ביקורת ספרותית על אף אחד לא אמר שום דבר מאת ריימונד קארבר
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 28 במרץ, 2013
ע"י קורא כמעט הכול


עונג.
מדובר בקובץ בו 14 סיפורים קצרים, לכאורה קשה לכתוב ביקורת על קובץ סיפורים... אבל הסיפורים של קארבר חולקים משהו משותף. כשקראתי נזכרתי בשיר של רחל שפירא...(בביצוע של מאור כהן כמובן).
נראה שקארבר אסף למעננו "פרטים קטנים, שמחות קטנות של יום חולין" אה, שכחתי, במקום שמחות של יום חולין אסף בעבורנו קארבר זוועות של יום חולין. לכאורה מדובר בסיפורים קטנים אמריקאים, אבל כל סיפור טומן בחובו אי נוחות שלא מניחה לקורא, חוסר הנוחות האמור הולך וגדל והופך למועקה לפרקים, ומחשבה מטרידה מלווה אותך בין סיפור לסיפור.
אותה מחשבה מטרידה יכולה להסתכם בשש מילים (כמו הסיפור הקצר ביותר מההתערבות של המינגווי עם רעיו): איך לעזאזל הוא עושה את זה.?
כשהבנתי מה הסיפורים שלו עושים לי מיד ניסית להבין את המנגנון, היו רגעים שחשבתי שאני מבין, אבל אני נאלץ להודות שאין לי תובנות בנושא שאני יכול לחלוק אתכם. ככל שאני חושב על זה עולה במוחי מילה אחת "קסם"
הסיפורים נעים מילד שמבריז מבית הספר בטענה שהוא חולה, גונב 3 סיגריות מהחפיסה של אימו והולך לדוג פורלים בנהר, איך עושים מזה סיפור מעניין... או טוב שאתם שואלים תקראו את הסיפור שנושא את שם הספר.
אישה שהולכת למכור את המכונית של בן זוגה פושט הרגל, והוא מחכה שהיא תשוב... נשמע סתמי, נראה אתכם אומרים את זה אחרי שתקראו את "הקילומטרים האלה אמתיים".
סוכן של שואבי אבק שמגיע למשהו שנמצא בין עבודות, ומחכה למכתב חשוב.
זוג שהולך לבקר זוג זר שבביתו חיו במהלך שהות הזוג הזר בגרמניה.
מלצרית שמספרת על חוויתה בשרות איש שמן מאוד במסעדה בה היא עובדת....
הנושאים לכאורה נשמעים "של יום חולין", אבל תקראו ותיווכחו.
ככה כותבים סיפור קצר, קארבר מקפיד שקוצר היריעה לא יגביל את עומק העלילה.
18 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
איקי טרבולסקי (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
נהדר
קארבר מזכיר לי את צ'כוב יותר מכול סופר אחר שנתקלתי בו.

ביכולתו ליצור הזדהות בין הקורא לדמויות גם בשורות בודדות.

בתיאור שגרה יומיומית מעיקה ושוחקת. הבאנליות של הסבל, אצל שניהם לא טרגדיות או אסונות הם מחוללי הכאב של דמויותיהם. אלא פשוט החיים, חוויות שכל אחד פגש ומכיר, דבר ההופך את הספרים לנגישים בהרבה מכל אותם "ספרי אסונות".

קארבר מזכיר את צ'כוב גם ביכולת ההבנה והניתוח של הנפש האנושית. זו של הקורא כמו אלו של דמויותיו.

ויותר מכל בהומניות שלו. גם שדמויותיו (דמויותיהם) עושות דברים נוראיים, מזניחות את ילדיהם, בוגדות, בורחות מאזור תאונה, קארבר לא שופט אותן, ובטח שלא מרשיע אותן. הוא מלא הבנה לחסרונות וההגבלות של היצור האנושי. לדרך בה החיים, הקושי והסבל מכריחים אותו לעיתים להתנהג כדי להתמודד איתם.

אחד הסופרים האהובים עלי.
Hill (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
תודה :) חג שמח
קורא כמעט הכול (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
אקרא את כל מה שנהרס כל מה שנשרף ואעדכן אותך ממה להתחיל חג שמח
Hill (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
קניתי לפני כמה חודשים את 'כל מה שנהרס, כל מה שנשרף, בן זוגי דאז, לא הבין מדוע אני קונה ספר "דיכאוני" לא הייתה לי תשובה עבורו, כי, רציתי לקרוא את הספר ואז לגבש דעה שאוכל להסביר. משהו בכתיבה של קארבר סקרן אותי, וכעת, עם הביקורת המעולה של קורא, כמובן שחייבת להוסיף לרשימת קריאה.
השאלה הנשאלת- מאיזה ספר מן השניים להתחיל?
שין שין (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
אחלה ביקורת על ספר ממש טוב. לחןבבי קארבר אני ממליצה לקרוא גם את "כל מה שנהרס, כל מה שנשרף" מאת ולס טאואר
חני (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
בדרך כלל אני אוהבת סיפור אחד..אבל כרגע אני קוראת סיפור אחד שמורחים שם את העלילה המותחת שהייתי יכולה להתרגש ממנה גם ב 30 דפים במקום 500 אז אולי אפתח יותר לסיפורים קצרים,נשמע שאהבת מאוד..וגם אני אהבתי את הביקורת..תודה
סוריקטה (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
בדיוק עכשיו, בערוץ הראשון, דיברו על זה שיצאה מהדורה של הסיפורים הללו לפני שנערכו.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