ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שבת, 7 בנובמבר, 2020
ע"י תמר\אלפסי
ע"י תמר\אלפסי
בצער רב הגעתי לסיומו של "המלכות" מאת עמנואל קארר. מדוע בצער רב? כי לא נהניתי כך משילוב של היסטוריה מימי בית שני, חקר האוונגליונים ותולדות רומא אי פעם. אני לא חושבת שיש הרבה טעם לנסות לשכנע קוראים וקוראות שהנצרות ושאלת הצלחתה לא מעניינים אותם לת צ'אנס לספר הנפלא הזה ולכן לא אנסה. אני רק אומר שהספר נפתח עם חלק ביוגרפי בו קארר מתאר את תהליך החזרה בתשובה שלו אל חיק הקתוליות ומשם הוא ממשיך לנסות ולטוות את הביוגרפיות של פאולוס ולוקס.
אני חושבת שהיופי אצל קארר הוא שהוא ממש הצליח להחיות את כול האזורים המתים, הריקים והחסרים ששיעורי היסטוריה במסגרות ממוסדות מותירות לחסדי אי הידיעה והדמיון. כך למשל הוא מנסה להעביר לנו את החוויה האחרת, המוקסמת והמזועזעת שאולי עברה על לוקס כשהוא ביקר בירושלים לראשונה בחייו או להעביר לקורא שהחבורה שמתלווה אל ישו היא כמו רד-נקס בדרום קרולינה שצדים שפמנונים למחייתם. אני חושבת שדווקא במישור של "מדוע הנצרות הצליחה כפי שהצליחה?" התשובה של קארר היא קצת חזרה על טיעוניו של ניטשה במעבר לטוב ולרוע ובגניאולוגיה של המוסר. אבל זה לא משנה כי הכוח של קארר הוא ביצירת דיוקן מאוזן, חי ורגיש של תודעות וחיים שרחוקים מאוד משלנו אך אולי פחות רחוקים ממה שנדמה לנו (כמו בחיבור היפה שהוא עושה בין העניין שעוררה היהדות בקרב חלקים באימפריה הרומאית להופעתם של יוגה ומדיטציות בעולם המערבי של שנות השישים).
בקיצור, אני מרגישה שהספר הזה עורר בי חשק לשוב ולקרוא ספרי היסטוריה כפי שאף ספר היסטוריה (ורק כדי להבהיר, "המלכות" ממש לא מתיימר להיות ספר היסטוריה כשר) לא עורר בי כבר די הרבה זמן. למעשה, הוא גרם לי לרצות לקרוא יותר היסטוריה שנכתבת מתוך מחברים שנטועים לחלוטין בתחום הספרות ומנסים לכתוב היסטוריה מבלי לשכוח שהם סופרים ולכתוב ספרות מבלי לשכוח שהם היסטריונים.
16 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
תמר\אלפסי
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
תודה רץ. גם לפני הקריאה בספר ועל אחת כמה וכמה שלאחריו, די ברור שאין בין הנוצרים הראשונים לאלו הצלבנים הרבה במשותף. אם כבר, הצלבנים הם מעין מוטציה של שאיפות רומאיות עתיקות עם ניחוח נוצרי. בכל מקרה, הספר ממש חידש לי על המתחים שבין פאולוס לבין כנסיית ירושלים של פטרוס, יעקוב ויוחנן.
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
מקסים, לישי הנצרות הקדומה כלל לא דומה לזאת של הצלבנים.
|
|
תמר\אלפסי
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
תודה עמיחי, שמחה לסקרן.
|
|
תמר\אלפסי
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
פרפר צהוב, החלק האוטוביוגרפי בהחלט מעניין ומוסיף הרבה ל"מלכות". בה בעת, אם זה עיקר העניין, הייתי ממליצה לך להשאיל אותו בספרייה, כי החלק הזה מסתכם בכ80 עמודים מתוך ספר עב כרס. אין ספק שקארר חוזר בתשובה מהסיבות הכי מוכרות. לגבי מדוע הוא לא נשאר שם. זאת שאלה מצוינת. אני חושבת שזה קשור להבדלים בין "להתחזק" בנצרות קתולית (בגרסת צרפת של ימינו) לבין תהליכי חזרה בתשובה ביהדות או באסלאם. בסך הכל, עם כל החזרה בתשובה, קארר עדיין שומר על הרבה מחייו הקודמים, ואני מניחה שזה אולי הקל עליו להחליק בחזרה לעמדת האגנוסטיקן.
|
|
עמיחי
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
תודה רבה.
מסקרן ביותר. |
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
החלק הראשון נראה הכי מעניין, בהנחה שהוא כתוב היטב.
יש רבים שבעת מצוקה נפשית נמשכים אל "האמיתות המוחלטות" של הדת. חלקם הגדול נתקע שם, ומעניין שהוא דווקא לא (אם כי הוא אגנוסטיקן, לפי הנאמר בתקציר).
לגבי היסטוריה, אעדיף לקרוא ספרים שנכתבים על ידי הסטוריונים ואשר מנסים להצמד ככל הניתן לאמת ההסטורית, ולא לערב בין אמת לבדיון. |
|
תמר\אלפסי
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
תודה ישי, אבדוק את פראוור. והבאתי את זה מתוך ארגז דעותי הקדומות
|
|
ישי
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
תקראי את ממלכת הצלבנים של פראוור.
מאיפה הבאת את זה שרד נקס מדרום קרוליינה צדים שפמנונים? |
16 הקוראים שאהבו את הביקורת