ביקורת ספרותית על יָרֵנָה - איורים: עפרה אייל מאת חיים פרי
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 14 בינואר, 2025
ע"י יהונתן מויזה


מצאתי את הספר זרוק ברחוב עם עוד הרבה ספרים שקשורים למזרחנות. ממש אוצר גנוז. הספר הוא הסיפור שכתב החטוף חיים פרי ז"ל לנכדתו ומתאר את החיים השלווים בקיבוץ שלפני ה-7.10. סבא ואלה נכדתו יוצאים ערב ערב לחפש את הלבנה בשמיים. הם הולכים בשבילים החשוכים שרק אור קלוש מבעד לתריסי הבתים או פנס רחוב בודד מאירם, היא נגררת באוטו-עגלה והוא חמוש במקטרתו. מהספר ניתן ללמוד על הבטחון שהיה טבוע בתושבי ניר עוז. אלה הקטנה, שלא מבינה למה לפעמים קוראים לירח "ירח" ולפעמים "לבנה", מחליטה באותו לילה לקרוא לירח בשם שהוא הלחם בין שמותיו - "ירנה". יש בזה משום מעשה סמלי של שליטה בכוחות האפלים אותם מייצג הירח. כמו שאדם הראשון קרא בשמות לכל החיות וכך נעשה שותף לבריאה ושליט החיות, גם הירח, בקבלתו שם חדש מפי הפעוטה, נעשה לחבר וידיד לה ולסבא שלה והחשיכה הלילית והאפלה נשכחת. אך הפלא ופלא - באותו לילה הירח כלל לא נמצא בשמים. בעלותה על משכבה לישון, מספר סבא לאלה שתפקיד הלבנה (או ה"ירנה" בסיפורנו) היא לשמור על כדור הארץ, והיא נבחרה לכך מלא אחרת מאשר השמש בכבודה ובעצמה. ולמה הירנה לא שומרת על הקיבוץ באותו לילה? כי היא ביישנית, ומתגלה לאט, בהדרגה. אבל איפה המדינה שתשמור על קיבוץ ניר עוז?

הרבה מוסלמים מאמינים, תוך ציטוט פסוקים מפורשים בקוראן, שתפקיד המוסלמים הוא להזכיר ליהודים ולעמי הספר ללכת בדרך הישר. דרך הישר אצלם היא האסלם, אבל זה כבר ספור אחר. תודה רבה למוסלמים שבאמת אכפת להם מאיתנו, רק שהעזרה שלהם כרוכה בהרבה דם. ואני שואל - מה עם השמירה העצמית שלנו? עד לאן צריכה זעקתנו להגיע כדי שהמדינה תשמור עלינו ותפדה את שבויינו? בדיוק סיפר לי חבר אתיופי דתל"ש, שהחרדים לא רואים בשחרור החטופים מצוות פדיון שבויים משום שהחטופים היו מחללי שבת ולכן נחשבים כגויים. צריך להיות שם כדי להאמין. זה עד כדי כך רע. על מי יש לסמוך? כנראה אין מנוס מלפנות לכוכבים.
7 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אודי (לפני 7 חודשים)
לא פואנטה לא לזה התכוון יהונתן. המטרה שלו היא אישית.
מה שהבאת אינה הלכה אלא רק הבסיס להלכה. ההלכה היהודית עברה גילגולים רבים מאז התלמוד וכתבי הרמב"ם ובכל מקרה הם נכתבו במסגרת דתית מבוססת קהילה לא מבוססת מדינה. גם המושגים שהשתמשו בהם בעבר צריכים למידה והבנה. זה הרבה יותר מורכב ממה שיהונתן מנסה לעשות כאן. בקצרה: התלמוד אכן מציין שמי שמחלל שבת בפרהסיה נחשב כגוי. הכוונה לגוי דין. גם הרמבם התכוון לגוי דין כמי שאין להשתמש בעדות שלו בבית דין ועוד כמה עניינים. מאז ההלכה עברה שינויים מרחיקי לכת כיום מחללי שבת נחשבים כ"תינוקות שנשבו" ולכן הם יהודים לכל דבר, המגמה ההלכתית במסגרת מדינת ישראל היא לקרב את המחללים, כדברי הרב קוק שכתב שיש להתייחס אליהם כמי שלא מכירים את הדת ולא כאל גויים. רוב הפוסקים כיום מסכימים שחילוניים מחוברים לעם ישראל ואסור לנדות אותם אלא לחתור להבנה וחיזוק. ליהונתן יש עניין לא פתור עם הקהילה ואני בטוח שסיבותיו מוצדקות, אולם יש הבדל בין עניינים אישיים לבין ההלכה הכתובה.
יהונתן מויזה (לפני 7 חודשים)
לצערי ההלכה אחת והמעשה אחרת אם הייתי רב הייתי מוצא הרבה פתחי מילוט להלכה הזאת, כגון חשיבות של כיבוד אב ואם, שמירה על דרכי שלום, שינויי העיתים ועוד. אך לצערי לעדה החרדית טוב מאוד עם הלכות כגון אלו, ולו משום שזה מאפשר להם לחדור לבונקר של ההוויה החילונית - לתא המשפחתי - ולפרק אותו. והם מאוד שמחים לעשות את זה. לצערי קנאתם הדתית יצאה מגדר האמונה גרידא והתגלגלה לקנאות כלפי עמדות הכוח החילוניות והכסף שהם מחזיקים. לכן כל משפחה חילונית שהם מצליחים לפרק את מצרפים לרשימת הכיבושים שלהם
פואנטה℗ (לפני 7 חודשים)
כן, לא נעים כל העסק הזה.
לא מבינה בזה כלום אבל נראה לי שכאן יש לך פתח מילוט (אתה הרי לא עושה את זה בכדי להכעיס, נכון?):

