ספר בסדר
הביקורת נכתבה ביום שני, 15 ביולי, 2024
ע"י yaelhar
ע"י yaelhar
#
בספר הביכורים הזה מחבר ולדמן בין גיבור טיפוסי לספרות המקור – ערן בן 16, שאמו עזבה כשהיה פעוט, והוא גדל עם אביו השתקן. הוא מתבודד, מגושם, לא מקובל, מצייר ורוצה ללמוד בפנימיה יוקרתית לאמנות. את ערן חיבר ולדמן לדמות אמיתית – דב גפונוב. גפונוב, אלמוני עבורי וכנראה גם עבור רוב הקוראים, היה כנראה סוג של גאון. הוא לימד את עצמו עברית באמצעות תנ"ך מתורגם, תרגם לעברית יצירה אפית גאורגית מהמאה ה-12 וזכה בפרס טשרניחובסקי לתרגום מופת. הוא קיבל היתר יציאה מרוסיה ב 1971 ו"עלה לארץ" ישירות לבית החולים תל השומר. אישפוזו ארך כשנה, בסופו הוא נפטר בגיל 38. ערן תלמיד כתה י' מקבל משימת מעורבות חברתית לבקר חולה ערירי (גפונוב) בבית החולים, פעמיים בשבוע.
דמותו של ערן טיפוסית למה (שאני חושבת) שהוא הכיוון הנפוץ של ספרות המקור. נער אומלל, דחוי, בודד, לא מקובל על אף אחד, עם נטישה של אם ואב מסור אך מנוכר. חלק גדול – אני חושבת – של סופרי המקור בוחרים לכתוב על הנושא הזה, מעמיסים על הגיבורים שלהם (צעירים או מבוגרים, עם או בלי משפחה לא תומכת) עוד ועוד אומללות במטרה להגיע להזדהות וחמלת הקוראים כלפי הדמויות ה(מת)מסכנות האלה.
בניגוד לערן, אותו מרפד ולדמן בהמון פרטים, בעיקר בחלקו הראשון והאיטי של הספר אך לא רק, דמותו של בוריס גפונוב נשארת שטוחה, למרות שפרטים ביוגרפיים שלו מובאים בספר. אי אפשר להבין אותו, את מניעיו להתנכר לאלה שאהבו אותו, את מניעיו לקחת על עצמו תרגום מסובך של פואמה עתיקה, משפה שאינה שפת אימו לשפה שאינה שפת אימו. נראה שגפונוב נתפס על ידי ולדמן כאביזר המאיר את דמותו של ערן, לו הוא מקדיש את עיקר תשומת הלב. ממחצית הספר מאיץ ולדמן את הקצב. הסיפור מקבל תפניות מוזרות, וולדמן מנסה לקשור לקראת הסוף את כל הקצוות והתעלומות שעורר בסיפור. זה לא הספר הראשון שאני קוראת שיש חוסר פרופורצייה בולט בין חלקיו השונים: חציו הראשון איטי כצב, בחציו השני הוא הופך אילה שלוחה ומנצח במירוץ.
היה לולדמן רעיון מעניין, גם אם לא מקורי, של שילוב דמות אמיתית בסיפור בדיוני, אבל גפונוב היה ונשאר זר לסופר. ולדמן אומר באחרית דבר, שהוא עוד לא נולד כשגפונוב היה בחיים. אין פלא שגפונוב בסיפור דומה יותר לחייזר מלאדם. הכתיבה עמוסה תיאורים ומטפורות, שלא הצליחו לגרום לשום דמות, ראשית או משנית, להיראות אפשרית.
הספר לא משעמם, מספר סיפור לא מוכר. קצת יותר כישרון בעיצוב הדמויות, קצת עריכה וניכוש עודף מלים ותיאורים, היו עושים רק טוב לסיפור הזה.
32 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
yaelhar
(לפני שנה ו-3 חודשים)
תודה רבה, מורי.
