ביקורת ספרותית על שמשון [1976] מאת זאב ז'בוטינסקי
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 31 ביולי, 2014
ע"י רץ


ברירת שמשון

מאז ומתמיד פלשת היוותה מטרד לישראל, פעם הייתה זאת תרבות הפלשתים המתקדמת ששלטה על בני ישראל, שבטים בעלי תרבות נחותה, בני ישראל מצאו מענה בדמותו של בריון פרוע ושמו שמשון, אחד שהציק לפלשתים מדי פעם ותבע מהם תג מחיר, עד לרגע שבו התברר שגם לבריון הגדול בשכונה יש מגבלת כוח, ולבסוף כשהוא אזוק וכבול לעמודי בית מקדש פלשתי, הוא החליט להפעיל את ברירת שמשון, להמיט את המקדש על עצמו יחד עם פלשתים.

כאילו לא חלפו אלפי שנים ופלשת, רצועת עזה ממשיכה להטריד את ישראל, הפעם התחלפו היוצרות, הפלשתים, פלסטינים של היום הם התרבות הנכשלת לעומת ישראל המהווה סוג של מעצמה אזורית, אז איך זה שקבוצה כול כך חלשה מטרידה את ישראל ומובילה אותה פוליטית לתוך מלכודת עזה, כשם שהובילו אז את שמשון, הפעם התחלפו היוצרות וברירת שמשון הפכה לברירת החמאס, כזאת שמוצגת בפני הישראלים כדילמה משמעותית, נראה אתכם הורגים אותנו, והורגים גם אזרחים חפים מפשע, נשים ובמיוחד ילדים שמצטלמים טוב בתקשורת, המגבלה שלכם היא הכוח הציני שלנו.

בניסיון לפתרון הדילמה הסבוכה הזאת צצים מבול של יועצים, ופוליטיקאים, אך מכולם הגדיל לעשות אביגדור ליברמן שמתעקש להיות שמשון. בעיצומה של המערכה, הוא ערך מסיבת עיתונאים, כאילו אין ממשלה והציג את ברירית שמשון משלו, להיכנס לרצועה, ולפעול על פי עקרונות זאב ז'בוטינסקי "בנדיבות ובאכזריות". מעניין אמרתי, האם אביגדור אכן מייצג את משנתו של מורהו הרוחני כהלכה, הלכתי אל ספרו שמשון, ללמוד ממנו על הנשק הישראלי נגד הפלשתים של אז, ומה אפשר ללמוד ממנו על התבונה הפוליטית והביטחונית שלנו היום.

למציאות של אזלת יד מבית, בה : 'בַיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל, אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה' ( שופטים כא 25 ), ויחד איתה גם אזלת יד כלפי חוץ, שעבוד הפלשתים את בני ישראל, נולד שמשון כסוג של שופט, הגדרה שמעוררת תהייה גם אצל ז'בוטינסקי שמבין את שמשון כשופט עוול בין שבטי, המייצג הוצאה לפועל פרטית, או בכלל שודד דרכים, אבל ז'בוטינסקי מעניק לו תדמית של מבקש צדק שבטי וחברתי, רובין הוד תנכי.

שמשון הוא לוחם מילדות, אחד שמשחקי הילדות שלו היו להכות בילדים פלשתים מכות נמרצות, צורת התנהגות שהכשירה אותו להיות לוחם משולל פחד המשחר למדון ולאלימות כאדם בוגר, או במלים אחרות איש מופרע, ז'בוטינסקי למרבה ההפתעה רואה בילדות מסוג זה הכרח, הכשרה לקראת חיים בשכונה האלימה של הבוגרים.

את ניסינו כלוחם צובר שמשון דווקא נגד שבטי ישראל, בנימין ואפרים, המתנכלים לדן, הוא מגייס חבורה קטנה וקורא לה השועלים ובעזרתה הוא החזיר עדר אותו חמסו השכנים, כך הפך שמשון לשופט, או נכון יותר לאדם הלוקח את החוק לידיו. אחרי ששמשון לימד לקח את כפר הליסטים, הוא כורת איתו ברית, כלומר ז'בוטינסקי הפך את שמשון לדיפלומט שמנצל את הצלחותיו הצבאיות כמנוף למדיניות מוצלחת, לכאורה יש לנו אופק מדיני ביחס לאויבים.