בדורות האחרונים התעוררה מחדש שאלת היחס למחללי שבת בפרהסיא. שכן למרבה הצער רבים מישראל החלו לחלל שבת, עד שנוצר מצב שהשבת כבר איננה הביטוי המאפיין את הזהות היהודית. לא זו בלבד, אלא שאם בעבר המחאה כנגד מחללי השבת הועילה למונעם מלפרוץ גדר, בדורות האחרונים, בדרך כלל, המחאה הרחיקה יותר משגדרה. לפיכך רבים מהפוסקים האחרונים הקילו בשעת הצורך, והורו שרק מי שמחלל שבת בהפגנתיות כדי להכעיס ולהתריס כנגד המסורת נחשב כגוי, אבל מי שמכבד את השבת בקידוש ובהדלקת נרות, אינו נחשב כגוי. ועוד, שאם הוא יהודי שלא זכה לחינוך תורני, הרי הוא כאנוס, הואיל ואינו מבין את חומרת חילול השבת. ואף אם גדל בבית דתי, פעמים שההשפעה החילונית חזקה כל כך, עד שהוא קרוב להיחשב כשוגג ואנוס שאינו יכול לעמוד בפני רוחות הזמן, ואין להחשיבו כגוי (בנין ציון חדשות כג; מלמד להועיל או"ח כט; אגרות ראיה ח"א אגרת קלח). ועוד, שההחמרה בהרחקות אלו, עלולה לגרום לעלבונות ומחלוקות במשפחות ובקהילות (הרב יוסף משאש).

ואף שיש מחמירים גם בזמן הזה, מתוך מגמה למנוע את השפעתם של מחללי השבת על שומרי המצוות. מוסכם למעשה על רוב הפוסקים, שבשעת הצורך, כדי למנוע עלבון או פגיעה באחווה שצריכה להיות בין ישראל, אין להחמיר ביין שנגעו בו מחללי שבת כל זמן שאינם עושים זאת להכעיס. וכן אם ירצה – מצרפים אותו למניין (פנה"ל תפילה ב, ח)
יהונתן מויזה (לפני 7 חודשים)
כן תודה לך זה ההלכה המדוברת החרדים בישראל לקחו את ההלכה הזאת עוד צעד קדימה והחליטו לסכסך בין חוזרים בתשובה לבין משפחותיהם,באומרם להם לא לשתות יין שנגע בו האב בשולחן השבת, כי היין טמא. הדבר נהיה אבסורדי עוד יותר, כי הרבה חוזרים בתשובה הם צעירים שגרים עדיין עם ההורים, ובישום ההלכה הזאת הם לא רק לא מכבדים את הוריהם ( אחד מעשרת הדיברות) אלה גם כופרים בכל נימוס שולחן אפשרי, כשפחה הקמה על גבירתה, או במילים אחרות מי אני שמתארח על שולחן שלא אני טרחתי על הכנת מטעמיו וקניית מצרכיו, שיגיד למארח מי ימזוג את היין או איזה מנה תוגש קודם. הם עשו עסק מפירוק משפחות...
פואנטה℗ (לפני 7 חודשים)
מצאתי את זה:
רמב"ם הלכות שבת פרק ל' הלכה טו:

השבת ועבודה זרה כל אחת משתיהן שקולה כנגד שאר כל מצות התורה, והשבת היא האות שבין הקב"ה ובינינו לעולם, לפיכך כל העובר על שאר המצות הרי הוא בכלל רשעי ישראל, אבל מחלל שבת בפרהסיא הרי הוא כעובד עבודה זרה ושניהם כגוים לכל דבריהם.


