ביקורת ספרותית על מלחמות הבג"ץ מאת עמיחי כהן
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 24 בדצמבר, 2022
ע"י אור שהם


שלושים שנה אחרי המהפכה החוקתית אנו שוב עדים לרגע מכונן במעמד מערכת המשפט הישראלית.

פרופסור עמיחי כהן, בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה, מפרט אודות תפקידה של הרשות השופטת במערך הדמוקרטי, אודות נסיבותיה והשלכותיה של המהפכה החוקתית, ואודות המהפכה שבדרך ופתרונות אפשריים לסוגיות שהיא מעלה.

במשטר דמוקרטי תקין, יש צורך במערכת של איזונים ובלמים, בה בין היתר, הרשות השופטת מפקחת אודות ההתנהלות של הרשות המחוקקת והמבצעת. אולם מי קבע שבית המשפט העליון הוא הגוף המתאים היחיד לנושא?

לטעמו של כהן (ואני נוטה להסכים איתו), בית המשפט מתאים לתפקיד בזכות היותו מוסד עצמאי ובלתי תלוי ציבורית (עד כמה שניתן) ובזכות מומחיותו המשפטית הרלוונטית לפיקוח אודות הליכים דמוקרטיים תקינים. אני מסכים עמו אודות הצורך בהקמת גופים מפקחים נוספים פרט לבית המשפט העליון.

עדויות לערכו של בג"ץ מצויות כבר מקום המדינה. למשל פסילת החוק למימון מפלגות ותיקות מתקציב המדינה בלבד וללא מתן מימון למפלגות חדשות (פגיעה בתחרות הדמוקרטית, בג"ץ ברגמן) בה בית המשפט החזיר את החוק לידי המחוקקים (מפא"י) תוך דרישה מרוככת שהחוק יאושר על-ידי רוב של שישים ואחת ולא הרוב שנמצא באותה עת במליאה (קרי חקיקת בזק).

בניגוד לדעה הרווחת, ביובל הראשון לקום המדינה, פרסם בג"ץ מספר פסיקות משמעותיות דווקא לטובת הימין, ביניהם, פסילת תנועת אל-ארד האנטי-ציונית מהתמודדות בכנסת (בג"ץ ירדור) ותמיכה במאיר כהנא כנגד הדרתו במליאה ובתקשורת.

אם בפסילת רשימות עסקנינו, כאשר בג"ץ פוסל את מועמדותו של מיכאל בן ארי ומאשר את זו של עופר כסיף, באמתלת הגנה על זכויות אדם ושוויון בין הציבורים, הוא חוטא לעצמו. אם בג"ץ מנסה בפסיקה זו לתקן עוול היסטורי של פסיקה קודמת הפוגעת במיעוטים, עליו לומר זאת מפורשות, אין הוא יכול להיתמם ולהתעלם מהרקע הפוליטי של פסילת המפלגות, שכן דווקא פעולה זו היא שעתידה להביא לפגיעה בלגיטימיות השיפוטית שלו ולכרסום במעמדו.

במידה מסוימת, מחוקקי הימין שמו לעצמם מקלות בגלגלים, מאחר שאילולא דרשו מהמפלגות הערביות להצהיר בפני בג"ץ אודות הסכמתן ונאמנותן למדינת ישראל כמדינה יהודית, בג"ץ לא יכול היה לעשות דבר מלבד לפסול אותם על בסיס תקדים אל-ארד.

בדמוקרטיות רבות בעולם, נהוג לחזק את ביזור הסמכויות ע"י פיצול הרשות המחוקקת לשני גופים (כמו בית הנבחרים והסנאט בארה"ב) ובכך לחזק את מעמדה של הרשות המחוקקת – פחות נתונה למניפולציות של הרשות המבצעת ופחות מאוימת מדעת הבוחר. ראוי היה לבחון ביזור דומה בישראל, או לכל הפחות להגדיל את מספר חברי הכנסת העומד מאז קום המדינה על מאה ועשרים (על אף שהאוכלוסייה הכפילה עצמה עשרות מונים), על אחת כמה וכמה כאשר חלקם הגדול מכהן במקביל גם כשרים ובכך מחלישים את כוחה של הרשות המחוקקת.

