• חברים
  • ביקורות
  • דירוגים
  • פורומים
  • רשימות
  • נושאים
  • מחפשים בנרות
  • ספרים חדשים
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
סימניה - סופרים ספרים וחברים • © 2006-2026
אודות•חנויות ספרים•ספריות•עזרה•תנאי שימוש•פרטיות
תוכן פרסומי רלוונטי
סימניה
•
•
•
•
מלחמות הבג"ץ

מלחמות הבג"ץ

מאת עמיחי כהן

הביקורת של אור שהם

תמונה של אור שהם
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
4.0
מלחמות הבג"ץ

מלחמות הבג"ץ

מאת עמיחי כהן

הביקורת של אור שהם

דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
4.0
תמונה של אור שהם
הוצאה לאור:כנרת
שנת הוצאה:2020
קטגוריה:עיון
הקודמת
אין ביקורת הקודמת
1/2
ביקורות על מלחמות הבג"ץ
הבאה
strnbrg59
דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
4.0
לפני 3 שנים

“המחלוקת שמסעירה את המדינה, מנקודת מבט של איש שמאל. ספר שכדאי לכל אחד לקרוא. מי שנוטה לתמוך ברפורמה”

הביקורת

הביקורת נכתבה לפני 3 שנים•7 דקות קריאה

שלושים שנה אחרי המהפכה החוקתית אנו שוב עדים לרגע מכונן במעמד מערכת המשפט הישראלית.

פרופסור עמיחי כהן, בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה, מפרט אודות תפקידה של הרשות השופטת במערך הדמוקרטי, אודות נסיבותיה והשלכותיה של המהפכה החוקתית, ואודות המהפכה שבדרך ופתרונות אפשריים לסוגיות שהיא מעלה.

במשטר דמוקרטי תקין, יש צורך במערכת של איזונים ובלמים, בה בין היתר, הרשות השופטת מפקחת אודות ההתנהלות של הרשות המחוקקת והמבצעת. אולם מי קבע שבית המשפט העליון הוא הגוף המתאים היחיד לנושא?

לטעמו של כהן (ואני נוטה להסכים איתו), בית המשפט מתאים לתפקיד בזכות היותו מוסד עצמאי ובלתי תלוי ציבורית (עד כמה שניתן) ובזכות מומחיותו המשפטית הרלוונטית לפיקוח אודות הליכים דמוקרטיים תקינים. אני מסכים עמו אודות הצורך בהקמת גופים מפקחים נוספים פרט לבית המשפט העליון.

עדויות לערכו של בג"ץ מצויות כבר מקום המדינה. למשל פסילת החוק למימון מפלגות ותיקות מתקציב המדינה בלבד וללא מתן מימון למפלגות חדשות (פגיעה בתחרות הדמוקרטית, בג"ץ ברגמן) בה בית המשפט החזיר את החוק לידי המחוקקים (מפא"י) תוך דרישה מרוככת שהחוק יאושר על-ידי רוב של שישים ואחת ולא הרוב שנמצא באותה עת במליאה (קרי חקיקת בזק).

בניגוד לדעה הרווחת, ביובל הראשון לקום המדינה, פרסם בג"ץ מספר פסיקות משמעותיות דווקא לטובת הימין, ביניהם, פסילת תנועת אל-ארד האנטי-ציונית מהתמודדות בכנסת (בג"ץ ירדור) ותמיכה במאיר כהנא כנגד הדרתו במליאה ובתקשורת.

אם בפסילת רשימות עסקנינו, כאשר בג"ץ פוסל את מועמדותו של מיכאל בן ארי ומאשר את זו של עופר כסיף, באמתלת הגנה על זכויות אדם ושוויון בין הציבורים, הוא חוטא לעצמו. אם בג"ץ מנסה בפסיקה זו לתקן עוול היסטורי של פסיקה קודמת הפוגעת במיעוטים, עליו לומר זאת מפורשות, אין הוא יכול להיתמם ולהתעלם מהרקע הפוליטי של פסילת המפלגות, שכן דווקא פעולה זו היא שעתידה להביא לפגיעה בלגיטימיות השיפוטית שלו ולכרסום במעמדו.

במידה מסוימת, מחוקקי הימין שמו לעצמם מקלות בגלגלים, מאחר שאילולא דרשו מהמפלגות הערביות להצהיר בפני בג"ץ אודות הסכמתן ונאמנותן למדינת ישראל כמדינה יהודית, בג"ץ לא יכול היה לעשות דבר מלבד לפסול אותם על בסיס תקדים אל-ארד.

בדמוקרטיות רבות בעולם, נהוג לחזק את ביזור הסמכויות ע"י פיצול הרשות המחוקקת לשני גופים (כמו בית הנבחרים והסנאט בארה"ב) ובכך לחזק את מעמדה של הרשות המחוקקת – פחות נתונה למניפולציות של הרשות המבצעת ופחות מאוימת מדעת הבוחר. ראוי היה לבחון ביזור דומה בישראל, או לכל הפחות להגדיל את מספר חברי הכנסת העומד מאז קום המדינה על מאה ועשרים (על אף שהאוכלוסייה הכפילה עצמה עשרות מונים), על אחת כמה וכמה כאשר חלקם הגדול מכהן במקביל גם כשרים ובכך מחלישים את כוחה של הרשות המחוקקת.

בתחילת שנות התשעים, חוקקה הכנסת את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק. החקיקה נעשתה ברוב גבולי (רק של הנוכחים במליאה) ולטענת רבים ללא הבנה מעמיקה של ההשלכות (אם כי הסייגים בחוק מעידים אחרת). החקיקה אפשרה לבג"ץ לפסול ביתר שאת חוקים של הכנסת תוך הסתמכותו על פרשנותו לחוקי היסוד. פעולה זו הביאה להימנעותה של הכנסת מחקיקת חוקים שלדעתה בלאו הכי ייפסלו בבג"ץ ובכך הביאה להיחלשותה ושחיקת מעמדה.
תקופה זו מכונה "המהפכה החוקתית", מונח אותו טבע דווקא אהרון ברק, שבדיעבד הודה שכינויה כך היה טעות טקטית. רבים ממקמים את התקופה כנקודת ההתחלה של ההפיכה המשפטית.

המחבר חולק על הטענה כי מדובר בהפיכה, לטעמו כל חוק יסוד ראוי כי יאושר ברוב של לפחות שישים ואחת, אולם הוא מציין כי חקיקת חוקי היסוד נעשתה בסמוך לתקופת הבחירות (בה קשה עד מאוד למלא את המליאה). כמו כן, בשנים העוקבות, הכנסת בחנה מחדש את חוקי היסוד, תיקנה אותם ואף הוסיפה את פסקת ההתגברות, כך שנחלשת טענתה כי אינה הייתה מודעת למשמעותם וכי מדובר בהפיכה.

הטיעון הרווח כי החקיקה נועדה לשמור על ההגמוניה האשכנזית-חילונית, פחות מדויק בעיניי המחבר מאשר זה הטוען כי נעשתה על מנת לשמר את הערכים הליברליים אל מול השמרנות הגואה.
עם זאת, חשוב לציין מין אמירה אגבית של השופט ברק בפסיקת לאו"ר בה העלה את האפשרות כי בית המשפט בלאו הכי היה לוקח את הסמכות לפסול חוקים, גם אילולא נחקקו חוקי היסוד.

החקיקה נערכה לטענת המחבר בתקופה של תיקו פוליטי שהביא לאובדן האמון הציבורי במערכת. כדי לפתור זאת, החליטו לחזק את הרשות המבצעת (בחירות ישירה לראשות הממשלה), ובמקביל לחזק את בית המשפט העליון כדי שיוכל לאזנה ולהגבילה.
עם זאת, החוק לבחירה הישירה, חיזק את הרשות המבצעת מעבר לצפוי, עד כדי ניוונה של הכנסת והשתלטות עליה. כעת לטענתו, מאיימת הרשות המבצעת למוטט ולהשתלט גם על הרשות השופטת.

פסילת החוק למניעת הסתננות, בה ביקשה הרשות המבצעת לאסור לשלוש שנים מבקשי מקלט (ללא משפט) היא דוגמה טובה לדעת המחבר למקרה בו נאלץ בג"ץ להתערב על מנת לאזן את כוחה הגובר של הממשלה. כלומר, לדידו הפסילה לא נעשתה מתוך ערכים ליברליים אלא מאחר ובדומה לעונש מוות, דרישה לא מידתית זו של הרשות המבצעת, עלולה להוות תקדים ומדרון חלקלק להתעצמותה חסרת הפרופורציות על חשבון הדמוקרטיה הישראלית ואזרחיה.

