ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 26 בפברואר, 2012
ע"י אלון דה אלפרט
ע"י אלון דה אלפרט
****
נדמה לי שיעל הדיה היא במובנים רבים סוג של תמונת מראה נשית של אשכול נבו. סוג הכתיבה שלהם דומה מאוד, הדימויים שלהם דומים, אופן הכניסה לנבכי נפשם של הגיבורים דומה, ואצל שניהם יש תחושה שלא משנה איזו דמות "מדברת" בספר, הכול עדיין כתוב בגוון אחד, ברור ובולט וספציפי, הגוון של הסופר עצמו. נראה שהם כל כך מאוהבים בכתיבה שלהם, עד שהם מתמכרים אליה ומוותרים לה כדי שיוכלו להמשיך ולהתענג עליה, להתחמם לאורה גם כשאינה הולמת את הסיפור או את הדמויות. למרות שאני "מאמין" לדמויות שלה, עדיין קשה לי לבלוע משפטים מנוסחים לעילא שדרים בהם בכפיפה אחת מילים כמו "למולל" ו"לזיין", כשהם באים מפיה, או ממוחה, של אותה דמות, כי גם ה"למולל" וגם ה"לזיין" הם לא הדמות, הן יעל הדיה שמדבררת את הדמות בשפה שלה. מצד שני, אי אפשר להתעלם מהכישרון הנהדר של הדיה - וגם של נבו, להתבטא ולספר סיפור. אצל נבו, הסיפור חשוב יותר, בעת שאצל הדיה דווקא העולם הפנימי של הדמויות מעורר מחשבה ומניע את העלילה. הכתיבה שלה דחוסה יותר, מורכבת יותר ונוגה.
באשר לספר עצמו, אני חייב להגיד שהוא עשה לי משהו. גם כי אני בסביבות גיל ארבעים, נשוי ואב לילדים (להלן קהל היעד המוחלט של הספר), וגם כי יש משהו בכתיבה של הדיה שמצליח להיות מדוייק ומעניין וגם לא מובן מאליו לחלוטין, כמו למשל עמוד הפתיחה המסקרן של הספר, המתאר בקצרה את הרצון הסמוי והאיזוטרי למדי של כל הורה שאני מכיר להיות הורה יותר "כיפי" עם ילדיו, לא זה שמכבה כל ניצוץ של משובה או השתוללות, כי הגיע זמן ארוחת הערב או כי קצת קר או חם או כי פשוט משתלטת עליך תפיסת ה"הורות", ה"מבוגרות", במקום שתהיה סתם בנאדם עם יכולת אובדת והולכת להשתטות ולהיות עוד קצת ילד. אחד היתרונות הנהדרים בשנים הקשות האלה שאתה הורה לילדים קטנים הוא האפשרות הזמינה יותר להתחבר למקום הילדותי המפגר שלך, לקפוץ בשלוליות או להתגלגל במורד גבעה מדושאת. כי לאט לאט אתה נהיה כבד יותר, מיושב יותר, ומבוגר גועלי מלא חשיבות עצמית, מחסומים ומסכות. בפעם האחרונה שהייתי עם אשתי לבדנו במלון, הדבר הראשון שעשינו הוא לטפס על המיטות ולקפוץ עליהן בטירוף, עד שלא היה לנו כוח יותר (דקה וחצי בערך), אבל זה היה כיפי, וצחקנו עד שכאבה לנו הבטן.
ככל הורה, אני מתמלא אימה כשאני חושב על התמודדויות מהסוג המתואר בספר, עם ילדים עם הפרעות אכילה, זהות מינית, או אפילו סתם בעיות "רגילות" של גיל ההתבגרות. כולם עוברים את זה, נכון, אבל זה בכל זאת מפחיד נורא. מסתבר שילדים משקפים למעשה את כל התכונות שיש להורים עצמם, ובייחוד, כך נראה, את התכונות שאנחנו רוצים כל כך להדחיק.
מעבר לזה, הספר מרגיש בעצמו כמו טיפול פסיכולוגי יבשושי משהו. הוא דחוס ומעיק וחסר שיאים ואינו פותר שום דבר, אין לו סוף אמיתי או קתרזיס או שום דבר כזה. הוא סוג של תהליך לא ברור, אבל הקריאה בו מעניינת ומעוררת מחשבה, במיוחד אם יש לך ילדים בגיל כלשהו, או אם אתה סתם מתעניין בפסיכולוגיסטיקה של החיים.