שמשון בבגרותו מבין די מהר שהפלשתים אינם משחק ילדים, אלא גורם משעבד ומאיים שתקוע בליבה של ישראל, מה שמחייב פתרון רדיקאלי, אנחנו או הם. במלים אחרות שמשון מאמין כי העמים הם כמו זאבים אחד לשני, בכדי לשרוד בג'ונגל הזה ז'בוטינסקי גורס שצריך להיות זאב החושף את שיניו. מה שהתחיל כריב משפחתי, הופך לפעולת תג מחיר נגד הפלשתים, שמשון קושר לפידים לזנבות שועלים, ונותן להם לרוץ אחוזי טירוף בשדות פלשת, שמשון פירומן מבעיר אש, כנער גבעות.

זאב ז'בוטינסקי,ראה בשמשון, מכונת מלחמה משוכללת כמו אכילס הגיבור המיתולוגי, שיצא למסעות הרג, והטלת פחד על אויביו.
ז'בוטינסקי, בצע הבחנה בין מאבק עם שבטי ישראל והעמים ברי היטמעות בקרב ישראל, מהלך מדיני כולל לגביהם הוא המשך למלחמה, לא כך לגבי פלשתים לגביהם הכרעתם במלחמה היא אופציה יחידה. בשמשון של ז'בוטינסקי, קיימת תפיסה לאומית, הרואה בכוחה של האומה הכרח, היא משלובת בתפיסה ליברלית אירופית המבקשת לראות את שגשוג האומות, פריחתן וקיומו של חופש תנועה במרחב גיאוגרפי, כבסיס לאינטרסים של דו קיום ושלום יציב, שכאמור איננה אופציה לפלשתים, סתירה מובהקת במשנתו של ז'בוטינסקי, בין לאומנות לליברליות, כפי שבאה לביטוי בצמד המילים " בנדיבות ובאכזריות " ובספרו שמשון שלכאורה תמים.

שמשון מת בעזה כמו שהיד יהודי, מילותיו האחרונות היו: 'זָכְרֵנִי נָא וְחַזְּקֵנִי נָא אַךְ הַפַּעַם הַזֶּה הָאֱלֹהִים וְאִנָקְמָה נְקַם אַחַת מִשְּׁתֵי עֵינַי מִפְּלִשְׁתִּים' (שופטים, טז 28), מלים שהולחנו והפכו להמנון נוער הגבעות, ופושעי תג המחיר.

אני מעדיף את שמשון של לוי אשכול, ראש הממשלה המגמגם ערב מלחמת ששת הימים, שאמר אני מבקש כי ישראל תהייה "שמשון דער נעבעכדיקער" - שמשון המסכן - חזקה כשמשון, אך מפגינה חולשה כלפי חוץ, שמשון המייצג תפיסה של בני אנוש, המכירים במגבלת הכוח והסכנה שבהתמכרות לכוח, כמענה בלעדי לבעיות מדיניות סבוכות.

שמשון של זאב ז'בוטינסקי, הוא ספר שביקש למצוא שורשים היסטוריים לכוח היהודי, כזה שמכסח את אויביו ללא רחם, כזה שבורא לאומנות יהודית חשוכה, הדוגלת בכוח כאידיאולוגיה צודקת, ספר עם תרגום בלתי אפשרי, לא חייבים לקרוא, רק אם ממש רוצים להבין את שורשי הלאומנות היהודית.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. השיר המבשר את "תג מחיר", כתבה בעיתון הארץ :
http://www.haaretz.co.il/opinions/1.1601020
2. המקור לאמירה של אביגדור ליברמן, המנון ביתר - יוּקַם לָנוּ גֶּזַע גָּאוֹן וְנָדִיב וְאַכְזָר.