זאת ההלכה?
סתם מסקרן אותי על מה אתם מתקוטטים כאן...

יהונתן מויזה (לפני 7 חודשים)
שלום אודי לאהוב ולהוקיר את המסורת היהודית זה לא מספיק ידע כדי לצטט לי הלכות. ההלכה שיהודי מחלל שבת הוא כגוי היא הלכה שלא אני המצאתי, אני מתעלם כרגע מאפרתי שאם היא באמת גרה בבני ברק עיר הקודש היא וודאי מכירה את ההלכה היטב ולכן סתם שקרנית. אבל אתה לא יכול לצודד במידע שאתה לא יודע, או קראת ברפרוף, אז בבקשה
מושמוש (לפני 7 חודשים)
צודקים אין שנאה דתית לחילונים. קשה לו להכיר בכך מסיבות אישיות. רק טוב שיהיה
אפרתי (לפני 7 חודשים)
יו נתן, אתה מבין עברית? אודי אמר שאתה יהודי מומר? הוא אמר שיהודי לא יכול להפוך לגוי. או שאתה בעייתי בהבנת הנקרא או שאתה מחפש איפה להתסיס.
אודי (לפני 7 חודשים)
איזה תירוצים? תיקנתי לך טעות עובדתית.
אני לא אדם מאמין אני מכבד ומוקיר את המסורת היהודית אז תנבח על מישהו אחר, או תכתוב עוד שיר שמצדיק את השואה.
יהונתן מויזה (לפני 7 חודשים)
אודי את התירוצים האלה תוכל לתת אולי בבית כנסת עלי לא תוכל לעבוד. ואם כבר אני זורם איתך... מי אתה שתגיד לי שאני יהודי מומר? בגלל שאני מעדיף לטייל בחיק הטבע בשבת במקום להפליץ חמין בבית הכנסת? כל יהודי חילוני הוא לע פחות יהודי ממך. המושגים שלכם מעוותים ומסולפים ומלאים בשנאה
אודי (לפני 7 חודשים)
ההלכה של הרב עובדיה יוסף שהעלתה כקישור לא מדברת על כך שיהודי מחלל שבת נחשב גוי. יהודי לא יכול להפוך לגוי על פי ההלכה בשום צורה. הרב עובדיה התכוון ליהודי מומר. עניין אחר לגמרי. אז אם כבר אתה מסלף תסלף בחוכמה. לא במשהו שאפשר להפריך בשנייה.
אודי (לפני 7 חודשים)
"החרדים לא רואים בשחרור החטופים מצוות פדיון שבויים משום שהחטופים היו מחללי שבת ולכן נחשבים כגויים"
זהו שקר שפל שגובל באנטישמיות ואין לו מקור יהודי הלכתי להסתמך עליו.
מפלגת יהדות התורה תומכת בכל עסקה במסגרת מצוות פידיון שבויים:https://did.li/sxzZH
מושמוש (לפני 7 חודשים)
בסדר שיהיה לך רק טוב ואני מתכוון לזה.
יהונתן מויזה (לפני 7 חודשים)
היי מושמוש חלילה לי להגיד שביאליק כתב על החילונים. ביאליק כנראה התכוון לפרעות שנעשו ביהודים. אך אני בוחר לפרש את השיר בדרך שמבטאת אותי כי ככה אני מתחבר לשיר וזו זכותי האישית. אכן נפגעתי מאוד מהחרדים ואני לא הראשון ולצערי גם לא האחרון. אבל בגלל שאני בן אדם אופטימי אני מאמין שהם יבואו על ענשם. אם זה במפלגה חילונית שתעלה לשלטון ותעשה גזרות נגדם, או בדרך אחרת. לאט לאט יותר ויותר חילונים קצים בהם, וגם לחילונים יש קול.
מושמוש (לפני 7 חודשים)
הערה: מסכים עם אפרתי. יהונתן מויזה אתה טוען שביאליק שבכלל היה חילוני כתב "נקמת דם ילד קטן לא ברא השטן" שזה נגד יהודים חילונים.. תיכף תפתח רעיון שכן בטח, ביאליק סבל משנאה עצמית. אמירות של רב חשוב ככול שיהיה כנראה לא משפיעות על רוב הדתיים, הם כמונו בני אדם עם נשמה מסירות ואחריות. כתבת על עצמך שאתה חוזר בתשובה לשעבר, כנראה נפגעת נפשית מהמהלכים שעברו עליך, טפל בעצמך.
