“נורי, גיבור הספר "תרנגול כפרות", זוכה להגשים את החלום הגדול ביותר שיכול להיות לנער עיראקי במעברה בשנות ה-50: להפוך לילד חוץ בקיבוץ. הוא זוכה לצאת מאי הפחונים מוכה הרעב, הלכלוך והעוני, ומוכנס הישר אל תוך קיבוץ קריית אורנים, על כל המדשאות המטופחות, עצי הפרי, הפרדסים והמקלחות המשותפות שלו. אך אם חשבתם שבכך יסתיימו כל הבעיות שלו, הרי הן רק התחילו.
מראש הגבעה שבקיבוץ משקיף בית הספר האזורי על מגורי חברת הנוער העיראקית, הכוללת את נורי וחבריו מהמעברה. האחרונים מבינים מהר מאוד שאם ירצו אי פעם להיחשב שווים בעיני הילדים "האזוריים", עליהם להתנער מהמנטליות של בית אביהם, לשכוח כל מה שקשור אליה, למחוק לגמרי את הזהות הקיימת שלהם ולאמץ לעצמם זהות אחרת, את דמות "הצבר". במילים אחרות, בפני המזרחים מוצבת הדרישה "להתאשכנז".
גם אם תביעה זו נשמעת לכם אתנוצנטרית, יהירה ולא סובלנית בעליל, דעו שהיא מוכתבת ע"י סוניה וישי - מדריכי חבורת הנוער העיראקית - שהם אולי הקיבוצניקים הכי ליברליים בספר, ובין היחידים שמסבירים פנים לחבורת הילדים ובטוחים ששילובה בקיבוץ הוא בגדר האפשרי. קיבוצניקים אחרים, לעומתם, רואים בקבוצת יוצאי המעברה חבורת "פרימיטיבים" שמקומם במעברה.
לאורך העלילה עמיר משתמש במוזיקה כמטונימיה לנתיב הייסורים שעוברים נורי וחבריו במטרה "להיות כמוהם": ראשית ישנם אחלה שאינם מוכנים כלל לפסוע בנתיב זה, כדוגמת מצול, יגאל נבעה ויורם נטוי-הצוואר, ששולפים ערב ערב את העוּד והתוף הערבי ממחבואם ופוצחים בחפלה; זו מעוררת עניין, זכרונות וגעגועים בחבורה, אך לאחר זמן-מה היא אינה מושכת אליה אלא מעטים. נורי, למשל, מעדיף לנצל את הזמן בהסתגרות בחדר התרבות ובהאזנה למיטב יצירותיהם של בטהובן ומוצרט, לא כי הוא חושב שהמוזיקה הקלאסית נהדרת כל כך, אלא מפני ש"האזוריים" מאזינים למוזיקה הזו בדיוק. לעומתו, "נילי-מכנסיים" כבר מבקשת בבוטות ממצול ויגאל שיחדלו מלנגן את "הטרטור הערבי" שלהם, בעוד היא מחפשת ברדיו אחר מוזיקה שאינה "גלותית".
הספר מציג אין ספור ניסיונות של החבורה העיראקית להשתלב ולזכות להכרה מצד חברי הקיבוץ, אך הניסיונות נכשלים שוב ושוב, וכמו תפיסת "כור ההיתוך", הם נידונו להיכשל מלכתחילה; לא ניתן לכפות על בני אדם להיות משהו שהם לא, ואי אפשר להכריז על אורח חיים שאדם מחובר אליו ונהנה ממנו כשגוי, בטל ומבוטל.
רגע החסד היחיד שעמיר עושה עם הקוראים הוא בפרק שבו מערכת יחסים נרקמת בין נורי העיראקי לוֱרָה הפולניה, גם היא ילדת חוץ בקיבוץ. בעזרת סיפור האהבה הראשונית והבתולית הזו, עמיר מציג בפנינו את מה שבעיניו הוא התשובה לפירוד ולפילוג: האהבה והזוגות המעורבים. עליהם הוא משליך את יהבו ובהם הוא רואה את מי שמסוגל לשים קץ לשד העדתי ולשנאה ההדדית, מה שלימים אכן ארע ועדיין קורה.”