ספר לא משהו

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 14 באפריל, 2021
ע"י אבק ספרים
ע"י אבק ספרים
בכתיבה קולחת ורווייה בדימויים, מניח המחבר הנחות הראויות לפרשנים פוליטיים. הנחות אלה מביאות אותו לנתח את המציאות באופן צר, מבלי לתת את הדעת על הגורם שמעסיק את היהדות מאז ומעולם: המאבק של האדם מול יצריו הרעים. הקריאה בספר הסבה לי אי-נוחות רבה, בדומה למה שהייתה מעוררת בי צפייה באדם שעקרו לו עין. כי כך בדיוק נוהג המחבר בתולדות העם - הוא מתמקד במאקרו של יחסים מדיניים, ומתעלם לחלוטין מהמיקרו של התדרדרותו הרוחנית של העם.
שהרי, כיצד ניתן לפרש את כל ההיסטוריה כסך ההחלטות המדיניות של המנהיגים, ולהתעלם ממשתנים קריטיים אחרים במשוואה, כהשחתה מוסרית ופריקת עול? אליבא דעיתונאי זה, אסונות האומה הישראלית נולדו כתוצאה מעיוורון מדיני שבו לקו מנהיגיה הרוחניים בעת מן העיתים (וברציפות, לאורך תולדות העם), בה בעת שמנהיגיה הפוליטיים של העם - קרי: השלטון, המלך והמדינה, היו רב-חובליה החכמים של ספינת האומה, אשר - אבוי - לא הצליחו להביא את ספינת העם לבטחה, בשל המהמורות שהן: שיגיונותיהם וקיצוניותם של נביאים, רבנים, קנאים ופטליסטים מבני העם לאורך הדורות. בכתיבה ליצנית כלפי מאורות יהודיים ועמוסת זלזול בגדולי האומה הקדומים, חושף הכותב שוב ושוב את התמימות שבהערצתו את גדולי צוררי העם שמתוך העם - אחאב, יהורם, הורדוס, וזאת מבלי לתת דעת על חטאי המנהיגים והעם. שמא החטאים הם הגורמים לאסונות, בדרך שמוכיחה את ההבטחות האלוקיות של התורה? את זאת המחבר אפילו לא מוכן לשקול.
את גישתו הוא מנמק ואת ביקורתו הוא מחליק בקלילות תוך השימוש שאינו יודע שובע בצמד המילים "הנרטיב הישראלי", כאילו אמונתם של דורות על גבי דורות באשר לטיב מנהיגיו אינן אלא תולדה של שטיפת מוח רצופה. כמובן, ברבים מן המקרים עשהאל אף צודק - קנאי הבית השני ושורפי האסמים הובילו את העם אל התופת, אבל, ובכך הוא טועה, לא גרמו הם לאסון מתוך שהורדוס או אגריפס היו מדינאים דגולים והיה בידיהם להציל את העם, אלא מתוך שהעם עצמו עבר על רצון האלוקים.
אבל, לדידו של המחבר, וכאן השורה התחתונה שלו: בהיסטוריה האנושית אין שום מקום לרצון האלוקים. ההיסטוריה כולה היא תולדה של החלטות מדיניות טובות והחלטות מדיניות רעות, והרעה שבהן: חטא הישיבה באי-מעשה, שבו לקה העם היהודי מאז שהתפזר לכל קצות תבל. זו היא כמובן גישה שתלויה על בלימה, ועשויה למצוא אוזן קשבת רק אצל מי שאינו מאמין בנצח ישראל. ובהתאם לשיטתו זו, לא מוכן המחבר אפילו לשמוע על כך שההתפרקות מערכים, ההשחתה המוסרית והזחיחות של הבועה התל-אביבית וגרורותיה - הן הן שהביאו את אוסלו ואת האוטובוסים המתפוצצים שפוצצו את הבועה (שכן, נקל לעוזבי ערכי היהדות - להפקיר אף את מולדתם). במקום זאת, הוא מוצא לנכון להאשים את סרבני ה'שטחים תמורת שלום', ורוקדי הריקודגלים של יום ירושלים, אוהבי התורה, העם והארץ, באסונות העם. את האיפכא מסתברא, לא מוכן המחבר לשקול, ועל כך אני קובל ומצטער.
עבור בוגרי אסונות האוטובוסים המתפוצצים והטילים המתעופפים מעזה, הקריאה בספר מעוררת תחילה אי נעימות, ולבסוף אפילו לגלוג קל, לאור מסקנותיו הלא עדכניות והכמעט פתטיות (ששווין כ-20 מנדטים כיום, לא?), ויסלח לי המחבר.