19 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
(לפני 11 שנים)
חבר'ה חבר'ה - אתם מתבלבלים: אין פה "מחנות מלחמה" חובבי חרב וציידי עזתים - יש פה מדינה
שנמצאת במצב אין ברירה ושוב ושוב יוצאת להגנתה. והפעם אין צודקת מהמלחמה. אז יופי להיות יפי נפש אבל קצת פרגון לא יזיק. קבר צניעות כשהנופלים עוד רק נקברו.
היה פה מישהו חכם שלפני כמה ימים העיר שאנחנו, למעשה בתוך מלחמת העולם השלישית של המערב מול האיסלאם המשתולל. וכאן מתחוללת רק חזית אחת.
נעמה 38 (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
קראתי היום בלוגיסט בארץ שסיכם את חוויותיו מ26 ימי לחימה בלב עזה : " פעולה יש בצופים, מבצעים בסופר ובעזה יש מלחמה. ואנחנו אכן גאונים ( ברמה מסוימת) נדיבים ( סוג של ) ואכזרים.
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
לי - תודה - בתקופה זאת אני מחפש נחמה למציאות הקשה, והאמת אני לא מוצא.
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
חני - עזה מייצגת לגבנו - משמעות קשה של הציונות לעומת הבעיה הפלסטנאית, אפשר להיות עיוור לבעיה ואז להמשיך ולשלם את מחיר עזה במשך שבעים שנה כשהבעיה הופכת להיות יותר קשה משנה לשנה.
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
דושקה - תודה כול כך עצוב ואקטואלי הצטוט שלך על עזה
לי יניני (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
מצאת יופי של ספר לקרוא בתקופה הזו. סקירה נהדרת. תודה לך
חני (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
בוב עם כל ההתרחשיות שמדירות שינה מעינינו וגורמים לנו צער אין סופי אני לא חושבת ששמעתי משהו מהמנהיגים שלנו שקם וצייר לנו בקווים ברורים ( מאז קום המדינה) הכוונה לא בקווים שמתלהמים ומבושלים בשנאה, איזה שהיא מפה על חזון ברור איך המדינה הזו צריכה להראות. היתכן שאנחנו כל כך חלוקים עד שאנחנו לא יכולים לצייר מפה של ארץ נפלאה אחת.
dushka (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
כל כך מעריכה את היכולת שלך להמשיך לקרוא טקסטים רלוונטיים ולכתוב עליהם במבט הומניסטי פנורמי.. אני כבר שבועיים קוראת רק פנטזיה.
ולגבי שמשון (אני מתנצלת מראש על הוצאת דברים מהקשרם, זה שטחי ובעייתי מכל כך הרבה בחינות, אבל המשפט הזה צלצל לי חזק מדי, אז אהיה שטחית ובעייתית)
על שמשון נאמר במסכת סוטה "לפי שתחילת קלקלתו בעזה, לפיכך עונשו בעזה"
בוב (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
אמן. אני מייחל ליום בו תקום לצידנו מדינה מתוקנת שיכולה להפוך לנסיכת המזרח התיכון. אני מוכן בכספי ובמו ידי לשקם את ההרס שהסבנו. אך כדי שזה יקרה העם והנהגת הצד השני צריכים לאמץ דעותיך.

אני משאיר קישור. האומנם זה רק קטע מסידרת טלוויזיה, אבל אין רלוונטי ממנו בימנו אנו.