בתחילת שנות התשעים, חוקקה הכנסת את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק. החקיקה נעשתה ברוב גבולי (רק של הנוכחים במליאה) ולטענת רבים ללא הבנה מעמיקה של ההשלכות (אם כי הסייגים בחוק מעידים אחרת). החקיקה אפשרה לבג"ץ לפסול ביתר שאת חוקים של הכנסת תוך הסתמכותו על פרשנותו לחוקי היסוד. פעולה זו הביאה להימנעותה של הכנסת מחקיקת חוקים שלדעתה בלאו הכי ייפסלו בבג"ץ ובכך הביאה להיחלשותה ושחיקת מעמדה.
תקופה זו מכונה "המהפכה החוקתית", מונח אותו טבע דווקא אהרון ברק, שבדיעבד הודה שכינויה כך היה טעות טקטית. רבים ממקמים את התקופה כנקודת ההתחלה של ההפיכה המשפטית.

המחבר חולק על הטענה כי מדובר בהפיכה, לטעמו כל חוק יסוד ראוי כי יאושר ברוב של לפחות שישים ואחת, אולם הוא מציין כי חקיקת חוקי היסוד נעשתה בסמוך לתקופת הבחירות (בה קשה עד מאוד למלא את המליאה). כמו כן, בשנים העוקבות, הכנסת בחנה מחדש את חוקי היסוד, תיקנה אותם ואף הוסיפה את פסקת ההתגברות, כך שנחלשת טענתה כי אינה הייתה מודעת למשמעותם וכי מדובר בהפיכה.

הטיעון הרווח כי החקיקה נועדה לשמור על ההגמוניה האשכנזית-חילונית, פחות מדויק בעיניי המחבר מאשר זה הטוען כי נעשתה על מנת לשמר את הערכים הליברליים אל מול השמרנות הגואה.
עם זאת, חשוב לציין מין אמירה אגבית של השופט ברק בפסיקת לאו"ר בה העלה את האפשרות כי בית המשפט בלאו הכי היה לוקח את הסמכות לפסול חוקים, גם אילולא נחקקו חוקי היסוד.

החקיקה נערכה לטענת המחבר בתקופה של תיקו פוליטי שהביא לאובדן האמון הציבורי במערכת. כדי לפתור זאת, החליטו לחזק את הרשות המבצעת (בחירות ישירה לראשות הממשלה), ובמקביל לחזק את בית המשפט העליון כדי שיוכל לאזנה ולהגבילה.
עם זאת, החוק לבחירה הישירה, חיזק את הרשות המבצעת מעבר לצפוי, עד כדי ניוונה של הכנסת והשתלטות עליה. כעת לטענתו, מאיימת הרשות המבצעת למוטט ולהשתלט גם על הרשות השופטת.

פסילת החוק למניעת הסתננות, בה ביקשה הרשות המבצעת לאסור לשלוש שנים מבקשי מקלט (ללא משפט) היא דוגמה טובה לדעת המחבר למקרה בו נאלץ בג"ץ להתערב על מנת לאזן את כוחה הגובר של הממשלה. כלומר, לדידו הפסילה לא נעשתה מתוך ערכים ליברליים אלא מאחר ובדומה לעונש מוות, דרישה לא מידתית זו של הרשות המבצעת, עלולה להוות תקדים ומדרון חלקלק להתעצמותה חסרת הפרופורציות על חשבון הדמוקרטיה הישראלית ואזרחיה.

חשוב לציין, כי הזכות לשוויון, שבעקבותיה נפסלו מספר חוקים, כלל אינה מופיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. בג"ץ השתמש בה כפרשנות והרחבה של הזכות לכבוד האדם. עם זאת, הזכות לשוויון שכיחה מאוד בחוקה או מעין-חוקה של דמוקרטיות רבות.

אם בית המשפט הוקם כדי להגן בעיקר על קבוצות מיעוט מודרות שאינן יכולות להשתתף במשחק הפוליטי (כמו מבקשי מקלט או ערבי איו"ש) אז כיצד ניתן להסביר את פסיקתו לבטל את הסעיפים המדירים את קהילת הלהט"ב מחוק הפונדקאות? אין מדובר בקבוצת מיעוט מודרת, אלא כזו שיכולה להשתתף בכוחות עצמה במשחק הפוליטי ולהביא (אם תפעל בתבונה) להישגים.