חשוב לציין, כי הזכות לשוויון, שבעקבותיה נפסלו מספר חוקים, כלל אינה מופיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. בג"ץ השתמש בה כפרשנות והרחבה של הזכות לכבוד האדם. עם זאת, הזכות לשוויון שכיחה מאוד בחוקה או מעין-חוקה של דמוקרטיות רבות.

אם בית המשפט הוקם כדי להגן בעיקר על קבוצות מיעוט מודרות שאינן יכולות להשתתף במשחק הפוליטי (כמו מבקשי מקלט או ערבי איו"ש) אז כיצד ניתן להסביר את פסיקתו לבטל את הסעיפים המדירים את קהילת הלהט"ב מחוק הפונדקאות? אין מדובר בקבוצת מיעוט מודרת, אלא כזו שיכולה להשתתף בכוחות עצמה במשחק הפוליטי ולהביא (אם תפעל בתבונה) להישגים.

גם החרדים אינה קבוצת מיעוט מודרת, אלא כזו שפעילה פוליטית, לכן כביכול אין על בג"ץ להתערב לטובתם או לרעתם בשם ערך השוויון. הציבור החילוני נתן לחרדים הטבה מסוימת, ועל הציבור החילוני להשתמש בכוחו כדי לשנותה (אם הוא רואה זאת לנכון). עם זאת, ואף על פי דעת ליברלים רבים, בג"ץ התערב שלא לצורך בהתייחסותו לחוק טל (חוק גיוס החרדים). מגניו טוענים כי עשה זאת מאחר והחרדים אינם קבוצת מיעוט, אלא קבוצת אינטרס חזקה שפועלת בניגוד לרצון הרוב וללא מוכנות להתפשר (כשל שוק של הדמוקרטיה הייצוגית אליו ביקש בג"ץ להתייחס). לדידם, בג"ץ בסך הכול החזיר את חוק טל למחוקק על מנת לעלות לדיון את הנושא, אולם האם זה מקומו? אינני בטוח.

מבקרי בג"ץ טוענים כי בנושא מתווה הגז, התערב בית המשפט בנושא אשר אינו שייך לו. אולם תומכיו, טוענים כי "חוק היציבות" שהוצמד למתווה, האוסר על הממשלה והכנסת לשנות את שיעורי המיסוי והייצוא למשך כעשור, דרש את התערבותו. חוק היציבות לטענתם, גרע מכוחה של הכנסת המוחלשת ממילא, ובכך פגע בדמוקרטיה.

אינני מסכים עם התערבותו של בג"ץ במינויים או פיטורים של אישים תחת חקירה פלילית, לטעמי מדובר בפגיעה בחזקת החפות. אם הציבור איבד את אמונו בנבחר ציבור עקב ההאשמות המיוחסות לו, הוא יכול להענישו ולהדיחו. דעתי שונה בנוגע לאישים שהורשעו בפלילים.

השתעשעתי מכך, שעצם מתן הזכות לפלסטינים באיו"ש לפנות לבג"ץ היא החלטה ביודעין דאז וכנראה גם היום של הממשלה בכדי להדוף לחצים בינלאומיים נגד שימור השליטה הישראלית בגדה.

האם בית המשפט העליון יכול לפסול חוקי יסוד שמכורח קיומם הוא הוקם (על בסיס מהותי ולא רק על בסיס בירוקרטי)? לשיטתי (הצנועה) בג"ץ רשאי להציע תיקונים לחוקי יסוד במידה ואלו סותרים את הכתוב במגילת העצמאות.

בעת הקרובה, אנו צפויים לחזות בשינוי בשיטת מינוי השופטים, החלשת היועץ המשפטי לממשלה וחקיקת פסקת ההתגברות (כך שלא רק תמנע מהכנסת לחוקק חוקים שבג"ץ פסל אלא גם למנוע מלכתחילה את הגעתם לבג"ץ). אלו מהלכים שאם יחוקקו יחדיו, עלולים לפגוע אנושות במעמדו של בג"ץ ולייתרו – השתלטותה דה פקטו של הרשות המבצעת על השופטת. עם זאת לדעת המחבר, לשם מועדות פנינו, ולאו דווקא מדובר במצב רע ביסודו. המחבר מציע כי על מנת לחוקק או לפסול חוק ייסוד יידרש רוב של שבעים חברי כנסת ושני שליש משופטי בית המשפט העליון. בנוגע לפסקת ההתגברות, הוא מציע כי יידרש רוב דומה (שבעים ח"כים), כי יוגבלו מספר פסקות ההתגברות המועלות בקדנציה וכי ההכרעה אודות החוקים השבים תהינה בידי הכנסת הבאה.

בוועדה למינוי שופטים לא צריכים להיות לטעמי שופטי בית משפט עליון מכהנים (אולי בדימוס), ובטח שלא צריך להיות להם וטו אודות המועמדים שיצטרפו לשורותיהם. בד בבד, מינוי שופטים על-ידי פוליטיקאים בלבד עלול ליצור מצב בעייתי בו השופטים מרגישים מחויבות כלפי הפוליטיקאים שמינו אותם ופוסקים את החלטותיהם בהתאם.
זה לא יקרה, אבל מבין שני חברי הכנסת בוועדה, לפחות אחד לדעתי צריך להיות מהאופוזיציה.

על מנת למתן את כוחה של הממשלה, שבעטיו פועל בג"ץ באקטיביזם המיוחס לו, מציע המחבר מספר רפורמות – חיזוק מעמד הכנסת, מתן סמכויות נרחבות יותר לרשויות המקומיות והקמת נציבות זכויות אדם.

לא השתכנעתי מכל טיעוניו של המחבר, אך ללא ספק השכלתי. קשה, עד בלתי אפשרי לכתוב בצורה אובייקטיבית (בוודאי בנושא כזה), אולם ניכר כי המחבר ניסה כמיטב יכולתו.

ספר חשוב ומעשיר, לא מורכב להבנה,
מומלץ בחום.

מעל ארבעה כוכבים.

מי אהב את הביקורת

אהבת?
תמונה של Ranran
Ranran
תמונה של עמיחי
עמיחי
תמונה של סקאוט
סקאוט
תמונה של Pulp_Fiction
Pulp_Fiction
תמונה של אלון דה אלפרט
אלון דה אלפרט
תמונה של גלית
גלית
תמונה של אלעד
אלעד
תמונה של יוסף
יוסף
18קוראים|גיל ממוצע53|39%נשים

על המבקר

תמונה של אור שהם

אור שהם

ותיק
חבר מזה 13 שנים
208 ביקורות•11 נבחרות•4,403 לייקים
ז'אנרים מועדפים:
ספרות מתורגמת•ספרות מקורית•מדע בדיוני ופנטזיה
תמונה של אור שהם
אור שהם
ותיק
חבר באתר מזה 13 שנים
ביקורות208
ביקורות נבחרות11
לייקים שקיבל4,403
דירוג ממוצע4.3 ⭐
ז'אנרים מועדפים
ספרות מתורגמת84ספרות מקורית52מדע בדיוני ופנטזיה27

דיון על הביקורת

30 תגובות
אור שהם
אור שהם•לפני 3 שנים
תודה על התיקון עמיחי, כהן מתייחס בספרו גם לאישים שציינת.
עמיחי
עמיחי•לפני 3 שנים
סקירה לעניין, אור. תודה רבה. נדמה שהספר מצטרף לכמה ספרים מהשנים האחרונות שעוסקים בנושאים דומים, מאת רות גביזון, דניאל פרידמן, מנחם מאוטנר, ובטח יש עוד. הערת תיקון קטנטנה: התנועה שנפסלה היא אל-ארד ולא אל-אסד.
אור שהם
אור שהם•לפני 3 שנים
תודה פאלפ
Pulp_Fiction
Pulp_Fiction•לפני 3 שנים

מעניין כתבת.

סקאוט
סקאוט•לפני 3 שנים
דווקא אני טוענת את ההפך.אני טוענת שזה לא בסדר. לדעתי חברי הכנסת מהאופיזיציה צריכים לעשות משהו. מרגיש שהם לא ממש פועלים נגד זה. אם זה מפריע, צריך לעשות משהו נגד זה.
פרפר צהוב
פרפר צהוב•לפני 3 שנים

סקאוט, לא הבנתי מה הטענה שלך? אם חברי האופוזיציה לא עושים כלום אז זה בסדר?