הכתיבה היא באמת טובה ומלמדת רבות בשלל תחומים. ניכר שהמחבר שולט במכמני ההיסטוריה היהודית ובמדעים בכלל, אם כי כאמור לוקה בפרשנות ההיסטוריה של עמנו, אולי בשל עיוורון מרצון, כאשר הוא מסרב לראות את מה שראו חכמינו (ומותר להאמין שהם הבינו דבר אחד או שניים יותר טוב מהמחבר החשוב) וביטאו בתפילת המוסף: "בשל חטאינו גלינו מארצנו."
8 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של אבק ספרים
» ביקורות נוספות על מצעד האיוולת היהודי - איך הפקירו אבות היהודים את עתיד עמם
» ביקורות נוספות על מצעד האיוולת היהודי - איך הפקירו אבות היהודים את עתיד עמם
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אבק ספרים
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
לא ניכנס לעובי הקורה כאן. כל מה שאני כותב זה לדידו של המחבר.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
אבק ספרים, לא הייתי מפקיד את ניהול המדינה בידי רבנים.
אנחנו עדיין לא מדינת הלכה, אם כי יש סיכוי שנתדרדר לשם.
אני מסכים איתך שהרעיון של "שטחים תמורת שלום" הוא רעיון שאין לו הרבה משמעות. הבעיה המדינית היא מורכבת, כאשר צריך בסופו של דבר להחליט בין כמה אופציות שכולן גרועות. אני לא בטוח מי זה אנרכיסט. האם ראש ממשלה שמנסה לערער את מערכת המשפט כדי להמלט מהכלא הוא לא אנרכיסט? האם המצב שבו שר פנים הוא עבריין מורשע, יו"ר כנסת לא ממלא את הוראת בג"צ והשחיתות של הפוליטיקאים עולה וגואה הם לא סימנים לאנרכיה המתרגשת עלינו? |
|
אבק ספרים
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
תוספת קטנה ומאוחרת ומסקנה לסיום:
אמוץ עשהאל טוען שיש לציית לדעת הרוב ולשלטון, אבל בד בבד טוען למסקנת הספר שאין להתנגד לרעיון 'שטחים תמורת שלום', מכיוון שהתנגדות פירושה אנרכיה. כמה אירוני - המודעות העצמית ממש קפצה ראש והתאבדה - הרי עשהאל מוציא את ספרו ובו הטענה הזאת בשנת 2019, כשמזה שני דורות הרעיון של 'שטחים תמורת שלום' מצוי במוות קליני מחוסר עניין. התזה שלו לא מעודכנת, ואי אפשר להמשיך להסתמך על הרב ש"ך שתמך בשטחים תמורת שלום, כאשר מאז מרבית הרבנים קבעו נחרצות שאין לתמוך ברעיון זה, מכיוון שהנסיון מוכיח את מסוכנתו. זה לא מפריע לעשהאל להביא את אלון ליאל כאיזה דמות ברת סמכא לענייני המזרח התיכון (כאשר רעיונותיו של אותו אחד הן הן שהביאו לאסון אוסלו), ולעומת זאת להציג את מתנגדי ה'שטחים תמורת טרור' כאנרכיסטים. אם עשהאל מכבד את עצמו, עליו לפחות להיות עקבי: האנרכיסטים היום הם לא אנשי הימין, אלא דווקא אלו שמתנגדים לשלטון הימין, בעודם מיעוט קולני וצווחני שכל כוחו הוא בתקשורת.
|
|
אבק ספרים
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
תודה על תגובתך עמיחי.
קטונתי מלנתח את תולדות עם ישראל. כל שאני מבקש מהמחבר הוא מידת ענווה בבואו לפרש את ההיסטוריה. כפי שכתבתי בתגובות לפני, המחבר מנתח את תולדות העם דרך סדק צר של מדינאות ופוליטיקה, ללא התייחסות לנגעים של שחיתות או מוסר קלוקל, ככאלה שמובילים אומה לחורבן. עמדת המוצא שלי, אם כן, היא שכדי לפרש כהלכה תולדותיו של עם, דרושה עבודה רבה יותר מהספר הזה, שמסקנותיו בעיניי שגויות מאד.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
מסכים עם עמיחי
בכל מילה. אבל הבהרת היטב את עמדתך.
|
|
עמיחי
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
אבק ספרים, קראתי את דבריך בעניין אבל לא הבנתי את עמדת המוצא שלך.
אתה חושב שיש לך מפתח שמסביר את כל תולדות ישראל? אני לא חושב שזה אפשרי. "חטאים והידרדרות מוסרית" וכן "רצון האלוקים" לא יכולים להסביר מאומה ללא אחיזה מעוגנת היטב בעובדות, בתהליכים ובאירועים היסטוריים ספציפיים. אין אירוע או תהליך שאינך יכול לפרש לכאן או לכאן. אילו ההיסטוריה הייתה כה קלה להבנה כפי שאתה רומז בדבריך, אף אחד לא היה טועה בהבנתה. |
|
אבק ספרים
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
מסכים בהחלט. אני לא חושב שהספר מיותר, והוא מעורר מחשבות לטוב ולרע.
|
|
strnbrg59
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
כפי שאמר Zek, הספר יועד לקהל יחסית חילוני.