גם החרדים אינה קבוצת מיעוט מודרת, אלא כזו שפעילה פוליטית, לכן כביכול אין על בג"ץ להתערב לטובתם או לרעתם בשם ערך השוויון. הציבור החילוני נתן לחרדים הטבה מסוימת, ועל הציבור החילוני להשתמש בכוחו כדי לשנותה (אם הוא רואה זאת לנכון). עם זאת, ואף על פי דעת ליברלים רבים, בג"ץ התערב שלא לצורך בהתייחסותו לחוק טל (חוק גיוס החרדים). מגניו טוענים כי עשה זאת מאחר והחרדים אינם קבוצת מיעוט, אלא קבוצת אינטרס חזקה שפועלת בניגוד לרצון הרוב וללא מוכנות להתפשר (כשל שוק של הדמוקרטיה הייצוגית אליו ביקש בג"ץ להתייחס). לדידם, בג"ץ בסך הכול החזיר את חוק טל למחוקק על מנת לעלות לדיון את הנושא, אולם האם זה מקומו? אינני בטוח.

מבקרי בג"ץ טוענים כי בנושא מתווה הגז, התערב בית המשפט בנושא אשר אינו שייך לו. אולם תומכיו, טוענים כי "חוק היציבות" שהוצמד למתווה, האוסר על הממשלה והכנסת לשנות את שיעורי המיסוי והייצוא למשך כעשור, דרש את התערבותו. חוק היציבות לטענתם, גרע מכוחה של הכנסת המוחלשת ממילא, ובכך פגע בדמוקרטיה.

אינני מסכים עם התערבותו של בג"ץ במינויים או פיטורים של אישים תחת חקירה פלילית, לטעמי מדובר בפגיעה בחזקת החפות. אם הציבור איבד את אמונו בנבחר ציבור עקב ההאשמות המיוחסות לו, הוא יכול להענישו ולהדיחו. דעתי שונה בנוגע לאישים שהורשעו בפלילים.

השתעשעתי מכך, שעצם מתן הזכות לפלסטינים באיו"ש לפנות לבג"ץ היא החלטה ביודעין דאז וכנראה גם היום של הממשלה בכדי להדוף לחצים בינלאומיים נגד שימור השליטה הישראלית בגדה.

האם בית המשפט העליון יכול לפסול חוקי יסוד שמכורח קיומם הוא הוקם (על בסיס מהותי ולא רק על בסיס בירוקרטי)? לשיטתי (הצנועה) בג"ץ רשאי להציע תיקונים לחוקי יסוד במידה ואלו סותרים את הכתוב במגילת העצמאות.

בעת הקרובה, אנו צפויים לחזות בשינוי בשיטת מינוי השופטים, החלשת היועץ המשפטי לממשלה וחקיקת פסקת ההתגברות (כך שלא רק תמנע מהכנסת לחוקק חוקים שבג"ץ פסל אלא גם למנוע מלכתחילה את הגעתם לבג"ץ). אלו מהלכים שאם יחוקקו יחדיו, עלולים לפגוע אנושות במעמדו של בג"ץ ולייתרו – השתלטותה דה פקטו של הרשות המבצעת על השופטת. עם זאת לדעת המחבר, לשם מועדות פנינו, ולאו דווקא מדובר במצב רע ביסודו. המחבר מציע כי על מנת לחוקק או לפסול חוק ייסוד יידרש רוב של שבעים חברי כנסת ושני שליש משופטי בית המשפט העליון. בנוגע לפסקת ההתגברות, הוא מציע כי יידרש רוב דומה (שבעים ח"כים), כי יוגבלו מספר פסקות ההתגברות המועלות בקדנציה וכי ההכרעה אודות החוקים השבים תהינה בידי הכנסת הבאה.

בוועדה למינוי שופטים לא צריכים להיות לטעמי שופטי בית משפט עליון מכהנים (אולי בדימוס), ובטח שלא צריך להיות להם וטו אודות המועמדים שיצטרפו לשורותיהם. בד בבד, מינוי שופטים על-ידי פוליטיקאים בלבד עלול ליצור מצב בעייתי בו השופטים מרגישים מחויבות כלפי הפוליטיקאים שמינו אותם ופוסקים את החלטותיהם בהתאם.
זה לא יקרה, אבל מבין שני חברי הכנסת בוועדה, לפחות אחד לדעתי צריך להיות מהאופוזיציה.

על מנת למתן את כוחה של הממשלה, שבעטיו פועל בג"ץ באקטיביזם המיוחס לו, מציע המחבר מספר רפורמות – חיזוק מעמד הכנסת, מתן סמכויות נרחבות יותר לרשויות המקומיות והקמת נציבות זכויות אדם.