לאופוזיציה מן הסתם יש פחות יכולת לעצור את הקואליציה כי הם מיעוט. הם יכולים לנסות לעכב חוקים, לנסות להשפיע על דעת הקהל או לפנות לבג"צ, כאשר לדעתם נעשית פעולה שהיא סכנה לדמוקרטיה. בג"צ אמור לעצור חוקים מסוכנים כאלה, אלה אם כן המושחתים יצליחו להעביר את פסקת ההתגברות המסוכנת שלהם. אפשר אולי לבצע מעין פסקת התגברות בהסכמה של כל הסיעות בכנסת בצורה מסודרת, כך שיידרש רוב גדול מאוד של חברי כנסת ורוב גדול של שופטי בית המשפט העליון, אבל לא בצורה של מחטף שנועד להכשיר גנבים ונוכלים. אחד החוקים הבסיסיים שצריך להעביר הוא חוק שעבריין מורשע לא יוכל לכהן בשום תפקיד ממלכתי, בטח לא כחבר כנסת או כשר בממשלה. גם חוק שנאשם בפלילים לא יוכל להיות ראש ממשלה לא עבר בגלל התנגדות של שקד הליכודניקית החדשה, וכנראה גם של בנט. ראש ממשלה נאשם בפלילים צריך להיות מורחק מכל אפשרות להשפיע על מערכת המשפט. במדינות נורמליות אדם כזה לא היה יכול לרוץ לכנסת, ובטח לא להיות ראש ממשלה. אם יצא זכאי במשפט, שימשיך בדרכו הפוליטית, אבל המצב הנוכחי הוא שעבריינים ונאשמים מנהלים את המדינה.
סקאוט
סקאוט•לפני 3 שנים
ונשאלת השאלה: למה שאר חברי הכנסת המכהנים לא עושים כלום נגד זה? לפיד, למשל? הרי עיניהם בראשם. עכשיו זו השעה אם הם רואים בממשלה שקמה סכנה. למה עומדים בשקט ורק מצייצים בטוויטר? תעשו משהו! מצד שני, אולי הדברים אינם הכצעקתה וכל האיומים הם כדי להראות מי חזק ולמי יש כוח ובסוף לא יצא כלום מהנאמר... אולי אלה סתם איומים.
סקאוט
סקאוט•לפני 3 שנים
אור- אתה משווה את הממשלה הנוכחית לארדואן? אולי תשווה גם לפוטין? אני לא בעד מה שקורה אבל גם לא חושבת שקץ לדמוקרטיה מהסיבה הפשוטה שיש עוד חברי כנסת באופוזיציה וגם בקואליציה עצמה שלא בעד מה שהולך. הכנסת הזאת כמו שקמה יכולה ליפול זה רק תלוי בשאר חברי הכנסת ובעם. גם אם אין לחברי הכנסת האחרים כוח, אז מה, לתת לדברים להתדרדר? להסתכל על הדברים כפי שהם?
פרפר צהוב
פרפר צהוב•לפני 3 שנים

strnbrg59, אין קשר לתוצאות הבחירות. גם אני לא תמיד מרוצה מהחלטות של שופטים, אבל אני לא רץ לבטל את בית המשפט.

זה מה שממשלת העבריינים המסתמנת בראשות ביבי, דרעי, בן גביר ודומיהם מתכננת כאן. מן הראוי שכל שינוי מהותי יתקבל ברוב מוחלט בכנסת, ועדיף במשאל עם מוסכם בין כל הסיעות בכנסת, ובמיוחד שהשינויים המבוקשים הם כל כך רדיקאליים. הנסיון להעביר חוק התגברות הוא מסוכן ביותר, בשילוב הנוכחי של עבריינים וקיצוניים חסרי מעצורים. ביבי אולי היה משמש מעצור, לולא העניין האישי שיש לו בהחלשת רשויות החוק. אני אשמח מאוד אם בית המשפט יסנדל פעולות של כנסת רודנית, ולא משנה מאיזה כיוון היא. דרך אגב כשאתה אומר "ימני" למה אתה מתכוון? לסיעות אנטי ציוניות שמתנגדות לשירות בצבא? לסיעות שמנסות להגדיל קיצבאות לצאן מרעיתן, במקום לעזור להן להשתלב בחברה? למי שמעביר כסף יפה לחמאס ומפחד לקיים את מצעד הדגלים? כשאני שומע איומים על יועצים משפטיים, ברור לי שאנחנו נמצאים על סף תהום. למה זה לא ברור לך? האם אתה מצדד בכך שיועצים משפטיים במשרדי הממשלה יבחרו על ידי השרים הממונים, לשיטתם של שקד, אוחנה ואחרים? האם אתה מאלה שמצדדים במינוי חתול כדי לשמור על השמנת? יועצים משפטיים צריכים להתמנות בצורה מקצועית, בלי שתהיה לפוליטיקאים אפשרות משמעותית להשפיע על כך.
strnbrg59
strnbrg59•לפני 3 שנים

פרפ"ץ, אני מבין אותך. אתה לא מרוצה מתוצאות הבחירות

ורוצה שגוף אחר, יותר מתאים לך, ישלוט. עכשיו תגיד: אם מתישהו בעתיד יצא שהרכב הכנסת הוא יותר לטעמך אבל בית המשפט העליון איכשהו נהיה מעוז ימני, גם אז תרצה שבית המשפט יסנדל את הכנסת?
אור שהם
אור שהם•לפני 3 שנים
הכנסת היום היא שלוחה של הממשלה, במדינות בהן אין בית משפט שיבקר אותן, אנו רואים דמוקרטיות מהסוג של ארדואן.
אור שהם
אור שהם•לפני 3 שנים
מה אתה מציע strnbrg59? שהעם יבחר את השופטים? גם את הממשלה העם לא בוחר, אלא רק את חברי הכנסת שיכולים לפעול כאוות נפשם מרגע זה (ולעיתים בניגוד לרצון מצביעיהם, ראה ערך הממשלה האחרונה). חצי מחברי הוועדה למינוי שופטים כיום, מייצגים לתפיסתך את רצון הציבור - שני ח"כים ושני שרים.
גלית
גלית•לפני 3 שנים

ואני אסטה למחוזות אפלים במיוחד,

גם היטלר והמפלגה הנאצית עלו לשלטון כחוק , למעשה זה מלכוד ידוע ופתח להמון דיונים בשיעורי חברה , איך הדמוקרטיה שמה לעצמה מקל בגלגלים כאשר מצד אחד אינה יכולה לפסול מועמד בשל דעותיו בשם חופש הדיבור ומצד שני מאפשרת עליית אנשים שלהם ולדמוקרטיה לא כלום. אני מסכימה עם פרפרצ
פרפר צהוב
פרפר צהוב•לפני 3 שנים

strnbrg59, לשמור על הדמוקרטיה ע"י שרים וחברי כנסת שהורשעו בפלילים ובטירור ועל ידי ראש ממשלה נאשם זה הרבה יותר מוזר.

בג"צ כפוף לחוק. הנאשם ביבי כפוף למי? סמוטריץ'־מדינת־הלכה כפוף למי? דרעי הגנב המורשע כפוף למי? אפילו בגין הבין שאין איזון של 100% בין הרשויות, ולכן עדיף שהרשות השופטת תהיה עליונה על שאר הרשויות. החמאס בעזה נבחר בבחירות דמוקרטיות ומאז אין שם דמוקרטיה. דמוקרטיה חייבת הגנה שמתקיימת על ידי חוקה ועוד יותר על ידי חינוך האוכלוסייה לדמוקרטיה, מה שלא קורה אצל חלק גדול מהאוכלוסייה כאן שלא לומד אזרחות.
מורי
מורי•לפני 3 שנים

אלה אם מדמיינים את הכנסת לאוסף של ילדים מופרעים במיוחד.

strnbrg59
strnbrg59•לפני 3 שנים

לשמור על הדמוקרטיה על ידי השלטת גוף לא נבחר (בג"ץ)

על גוף נבחר (הכנסת) זה רעיון מוזר ביותר.
אור שהם
אור שהם•לפני 3 שנים
מעניין yaelhar, לא בטוח שחשבתי על הרובד השני כמו שתיארת אותו, ואכן ברור מי מנצח.
אור שהם
אור שהם•לפני 3 שנים
היי חני, אין צדיקים בימינו (אני מניח שגם פעם לא היו), מסכים איתך שמבחינה אתית-ערכית היה אידאלי לו כל איש ציבור שמיוחסות לו עבירות פליליות חמורות, היה פורש מטעמו. אבל מבחינה משפטית, לדרוש את פסילתו עוד בטרם הורשע/זוכה זה לא תקין לטעמי ולא ראוי. ואני האחרון אגב שיצדיק את חזרתם של אישים כמו דרעי לזירת הפשע, זה מביש ומבזה את כולנו.
אור שהם
אור שהם•לפני 3 שנים
היי פרפ"צ, מסכים איתך שבוועדה צריכים להיות שופטים, אבל עדיף לטעמי שאלה יהיו שופטים בדימוס (כך כביכול יש להם פחות אינטרסים). מסכים איתך מאוד לגבי לשכת עורכי הדין וככלל לגבי הפסקה האחרונה.
yaelhar
yaelhar•לפני 3 שנים

מעניין מאד.

