ביקורת ספרותית על זמן פציעות מאת יעל איכילוב
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 28 באוגוסט, 2020
ע"י רץ


הגביע הקדוש

בחיינו אנחנו מבקשים להשיג לעצמנו את הגביע הקדוש, מאמנים באגדה שתוגשם עבורנו. פעם אחת זה בכדורגל במונדיאל, אליו אנחנו מייחלים להעפיל, רגע לא ניתפס באגדת מדורת השבט. לעתים הגביע הקדוש לובש צורה מוקטנת יותר בדמותה של כוס זכוכית עטופה בנייר כסף אותה שובר חתן השימחה מתחת לחופה באמצעות סוליית נעלו, אקט שבמהלכו הקהל יוצא מגדרו לדמותם של הנסיכה ואביר חלומותיה, אשליה אותה אנו יוצרים לערב אחד, שאחריו נחזור לאפרוריות חיינו.

יעל איכילוב, בספרה זמן פציעות, הצליחה לחבר בין שני גביעי הקודש של מדורת השבט הישראלית, באמצעות ערב אחד, בו מתקיימים שני אירועים, ברקע נבחרת ישראל שהעפילה למשחק חצי הגמר במונדיאל, משחק המשמש תפאורת סאונד לחתונת חגית האחות הצעירה של נאוה היוצאת להביא את הנייד של אימא ובדרך עוברת הרפתקאות הגורמות לה לאחר לחתונת האחות, כפגיעה מכוונת בפרה המקודשת למשפחה הישראלית המצויה.

לעתים סיפורים בדויים, מוכחים לי, שדווקא הסיפור שלי מבטא מציאות העולה על כל דמיון. כך קרה לי בשעה שקראתי בהנאה צרופה על מעלליה של נאוה שלא מתאמצת במיוחד להגיע בזמן לחתונת אחותה. מה שגרם לי להיזכר בפדיחה של חתונתי.

אני וכל אורחי המתנו לאימי שהייתה אמורה להגיע לחתונה שלי. היא העדיפה לקחת אוטובוס, בדרך היא נפגשה עם חברה לקפה. אני חושב שזאת הייתה דרכה המיוחדת להביע את ביקורתה הפומבית מכלתה שלא כל כך הייתה לרוחה. לבסוף כשהיא הגיעה לאחר שהחופה התקיימה בלעדיה, הקהל עמד על רגליו ומחה לה כפיים כגיבורת האירוע. זיכרון שנחרט בי כטראומה הגורמת לי להרגיש עד היום לא בנוח בחתונות משפחתיות, שהשואו אוף שלהן והעמדת הפנים הם מהות האירוע.

בעזרת נאוה, שהיא עצמה סרבנית חתונות מוצהרת, ולא בהכרח אישה רומנטית, כמו העובדה שלגברים הנוכחיים שלה היא מתייחסת כפרי הרבעה, הנשגלים על ידה, כהיפוך תפקידים לסטראוטיפים נשיים וגבריים, גישה לחיים שהצליחה להצחיק אותי מאירועי החתונה של שנינו

נאוה היא אלמנה עם ילדה, אהובה נפטר לאחר נשואים קצרים ומאושרים, כעת היא עובדת כקצבית, בעבודה הספוגה בבשר ודם, לא בדיוק טייפ קאסט של נסיכת חלומות, אבל אם נקלף את הדימויים, נגלה אישה יפה עם לב ענק וחם. אחותה הצעירה ממנה, דוקטורנטית מצטיינת במדעי החיים, מתחתנת עם ניר - חננה מצוי, הראשון שלה מהתיכון, במטרה של השארות באזורי הנוחות הרגועים. האחיות מייצגות הפכים, בעלילה העושה שימוש בסטריאוטיפים ישראלים על גבול הקלישאה.

נאוה על הדרך עושה תאונה, פוגעת בעודד, צעיר, גרוש, ווטרינר, כזה שאוהב חיות שנשארות בחיים, לעומתו, נאוה מכינה אותם כנתחים לארוחה. איכלוב לא נופלת לקלישאת ניגוד הסטראוטיפים, אלא מושכת את דמויותיה כשוברות קונבנציות ומורדות במוסכמות המסופרות באירוניה דקה במינון הנכון.

