ביקורת ספרותית על מחר ניסע ללונה פארק מאת אילנה ברנשטיין
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 10 ביוני, 2023
ע"י רץ


קרקס מדראנו

לא כל כך יצא לי לבלות עם אבא שלי, מחוץ לעיירתנו הקטנה, אך פעם אחת שהוא היציע לי להתלוות אליו, לנסיעה באוטובוס לעיירה סמוכה חדשה שזה עתה הוקמה, שמחתי.

יצאתי מלא תיקווה, באוטובוס הערבי של נצרת, שעצר לנו סמוך לאתר בניה גדול, בעיר שנקראת נוף הגליל היום, אז עוד קראו לה נצרת עלית. גם כילד הבנתי את הפרדוקס והעלבון, שבסיור באתר הבניה, על גבעה קרחת נטולת צל, וכמעט שוממה, להוציא פועלים שהיו עסוקים בבניה, אך אבי ממש שמח, כי מבחינתו זאת הייתה התממשות הציונות.

על קצה רכס הבניה, עיני קלטו כתם אדום גדול, שנראה לי משהו מעניין, שכדאי לנסות להבין מהו. בשיאה של השמש הקופחת, שכנעתי את אבי ללכת לשם, ולפתע התגלה לנו, כמו בפאטה מורגנה, אוהל ענק של קרקס מידרנו, האיטלקי. אך כשהתקרבנו, נוכחנו לדעת כי הוא סגור. אבא שלי אפילו לא הבטיח לי לחזור ולבקר בקרקס לכשיפתח, מבחינתו היה זה עניין לא רציני. כשהורי רצו לתאר ענין מופרך לחלוטין, שאין לו שום קשר למציאות, הם כינו אותו קרקס מדראנו. מאז עברו שנים, בקרקס לא בקרתי אף פעם, מסיבות אחרות, אך הוא עדיין נתפס אצלי כתשוקת ילדות לא ממומשת.

אילנה ברנשטיין, בספרה מחר ניסע ללונה פארק, לוקחת מוטיב דומה, בילוי בלונה פארק, ובונה ממנו את ציר העליליה, על ילדיה של אם חד הורית, שמשאת נפשם הייתה יום אחד לחוות חוויה כפית שהורים בדרך כלל נוהגים לבלות יחד עם ילדיהם, אבל לא ילדיה של האם נטולת השם וללא בן זוג שנמחק מחייה.

ביתה הבכורה של האם האנונימית, בת שש, ובנה בן חמש, חיים חיי הישרדות, לאם חולת נפש שספק אם היא כשירה לגדל את ילדיה, אך היא בכל זאת עושה מאמצים כבירים, לעתים מעבר לכוחותיה, להעניק להם חיים שיש בהם כבוד, חמלה ורוך, ועתיד שכלל לא ברור מהו.

תיאורי הבדידות של האם וילדיה, מול המצוקות והחסכים, כמו חוסר היכולת לשלם את שכר הדירה, או הפסקת הביטוח הרפואי לילדיה, קורעים, מעיקים וחובטים בבטן ללא הרף, מולם הקשרים עם הרשויות, כמו הפסיכיאטר, המטפל באם, ורק מלעיט אותה בסמים, מגדלים את אווירת הניכור בין האם לסביבתה, למצב המעמיד אותה על סף קריסה.

בתוך תחושת הבלבול והכאב, קיימים בספר רגעי חסד קטנים, כמו בשנתם של ילדיה, שהיא חושבת שניבטים אליה מלאכים, או יכולתם להנות מקרן אור שחדרה אל תוך סלון דירתם.

יש לאם חלום להיות סופרת, היא מסוגלת לנסח מלים נוגעות, אך ניסוחיה לא יבקיעו מעולם מרישום משפטים ביומנה העשוי פיסות נייר, כביטוי לאקראיות וחוסר יכולת לחבר בין שלושה זמנים פשוטים ברצף. מבחינתה עבר עתיד, לא קיימים בחייה, אלא רק, הווה מעיק.

המסע ללנה פארק הופך למסע גאולה, לאם וילידה, אליו כל העלילה מתמקדת, תוך מחיקת כל משמעות אחרת לחיים. יש למסע הזה הגיון מטורף, דרכו האם מבקשת להעניק לילדים אופק חיים המקנה רגע של הנאה והפוגה. המחר, בו היא וילדיה יצאו ללונה פארק, אולי יחולל את השינוי בחיים, הבלתי אפשריים?