יש שני רבדים למה שנקרא "איזון הרשויות". הרובד האחד הוא תמיכה בערכים מוצהרים: אנחנו תומכים בשמירה על החוק, בחוקים אחידים לכולם, במנהיגים שטובת עמם בראש מעיניהם ואין להם חיים פרטיים שמקלקלים את זה. ברובד האחר, היותר סמוי, אנחנו תומכים בחזקים. אנחנו רוצים מישהו שדופק את המערכת (שדופקת אותנו) אנחנו רוצים את הכי בריון בראשנו, כי ככה נדמה לנו שנקבל הגנה. מה שאנחנו רואים עכשיו אולי נקרא "קרב בין רשויות" אבל הוא למעשה קרב בין שני הרבדים. וברור מי מנצח.
חני
חני •לפני 3 שנים

סקירה מצויינת אור.

למה הממשלה הזו צריכה עוד כח? הרי בלי בית המשפט שיבלום פוליטיקאים הכל יהיה נתון לאינטרסים אישיים.אם אדם ישב בכלא על מעילה איך נותנים לו לחזור לנהל את המדינה שוב? וגם אם נותנים, אדם זה מועל שוב? לא צריך ידע משפטי אלא רק עיניים בראש כדי להבין לאן אנו הולכים ומי מושך בחוטים. אור אם היה חשד בעבודך שהעלמת כספים או שאתה הולך ונכנס לכלא או עצור באופן תדיר, האם היו משאירים אותך בעבודך? נבחר ציבור עובד בשביל העם והוא צריך להיות מגדלור לעם, ללא דופי באופיו. זה כבר לא עניין אידיאולוגי אלא אל מי נישא עיניינו לחיקוי טוהר מידות. מי הכהנים הצדיקים של ימינו אור?
פרפר צהוב
פרפר צהוב•לפני 3 שנים

strnbrg59, אין ממש הפרדת רשויות, לא בישראל לפחות.

הכנסת והממשלה הם לא גופים ממש נפרדים, ולכן יש תמיד חשש שבתנאים מסויימים השלטון כאן עלול להפוך לדיקטטורה, במיוחד כשאין חוקה/חוקים שמונעים את זה. בארה"ב ישנו התהליך של Impeachment, שעד כמה שהבנתי, מאפשר להדיח גם נשיא מכהן.
מורי
מורי•לפני 3 שנים

מיכאלי חייבת לעוף. המבטים שלה מפחידים.

strnbrg59
strnbrg59•לפני 3 שנים

"איזון כוחות" בין הראשויות זה רעיון מיובא מהמערכת האמריקאית

שאינו נחוץ במערכת פרלמנטרית. בארה"ב אם הנשיא מתחיל לעשות שטויות, אי אפשר להחליף אותו עד לבחירות הבאות, ומשום כך יש הגיון מאחורי "איזון כוחות". אבל במערכת פרלמנטרית אפשר להפיל ממשלה בכל יום ובכל שעה על ידי הצבעת אי אמון, ובכל אופן ראש הממשלה הוא לא "ראשות מבצעת", הוא לא יותר מראש המפלגה השלטת. (תסתכלו באיזה קלות החליפו לאחרונה ראשי ממשלה בבריטניה.)
Hill
Hill•לפני 3 שנים

ביקורת מצוינת, אור.

ממשתנו/דעותיו/הנחות היסוד והמחקרים של המחבר.. אני מעט אמביווילנטית. נכחתי בעבר בהרצאה שלו בתחום המשפט הבינלאומי/הפלילי והקו המנחה שלו היה מרתק, אבל בשאר התחומים המיוחסים לו- לא בטוחה מה עמדתי לגביו. מסכימה עם פרפר לגבי הועדה למינוי שופטים וגם לגבי שאר דבריו. קיבוצניק- אתה לגמרי צודק גם לגבי הקביעה וגם לגבי התהייה. אני אישית לא רואה איך אנחנו כעם, עם נבחרי הציבור הנוכחיים, יוצאים מהמצב הסבוך שבו המדינה שלנו נמצאת. זה כבר חלחל לכל הרבדים הקיימים.
פרפר צהוב
פרפר צהוב•לפני 3 שנים

מורי, אל דאגה. שום דבר מזה כנראה לא יקרה.

חברי הכנסת כאן עסוקים ברובם בשחיתויות, לא בשיפור המערכת ובעבודה למען הציבור.
מורי
מורי•לפני 3 שנים

פרפר, רק מלקרוא מה הצעת, חטפתי חלושעס קטלני.

ימות המשיח לא יגיעו וגם לא תיקון כלשהו בכנסת ובממשלה.
פרפר צהוב
פרפר צהוב•לפני 3 שנים

סקירה מעניינת.

לגבי מספר חברי הכנסת, אולי צריך דווקא להקטינו בחצי, ולבצע הפרדה בין הכנסת לממשלה, כך ששר לא יצטרך להיות גם חבר כנסת. השיטה הנכונה לעשות את זה צריכה להיות מורכבת, כדי שלא יהיה מצב של כנסת לעומתית שמתנגדת לכל פעולה של הממשלה, ואז באמת לא תהיה משילות. אני לא מסכים איתך שאין מקום לשופטים מבית המשפט העליון להיות בועדה למינוי שופטים. מי מבין יותר טוב מהם במשפט ויודע להבחין מי שופט טוב יותר ומי פחות טוב? הנוכחות של הפוליטיקאים היא יותר מדאיגה, וגם של נציגי לשכת עורכי הדין, שבחלקם די דומים לעבריינים שהם מייצגים. בכלל לא ברור לי למה קיים גוף פרטי של עורכי דין ולא גוף ממלכתי, שיכול לתת רשיון עריכת דין ולשלול אותה מעורכי דין סורחים. מזמן היה צריך לקבוע שמבין חברי הכנסת שבועדה למינוי שופטים אחד יהיה מהאופוזיציה, בהנחה שהכוחות די שקולים. אם האופוזיציה תהווה רק 10% מכמות חברי הכנסת זה לא נראה סביר לתת להם כוח דומה לזה של 90% האחרים. הבעיה המרכזית בישראל כרגע היא שחברי הכנסת הם משכמם ומטה, ונראה שהעם שבוחר בהם לא בדיוק מבין את מהות הדמוקרטיה ושבריריותה. אנחנו ניצבים כעת על פי תהום, כאשר כוחות אנטי דמוקרטיים בכנסת מנסים להחליש את מערכת המשפט (שזקוקה בהחלט לתיקונים), כדי שלא יהיה מי שיעצור את חגיגות השחיתות שלהם, כולל הרעיונות ההזויים של שקד ואוחנה שקורמים עור וגידים - הפיכת היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה ליועצים מטעם, במקום לגוף בלתי תלוי. צריך לחוקק חוק שמונע פיטורים של יועצים משפטיים, למעט במקרה של עבירות פליליות.
קיבוצניק
קיבוצניק•לפני 3 שנים
כל המערכות שלנו יצאו מאיזון וזקוקות לתיקון - הפוליטית, המשפטית, התקשורתית והאקדמית והדתית. אלא שאם כולן יצאו מאיזון, מי יהיה המתקן?
מורי
מורי•לפני 3 שנים

אחרי שקראתי אותך, מרוב בלמים ואיזונים הבנתי ששלושת הקודקודים רק מחלישים

אחד את השני.
30 תגובות בסך הכל

ביקורות נוספות של אור שהם

אנה קארנינה [מהדורת 1999 - א' / ב']

אנה קארנינה [מהדורת 1999 - א' / ב']

ל.נ. טולסטוי

כל הגברים הנואפים דומים זה לזה, כל הנשים הנואפות - אומללות כל אחת בדרכה.

