בשם נזים חכיאמת בספרו "ענק כחול עיניים "
מסמר עקרב (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
היי אוקי, וסליחה על תגובתי המאוחרת.
שאלת מדוע כתבתי שאני חושש כי לא אצליח לצלוח את הספר. עלעלתי בו, והוא נראה לי כבד במובן המעיק של המילה, וגם - כבד תרתי משמע: 520 עמודים... מעבר לכך, בביקורת שלך עצמך ציינת שיש עודף ניכר של פרטים מתארים, דבר שאינו חביב עלי, בלשון עדינה. ונראה לי שגם דעתן הצוננת של אנקה ויעל (שטעמן הספרותי עולה בקנה אחד עם זה שלי) השפיעה עלי.
ועדיין, הביקורת שלך כשלעצמה - נפלאה.
אירית פריד (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
וכמה שאני ניהנתי מהספר. אחד הטובים שקראתי. תודה על הביקורת.
dina (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
גם אני חושבת שניתן היה לקצץ את הספר. היה מייגע לפעמים .אבל הספר הוא ספר טוב, ועשה לי חשק לבקר במוזיאון התמימות . אגב, יש גם רחוב בעל שם כזה באיסטנבול.
ליאור (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
לסייר בתוך השקט של האיה סופיה..לדמיין את השאגות והדם של הקרב האחרון של קונסטנטינופול, כאשר המגינים האחרונים נצורים בכנסייה הגדולה בעולם שהפכה מאז אותו יום למסגד הגדול בעולם, עת הפכה קונסטנטינופול לאיסטנבול...ואז לקחת מונית ולרדת לאורתוקוי, לשבת על המים, לנשוך את הקבב הטוב בעולם שהוא טובע ביוגורט הטוב בעולם, להסתכל על הספינות שחוצות את הבוספורוס..איזו עיר. מורכבת, נהדרת ובעיקר כזו שחוזרים אליה שוב.
יופי של ביקורת.
ענתי (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
תודה אוקי, החזרת אותי בביקורת המצוינת שלך לספר שקראתיו לפני כשנתיים. לא בכדי קבל פאמוק פרס נובל, הכתיבה שלו מצוינת
והיא המניע העיקרי לצלוח את מאות העמודים של הספר.
הנושא העיקרי של אהבה גדולה שאין אפשרות לממש אותה והחוסר מעצים אותה ומביא את האדם לחדלון בכל שאר חייו הוא אוניברסלי. פאמוק מתאר אותו באריכות ובעומק שלא תמיד קלים לקריאה.
אני ממליצה מאד על הספר.
לי יניני (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אוקי-סקירה משובחת ומעניינת . שאפו. תודה רבה
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
תודה רץ, כן, אני יודעת על מה הוא מדבר;
live, שמחה שאהבת..תודה.
רחלי (live) (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת נהדרת...תודה לך....
רץ (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אוקי - ביקורת מרתקת, ביני שלומד באירופה עם טורקים - האירופיים - מספר בדיוק על אותם פערים בין הדתיים לחילונים.
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
שמחה שאהבת, חני :)
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
מסמר, תודה. אבל למה? מה מרתיע בו.. ?
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
יעל, עמיר - תודות...
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אנקה, בשמחה... :) אני תוהה אבל, למה מפחיד..
חני (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
מעבר לסיפורת ולסקירה היפיפיה והמעמיקה יש כאן סיפור אהבה מרגש מאוד.
מסמר עקרב (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אוקי, ביקורת מצוינת. בנוגע לספר עצמו, לא נראה לי שאצליח לצלוח...
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
טוב ומעניין עד מאוד !
yaelhar (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אהבתי את הביקורת, לא כל כך אהבתי את הספר.
אנקה (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אוקי, ניתוח מעמיק ומרתק של ספר של סופר זוכה פרס נובל ובכל זאת אני פוחדת להתקרב אליו.
ככה בשקט בשקט אסתפק בחוות דעתך :)
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
תודה, אפרתי.
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
תודה מחשבות, שמחה שאתה חושב כך. זה היה המפגש היחידי שלי עם פאמוק. גודש הפרטים שהוא מביא ופירוט היתר אותם הזכרתי - מוגזמים, ב"מוזיאון..." תהיתי תוך כדי קריאה אם הוא עשה את זה בכוונה כגימיק לצד תיאור האוספים והאיסוף האובססיבי, או שהוא פשוט כותב כך.
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
לא, אי אפשר וגם ממש לא כדאי לשאוף אליהן...
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אהבות מטורפות. אי אפשר לשאוף אליהן באמת
מורי (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
סקירה מרתקת. איסטנבול אכן מרתקת. מהמפגש שלי עם פאמוק הוא פחות מרתק.
אפרתי (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת מצויינת.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