לא השתכנעתי מכל טיעוניו של המחבר, אך ללא ספק השכלתי. קשה, עד בלתי אפשרי לכתוב בצורה אובייקטיבית (בוודאי בנושא כזה), אולם ניכר כי המחבר ניסה כמיטב יכולתו.

ספר חשוב ומעשיר, לא מורכב להבנה,
מומלץ בחום.

מעל ארבעה כוכבים.
18 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אור שהם (לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תודה על התיקון עמיחי,

כהן מתייחס בספרו גם לאישים שציינת.
עמיחי (לפני שנתיים ו-9 חודשים)
סקירה לעניין, אור. תודה רבה.
נדמה שהספר מצטרף לכמה ספרים מהשנים האחרונות שעוסקים בנושאים דומים, מאת רות גביזון, דניאל פרידמן, מנחם מאוטנר, ובטח יש עוד.
הערת תיקון קטנטנה: התנועה שנפסלה היא אל-ארד ולא אל-אסד.
אור שהם (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
תודה פאלפ
Pulp_Fiction (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
מעניין כתבת.
סקאוט (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
דווקא אני טוענת את ההפך.אני טוענת שזה לא בסדר.
לדעתי חברי הכנסת מהאופיזיציה צריכים לעשות משהו. מרגיש שהם לא ממש פועלים נגד זה.
אם זה מפריע, צריך לעשות משהו נגד זה.
פרפר צהוב (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סקאוט, לא הבנתי מה הטענה שלך? אם חברי האופוזיציה לא עושים כלום אז זה בסדר? לאופוזיציה מן הסתם יש פחות יכולת לעצור את הקואליציה כי הם מיעוט. הם יכולים לנסות לעכב חוקים, לנסות להשפיע על דעת הקהל או לפנות לבג"צ, כאשר לדעתם נעשית פעולה שהיא סכנה לדמוקרטיה. בג"צ אמור לעצור חוקים מסוכנים כאלה, אלה אם כן המושחתים יצליחו להעביר את פסקת ההתגברות המסוכנת שלהם. אפשר אולי לבצע מעין פסקת התגברות בהסכמה של כל הסיעות בכנסת בצורה מסודרת, כך שיידרש רוב גדול מאוד של חברי כנסת ורוב גדול של שופטי בית המשפט העליון, אבל לא בצורה של מחטף שנועד להכשיר גנבים ונוכלים.
אחד החוקים הבסיסיים שצריך להעביר הוא חוק שעבריין מורשע לא יוכל לכהן בשום תפקיד ממלכתי, בטח לא כחבר כנסת או כשר בממשלה. גם חוק שנאשם בפלילים לא יוכל להיות ראש ממשלה לא עבר בגלל התנגדות של שקד הליכודניקית החדשה, וכנראה גם של בנט. ראש ממשלה נאשם בפלילים צריך להיות מורחק מכל אפשרות להשפיע על מערכת המשפט. במדינות נורמליות אדם כזה לא היה יכול לרוץ לכנסת, ובטח לא להיות ראש ממשלה. אם יצא זכאי במשפט, שימשיך בדרכו הפוליטית, אבל המצב הנוכחי הוא שעבריינים ונאשמים מנהלים את המדינה.
סקאוט (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
ונשאלת השאלה: למה שאר חברי הכנסת המכהנים לא עושים כלום נגד זה? לפיד, למשל? הרי עיניהם בראשם.
עכשיו זו השעה אם הם רואים בממשלה שקמה סכנה.
למה עומדים בשקט ורק מצייצים בטוויטר? תעשו משהו!

מצד שני, אולי הדברים אינם הכצעקתה וכל האיומים הם כדי להראות מי חזק ולמי יש כוח ובסוף לא יצא כלום מהנאמר...
אולי אלה סתם איומים.
סקאוט (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
אור- אתה משווה את הממשלה הנוכחית לארדואן?
אולי תשווה גם לפוטין?
אני לא בעד מה שקורה אבל גם לא חושבת שקץ לדמוקרטיה מהסיבה הפשוטה שיש עוד חברי כנסת באופוזיציה וגם בקואליציה עצמה שלא בעד מה שהולך. הכנסת הזאת כמו שקמה יכולה ליפול זה רק תלוי בשאר חברי הכנסת ובעם.
גם אם אין לחברי הכנסת האחרים כוח, אז מה, לתת לדברים להתדרדר? להסתכל על הדברים כפי שהם?