אנה קארנינה, נשואה זה שמונה שנים לאלכסיי אלכסנדרוביץ', פקיד ממשל בכיר וקר רוח. אנה בולטת באופייה וביופייה, בקסם שהיא מהלכת על הבריות. השניים חובקים ילד וחייהם מתנהלים סך הכול על מי מנוחות. בדומה לזוגות רבים, נישואיהם, לאו דווקא מושתתים על אהבה בלבד (אלא גם על מעמד כלכלי וחברתי, במודל בו ההורים מקבלים את ההחלטות).

כאשר אנה נוסעת אל גיסתה, לשכנעה להישאר עם אחיה, על אף בגידותיו (אירוני), היא פוגשת בוורונסקי, קצין צבא צעיר, שמערכת היחסים עמו עתידה לטלטל את עולמה. יחסי אהבה ותשוקה נרקמים בין השניים, כאלה שמרוממים את נפשה אל פסגת האושר, אך בה בעת עלולים להביא עליה נידוי חברתי, משפחתי ואבדון.

כנגד ארבעה זוגות דיברה התורה -
החכם (דולי וסטפן ארקדייביץ') – על אף בגידותיו של בעלה, דולי בוחרת למחול על כבודה ולשמור על משפחתה ומעמדה. סטפן החייכן והאהוב על הבריות (ועל הקורא), לא חווה את ההשלכות. בחברה הרוסית של המאה התשע עשרה, גירושים ממיטים אסון חברתי, כלכלי ודתי בעיקר על האישה.
רשע (אנה ואלכסיי ורונסקי) – אנה נכנעת ליצריה, ומפנה עורף לבעלה ולבנה. היא מוצאת את שרצה לבה בוורונסקי, שמוציאה מהתרדמה הרגשית בה חיה עם בעלה. אנה מורדת במוסכמות שמבקשות להגדירה כאישה כופרת, מופקרת ובזויה, ומשלמת על כך ביוקר. היא אינה כליל השלמות, אך ודאי שאינה מרשעת במהותה, ונענשת ביתר שאת (בהשוואה למאהבה), על ערעורה על הצביעות שבמוסד הנישואים. ורונסקי לעומתה, כמעט חורץ את גורלן של שתי נשים (אנה וקיטי). הוא מקריב את הקריירה הצבאית עבור אנה, אך בשלב מסוים ממשיך ברדיפה אחר מאווייו האישיים ומותיר את אנה המנודה, גם ללא ודאות אהבתו, למענה זנחה הכול. הסדר החברתי מאפשר לו להמשיך באורחות חייו בעוד אהובתו מבודדת פיזית ונפשית (עונש מגדרי אסימטרי). רשע או תוצר של הנסיבות? כנראה האחרון.
תם (קיטי וקונסטנטין לווין) – לווין מוחל לקיטי על דחייתו הראשונית, ומתוך הקושי בונה איתה קשר שכולו אמת ואהבה. רוחב הלב של השניים לא מבטיח להם אושר משפחתי, אלא רק העבודה המשותפת וההתפתחות האישית, מולידה אפשרות כזו. המודל האידאלי לנישואים על פי טולסטוי, כאנטיתזה לאלו של גיבורת הסיפור.
שאינו יודע לשאול (אנה ואלכסיי אלכסנדרוביץ') – אלכסנדרוביץ' מייצג את הממסד ואת חוקיו המשפטיים. כאשר הוא מגלה אודות בגידתה, הוא חרד למעמדו החברתי והדתי ומסרב במשך מרבית הסיפור להעניק לה גט. הוא אינו שואל לשלומה, מתנגד לפגישתה עם בנה ולוקה ככלל בחוסר אינטליגנציה רגשית.

הלב יוצא אל אנה בתחילת הסיפור ובסופו, אבל דווקא במהלכו קשה להזדהות עם נטישתה את בנה ואת בתה (רגשית), ועם התקפי הקנאה שלה. התמורות הרגשיות של הדמויות, היו לעיתים מהירות מדי (למשל יחסי האיבה-הערצה-איבה של אנה ומחילתו של בעלה), כך שהאמינות לפרקים נפגעת.

היצירה עוסקת בנושאים רבים ומגוונים, ביניהם חדוות החקלאי, קדמה מול מסורת, הבטלה הממוסדת, כינון סדר מעמדי חדש, שאלת החינוך, חובת האזרח, נשים ככוח עבודה, הגדרתו של עם, ומשמעות החיים. רובם המכריע היה מעניין לקריאה גם מאה וחמישים שנה אחרי צאת הספר.

אנה קארנינה היא מלאכת מחשבת שממחישה את המורכבות והרבדים השונים במערכות יחסים (בדגש על זוגיות), ואת היצרים השונים שמעצבים אותה (משיכה, חירות, מימוש עצמי והצורך ביציבות). היה מרתק לקרוא את השקפת עולמו של טולסטוי (דרך בן דמותו לווין) אודות משמעות החיים כפי שהוא רואה אותה – האדם נולד שבע רוחנית ועם היכולת להבדיל בין טוב ורע. לשווא הוא מנסה לפרש לעצמו את ייעודו באמצעים שכלתניים ורוחניים (הגות ודת), מהות החיים נשגבת מהבינה. די לו לאדם לרדוף אחר תכליתו, להיכנע ליצרים, למחשבות ולתאוות כי הוא שכח את מקורותיו – עלינו לציית לטוב הטבוע בנו ולאפשר לו להובילנו במסענו על פני האדמה.

יצירת מופת,
חמישה כוכבים.

לפני חודש•
★★★★★
•אור שהם
כתבי אייזק אסימוב (כרך 2)

כתבי אייזק אסימוב (כרך 2)

אייזיק אסימוב

קצרה היריעה מלתאר את מעוף הדמיון של אסימוב ביצירותיו הקצרות והארוכות, ואת כושר הניבוי שלו. בקובץ סיפורים זה, שנכתב לפני כשבעים שנה, ממשיך הסופר לעסוק בטבע האדם אל מול הקדמה הטכנולוגית המשתנה – מה מהות הבינה אנושית בעידן הבינה המלאכותית? כיצד תתמודד האנושות עם קץ היקום והעולם? מה מקומו של האדם בין שלל בריות תבל?

הסיפורים שהכי אהבתי (בסדר יורד) הם השאלה האחרונה, שקיעה, כל צרות העולם, מפלט נ', יום יפה וזבובים.

אפרט עבור עצמי אודות השאלה האחרונה – בסיפור, שנפרש מתקופת המחשב הראשון ועד קץ היקום, נשאל מחשב-העל מולטיוואק אודות אחת השאלות המדעיות המרתקות ביותר - האם ניתן לגבור על האנטרופיה, או שגורל היקום, והאדם, נגזר.

מי שטרם נחשף לאסימוב, ארבעת הכרכים הללו הם הזדמנות נפלאה,

מומלץ בחום,
ארבעה וחצי כוכבים.

לפני חודשיים•
★★★★★
•אור שהם
במחילה מכבודה של אשת המערות

במחילה מכבודה של אשת המערות

אופיר טושה גפלה

יום אחד, אביו של דני, אוריאל, עזב אותו. בלי שום התראה הוא עקר מביתו ומשפחתו אל הלא נודע. השמועות אומרת שנראה בלונדון, אך כל הניסיונות לאתרו, עלו בתוהו. שנים רבות אחר כך, דני מקבל שיחה מהיבשת הישנה, שאביו נמצא, אך שם קץ לחייו. רכוש מועט השאיר אחריו, אך בין היתר, יומן החושף את הלך רוחו בתקופה בה עזב את ביתו.

אוריאל אינו אדם טיפוסי, יש לו תאווה אחת בחיים – לקרוא (אני יכול להזדהות). אין דבר שמסב לו יותר אושר ומימוש עצמי, וכל השאר (מלבד בנו ואשתו), הוא הבל הבלים. אבל התאווה הופכת לאובססיה כשאוריאל יוצא לפנסיה מוקדמת, על מנת להקדיש את כל זמנו לקריאה. ומה עם ההשלכות הכלכליות? הוא לא חושב על העתיד, רק על ההווה ועל עצמו, גם אם זה אומר לגרור את המשפחה למעגל העוני.