שם הספר, זמן פציעות, מונח הלקוח מתחום הכדורגל, בו זמן המשחק על פי השעון תם, אבל מוספים לו עוד מספר דקות, כשלוקחים בחשבון הפסקות במהלך המשחק, בהן פינו פצועים. מהו זמן פציעות בזוגיות ובמשפחה, ומיהם פצועי העלילה? את השאלה איכלוב מעמידה כמשל לספרה.

העלילה מתרחשת בערב אחד, בחתונת חגית האחות הצעירה. נאוה אחותה נוסעת בעיר, חווה אירועים לא צפויים הגורמים לעיכוב שלה להתארך, ולהרהר בבני משפחתה, על יחסיהם המורכבים. מה זה בכלל "מישפוחה" - שואלת אותנו איכלוב, מהם הדברים החשובים בחיינו. למה חשוב לנו שהחתונה שלנו ושל ילדנו תהייה נפלאה ומושלמת, מרשימה ומושקעת באופן שחלקנו נאלצים לקחת משכנתא עבורה, האם אנחנו עוסקים בדברים השוליים והתפלים של החיים, ולא בהכרח במהותיים?

השאלות האלו הפכו אקטואליות עבורי, כי השנה רעייתי ואני חיתנו את שני בננו, האחד בחר להתחתן בחוג משפחה מצומצם ללא רב כמרד בדת ובמוסכמות, השני בחתונה סטנדרטית עם ילדה מופלאה שהזכירה אגדות בשעה שפיזרה עלי פרחים במסלול הגעת הכלה, ולכן הספר של איכלוב הצליח לעורר בי לא מעט צחוק, מעורב ברגעי רצינות על רקע החתונה שלנו שעברה יפה, אף אחד לא איחר לחתונות בניי, למרות שאלה נערכו במתח הלא צפוי של הקורונה.
35 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני 5 שנים)
Rasta - תודה, לגבי אהבה וטקסים קדומים, שחלקם בהחלט מרגשים ויפים התייחסתי במענים הקודמים.
רץ (לפני 5 שנים)
Tamas - תודה, אני מאוד מכבד את החלטת בני ובת זגותו שלא להתחתן חתונה דתית, אם כי אנחנו ערכנו להם טקס חלופי בו השתמשנו בסמלים יהודים, כמו החופה, החלפת טבעות ונדרים. טקס בו אני מצאתי את עצמי במקומו של הרב.
רץ (לפני 5 שנים)
Hill - תודה, יש היסטוריה טקסית בחתונה, אני דווקא אוהב את המסורתית, הקושרת בית הקמת הבית האישי של ילדנו, לבית הלאומי - האמונה בחידוש הבית הלאומי בירושלים, והחופה שהיא כל כך יפה כסמל צנוע של בית, ומעל הכל מרחפת אהבתו של הזוג הצעיר - דברים יפים קיימים בחתונה צנועה.
Tamas (לפני 5 שנים)
רץ, מעניין הדבר שלא מעט זוגות מחליטים לא להתחתן ברבנות כאקט של מרד בדת אבל על מצוות אחרות ביהדות הם לא פוסחים, כדוגמת ברית מילה.
Rasta (לפני 5 שנים)
אני מניח שאת צודקת, חלק קטן.
Hill (לפני 5 שנים)
ראסטה, לדעתי אתה צודק. אבל אני מאמינה שאנשים מתחתנים גם מאהבה. ובעיקר כשרוצים להביא ילדים לעולם. לא ברור מדוע זו התפיסה הרווחת, אבל לצידה, יותר ויותר אנשים מביאים ילדים ללא כניסה למוסד הנישואין. ובכלל, הצורות המשפחתיות שקיימות היום, למזלנו, כל כך מגוונות, אבל זה לדיון אחר :).