פרפר צהוב (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
strnbrg59, אין קשר לתוצאות הבחירות. גם אני לא תמיד מרוצה מהחלטות של שופטים, אבל אני לא רץ לבטל את בית המשפט. זה מה שממשלת העבריינים המסתמנת בראשות ביבי, דרעי, בן גביר ודומיהם מתכננת כאן.
מן הראוי שכל שינוי מהותי יתקבל ברוב מוחלט בכנסת, ועדיף במשאל עם מוסכם בין כל הסיעות בכנסת, ובמיוחד שהשינויים המבוקשים הם כל כך רדיקאליים.

הנסיון להעביר חוק התגברות הוא מסוכן ביותר, בשילוב הנוכחי של עבריינים וקיצוניים חסרי מעצורים. ביבי אולי היה משמש מעצור, לולא העניין האישי שיש לו בהחלשת רשויות החוק.

אני אשמח מאוד אם בית המשפט יסנדל פעולות של כנסת רודנית, ולא משנה מאיזה כיוון היא.

דרך אגב כשאתה אומר "ימני" למה אתה מתכוון? לסיעות אנטי ציוניות שמתנגדות לשירות בצבא? לסיעות שמנסות להגדיל קיצבאות לצאן מרעיתן, במקום לעזור להן להשתלב בחברה? למי שמעביר כסף יפה לחמאס ומפחד לקיים את מצעד הדגלים?

כשאני שומע איומים על יועצים משפטיים, ברור לי שאנחנו נמצאים על סף תהום. למה זה לא ברור לך?
האם אתה מצדד בכך שיועצים משפטיים במשרדי הממשלה יבחרו על ידי השרים הממונים, לשיטתם של שקד, אוחנה ואחרים? האם אתה מאלה שמצדדים במינוי חתול כדי לשמור על השמנת?
יועצים משפטיים צריכים להתמנות בצורה מקצועית, בלי שתהיה לפוליטיקאים אפשרות משמעותית להשפיע על כך.
strnbrg59 (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
פרפ"ץ, אני מבין אותך. אתה לא מרוצה מתוצאות הבחירות ורוצה שגוף אחר, יותר מתאים לך, ישלוט. עכשיו תגיד: אם מתישהו בעתיד יצא שהרכב הכנסת הוא יותר לטעמך אבל בית המשפט העליון איכשהו נהיה מעוז ימני, גם אז תרצה שבית המשפט יסנדל את הכנסת?
אור שהם (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
הכנסת היום היא שלוחה של הממשלה, במדינות בהן אין בית משפט שיבקר אותן, אנו רואים דמוקרטיות מהסוג של ארדואן.
אור שהם (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
מה אתה מציע strnbrg59? שהעם יבחר את השופטים?

גם את הממשלה העם לא בוחר, אלא רק את חברי הכנסת שיכולים לפעול כאוות נפשם מרגע זה (ולעיתים בניגוד לרצון מצביעיהם, ראה ערך הממשלה האחרונה).

חצי מחברי הוועדה למינוי שופטים כיום, מייצגים לתפיסתך את רצון הציבור - שני ח"כים ושני שרים.

גלית (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
ואני אסטה למחוזות אפלים במיוחד,
גם היטלר והמפלגה הנאצית עלו לשלטון כחוק , למעשה זה מלכוד ידוע ופתח להמון דיונים בשיעורי חברה , איך הדמוקרטיה שמה לעצמה מקל בגלגלים כאשר מצד אחד אינה יכולה לפסול מועמד בשל דעותיו בשם חופש הדיבור ומצד שני מאפשרת עליית אנשים שלהם ולדמוקרטיה לא כלום.

אני מסכימה עם פרפרצ
פרפר צהוב (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
strnbrg59, לשמור על הדמוקרטיה ע"י שרים וחברי כנסת שהורשעו בפלילים ובטירור ועל ידי ראש ממשלה נאשם זה הרבה יותר מוזר.
בג"צ כפוף לחוק. הנאשם ביבי כפוף למי? סמוטריץ'־מדינת־הלכה כפוף למי? דרעי הגנב המורשע כפוף למי?
אפילו בגין הבין שאין איזון של 100% בין הרשויות, ולכן עדיף שהרשות השופטת תהיה עליונה על שאר הרשויות.