אוריאל מחזיק בתפיסת עולם שהחיים אינם הוגנים, שאין טעם להחזיק את הראש מעל המים אם כך או כך את טובע, שמיליונים כמוהו נאבקים רק כדי לשרוד, ומה הפואנטה לשרוד אם אתה לא נהנה מהחיים עצמם. אני יכול להבין את הבסיס להשקפה הזו, אבל בשום אופן לא להתחבר לבכיינות ולאנוכיות שבה. כן, גם אני עובד כדי לפרנס משפחה וחלום, זה לא תמיד כיף, אבל זה גם לא כל כך נורא. יש אמיתות שצריך לקבל, וכלכלה עצמית היא אחת מהן. אפשר לעבוד וגם לחיות, לשרוד וגם לממש את עצמך, אני מנסה להיות הדוגמה לכך.

ככל שהמשפחה ממשיכה לרדת מנכסיה, אוריאל ממשיך לרדת מדעתו. הוא לא יכול שלא לשים לב לדרי הרחוב, ולקשישים לרוב, שמסמלים את ההתנוונות הבלתי נמנעת של מאבק האדם כנגד המציאות. אוריאל מגלה שמי שמתנכר לאנושות, עלול לאבד גם את האנושיות שבו, כאשר הזדמנות חד-פעמית להתעשר אך גם לאבד את עצמו, נקרית בדרכו. זו תהיה נקודת המפנה שתגרום לו לבודד את עצמו ממשפחתו, ולבקש מחילה.

את אופיר טושה גפלה אני מכיר מ"עולם הסוף" היצירתי והמבריק. ציפיתי לנופף פנטסטי גם בספר זה, אך התבדיתי. עם זאת, תופעת הקשישים ודרי הרחוב, הזכירה לי את מורקמי, בזעקה השקטה והאלימה שלהם. תהיתי אם הוא שאב השראה לאב או לבן מחייו האישיים, והאם זוהי זעקתו האישית על עולם הספרות שמתקרב לקצו נוכח השינויים שאנו חווים כחברה.

זה הספר השני שאני קורא בשנה האחרונה (מאז שבתי נולדה). קיוויתי ליותר, במחילה מטושה גפלה ומאשת המערות.

לפני חודשיים•
★★★★★
•אור שהם
חטוף

חטוף

אלי שרעבי

לא הייתי שורד בשבי בעזה, אני גם לא חושב שהייתי רוצה לשרוד, הכאב הפיזי והנפשי היה מכריע אותי, והייתי מגיע למסקנה שיש חיים כה נוראים שלא שווה לסבול למענם. אבל לא כולם בנויים כמוני.

אלי שרעבי, שורד אוקטובר, מגולל את סיפור השבי שלו, החל מהחטיפה והפרידה ממשפחתו, עבור בימים הראשונים בעזה וכלה בכמעט חמש מאות ימים מתחת לאדמה עד השחרור. הוא חושף בפנינו את הדינמיקה המורכבת עם השובים, כמו גם עם אחיו לשבי, את התמודדות עם העינויים, ההשפלה והרעב המכלה. אבל יותר מכול, שרעבי מציג בפנינו את המנטליות של שורד אמיתי, את הלך הרוח שהיה דרוש עבורו כדי לשרוד – תאוות חיים אמיתית ומחשבה מתמדת שעליו לשרוד עבור משפחתו (ושהקושי שלהם לא פחות משלו).

אני מאמין שבמדינה שלנו כל ישראלי צריך לדעת ערבית, זה יסייע לצמצם מעט את השסעים בחברה, ויכול להיות מאוד לעזר במקרי קיצון, כפי ששרעבי מדגים.
כשהשר לביטחון לאומי הכריז על צמצום המזון לאסירים ביטחוניים לכדי ארוחה אחת ביום, הייתה לכך השפעה ישירה על החטופים, שנאלצו להתמודד מעתה גם הם עם ארוחה אחת פחות, בעודם בלאו הכי סובלים מחרפת רעב מחרידה שלא חוו יהודים מאז תקופת השואה. האם לשר בן גביר אכפת בכלל? האם היה פועל אחרת בדיעבד? אני באמת לא יודע.
אני קורא לעצמי את הספר ואוסף לעצמי כל מני פרטים קטנים שאוכל להיעזר בהם בשעת חירום, אף פעם אי אפשר לדעת.

אני מאמין שהספר עבר את הצנזורה הצבאית והאישית ולא מתאר את מלוא היריעה של ההשפלה, הייסורים והאכזריות של האויב. הוא מסופר בגוף ראשון עבר אבל מתאר בסמליות רק את ההווה, ללא התייחסות למידע שהתגלה בדיעבד, כי בשבי אתה אומנם מתפלש בעבר ומנסה להיאחז בעתיד, אבל קודם כול אתה מנסה לצלוח את ההווה, היומיומי, האכזר והבלתי נגמר.

ניכר ששרעבי היה צריך לפלוט החוצה את יומן השבי שלו, לא רק כחלק מהשליחות האדירה שלו, אלא אולי גם כחלק מתהליך התרפיה האישי. יומן השבי נכתב על-ידי מספר כלל לא יודע, אין כמעט התייחסות לגורל הטרגי של משפחתו ושלו כפועל יוצא מכך עד העמוד האחרון העוצמתי והמרגש.
הייתה חסרה לי רטרוספקטיבה, אך זה הגיוני בהתחשב בזריזות בה יצא הספר לאור בסמיכות לשחרור, ובעובדה שדרוש לכך עיבוד עצמי שאורך יותר מחודשים ספורים.
מעניין כיצד הספר היה מתואר לו נכתב בפרספקטיבה של שנים אחרי ומעניין לא פחות לו שרעבי היה מוציא ספר המשך על התמודדותו עם הטראומה, האובדן ומציאת השליחות בחיים.

בלתי נתפס שבעזה יש עוד חטופים שמצויים בגיהינום הזה, כמו אלון אהל שהסיוט הכי גדול שלו התממש, הוא נותר לבדו בתופת המפלצתית של מנהרות החמאס.

לא הייתי שורד בשבי בעזה, אני גם לא חושב שהייתי רוצה לשרוד, או לפחות כך חשבתי עד שטיל איראני פגע בבניין הסמוך לנו. פתאום הבנתי שאני תאב חיים יותר משחשבתי ושאני מתכוון להילחם על כל רגע אפשרי עם אשתי ועם בתי הקטנה.

ספר חשוב, מומלץ.

לפני 10 חודשים•
★★★★★
•אור שהם
נראה בסדר מבחוץ

נראה בסדר מבחוץ

איילת פרטוש עבו

אשמת השורדים שבה ומכה בנו, על כל מי שאיבדנו, שהכרנו והשארנו מאחור. חמישים שנה בדיוק אחרי יום הכיפורים, היא כבר לא מנת חלקם של בודדים, של חיילים, אלא של אומה שלמה. בכל צעד ושעל היא דולקת אחרינו, מבחוץ אולי הכול נראה בסדר, אבל מבפנים, הכול חרב.

יובל למלחמת יום כיפור, מוצא עצמו שלומי, שוב מתמודד עם המוות. הפעם בדמות מחלת הסרטן ששבה ותוקפת את גופו. ענבל, בתו הרופאה ואשת סודו מינקות, נגררת למאבק להציל את האיש הקרוב אליה בעולם וסב נכדיה.

הספר נע בין העבר להווה, בין סיפורו של האב בזמנו ובתו כעת (בגוף ראשון). פרטוש עבו מיטיבה להמחיש את חוסר האונים המשווע בהתמודדות מול מחלה קשה, בדגש על המורכבות הייחודית של בת שהיא גם רופאה. היא צוללת להיסטוריה הפרטית של אביה והחטיבה שלו, כדי לנסות להבין טוב יותר את הפוסט טראומה שלו ושלה.

מה תורם כל הידע, הדיפלומות והמעמד אם ברגע האמת הם לא מסייעים לך להציל את אהוביך. מה הטעם בהיותך רופא, אם אינך מצליח לרפא.

ההלקאה העצמית של המחברת (או בת דמותה) כלפי גורל אביה, ניכרת ביצירה. הלקאה שאני מקווה שהכתיבה והזמן, סייעו לשכך. מאחר שהאהבה אומנם לא ניצחה את המוות (כפי שנכתב היטב בתקציר), אבל היא ניצחה את השתיקה, ובתקווה קטעה בכך, את מעגל הסבל הבין-דורי האישי והקולקטיבי-ציבורי.