מורי (לפני 7 חודשים)
אפרתי, הארת את עיני ואת צודקת. אכן ארגונים לתפארה.
יהונתן מויזה (לפני 7 חודשים)
מבחן המציאות קובע שהחטופים עדיין בשבי. חלקם מתו שם. אני רק מציע היפותזה למה זה קורה
יהונתן מויזה (לפני 7 חודשים)
אני ממליץ לך לקרוא את ההלכה ששלחתי למורי שאתה בטח מכיר היטב. לדידי, הנקמה שהבטיח ביאליק "נְקָמָה כָזֹאת, נִקְמַת דַּם יֶלֶד קָטָן
עוֹד לֹא-בָרָא הַשָּׂטָן" היא לא נגד הגויים דווקא, אלה נגד הפלגים המשיחיים בישראל, שמפרקים משפחות, פוגעים בכיבוד אב ואם, ומרבים שנאה בישראל. הם החזיקו את החילונים בביצים עוד לפני קום המדינה, ורצו להפגין כנגד הקמת המדינה מול האו"ם בל יבטיחו להם הבטחות מופרכות. אין להם אלה להתבייש
אפרתי (לפני 7 חודשים)
ומורי, החרדים לא תורמים דבר למדינה. עזר מציון, זקא, יד שרה, ידידים, הצלה, עזרה למרפא, ועוד עשרות אירגונים שנוסדו על ידי חרדים ועוזרים לכולם ללא הבדל, לא עושים כלום ולא ראויים להצלה. אתה צודק, כרגיל.
אפרתי (לפני 7 חודשים)
שטויות במיץ עגבניות. מישהו אמר לך, נו, באמת, אתה רציני??? "בדיוק סיפר לי חבר אתיופי דתל"ש, שהחרדים לא רואים בשחרור החטופים מצוות פדיון שבויים משום שהחטופים היו מחללי שבת ולכן נחשבים כגויים."
הזדעזעתי עמוקות מהשטות האיומה שלך, שנחשבת בעיני כהסתה לשמה. אין יום אין יום, שבו איננו מייחלים ומקווים ומתפללים שיחזירו את החטופים.
מורי (לפני 7 חודשים)
כחילוני, מה שאתה חווה יהונתן, זר לי לגמרי. מבחינתי, גם אלה שלא שמרו שבת ראויים להגנת הממשלה ולפדיון שבויים. אם נרחיק לכת, החרדים שאינם תורמים דבר למדינה, לא ראויים לכלום.
יהונתן מויזה (לפני 7 חודשים)
שלום מורי אני ממליץ לך להכיר קצת יותר את עמך בתוכו אתה יושב. ראה למשל פסיקה של הרב עובדיה בקישור הבא: https://halachayomit.co.il/he/default.aspx?HalachaID=1402
חילוני שמחלל שבת בפרהסיה נחשב כגוי לכל דבר ועניין, ועוד לפי הרב עובדיה שנחשב רב מודרני. כחוזר בתשובה לשעבר, הראו לי פסקים שאם אבא שלי נוגע בבקבוק יין ביום שישי אסור לי לשתות ממנו וכן הלאה. אין טעם להתנגד, אבל בבוא העת תבוא הנקמה.
פואנטה℗ (לפני 7 חודשים)
הפיסקה האחרונה מיותרת. אבל נכון שאין על מי לסמוך.
הפכנו לבני ערובה.
מושמוש (לפני 7 חודשים)
הדתל"ש אולי היה בכת חרדית חריגה פרופ' ליבוביץ קרא לחרדים שמתנגדים/לא משתפים פעולה "עדה מנוונת". היום הם ברובם יותר מחוברים. נראה לי שאתה הולך לתגבור חיכוך ושנאה ובלי הצדקה. וגם: יש פער או ניגוד בין הגנה על חיינו להחזרת החטופים ב'הסכם' עם הרוצחים.
מורי (לפני 7 חודשים)
מחללי שבת? ציניות לשמה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