ביקורת ספרותית על עיני האח הנצחי - תשע נשמות #2 מאת סטפן (שטפן) צווייג
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 4 באוגוסט, 2023
ע"י בנצי גורן


כל מי שמכיר ולו במעט את הגותו של הרמב"ם, לבטח מכיר את המושג שביל הזהב, או דרך האמצע. על פי הרמבם, על כל אדם להימנע מקיצוניות, להתרחק מהקצוות ולנהוג במתינות בכל אחד מתחומי חיינו. את הקצוות אשר מהם יש להתרחק הגדיר הרמבם "קצה יתיר" ו"קצה חסיר".

אלא שהרמבם לא היה הראשון שעסק בנושא הזה. כאלף וחמש מאות שנים לפניו עסק בנושא הזה הפילוסוף היווני אריסטו וכ-200 שנים לפני אריסטו, עסק בשאלה הזו סידהארתא גואטמה, האיש שזכה לאחר מכן לכינוי "בודהה". אני בספק אם הרמבם קרא סוטרות בודהיסטיות אך אין ספק כי הוא קרא את כתבי אריסטו והושפע מהם.

סידהארתא גואטמה התנסה בשתי הדרכים הקיצוניות: האחת היא של התענגות רבה בהנאות חושים בארמונו עוד כשהיה נסיך, והשניה היא עינויים קיצוניים עד כדי הרעבה עצמית וסיגוף. כאשר השיג הארה, התעורר והואר, הפך לבּוּדְּהַה ואז הבין ששתי הדרכים הללו אינן מובילות לשלווה המיוחלת. את הסיפור הזה מביא לנו בצורה נהדרת סופר גדול אחר, הרמן הסה בספרו סידהארתא.

ספרו זה של צווייג עוסק באותה שאלה ודילמה שכנראה היתה ותישאר נצחית: כיצד על האדם לנהל את חייו. צווייג לוקח אותנו להודו שם נולד בודהה, כנראה שלא במקרה. את הסיפור על האדם המתלבט מהי הדרך הנכונה הוא מלביש על דמות בשם ויראטא וכבר בשורה הראשונה הוא כותב כי העלילה מתרחשת "טרם השנים בהן התהלך בודהה הנשגב על פני האדמה ונסך בתלמידיו את ההארה שבהכרה", ללמדנו כי הדילמות האלו נולדו עוד לפני בודהה. ואם הזכרתי את שני הקצוות אז כשהוא בקצה היתיר ויראטא הוא מצביא רב עצמה ולאחר מכן שופט רב כח, ואילו בקצה החסיר הוא אסיר בכלא. ממש כמו בודהה הוא יוצא לאחר מכן להתבודד ביער כדי להרהר במהות החיים אך גם שם, אין כנראה פתרון והוא ממשיך להטיל ספק בכל.

כמו בכל ספריו של צווייג, גם כאן הכתיבה היא נפלאה וגם בספר הזה הוא ממשיך לעסוק בנפש האדם, תחום בו הוא כנראה מצטיין.

זהו ספר(ון) נפלא שגרם לי לרצות לחזור ולקרוא את הרמן הסה. שבחים רבים מגיעים גם לתרגום הנפלא של הראל קין.
27 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
בנצי גורן (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
רץ, אני לא כל כך מהחברה שלו אז אין לי מושג. אבל אני מכיר עוד הרבה אחרים שכדאי שיכירו את תורתו של הרמבם, אריסטו ואת התורות המזרחיות השונות, כולל זו של קונפוציוס שדיבר על "איש המעלה".
רץ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תגיד - רוטמן מכיר את ההלכה הזאת?
מורי (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
חמישיה כי פה אין מופת.
בנצי גורן (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה חני. אני מסכים אתם ואי אפשר בימים אלו להימנע מהמחשבה על כך.
בנצי גורן (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה PF, תודה זאבי.
חני (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
זה באמת ספר נפלא
ואנחנו צריכים קצת מהאיזון הזה שהזכרת.
תודה בנצי♡
זאבי קציר (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
זהו ספר מעולה של צווייג וסקירה מעניינת בנצי, תודה לך.
Pulp_Fiction (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
ביקורת מצוינת בנצי. הנושא כבר נידון אלפי שנים וטרם נמצאה תשובה. סה"כ נשמע מעניין מאוד.
בנצי גורן (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה כרמלה, אשמח לקרוא את רשמייך.
כרמלה (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
בנצי ותודה.
נתת רקע נהדר לספר. בזכותך אקרא.
התחלתי לקרוא על דרך האמצע של הרמב"ם ומיד חשבתי על בודהה. הזכרת את שמו האמיתי סידהרתא - ומיד חשבתי על ספרו של הסה. והנה - הכל מוזכר ומתחבר.
בנצי גורן (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
מורי, גם אתה נתת לו חמישייה...
מורי (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
טוב, אני לא חושב שזה ספר של חמישה כוכבים. מופת כן......
בנצי גורן (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה בוב.
בוב (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
סקירה נהדרת. תודה רבה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