חבל שבמדינה שלנו אין אלטרנטיבה אמיתית למיסוד שלא באמצעות הרבנות. שאגב, הלחץ להתחתן במסגרתה, רב לא פחות.
Rasta (לפני 5 שנים)
לאורך ההיסטוריה ועד היום, נדמה שהסיבות לחתונה תמיד היו סיבות שלא באמת נבעו מתוך מקום של אהבה בין בני הזוג אלא יותר סיבות דתיות, פוליטיות וחברתיות שנועדו לקדם אינטרסים, לבסס יחסים ומעמדות או לאפשר דברים מסוימים ו/או להקנות זכויות שונות. כיום, נדמה, שאנשים מתחתנים רק כי זה מוסד שקיים המון שנים וכולם עושים אז צריך או שאולי כדי לתעד את החתונה ברשתות החברתיות בכדי להוכיח שהאירוע קרה כי הרי מי שלא מתעד לא קיים.
סקירה יפה רץ.
Hill (לפני 5 שנים)
רץ, בנוגע לכמות מוזמנים - לרוב הלחץ מגיע מההורים (לפחות בדור שלי זה כך), הם רוצים להזמין כל אחד ואחת שהם מכירים ;)
ביקורת יפה, תודה, ומזל טוב :)
רץ (לפני 5 שנים)
פרפר צהוב - תודה, כל אחד מבני יחד עם בת זוגתו החליטו את מה שמתאים להם, גם בני הצעיר ערך חתונה יחסית צנועה עם מספר משתתפים סביר לחלוטין. בו מצד אחד היו שושבנים ושושבינה - ומצד שני ברכות אישיות של בני המשפחה.
רץ (לפני 5 שנים)
אַבְרָשׁ אֲמִירִי- תודה, תעשיית החתונות ומה שסביבה מוגזמים באופן קיצוני, אלפי השקלים של הוצאות מיותרות לחלוטין וכל זה עבור ערב אחד.
רץ (לפני 5 שנים)
עמיחי -ספר כפי לקריאה, מצחיק ויחד עם זאת הוא מעמיד לנו מראה מול הפנים להבלים של חיים שאיתם אנחנו עוסקים, בהחלט איכלוב היא כותבת מפתיעה עבורי.
רץ (לפני 5 שנים)
zek - תודה, חתונה זה עניין לא פשוט, יש אותנו, את ההורים שלה, וכמובן בני הזוג - שבסופו של דבר הם אילו שאמורים להחליט מה מתאים להם.
פרפר צהוב (לפני 5 שנים)
סקירה יפה לספר שכנראה אוותר עליו.
ההתלהבות בחתונה היא כנראה בעיקר מצד הכלה שרואה עצמה נישאת לאביר על הסוס הלבן וחלומה הוא כנראה להסתובב בשמלה שעולה אלפי שקלים להשכרה ליום אחד, לשפוך הרבה כסף ולעשות הרבה שופוני, כמאמר ראובן. מה שמצחיק זה שפוגשים בחתונה "קרובי משפחה" שלא ראית במשך שנים, לא גיליתם עניין זה בזה, והם היו יכולים להסתדר בלעדיך במשך עוד כמה שנים, אלמלא הטלת עליהם את הקנס של החתונה :-)
הבן הבכור שלך נשמע איש כלבבי, השני כנראה נכנע לאשתו :-)