יצירה כנה ואמיצה.

לפני שנה•אור שהם
המדריך הישראלי להריון ולידה - מהדורה חדשה ומעודכנת 2006

המדריך הישראלי להריון ולידה - מהדורה חדשה ומעודכנת 2006

ד"ר עמוס בר

אני כל-כולי מצפה לתינוקת, בשל להתמסר כבר לכל הקשיים והשמחה שתכניס לחיינו, ממש כבר לא יכול לחכות.

כשגילינו שאנחנו בהריון, חשתי צורך עז למצוא מקור מידע אמין שייתן מענה לתחום שאני אומנם בקי בו, אך לא די. חיפשתי בנרות את הספר הנוכחי (במהדורתו העדכנית ביותר - 2018), מתוך כוונה בלתי מציאותית להשיג שליטה בעולמנו הכאוטי. למזלי, אחת מהמוכרות באתר פנתה אליי, והסכימה לספק לי את הספר ללא עלות כשגילתה שמדובר בילדנו הראשון (אין כמו אנשים טובים בעולם).

לא בכדי, הספר הזה הפך לאורים ולתומים של עולם ההורות (או לפחות הכניסה אליו). הוא עובר באופן סדור וברור על שלבי ההריון השונים, הבדיקות הדרושות בכל שלב, השינויים בקרב האם והעובר, האתגרים, הסיבוכים וההתאמות הנדרשות, מפריך מיתוסים ומכין את ההורים לצפוי להתרחש במהלך הלידה ובשבועות שאחריה.

המחברים היטיבו להנגיש ולפשט את המידע לציבור הרחב, מבלי לגרוע ממקצועיותם. הספר כתוב בגישה בריאה פיזית ונפשית עבור האישה ובן הזוג המלווה אותה. הסתקרנתי והתרשמתי מהפרק העוסק בתרופות (מלבד אלו ההומאופטיות, אליהן כאיש מדע, אני פחות מתחבר).

חשוב לציין, זהו לא ספר להיפוכונדרים. הוא נפתח במחלות גנטיות אפשריות טרם ההריון וסיבוכים אפשריים במהלכו. אני אישית קראתי אותו טיפין טיפין, בהתאם לשלב בו היינו (עם הפוגה בין הטרימסטרים).

לטעמי, לא מומלץ לקרוא אותו טרם ההריון וכנראה גם לא עד תום הטרימסטר הראשון (לחרדתיים יותר או פחות בינינו).

ולמרות זאת, אדגיש שמדובר במדריך מעולה, הטוב ביותר שנכתב בעברית כנראה.

מומלץ (בהתאם לאזהרות),
ארבעה וחצי כוכבים.

לפני שנה•
★★★★★
•אור שהם
תרנגול כפרות

תרנגול כפרות

אלי עמיר

קיבוץ גלויות הם הבטיחו לנו, שוויון, אחווה וצדק. אבל איך שוויון כשגלות אחת הקדימה אחרת ארצה, כשהילידים הצברים נוהגים בהתנשאות וביתרון תנאים וזכויות?

נורי, נער שעלה עם משפחתו מעירק, מנסה להימלט מגורל המעברות אל חיק הקיבוץ המכיל והעוטף כביכול. הוא נאבק לשלב את עצמו וחבריו בישראליות החדשה תוך נקיפות מצפון כלפי צור מחצבתו.

כבר במחנות העולים, אנו מתוודעים לכישלון מיזוג הזהויות, כאשר כל עדה מתכנסת עם עצמה ועוינת לאחרת, כמו גם, במהלך הסלקציה בגרסה הישראלית – מי לחיים (בקיבוץ) ומי למוות (במעברה).

בקיבוץ התחוללה הפרדה, אינדיבידואליזם של קבוצות, כאשר בני החברה העירקית מבודלים משאר החברות. נורי מוצא עצמו קרוע בין הכמיהה להשתלב לבין צו הלב להישאר נאמן לעברו ומורשתו.

עמיר, שיסודות אוטוביוגרפיים שזורים בספרו, כותב במשפטים קצרים ונוגעים ללב (בסגנון שהזכיר לי את "כל החיים לפניו"). דמויותיו נבדלות זו מזו ומעוררות חמלה והזדהות, כל אחת בדרכה. הוא היטיב להמחיש את האווירה והנוף שחווה נורי בקיבוץ, ביחס לילדותו בבגדד.

הרעיון הקיבוצי תמיד נראה מושלם באידיאה, אבל נוחל כשלון חרוץ במציאות.
בני אדם לא נועדו להסתדר זה עם זה, בין אם זה בקיבוץ גלויות או בחברה הומוגנית לכאורה.
עבודת כפיים ובניית הארץ, אלו הערכים שהתעקשה המדינה להנחיל לנתיניה החקלאים (שמוצאם באקדמיה), רק כדי כמה דורות לאחר מכן (כשהארץ כבר בנויה), לזרוק אותם לכל הרוחות.

עמיר משכיל לבאר את הפער בין העליות - אלו שעלו בגפם ונדרשו להפנות עורף למולדתם ותפיסתה ואלו שלא היו יכולים להתנער מהעבר, מאחר והוא עלה ארצה איתם (המשפחה).
ומה היה קורה לו בני עדות המזרח היו עולים לפני המערב ובונים את הארץ? היתכן ולא היו נוהגים בהתנשאות? סולדים מתרבותם? לעמיר ברורה התשובה.

יותר מכל סופר, עמיר מיטיב להמחיש את תלאות דור המעברה, שאיבד את עולמו, כבודו וזהותו בארץ אוכלת יושביה הזרים. בסיפור התבגרות קוסם, הוא מציג את כישלון כור ההיתוך והשלכותיו על אלו שלא יכלו או התקבלו להצטרף לחברה.

מופת, מומלץ.

לפני שנה•
★★★★★
•אור שהם
העבד (1991)

העבד (1991)

יצחק בשביס-זינגר

כיצד אמור להרגיש יהודי לאחר חמש שנות שבי? לאחר שאשתו, וילדיו וקהילתו נטבחה ברוע בל יתואר? עדיין לעבוד את אלוהיו? עדיין להאמין בו?

יעקב, יהודי אדוק, נמכר לעבדות לאחר שכל משפחתו נספתה. הוא מוצא עצמו שבוי בכפר עוין ורווי עבודה זרה, נאבק לקיים את מצוותיו. יצר הרע מחל לאתגר את יעקב, כשהוא מתאהב בוואנדה ומבקש לגייר אותה ולקיים איתה אורח חיים יהודי. הסיפור מגולל את תלאותיהם של השניים בעוד עידן שכוח אל.

בשביס זינגר כותב בדיוק וברוך, בשפה גבוהה ומענגת. הטבע ביצירתו שליו וקוסם, ובא בניגוד גמור לגורל האדם. המיסטיקה טבועה בכתיבתו בתיאורו את ייסורי הקהילה היהודית לאחר פרעות ת"ח-ת"ט.

היצירה היא לפני הכול, כתב תביעה מאלוהים להבין מדוע הוא מתעלל בעמו הנבחר – האם כה מורכב היה להתקין עולם בו תינוקות אינם נרצחים והמושלים הם רוצחיהם? עולם הוגן בו צדיקים אינם מתייסרים בפני רשעים? לאן מופנים רחמיו של בעל הרחמים?

המחבר מביע את ביקורתו גם כלפי אחיו היהודים, שמתפארים בקיום מצוות בין האדם למקום, מבלי להבין בכלל כיצד הזלזול בקיום המצוות בין האדם וחברו הוא שממיט עליהם חורבן.
הספר גדוש בהגיגים פילוסופיים שדנים בנושאים כמו זהות ושייכות, בחירה חופשית, שבירת מוסכמות, חירות, משמעות וטבע האדם. כולם פרט לצמחונות אולי, הולמים את התקופה המתוארת, בדומה להיום.

העולם הפך לבית קברות אחד, נראה שהיהודים התרגלו, אבל בשביס זינגר לא התרגל. הוא מוחה כנגד העוולות שדור אחרי דור כופה הבורא על עמו הנבחר ועל הבריות ככלל.

קשה שלא לקשר לשביעי באוקטובר,
מופת.