בשפה אפלה אך מהפנטת, ברנשטיין, מספרת על שוליים תלושים ומבודדים, כמו אגדה גותית מודרנית ומנוכרת, המביטה, על אימהות וילדות, בחמלה ובכאב אין סופיים בניסיון לברר אם בקצה המנהרה האפלה קיימת קרן אור של תיקווה בודדה?

אפילוג

שאני וילדי עולים במעלה ההר, לעתים תמונת ילדותי חוזרת אלי. אני נזכר בכף ידו של אבי, האוחזת בכף ידי בשעה שנינו עולים יחד במעלה הגבעה החשופה. תמונת ילדותי גורמת לנו לשאוב כוחות, המנוסחים במשפט תמציתי, אנחנו עולים, משום שהדרך שאנחנו עושים יחד, חשובה לא פחות מהמטרה.
24 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
oziko - תודה
oziko (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
סקירה יפה, ספר כואב
רץ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
פואנטה - כבוד גדול לי להגיב לך. המסע הזה מדבר בשני קולות, שלנו הרואים השמדה עצמית במסע, אך האישה עד כה למרות כל הסיכויים הצליחה לגדל את ילדיה. האם דווקא בחשיבה הלא צפויה שלה היא תצליח? זהו סיפור רב קולי, עם סוף שנשאר פתוח ללא פענוח.
רץ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
גלית - איטלקי
רץ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
מוריה - תודה, את ענקית, באופן שהסיפורים שלנו התחברו בעיקר הצבע האדום, נכון עם פסים לבנים, , גם לתיאור שלך לגבי נצרת עלית.
רץ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
חני - תודה, הקרקס - היה בילדותי, סוג של חסך לדברים שילד אוהב, בהמשך הוא הפך למופע התעללות בבעלי חיים.
רץ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
בנצי - תודה, אכן יש מועדון מעריצים וירטואלי קטן לברנשטיין, ואני שמח שאנחנו חלק ממנו.
פואנטה℗ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
ספר קטלני. לי הרגיש כמו מסע חרקירי, לא מסע גאולה.
גלית (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
חשבתי שרומני
מוריה בצלאל (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
קרקס מדראנו הוא צרפתי, למיטב ידיעתי. אני לא יודעת באיזו שנה היית שם, אבל אני זוכרת אותו משנות התשעים, כנראה באותו המיקום. נצרת עלית - כבר לא אתר בניה אלא עיר מבולבלת, כור היתוך שהטמיע אינספור עליות - היתה מלאה בפשע וסמים. היום האוכלוסיה עברה מהפך דרסטי. ישנה איזו תחושה של משימה בלתי נאמרת לנתק את הקשר עם המורשת המשותפת מול נצרת, החל בשם העיר החדש, הנשמע יותר כמו שכונה, דרך בניית שכונות חרדיות, וכלה במקלטים שהפכו לתלמוד תורה. העיר עברה כמה וכמה מטמורפוזות.

האוהל הענק, המלכותי, המפוספס אדום-לבן התנוסס יום אחרי יום בשולי הדרך והקסים אותי, לא יכולתי להסיר ממנו את עיני. כמה התחננו שיקחו אותנו. היום יש לי זיכרון מוחשי למדי שאכן הלכנו לשם, אולם מצד שני, אני די בטוחה שמרוב שרציתי ללכת, המצאתי את הזיכרון הזה.

אהבתי את מה שכתבת.
מורי (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
התחלתי לקרוא ולא אהבתי את הסגנון של הספר.
חני (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
אינני ממש אוהבת קרקסים . אני חושבת שכל ספרי הילדים או סרטי דסני
לא עשו עמם חסד ותמיד הציגו אותם רע
החל מפינוקיו והמשיך עם כל מני נוודים צוענים. זה
תמיד נראה רע.
טוב שהיום הם מופיעים בלי חיות מנוצלות.
הסקירה יפה והמסר כמובן יפה עוד יותר, שהדרך
היא שחשובה.
בנצי גורן (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
את הספר הזה טרם קראתי אך אני מאוד אוהב את סגנון הכתיבה של אילנה ברנשטיין.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