אני מעדיף חתונות צנועות ככל האפשר. חתונה אזרחית בעיריה זה רעיון שהוא עדיין בגדר פנטזיה בישראל, בשל לחצם של הפנאטים ובשל שתיקתם של השאר. בסין מקובל להתחתן בעיריה ואחר כך מקסימום מזמינים כמה שולחנות במסעדה עבור הקרובים. הרבה יותר שפוי מההתנהגות אצל חלק מהציבור בישראל.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 5 שנים)
כתבת נהדר ומעניין.
מסכים איתך לגבי תעשיית החתונות בימינו שמעמידה לעיתים קרובות את הרושם שנוצר בעיניי האורחים במרכז ולא את עצם הברית הנכרתת בין בני-הזוג.
מזל טוב לחתנים הטריים! (:
עמיחי (לפני 5 שנים)
תודה רבה, רץ. נשמע מעניין.
ומזל טוב, כמובן!
זאבי קציר (לפני 5 שנים)
סקירה יפה רץ, תודה לך. ראובן ויעל, מאד התחברתי והסכמתי למה שכתבתם.
רץ (לפני 5 שנים)
ראובן - תודה, בני הבכור שבלחץ המשפחה הסכים לחתונה של 30 משתתפים מסכים איתך.
רץ (לפני 5 שנים)
יעל תודה - תעשיית החתונות משקפת שאבדנו פוקוס - הטקסים הפכו לעיקר, המהות שהם אמורים לייצג, חיים לאורם של ערכים, שאחד מהם הוא הצניעות נשכחו, כמובן שלכל זוג יש את מה מקובל וכ"ו וזה יוצר דילמה לגבי האופן בו צריך לנהוג, למשל בני הכלכלן - הפך את החתונה לאיורע בו צריך לשאוף לשביעות רצון חברתית, יחד עם נזק כלכלי קטן ככל האפשר - אמרתי לו ואללה על אסטרטגיה כזאת לא חשבתי, לעזרתו נחלצה גם הקורנה שהורידה את מספר המשתתפים שמסיבות של סיכון נמנעו להגיע, וגם אלת המזל שחקה תפקיד בחלון הזדמניות שבו היה ניתן לקיים טקס עם עד 200 משתתפים.
רץ (לפני 5 שנים)
חני - תודה, מזל שמהפדיחות שלי מהחתונה הצלחתי להשתחרר לחלוטין בין השאר בגלל הספר הזה, ובכך שעברתי בשלום את חתונות ילדי.
ראובן (לפני 5 שנים)
חבל ששמחה נמדדת לפי מסות אנשים,כמויות אוכל ודציבלים.
חני-הרוב לא יעשו את זה.
יש ציפיה ולחץ חברתי או משפחתי.
שורפים רבע משכנתא בערב אחד,אפשר להשתגע.
ואין לזה שום משמעות.החתונה עצמה היא כלום.
מה שחשוב זה החיים אחרי.
חני (לפני 5 שנים)
אז עושים בקטן שמים מוזיקה רק שאוהבים.
אצלי זה היה ג'ו קוקר באיזה שיר מפורסם
ולהקת בטוקדות ברזילאית.
פשוט לעשות משהו שאוהבים
אחרת זה יהיה מזויף.
ראובן (לפני 5 שנים)
סקירה יפה ומעניינת.
גם אני לא מתחבר ולא מבין את התעשייה המטורפת הזו.
כל הטררם מסביב בשביל ערב אחד בחיים.
בזבוז כסף נורא,דאווין ושופוני.
yaelhar (לפני 5 שנים)
תעשיית החתונות שהפכה גרוטסקית ונלעגת
ספגה מכה קשה על ידי הקורונה. עכשיו יש ניסיון למצוא "מתווה" חתונה שיעמוד בכללים, ועל הדרך, בלי להתכוון, הופך את הטקס הזה לבעל טעם קצת יותר טוב ממה שהיה קודם.

ועדיין מה שאף אחד לא שם לב, כך נראה: אחרי החתונה מגיעים הנישואים. ושווה אולי להשקיע יותר בהם - כי הם בדרך כלל אורכים יותר מאשר ערב קסום אחד, עם ילדה שמפזרת פרחים, שמלה מהאגדות ויונים שמפריחים...
חני (לפני 5 שנים)
רץ יופי של סקירה. מצחיק מה שקרה לך בחתונה
גם לי כמה "דחקות" על שלי.
פעם חשבתי גם שזו העמדת פנים
אך זה סך הכל מסיבה שאתה מארח
ואתה יכול להחליט מה יהיה בה.
וגם תחשוב על המעמד המביך. האנשים הללו
שבאים לרוב אנשים שאתה מאוד אוהב
והאהבה שלהם עוטפת אותך ברגע המיוחד שלך.
מקווה שהספר העפיל מעל לבינוניות וריגש אותך.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