החמאס בעזה נבחר בבחירות דמוקרטיות ומאז אין שם דמוקרטיה. דמוקרטיה חייבת הגנה שמתקיימת על ידי חוקה ועוד יותר על ידי חינוך האוכלוסייה לדמוקרטיה, מה שלא קורה אצל חלק גדול מהאוכלוסייה כאן שלא לומד אזרחות.
מורי (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
אלה אם מדמיינים את הכנסת לאוסף של ילדים מופרעים במיוחד.
strnbrg59 (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
לשמור על הדמוקרטיה על ידי השלטת גוף לא נבחר (בג"ץ) על גוף נבחר (הכנסת) זה רעיון מוזר ביותר.
אור שהם (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
מעניין yaelhar, לא בטוח שחשבתי על הרובד השני כמו שתיארת אותו,

ואכן ברור מי מנצח.
אור שהם (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
היי חני, אין צדיקים בימינו (אני מניח שגם פעם לא היו),

מסכים איתך שמבחינה אתית-ערכית היה אידאלי לו כל איש ציבור שמיוחסות לו עבירות פליליות חמורות, היה פורש מטעמו. אבל מבחינה משפטית, לדרוש את פסילתו עוד בטרם הורשע/זוכה זה לא תקין לטעמי ולא ראוי.

ואני האחרון אגב שיצדיק את חזרתם של אישים כמו דרעי לזירת הפשע, זה מביש ומבזה את כולנו.
אור שהם (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
היי פרפ"צ, מסכים איתך שבוועדה צריכים להיות שופטים, אבל עדיף לטעמי שאלה יהיו שופטים בדימוס (כך כביכול יש להם פחות אינטרסים). מסכים איתך מאוד לגבי לשכת עורכי הדין וככלל לגבי הפסקה האחרונה.
yaelhar (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
מעניין מאד.
יש שני רבדים למה שנקרא "איזון הרשויות". הרובד האחד הוא תמיכה בערכים מוצהרים: אנחנו תומכים בשמירה על החוק, בחוקים אחידים לכולם, במנהיגים שטובת עמם בראש מעיניהם ואין להם חיים פרטיים שמקלקלים את זה. ברובד האחר, היותר סמוי, אנחנו תומכים בחזקים. אנחנו רוצים מישהו שדופק את המערכת (שדופקת אותנו) אנחנו רוצים את הכי בריון בראשנו, כי ככה נדמה לנו שנקבל הגנה. מה שאנחנו רואים עכשיו אולי נקרא "קרב בין רשויות" אבל הוא למעשה קרב בין שני הרבדים. וברור מי מנצח.
חני (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סקירה מצויינת אור. למה הממשלה הזו צריכה
עוד כח? הרי בלי בית המשפט
שיבלום פוליטיקאים הכל יהיה נתון
לאינטרסים אישיים.אם אדם ישב בכלא
על מעילה איך נותנים לו לחזור לנהל את המדינה שוב? וגם אם נותנים, אדם זה מועל שוב? לא צריך ידע משפטי אלא רק עיניים
בראש כדי להבין לאן אנו הולכים ומי מושך בחוטים. אור אם היה חשד בעבודך שהעלמת כספים או שאתה הולך ונכנס לכלא או עצור
באופן תדיר, האם היו משאירים אותך בעבודך?
נבחר ציבור עובד בשביל העם והוא צריך
להיות מגדלור לעם, ללא דופי באופיו.
זה כבר לא עניין אידיאולוגי אלא אל מי נישא עיניינו לחיקוי טוהר מידות.
מי הכהנים הצדיקים של ימינו אור?

פרפר צהוב (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
strnbrg59, אין ממש הפרדת רשויות, לא בישראל לפחות.
הכנסת והממשלה הם לא גופים ממש נפרדים, ולכן יש תמיד חשש שבתנאים מסויימים השלטון כאן עלול להפוך לדיקטטורה, במיוחד כשאין חוקה/חוקים שמונעים את זה.