http://www.youtube.com/watch?v=RwjCbj4Fssg
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
בוב - קשה לי להגיב בצל האיורע הכבד שבו החטוף הוא בן עירי כפר סבא, כואב שחיילים וקצינים, טובי בננו ממשיכים ליפול. כול מה שאני מבקש שאת המשבר הזה ננהל בהיגיון, ולא ביציאה משיווי המשקל אותו מנסה החמאס ליצור בתוכנו.אין ספק שאנו כעת בתוך מלכודת עזה, המייצרת אין סוף דילמות צבאיות, מדיניות ומוסריות, כשאמרתי שליברמן לא מדבר עם ביבי, אמרתי שמול נחישות חמאס כלפי חוץ, אנו מפגנים הססנות, אני סבור שהמשבר הזה ל א יגמר בשלום, אנחנו רחוקים מרחק רב משלום, מדובר על הסדרים שאליהם צריך לשאוף ולהגיע, ללא אופק מדיני שום תוכנית צבאית לא תצליח, גם ארה"ב שהכניעה את גרמניה, הפעילה את תוכנית מרשל לשיקום האויב האכזר בתום המלחמה, לא נותר לי לקוות, שנפעל בקור רוח, ולא נמשיך להסתבך, ובננו יחזרו בשלום הביתה.
בוב (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
רץ, גם אני לא מאמין שבאמת יש מחנה מלחמה. ואם הוא אכן קיים הוא קטן ושולי. מאידך גיסא, מחנה השלום אכן קיים והוא מאוד מוחשי. הוא מורכב מאנשים שדוגלים ברעיון השלום ואי האלימות. זה רעיון נהדר לכשעצמו, אולם צריך להתאים אותו למציאות ברת יישום.
אני חושב שהיריקה בפרצוף מן הצד הפלסטיני והאיוולת הנאיבית שלנו למחוות הפסקת האש מוכיחה בפעם המי יודע כמה ששלום בדרכי שלום יכול להעשות רק עם המעוניין בכך. עכשיו אנו במלחמה. ובמלחמה המטרה הראשונה היא להכניע את היריב. באשר לאופק המדיני לאחר ההכרעה אין בינינו ויכוח, גם אני מעוניין בשקט ולא רוצה להנחיל שם שלטון צבאי. את הדברים אני כותב לא מתוך מוח חמום ועצבני. אני מפוכח וקר רוח, ומתוך קור הרוח הזה אין לי שום בעיה להפציץ ולמחוק טריטוריה ואוכלוסיה שדוגלת בהשמדתי ומנסה בכל דרך ליישם רעיונותיה.
לא היה ברור לי אם ניסית לעשות אנלוגיה ביני לבין אביגדור ליברמן בדבריך. הוא לא מייצג את דעותי ואין תפיסת עולמי כתפיסת עולמו. אני גם לא מאלו שמייחלים לשלטון דיקטטורי ואלים כשל פוטין. אני שוב אחזור לדוגמת מלחמת העולם השנייה. צ'רצ'יל לא היה מופרע, הוא הבין עם מי יש לו עסק והוא ניהל מילחמה בכל הכוח. דווקא קודמיו שניסו להציג גישה מפוייסת כלפי האידיאולוגיה הגרמנית באירופה התבדו. גם רוווזלט לא היה "גולית בעל גוף גדול וראש קטן". או שמא אתה טוען שכיבוש בעלות הברית את גרמניה הנאצית משחית? העובדה שמדינת ישראל היא עדיין בעלת היתרון הצבאי לא אומר שמכותינו צריכות להיות חלשות יותר. לכולנו ידוע שהכחדתינו תהיה מוחלטת ביום בו באמת נפסיד במלחמה. כדאי שננחיל את התודעה הזו גם לצד השני במעשה שיביא את השלום שאתה כל כך מייחל לו.
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
עמיר - תודה
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
יעל תודה - אין ספק כשז'בוטינסקי כתב את הספר ההאנטישמיות הייתה בשיאה, כזאת שהובילה להשמדת היהודים, מצב שבו השילטון הברטי בארץ ישראל היה עוין, את המציאות הזאת שאף ז'בוטינסקי לשנות באמצעות כוח. הגדרת המחלה מדוייקת, אך ההצעה לפתרון ממש לא.
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