לפני שנה•
★★★★★
•אור שהם
סיפורים פטרבורגיים

סיפורים פטרבורגיים

ניקולאי גוגול

גוגול הוא גדול הסופרים הרוסים, האיש ממנו דוסטוייבסקי ונאבוקוב שאבו השראה, הסאטיריקן החברתי מספר אחת. האומנם?
מספר שנים לפני שסגפנותו הביאה למותו, פרסם גוגול סדרת מכתבים שנגדה את השקפותיו – גוגול צידד פתאום במשטר הצאר ובתחלואותיו, במערכת הצמיתות ובעונשי הכנסייה. הצהרות אלו נגדו בחומר את יצירותיו. כיצד ניתן ליישב סתירה זו, אם בכלל?

בסיפורים פטרבורגיים, נעזר גוגול ביצירותיו כדי לתאר בפנינו את החברה הרוסית (או האנושית אם תרצו) בתחילת המאה התשע עשרה, חברה שמתבססת על נראות ודרגה ושכר יותר מאשר על תוכן. כזו שרוויה בבדידות, באבסורד ובניסיון נואש למצוא מפלט מהמציאות. מצלצל מוכר? לא בכדי יצירותיו צלחו את מבחן הזמן.

גוגול כותב בשפה גבוהה אך ערבה, ביצירתיות, ביקורתיות ובהומור שמאפיינים אותו.
הספר אוגד חמישה סיפורים קצרים, המביעים את אובססיית האזרח למעמד, לפענוח מקומו מתוך כוונה להתייצב בראש הפירמידה החברתית. סיפוריו מכילים ממד פנטסטי מפתיע ומסקרן, בין אם מדובר בחיות מדברות, דיוקן שקם לתחייה, או אף שנמלט מבעליו.

אם אחליט שאני גנרל או מלך? מי יוכל לחלוק עליי? כנראה שאיש בממשל הפקידים האבסורד שהמחבר מתאר. מהי אומנות אם לא ייצוג נאמן של הטבע, כיצד חוטאים לה אמנים רבים?

גוגול בולט בכתיבתו הנוגעת, דמויות מכמירות לב, וכל אחת מהן, כמוהו, מוצאת את סופה הטרגי.

ארבעה וחצי כוכבים.

לפני שנה•
★★★★★
•אור שהם

ביקורות נוספות על "מלחמות הבג"ץ"

מלחמות הבג"ץ

מלחמות הבג"ץ

עמיחי כהן

המחלוקת שמסעירה את המדינה, מנקודת מבט של איש שמאל. ספר שכדאי לכל אחד לקרוא. מי שנוטה לתמוך ברפורמה של יריב לוין ומכיר את הטיעונים של שמחה רוטמן ('מפלגת בג"ץ') או של דניאל פרידמן ("הארנק והחרב"), ימצא כאן טענות-נגד מאתגרות. ואילו מי שמודאג שהרפומה הזאת תביא לחורבן הדמוקרטיה, ימצא כאן סימוכין מחושב, כזה שיאפשר שיחה מתורבתת (במקום צעקות) עם האח/דוד/חבר/שכן הליכודניק, גם סיבה להירגע ולא לרדת מהארץ.

מי שממהר, שייגש ישר לעמוד 315 (מתוך 378). שם ימצא פרק על פסקת ההתגברות (בעד בתנאי), ואחר כך פרק על צימצום משקלם של שופטים בוועדה למינוי שופטים (נגד). לצערי, המרכיב השלישי שברפורמה של יריב לוין, זה שיפצל את סמכויות היועמ"ש, לא זוכה לדיון.

314 העמודים הראשונים מוקדשים לדיון, עיוני ברובו אבל מתובל בהפניות לאקטואליה, על מקומה הנכון של רשות מחוקקת במשטר דמוקרטי. עיקר הדיון שם מוקדש להגדרה של "דמוקרטיה". זוהי העבודה הקשה שאחריה כל היתר נגזר די בקלות.

לדידו של המחבר, יש דמוקרטיה טובה ודמוקרטיה לא טובה. את הדמוקרטיה הטובה והנכונה הוא מכנה "שלטון העם". מהו? תוואיו מתבהרים תוך דיון על מהי דמוקרטיה רעה. "שלטון הרוב" היא הדמוקרטיה הרעה. רעה משתי סיבות. א' כי ניצחון בבחירות אינו בהכרח מבטא נאמנה את "רצון העם". ב' כי העם עלול להיסחף אחר "פופוליזם" וכתוצאה מכך לבחור לא נכון. פופוליזם הוא מגדיר כנטייה לפתרונות פשוטים, לרגשות לאומנים, ולחשדנות כלפי אליטות.

ובכן, דמוקרטיה זה, עקרונית, דבר נפלא אבל חייבים מדי פעם להגן עליה מפני העם. וזה תפקיד השופטים. שופטים חסינים מהסכנה שהעם יבחר לא נכון, כי שופטים הרי אינם נבחרים על ידי העם. שופטים חסינים מפופוליזם, כי שופטים מחליטים אחר דיון מעמיק ומחושב כשהם חסינים מקסמם של דמגוגים, גם אין להם בעייה עם אליטות הרי הם בעצמם מן האליטה. זאת ועוד: שופטים מגינים על זכויות מיעוטים (ערבים כמובן אבל גם מפלגות השמאל כשהן מובסות בבחירות).

כתבתי בהתחלה שהספר מאתגר את מי שמכיר את הקייס בעד הרפורמה של יריב לוין. בין הנקודות המאתגרות ביותר: הצדקה לסמכותו של "חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו" על אף העובדה שהוא נחקק בהצבעה של רק 31-21; הצדקה לזכותם של השופטים לבטל חוקי יסוד (כשעל הכוונת נמצא חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי); הבאת פרשיות מהעבר הרחוק המעידות על קבילותה של ביקורת שיפוטית עוד לפני אהרן ברק.

לעומת זאת, אין בספר, אפילו מרחוק, התמודדות עם כל הטיעונים שתמצאו בספריהם של רוטמן ושל פרידמן (דעיל). אין נסיון להצדיק את קביעתו של אהרן ברק שחוקי היסוד מהווים חוקה (אחרי 47 שנים שבהן היה מוסכם שלמדינת ישראל (כמו לבריטניה) אין חוקה). אין (כאמור) התמודדות עם כל הנושא של היועמ"ש, שהפך מיועץ משפטי דוגמת ה"Solicitor General" של נשיא ארה"ב, למעין משגיח כשרות, צמוד, מטעם בית המשפט העליון. אין התייחסות גם לביטולם (בידי בג"ץ וללא חקיקה בכנסת) של עקרונות, שהם עדיין מקודשי הקודשים בבריטניה ובארה"ב, של שפיטות (justiciability) ומעמד משפטי (judicial standing). אלה ועוד רבים.

כמו כן, הפילוסופיה המדינית של עמיחי כהן נראת לי, לעתים, מפוקפקת. אחרי הקטגוריה הנוקבת שלו על הסכנות שב"שלטון הרוב", כלל לא ברור מדוע יש בבחירות ובגוף נבחר תועלת כלשהי. אם נכון הדבר שבכל עימות בין השופטים ובין הכנסת יש להחיל את דעת השופטים, ואם בנוסף (כדברי אהרן ברק) זכותו של בג"ץ להתערב בכל נושא תחת השמיים, אזי מדוע שלא נבטל לאלתר את הכנסת? מה אשר ל"פופוליזם", הגדרתו נראת לי שרירותית: מדוע ברֶקזיט (כביטוי לרצון הבריטים להגביל התיישבות בני עמים זרים בבריטניה) זה פופוליזם, אבל התנגדותן של התנועות הלאומיות הפלסטיניות להתיישבות עם אחר (היהודים) ביניהם זה כשר? ההגדרה האמיתית, המשתמעת, של "פופוליזם" היא כנראה: כשבבחירות מנצח הצד הלא נכון. ולגבי "שלטון הרוב", מדוע הוא עיוות ממאיר רק כשהליכוד מנצח? מדוע לא קרה אף פעם שהשמאל וויתר על זכותו לחוקק כאוות נפשו, כשהיה לו רוב בכנסת (אפילו רוב תלוי בתמיכה "מבחוץ" של מפלגות ערביות, כזה שאישר את הסכם אוסלו)?

למרות הסתיגויותיי, אני עדיין ממליץ על הספר, כי אין לו בשוק תחליף.

לפני 3 שנים•
★★★★★
•strnbrg59