בארה"ב ישנו התהליך של Impeachment, שעד כמה שהבנתי, מאפשר להדיח גם נשיא מכהן.
מורי (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
מיכאלי חייבת לעוף. המבטים שלה מפחידים.
strnbrg59 (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
"איזון כוחות" בין הראשויות זה רעיון מיובא מהמערכת האמריקאית שאינו נחוץ במערכת פרלמנטרית. בארה"ב אם הנשיא מתחיל לעשות שטויות, אי אפשר להחליף אותו עד לבחירות הבאות, ומשום כך יש הגיון מאחורי "איזון כוחות". אבל במערכת פרלמנטרית אפשר להפיל ממשלה בכל יום ובכל שעה על ידי הצבעת אי אמון, ובכל אופן ראש הממשלה הוא לא "ראשות מבצעת", הוא לא יותר מראש המפלגה השלטת. (תסתכלו באיזה קלות החליפו לאחרונה ראשי ממשלה בבריטניה.)
Hill (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
ביקורת מצוינת, אור.
ממשתנו/דעותיו/הנחות היסוד והמחקרים של המחבר.. אני מעט אמביווילנטית. נכחתי בעבר בהרצאה שלו בתחום המשפט הבינלאומי/הפלילי והקו המנחה שלו היה מרתק, אבל בשאר התחומים המיוחסים לו- לא בטוחה מה עמדתי לגביו.

מסכימה עם פרפר לגבי הועדה למינוי שופטים וגם לגבי שאר דבריו.
קיבוצניק- אתה לגמרי צודק גם לגבי הקביעה וגם לגבי התהייה. אני אישית לא רואה איך אנחנו כעם, עם נבחרי הציבור הנוכחיים, יוצאים מהמצב הסבוך שבו המדינה שלנו נמצאת. זה כבר חלחל לכל הרבדים הקיימים.
פרפר צהוב (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
מורי, אל דאגה. שום דבר מזה כנראה לא יקרה. חברי הכנסת כאן עסוקים ברובם בשחיתויות, לא בשיפור המערכת ובעבודה למען הציבור.
מורי (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
פרפר, רק מלקרוא מה הצעת, חטפתי חלושעס קטלני. ימות המשיח לא יגיעו וגם לא תיקון כלשהו בכנסת ובממשלה.
פרפר צהוב (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סקירה מעניינת.
לגבי מספר חברי הכנסת, אולי צריך דווקא להקטינו בחצי, ולבצע הפרדה בין הכנסת לממשלה, כך ששר לא יצטרך להיות גם חבר כנסת. השיטה הנכונה לעשות את זה צריכה להיות מורכבת, כדי שלא יהיה מצב של כנסת לעומתית שמתנגדת לכל פעולה של הממשלה, ואז באמת לא תהיה משילות.

אני לא מסכים איתך שאין מקום לשופטים מבית המשפט העליון להיות בועדה למינוי שופטים. מי מבין יותר טוב מהם במשפט ויודע להבחין מי שופט טוב יותר ומי פחות טוב? הנוכחות של הפוליטיקאים היא יותר מדאיגה, וגם של נציגי לשכת עורכי הדין, שבחלקם די דומים לעבריינים שהם מייצגים. בכלל לא ברור לי למה קיים גוף פרטי של עורכי דין ולא גוף ממלכתי, שיכול לתת רשיון עריכת דין ולשלול אותה מעורכי דין סורחים.

מזמן היה צריך לקבוע שמבין חברי הכנסת שבועדה למינוי שופטים אחד יהיה מהאופוזיציה, בהנחה שהכוחות די שקולים. אם האופוזיציה תהווה רק 10% מכמות חברי הכנסת זה לא נראה סביר לתת להם כוח דומה לזה של 90% האחרים.

הבעיה המרכזית בישראל כרגע היא שחברי הכנסת הם משכמם ומטה, ונראה שהעם שבוחר בהם לא בדיוק מבין את מהות הדמוקרטיה ושבריריותה. אנחנו ניצבים כעת על פי תהום, כאשר כוחות אנטי דמוקרטיים בכנסת מנסים להחליש את מערכת המשפט (שזקוקה בהחלט לתיקונים), כדי שלא יהיה מי שיעצור את חגיגות השחיתות שלהם, כולל הרעיונות ההזויים של שקד ואוחנה שקורמים עור וגידים - הפיכת היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה ליועצים מטעם, במקום לגוף בלתי תלוי. צריך לחוקק חוק שמונע פיטורים של יועצים משפטיים, למעט במקרה של עבירות פליליות.
קיבוצניק (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
כל המערכות שלנו יצאו מאיזון וזקוקות לתיקון - הפוליטית, המשפטית, התקשורתית והאקדמית והדתית. אלא שאם כולן יצאו מאיזון, מי יהיה המתקן?
מורי (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
אחרי שקראתי אותך, מרוב בלמים ואיזונים הבנתי ששלושת הקודקודים רק מחלישים אחד את השני.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