חני -תודה - ברגעים כאלה קשה לחשוב בהגיון, אבל חשוב לנסות ולפעול בתבונה בכדי למנוע מעשים חסרי אחריות, או כאלה שאין בהם הגיון או תועלת, אני לא תמיד סומך על המנהיגות שלנו שלמעשה היא נגררת ולא יוזמת.
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
יקירוביץ' - תודה
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
בוב - אני לא חושב שמדובר במחנה של שלום מול מחנה שוחר מלחמה, אני חושב שמדובר בניהול מלחמה ומדיניות בתבונה, ולא פעם אני חושב שאנו איבדנו את התבונה, אנו לא פעם כמו גוליית, גוף חזק וענק, עם ראש קטן, התחלתי את הסקירה הזאת מאביגדור ליברמן שמתעקש להיות שמשון, ולמרבה ההפתעה כשפתחתי היום את עיתון הבוקר מתברר שהוא ברוגז עם ראש ממשלה בזמן מלחמה, איך שהתחילה המלחמה הזאת הוא היה צריך לטוס ממדינה למדינה ולהסביר את עמדתנו, אלא מה הוא לא... אבא אבן ערב מלחמת ששת הימים, מי שהכין את הזירה הבינלאומית, ואפשר להמשיך ...
yaelhar (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מאלפת. בתקופה בה נכתב הספר היהודים היו הילד שהבריונים מכים, ואין לו מושיע. לכן בריונות נראתה לז'בוטינסקי כפיתרון הולם לילד הזה, ומשאלה ראוייה. אבל כבר נאמר "היזהרו במשאלותיכם, שמא תתגשמנה".
חני (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
רץ ההגיון הבריא שלי לא ממש עובד כרגע ואהבתי את הביקורת מאוד במיוחד את ההקבלה לשמשון.
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
סקירה מעניינת.
יקירוביץ' (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
רץ, ביקורת מצויינת
בוב (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
רץ, ההגיון שלך בריא. ואני מאוד אוהב הגיון בריא. כאדם שתמך במשך שנים במחנה השלום, במהלך ההתנתקות מעזה, והגדיר את עצמו כאיש שמאל (ובמובנים רבים עדיין אני רואה עצמי ככזה בתפיסתי הכלכלית שהיא סוציאלית לחלוטין) אני מצטער להגיד שהחלום והאוטופיה שתמיד יחלתי לה לא יכולה להתקיים כרגע. אינך יכול לצפות מדורות שלמים שחונכו על מצע השנאה ו"אמת" דתית מוחלטת להבין ולקבל את ההגיון עליו אתה מדבר. בישראל יש מאות שירים המדוקלמים בפי כל ובהם הכמיהה לשלום, יש מפלגות שמצע השלום חרוט על מרכז דגלם, יש הפגנות למען השלום, ויש ציבור נכבד שמאמין ומקיים את כל אלו. ביום שתראה לי את המשורר הפלסטיני מוציא תחת ידו את שיר השלום שמושר בפי עמו, את ההפגנות של הציבור העזתי למען השלום (בנתיים ה-20 שפצו את פיהם כנגד משטר החמאס הוצאו אוטומטית להורג), את ההנהגה שמחנכת לשלום ואת הציבור החפץ בו, אני אהיה הראשון שיגיד: "יום הגיע- הם הביאו את היום!" אבל אני מסרב לחיות בבועת אשליה שמסכנת את הקיום שלי במובן ההכחדה. אנו במלחמה קיומית. אני לא זוכר הפגנות בריטים במלחמת העולם השנייה כנגד הפצצות ערים בגרמניה. כמובן שגם מתנגדי המשטר הנאצי נפגעו, אבל האנושות ניצלה.
אני לא מציע לזרוק אטום על עזה. הדוגמא הייתה רק להמחשת רעיון. אבל בעקבות העקשנות של הצד השני להמשיך ולהפגיז אותנו, לחפור מנהרות התקפה לתוך מכורתנו ולהפיץ את תורת השיטנה שלהם ברבים, הם התירו את דמם. ואם להם לא איכפת מהאוכלוסיה העזתית, אז אני, למרות שכואב לי על אלו שנקלעו לזוועות המילחמה, לא יכול להיות מושיעם על חשבון דמי עמי.
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
