הביקורת נכתבה ביום שני, 11 ביולי, 2022
ע"י יוסי נינוה
ע"י יוסי נינוה
עם הרעיון המוביל את הספר, אני הולך כבר שנים רבות, מרצה ומתריע בכל הזדמנות: האסונות שפקדו את העם היושב בציון נבעו בשל התנהגות פוליטית מוטעית של המנהיגות: כך היה בעת הכיבוש האשורי וההגליה של ישראל, בשל מרד כושל באשור. כך היה בימי חזקיהו אשר מרד באשור וסנחריב החריב את כל יהודה. כך היה בימי המרד הראשון בבבלים בימי יהויקים, ובשל כך הוגלו בין 8000-10000 לבבל. וכך היה בימי המרד של צדקיהו בבבל שסופו חורבן המקדש, חורבן ירושלים, וסופה של מלכות בית דוד. כך היו המרידות ברומאים שאחד מהם הסתיים בחורבן הבית השני, והשני -מרד בר כוכבא הסתיים באסון נוראי.
אבל, למרבה האיוולת, עומדים יהודים בכל הדורות מול הכותל המערבי, בוכים, ו"מצדיקים את הדין" וקוראים מתוך מגילת איכה: "חֵטְא חָטְאָה יְרוּשָׁלִַם, עַל כֵּן לְנִידָה הָיָתָה". "צַדִּיק הוּא יְהוָה, כִּי פִיהוּ מָרִיתִי." "נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקֹרָה, וְנָשׁוּבָה עַד יְהוָה. נַחְנוּ פָשַׁעְנוּ וּמָרִינוּ, אַתָּה לֹא סָלָחְתָּ". "וַיִּגְדַּל עֲוֹן בַּת עַמִּי מֵחַטַּאת סְדֹם," "אֲבֹתֵינוּ חָטְאוּ וְאֵינָם, וַאֲנַחְנוּ עֲוֹנֹתֵיהֶם סָבָלְנוּ". במלים אחרות: אנחנו אשמים, הכול מגיע לנו !! ואין לומדים את ההיסטוריה, ואין מלמדים אותה, ואין מסיקים את המסקנות הנכונות!!
אולם, אוכזבתי קשות מן האופן בו מציג הכותב את טיעוניו.
על פי הגדרתו, אמוץ עשהאל הוא היסטוריון, בעל תארים אקדמאים מתקדמים בהיסטוריה של עם ישראל. אבל, כשהוא מתאר את ההיסטוריה של עם ישראל בימי בית ראשון (ימי התנ"ך), הוא מבסס את טיעוניו על סיפורים ואגדות שאינם היסטוריים לחלוטין !! כמו: סיפור יציאת מצרים, אשר על פי המחקר -לא היינו שם, לא עבדנו שם, לא יצאנו משם. סיפור 12 האחים ההופכים לשבטים, השומרים על שבטיותם 430 שנים במצרים, הולכים במדבר 40 שנה מסודרים על פי שבטים, ומתנחלים כשבטים. אינו מדגיש, כי סיפור שמשון הוא סיפור הרקלס היווני, אינו מכיר את שבט הדננ מגויי הים, מביא את סיפורי שאול ודוד כפי שהם מופיעים בתנ"ך ללא ביקורת מחקרית. ועוד דוגמאות רבות.
זו איננה כתיבה היסטורית אקדמית מחקרית. כל אשר עושה הכותב, לוקח את הסיפורים הספרותיים המקראיים, משדרג אותה לשפה צבעונית, ומנמיך אותם לרמת הקורא הממוצע. ואולי, לכך התכוון מלכתחילה !.
6 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של יוסי נינוה
» ביקורות נוספות על מצעד האיוולת היהודי - איך הפקירו אבות היהודים את עתיד עמם
» ביקורות נוספות על מצעד האיוולת היהודי - איך הפקירו אבות היהודים את עתיד עמם
טוקבקים
+ הוסף תגובה
Pulp_Fiction
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
מתחבר לתגובה של strnbrg.
זה אגב פחות משנה אם המחבר עיתונאי או היסטוריון.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
strnbrg59, אלה חלק מהסופרלטיבים שמופיעים בספר:
"כתיבה רבת־השראה. עשהאל מוסיף ממד של עומק היסטורי ומחשבתי החסר בוויכוח הפוליטי המתקיים בחברה הישראלית". - פרופ' משה הלברטל, החוג לפילוסופיה ומחשבת ישראל, האוניברסיטה העברית "מיזוג מרשים ומרתק של עיון היסטורי ומחשבה פוליטית". - פרופ' ישראל ברטל, החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו, האוניברסיטה העברית אמוץ עשהאל הוא הפרשן הבכיר של "הג'רוזלם פוסט", עורך בכיר ב"ג'רוזלם ריפורט" ועמית מחקר במכון שלום הרטמן. מאז שנת 1995 שימש עשהאל כעורך הכלכלי, עורך החדשות, עורך המהדורה הבינלאומית וכעורך בפועל של ״הג'רוזלם פוסט״. הוא בעל תארים מתקדמים בתקשורת מאוניברסיטת קולומביה, בהיסטוריה של עם ישראל מהאוניברסיטה העברית ובלימודי מזה"ת מאוניברסיטת ברנדייס. הטור השבועי שלו, Middle Israel , מתפרסם בקביעות זו השנה ה־ 24 ועוסק בנושאים מדיניים, חברתיים ותרבותיים בישראל ובעולם. עשהאל צוטט או פורסם לאורך השנים על ידי "הניו יורק טיימס", "הוושינגטון פוסט", "הוול סטריט ג'ורנל", "האקונומיסט", "טיים", "הדיילי טלגרף", "לה־ פיגארו", "ל'אקספרס", עיתון ״הארץ״ ואחרים. סדרת המאמרים שלו ב"ג'רוזלם ריפורט" על עתיד העם היהודי זכתה בפרס "בני ברית" לעיתונות לשנת 2018 . הייתכן שיש לך משהו נגד עיתונאים? :-) "ניתוח מעמיק של העבר המספק דרכים חדשות לחשוב על תיקון העתיד". - פרופ' אלישבע באומגרטן, החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו, האוניברסיטה העברית |
|
strnbrg59
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
המחבר אינו היסטוריון אלא עתונאי
וכדרך העתונאים הוא מתמחה בליבוי יצרים ובהכללות לא כל כך בדוקות. ובכלל, רק שחצן יקרא "איוולת" להחלטות שנעשו בזמן אמת תחת לחץ ובהינתן מידע חלקי, כשהוא יושב היום נינוח על כורסה וכבר יודע את העתיד של העבר.
|
6 הקוראים שאהבו את הביקורת