מזג האוויר בתל-אביב, למעט יולי-אוגוסט, כמעט מושלם. לרוב לא קר מדי ולא חם מדי. לרוב לא יבש מדי ולא לח מדי. בחודשיים האלה הוא קצת מאתגר, עד שאני נזכרת בתאילנד... |
|
|
מורי
(לפני שנה ו-3 חודשים)
כל מזג אוויר טוב מהקיץ הנוכחי. אני אמנם לא חובב קור, אבל החום מציק. אפילו בחנות המזגן כבר
לא מגן על חובבי הספר.
|
|
|
yaelhar
(לפני שנה ו-3 חודשים)
חני - במקרה הזה אנחנו חלוקות:
גם ביולי בתל-אביב - עם הלחות, הזעה והשמש המסנוורת - אני לא מתגעגעת לענני החורף... |
|
|
yaelhar
(לפני שנה ו-3 חודשים)
תודה רבה, דן
מהערתך הבנתי שהייתי לא ברורה. גיבורים אומללים ודחויים נפוצים בספרות בכל העולם, מימי ויקטור הוגו, שאולי פתח את הדוכן הזה. בספרות המקור מצאתי שיש נטייה חזקה לסיפורים על משפחות לא-מתפקדות והתמקדות בגיבורים מהסוג הזה. לא חיב להיות ילד או נער. מתאים לכל גיבור שהאומללות וחוסר היכולת להתקדם מולבשים עליו. |
|
|
חני
(לפני שנה ו-3 חודשים)
תודה יעל על המחשבה הטובה.
אני מחכה לעננים של חורף כבר. לא סוג העננים שיש בהם ספרים. |
|
|
דן סתיו
(לפני שנה ו-3 חודשים)
YAELHAR
סקירה מרתקת ומעוררת מחשבה. נהניתי מאד לקראה. מעניינת הערתך בנוגע לנטיה של ספרות המקור, כלשונך, להעמיד גיבור אומלל ודחוי במרכז הסיפור. ממה שאני מתרשם מסקירות לא מעטות בסימניה - גיבורים מעין אלה מרפדים לא מעט מספרי הגויים.
|
|
|
yaelhar
(לפני שנה ו-3 חודשים)
תודה רבה, חני
לו זה היה ספר נייר הייתי שולחת לך אותו מיד. אבל הוא אלקטרוני ונדון להישאר בספרייה האלקטרונית עד סוף הימים (או השמדת הענן, מה שיבוא קודם...) |
|
|
yaelhar
(לפני שנה ו-3 חודשים)
תודה רבה, cujo
דמות הנער היא אוניברסלית, אך לדעתי סופרי המקור כותבים אותה בכמות רבה יחסית לגודלם. אני מבינה את החיבה לספר - הוא יוצר עולם עגמומי ונעים, יחסית לעולם האמיתי: בן בגיל ההתבגרות אינו מורד באביו, או בסבים הלא אהובים שלו. ילד בכתה י' מתחבר עם הדחוי של הכיתה, ככה מיוזמתו. כל הספר משובץ בעולם הלא אמיתי הזה. |
|
|
yaelhar
(לפני שנה ו-3 חודשים)
תודה רבה, משה.
כמו שמארק טוויין אמר - חילוקי הדעות הם היוצרים את מירוצי הסוסים... |
|
|
yaelhar
(לפני שנה ו-3 חודשים)
תודה רבה, michal_84
את בחברה טובה. רבים אהבו. גם אני התעניינתי וקראתי על דמותו של גפונוב. הספר אינו מוסיף, לדעתי, על העובדות בויקיפדיה. |
|
|
yaelhar
(לפני שנה ו-3 חודשים)
תודה רבה, Pulp_Fiction
|
|
|
חני
(לפני שנה ו-3 חודשים)
תודה יעל .
אם תחשבי להחזיר אותו לספסל המניב אז תזכרי שאני מחפשת אותו. פשוט חברה טובה שבדרך כלל קוראת רק רומנים בשפה האנגלית מחפשת אותו. ומאז מחפשת לה ולא מוצאת. |
|
|
cujo
(לפני שנה ו-3 חודשים)
אני מאוד אהבתי את הספר אבל
מבין את הסדקים שמצאת בו .
אני חושב שדמות הנער הדחוי היא אוניברסלית ולא מצומצמת לספרות המקור |
|
|
משה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
ספר מצויין לטעמי.
|
|
|
michal_84
(לפני שנה ו-3 חודשים)
דווקא אהבתי אותו מאוד :)
גרם לי ממש לשבת ולקרוא על הדמות של גפונוב, וגם אהבתי את מערכת היחסים השקטה של האב והבן.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנה ו-3 חודשים)
נו טוב.
עוד סקירה טובה שתספיק לי.
|
32 הקוראים שאהבו את הביקורת