נעמה - תודה מכיוון שאנו מסכמים - נקווה לימים טובים בהם לא צטרך לבכות על צערים שחייהם הסתיימו באלימות כול כך נוראית.
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
חמדת - באשכול ראיתי - תפיסה ביקורתית לשימוש בכוח, תיפסה אנושית המבינה את מיגבלות הכוח, הבנה חכמה שכוח לא פותר כול דבר, אמא שלי אמרה לי תהיה חכם, ותפסיק להיות צודק וטיפש.
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
בוב - תודה לביקורת - אני לא הולך רחוק עד לפצצת אטום. אני רוצה לספר לך, הייתי אינתיפאדה הראשונה ראיתי אותנו שוברים עצמות, זרענו שנאה, וקצרנו סופה בדמות האינתיפאדה השנייה, אוטובסים התפוצצו וחיינו בפחד, וכעת נפתח הסיבוב הרבעי או החמשי והוא גרוע יותר מקודמיו, יש בו שינאה גדולה, והשינאה מעניקה כוח עצום לצד השני, ומה הההגיון שלנו אומר, עוד כוח ועוד שנאה ועוד הקצנה, ועוד סבל לנו ולהם, האם ניגזר עלינו שזאת תהייה דרכנו, אני מסרב לקבל.
נעמה 38 (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
בימים כאלה הדרך בה רץ מאמין היא הדרך היחידה שתוציא אותנו מהבוץ העזתי ואני משננת זאת לעצמי בלב כשהוא נשבר על כל חייל שנופל בשדות הקטל. בוב אני מאחלת שלא תרצה ולעולם לא תשאף לעשות למישהו אחר את הנורא מכל. זה ירבה את הסבל לכולם , טוב אף פעם לא יצא מזה.
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
Huck - תודה - אני מאוד מעריך ומוקיר את ההערות והארות לביקורת שלי, בהחלט השכלתי, אני חושב שאתה צודק, כנראה שז'בוטינסקי כיוון לאמפריה הברטית, הפלשתים משולים מבחינתו לבני כפתור, מי שמוצאם לא מכנען, אמפריה זרה. באשר לערבים, הוא הציע שויון זכויות, מה שיוביל למדינה דו לאומית, ולסתירה מובנית במשנתו. באשר לאשכול הוא היה מנהיג יהודי גלותי שהתייחס בזהירות לכוח, ואני חושב שכאומה יש לנו בעיה בתפיסת השימוש בכוח ומגבלותיו, וכל פעם מחדש אנו נחשפים למגבלות הכוח, ומאשמים את מי לא, את המודעין והצבא, במקום שנישאל את עצמנו, האם אנו יוזמים מהלכים או רק נגררים למלחמות. הסכנה שלנו היא כעת לבלבל בין הסיבות למחדל ההתנהלות שלנו, לתוצאות, ולראות בתוצאה את הסיבה, מצב שירחיק אותנו מחשיבה נכונה לגבי הצורך לחשב מסלול מחדש.
חמדת (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
רץ -ההגדרה של אשכול כבר לא מתאימה לימינו ,לאזורינו ולזהות הסכנה .אנו חייבים להיראות חזקים מבחוץ וכמובן מבפנים .מסכימה לחלוטין לתגובתך לבת-יה .חוץ מזה ביקורת יפה .
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
בת- יה - תודה - דווקא בימים אלה שכול כך כואב, אני מבקש לשתף אותכם במחשבות שלי, ולקיים שיח של פתיחות והקשבה גם אם מדובר בדעות או מחשבות שאין לגביהם הסכמה, אני חושב שכוח מעודד לעוד כוח ולעוד אלימות וקצוניות, אני חושב שצריך להשתמש בכוח אך בתבונה ובקור רוח, בתקופה של מצוקה, כעס וכאב, קיים יצר נקמה, ושינאה, ללא הגיון, אני חושש שנגלוש למסלול חשוך שממנו רק אפשר לשקוע עמוק.
בוב (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