****
24 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלון דה אלפרט
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
תודה, חמדת
כדאי להבדיל בין סמכות לאבדן גמישות וכבדות. לא צריך להיות "חברים" שלהם כדי להיות גם חברים שלהם. דיוויד לינץ' אמר פעם שככל שאנו מתבגרים אנחנו חשים שאנו מבינים טוב יותר את העולם, בשעה שמה שקורה באמת הוא שהדמיון שלנו מצטמצם. אני מאחל לכולנו שנוכל למצוא את היכולת לאבד לפעמים את ה"מבוגרות" הזאת לטובת משובות ילדותיות, ואת הניסיון והפרספקטיבה המצמיתים לטובת עוד רגע של תמימות.
|
|
חמדת
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
אלון,כרגיל ביקורת מיוחדת
וסתם תובנה -איני בטוחה שכל הילדים אוהבים שהוריהם יתנהגו כאילו הם חברים שלהם .ההפך -הם מחפשים בתת מודע סמכות הורית .אני זוכרת שהבכורה שלי בגיל ההתבגרות קטלה אותי בכך שאמרה לי להפסיק להתנהג /לחשוב כמו חברה שלה . ואיך אני מקנאה בכם שקפצתם בבית המלון ,עדיין הלחלוחית של הילדות לא נעלמה מהזוגיות שלכם ,איזה כיף!!!!
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
היי, תודה לכולם
אנקה: משתנים, אבל פסיכולוגיסטיקה זה כורח, לא תכונת אופי. יעל: הספר דווקא לא רע. אני חושב שהוא בהחלט שווה קריאה. ועליי? אולי גם שווה קריאה. מירב: תודה. גם אני לא חשבתי על זה, אבל שניהם הם במין קטע כזה של סדנאות כתיבה. אצל אשכול נבו הייתי. מעניין איך זה אצל הדיה. עולם: גם אשכול נבו בהחלט ראוי לקריאה. וזה "משאלה אחת ימינה" (שהוא בעיניי הכי טוב שלו). ואפרתי: את כל כך צודקת.
|
|
אפרתי
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
טוב, על הביקורת לא ארחיב במילים פן ירום לבבך, יגבה לבבך,
וכולי וכולי. בנוגע למיטות בבית מלון, זוהי תגובה רגילה שנלקחת בחשבון על ידי רשתות בתי המלון. אם לא קיפצת על המיטה - סימן שבאת במצב רוח רע. לגבי הסופרים הנ"ל, יפה ניתחת, אבל הם אולי לא מאוהבים בכתיבה של עצמם אלא בנפשם שלהם. לכן הם יכולים להרחיק את גיבורם גיאוגרפית, אבל נפשית הם בוראים תמיד אותו סוג של גיבור. הם עצמם בשם אחר ובמצב משפחתי שונה, אבל גיבור עם אותה זהות נפשית כמו שלהם עצמם. רוב הסופרים הישראלים דומים לגיבורים שלהם דימיון מפתיע. לפעמים הם מערבבים את החברים שלהם זה בזה ויוצרים דמויות חדשות, אבל תמיד הם יהיו תבנית נוף מולדתם.
|
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מקורית ומשעשעת, כרגיל אצלך.
לא קראתי עדיין שום ספר של הדיה. מצד שני, קראתי את "מחשבה אחת ימינה" של נבו. נהניתי למדי, אבל לא נמשכתי מאד לקרוא עוד מספריו.
|
|
מירב
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
השוואה מרתקת בין נבו להדיה
לא חשבתי על זה ועכשיו זה נראה לי כ"כ ברור.
יופי, של ביקורת, כרגיל :) |
|
yaelhar
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
מה שאהבתי בביקורת הזאת
הוא שהיא נותנת לי מושג די טוב על ספרים שלא אקרא. ועליך, כמובן.
|
|
אנקה
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
אלון, אל תהיה כל כך בטוח.
משתנים.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
אין מצב, אנקה.
|
|
אנקה
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
10 שנים, כמובן.
|
|
אנקה
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
כהרגלך בקודש ובחול ביקורת חודרת בטון:)
ועוד תובנה קטנה. פסיכולוגיסטיקה של החיים: עוד 10 דנים בערך + - זה עובר. נשבעת. התגעגעתי לחוות דעתך.
|
24 הקוראים שאהבו את הביקורת