זכותך להתקומם, כמובן, אבל אולי תסכים שיש תועלת בספר אם סופו שיקרב למקורותיני יהודים שאחרת לא היו חושבים כלל על הנושאים האלה?
דעתי על הספר היא גם לא הכי אוהדת. אבל מסיבות אחרות (שאני מנמק בביקורת שתמצא באתר פה). |
|
זאבי קציר
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
בקיצור אבק ספרים, אתה לא קהל היעד של הספר הזה ואני מסכים עם יעל.
תודה לך על ששכנעת אותי שמדובר בספר ראוי לקריאה. |
|
אבק ספרים
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
רץ - זו שאלה שמטבע הדברים נתונה במחלוקת. בעיניי זורעי שנאת החינם הם גופי התקשורת המעודדים חרם על פוליטיקאי כזה או אחר, או שממלאים את פיהם מים מול הסתה כנגד קהלים שלמים (ע"ע הסתת ליברמן בשפה הרוסית - הסתה אנטישמית למהדרין - כלפי החברה החרדית), ואף לוקחים חלק פעיל בכך (ע"ע התחקיר על ועדת החריגים באולפן שישי).
פרפר צהוב - אפשר, כמובן, אבל פרשנות היסטורית המתבוננת בעם היהודי דרך סדק צר של מדינאות, קרובה להיות מוטעית. הוויכוח הוא אכן על פרשנות, ואודה שנהניתי ולמדתי רבות מהקריאה בספר. אם הייתה כוכבית בין 'לא משהו' ל'טוב', אז הייתי מסמן אותה. אבל הקפיצה ל'טוב' היא גדולה מדי בעיניי. |
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
אבק ספרים, אפשר לדבר על הקבוצה המכונה "העם היהודי" מבחינה הסטורית.
לא חייבים להכניס לעניין אמונה דתית, שהיא בהחלט מיסטיקה ופנטזיה.
התורה והמוסר הם אנושיים, לא אלוהיים. כמו שיעל אמרה, נראה שהויכוח שלך עם המחבר הוא על פרשנות. |
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
טוב אני חייב לאתגר אותך - חז"ל אמרו על מה חרב בית המקדש - על שינאת חינם, ועכשיו אשאל אותך - מי זורע בארץ הזאת שינאת חינם - אין ספק שבסופו של עניין הוא יקצור חורבן.
|
|
אבק ספרים
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
אני מכבד את כולכם, וגם את המחבר.
אולם, כתיבה טובה ושליטה בחומר אינה הופכת ספר לספר טוב.
רץ - לא בטוח שהמחבר עצמו יסכים איתך, כי לדידו נתניהו הוא הורדוס המודרני, לטוב ולרע, ואלה שתוקפים אותו הם (לפי עשהאל) אותם פרפקציוניסטים, פטליסטים שדורשים שלמות מוסרית מהמנהיג ובכך מביאים על האומה אסון (4 מערכות בחירות והסוף מי ישורנו). פרפר צהוב - לא לשקול את השפעתם של מיסטיקה ופנטזיה (כך אתה מכנה את מה שאני מכנה תורה ומוסר אלוקיים) בהקשר של היהודים? אתה יכול באותה מידה פשוט להתעלם מהעם היהודי, או במילים אחרות: למה להכניס ראש בריא למיטה חולה? תכתוב על מצעד האיוולת שהביא לקריסת האימפריה הרומית, ותתעלם מההיסטוריה של העם היהודי. |
|
yaelhar
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
אם הכתיבה טובה והמחבר שולט בחומר - והויכוח הוא רק על הפרשנות שאינה לרוחך -
כנראה מגיע לספר יותר קרדיט. |
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
את הספר הזה עדיין לא קראתי ולא בטוח עם מה מדבריו אסכים ועם מה לא אסכים.
הקיצוניות הדתית של חלק מהאנשים כאן תביא לפילוג שרק ילך ויחריף עם הזמן. כתבת "...שמא החטאים הם הגורמים לאסונות, בדרך שמוכיחה את ההבטחות האלוקיות של התורה? את זאת המחבר אפילו לא מוכן לשקול." הוא לא מוכן לשקול זאת ובצדק, היות ואין צורך לערב מיסטיקה ופנטזיה בנסיון להבין תהליכים מדיניים. אם בעלות הברית לא היו מנצחות את היטלר, "נצח ישראל" היה קצר מועד. |
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
"בשל חטאינו גלינו מארצנו." - נכון אתה צודק - החטא שלנו זאת מדניות כושלת וחסרת אחריות, אז כמו היום.
|
8 הקוראים שאהבו את הביקורת