רץ, אתחיל ואומר שזו אחת הביקורות הטובות ביותר שיצא לי לקרוא פה באתר מזה זמן רב. הקישור האקטואלי שעשית לנושא הבוער ביותר כיום לקיומנו כעם על האדמה הזו מלמד על הרוחב האינטלקטואלי שאתה ניחן בו. לא הסכמתי כל כך עם העדפתך לשמשון של לוי אשכול ובסכנת ההתמכרות לכוח. ואין זה מפני שאינני מסכים שלא טמונה בכך סכנה. אולם ההיסטוריה מלמדת שלפעמים המעשה הנורא ביותר שאתה יכול לעשות לאויב הוא הפיתרון לשקט ארוך טווח עד מאוד. במלחמת העולם השניה, לאחר נפילת גרמניה הנאצית, המערכה נמשכה נגד יפן. אופן הלוחמה של היפנים עם יחידות טייסי קמיקזה שהתאבדו בהתרסקם לתוך משחתות אמרקאיות יכול להזכיר במידת מה אופן חשיבה וצורת לחימה שאנו מתמודדים עימה כיום. המלחמה הייתה יכולה להמשך עוד שנים על גבי שנים, לגבות אבדות נוראות לחיילים אמריקאים ולרושש את הכלכלה שהייתה נתונה זה כבר כמה שנים תחת עול המלחמה. אז האמריקאים החליטו שזהו. הם הטילו זוג פצצות אטום על הירושימה ונגסקי וסיימו את המלחמה. השימוש בנשק שעד אז מעולם לא הופעל כנגד אויב מחק את שתי הערים הללו עד אפר. המטרה לא הייתה אפילו צבאית אלא אזרחית לחלוטין. 160,000 איש מתו בהפצצה וכ 80,000 נוספים מתו מסיבוכי קרינה מספר חודשים לאחר מכן, וזאת מבלי להזכיר את הנזקים הגנטים ותחלואת השורדים, מחיקת ערי ענק וניטרול היכולת לגור שם שנים לאחר מכן. הזעזוע היה כל כך גדול, שעד היום אפשר להגיד: העולם השיג שקט ממלחמות בקנה מידה שכזה.
אני לא אומר שאנו לא אכזריים במלחמה הזו, אנו יודעים טוב מאוד להחטיף חזרה. אבל במצב הקיים תפיסת לוי אשכול מביאה למבוי סתום בו אתה מספיק אכזרי אל האויב כדי שהוא ישנא אותך, אך לא מספיק אכזרי כדי שהוא יפחד ממך.
אני שונא מלחמות רץ, ומי יתן ונדע שלום באזורנו. אולם לפעמים עליך לעשות את הנורא מכל כדי להשיג את הטוב מכל.
Huck (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
רץ, ביקורת יפה ומעניינת מאד. אחד מהספרים האהובים עלי. כמה הערות: אף על-פי שמתבקש מאד לעשות אנלוגיה בין הפלשתים בספר לבין הפלסטינים כיום, להבנתי, וכפי שקראתי גם בפרשנות על הספר, הנמשל של הפלשתים הם דווקא הבריטים, ואילו הערבים נמשלים לעמי הארץ, הכנענים למיניהם, שעתידים, לתפיסתו של ז'בוטינסקי, להיטמע בישות הלאומית הצומחת (ז'בוטינסקי תמך במתן שוויון זכויות לערבים). זה מתיישב גם עם התפיסה של אצ"ל, שסימן לפחות באופן רשמי את הבריטים כאויב הגדול (לח"י לקח זאת לנקודה הקיצונית ביותר). הבריטים, כפלשתים בשעתם, הם הגורם הזר, "האימפריאליסטי", שאין מקום לקבל את נוכחותו.
האמירה "שמשון הנעבך" של אשכול מייצגת את הדילמה של ישראל ערב מלחמת ששת-הימים, שמצד אחד רצתה להפגין עוצמה מול הערבים כדי ליצור הרתעה, אך מצד שני חששה לאבד את התמיכה הבין-לאומית בה ("אם אנו חזקים ממה אנו כה חוששים?").
מסתבר שדווקא התרגום החדש, המודרני, נאמן יותר לשפת המקור מאשר התרגום המליצי הישן. ז'בוטינסקי עצמו הסתייג מהתרגום הישן, כיוון שהוא כתב את הרומן בשפת חול, באופן שבא לבטא תפיסה אנטי-דתית.
שוב, סקירה יפה ומעוררת מחשבה על ספר מעניין ומקסים בפני עצמו, ואף מצחיק, שכדאי לכל מי שחי בארץ לקרוא אותו.
בת-יה (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
כשהצד השני לא מייצג 'תפיסה של בני אנוש' כמו שאתה כותב, אין דרך אחרת אלא להפגין כוח.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