ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שני, 24 בפברואר, 2020
ע"י Tamas
ע"י Tamas
ילדה קטנה כבת חמש מתעוררת, טרם עלות השחר, ונלקחת על ידי אמה לפגוש את האישה הצוענייה שעומדת להכניס אותה לעולמן של הנשים. אמה ממקמת אותה על סלע שטוח, מתיישבת מאחוריה, משעינה אותה על חזה ולופתת אותה בזמן שהאישה הצוענייה חותכת באמצעות סכין גילוח, ללא חומרי הרדמה וחיטוי, את איברי מינה של הילדה. המקום שהושחת נתפר ע"י הצוענייה באמצעות קוצים של עץ השיטה, והפתח היחיד שנותר, עבור הטלת שתן ודם הווסת, הוא נקב זעיר בקוטר של גפרור. הילדה מאבדת את הכרתה לסירוגין, רגליה נקשרות זו לזו ברצועות בד בכדי שהתפרים לא ייפתחו. היא נשארת לבדה בבקתה מספר שבועות עד שתתאושש. ייסורי ההחלמה כוללים קושי רב וכאבים צורבים ביכולת להטיל שתן, זיהומים בפצע וחום גבוה. איברי המין שלה כעת תפורים וחתומים כמו קיר לבנים, דבר שמבטיח שלא תוכל לקיים יחסי מין עד ליל כלולותיה.
לילדה הקטנה קוראים וואריס דירי, דוגמנית ושגרירה של האו"ם, המספרת את סיפורה האישי. דירי נולדה לחיי נדודים של משפחתה אחר מקורות מים וגידול עדרי צאן במדבריות של סומליה. מגיל צעיר יצא לה מוניטין של ילדה מרדנית, חצופה ואמיצה. הטום בוי של המשפחה האחראית לטיפול בעדרים. בגיל 5 עוברת את טקס המילה, בגיל 13 היא מחליטה להימלט, בברכת אמה, מנישואים כפויים לגבר זקן שאביה ייעד לה. דירי מוצאת עצמה נודדת במדבריות ובין ערים, עוברת תלאות ומגיעה לבסוף ללונדון כמשרתת בביתו של שגריר סומליה. בלונדון חייה מקבלים תפנית והיא הופכת לדוגמנית בינלאומית (מעניין - מחברה מסורתית שמחפיצה נשים לתעשייה מחפיצה), בהמשך היא חושפת בראיון את סודה בדבר טקס המילה שעברה, והופכת להיות שגרירה מטעם האו"ם ופעילה למען המאבק כנגד מילת נשים.
טקס המילה הוא אירוע מכונן בחיי דירי והיא לא חוסכת בביקורתה הנוקבת על מסורת זו. אנשים נוטים לחשוב כי מדובר בציווי דתי של האסלאם, אבל לא. זהו מנהג ערבי עתיק הסותר את ציווי האסלאם, המציג את יחס החברה הערבית לאישה, לזוגיות, למין ולמיניות. האישה היא רכושו של הבעל, היא ייצור מפתה ותשוקותיה המיניות צריכות להיות נתונות רק לבעלה. ועל מנת למנוע כל סיכוי של ניאוף מצד האישה, לשמור על נאמנותה, מטילים מום באיבר מינה ע"י כריתת הדגדגן ובכך גם מונעים מהאישה ליהנות מקיום יחסי מין. מאחר והנוהג נעשה בתוך המשפחה והאימהות משתפות פעולה, שכן גם הן עברו זאת כחלק מההיסטוריה המשפחתית, הדבר מקשה על הממסד לאכוף את החוקים במדינות האוסרות את קיומו.
תופעת מילת נשים היא מזעזעת ומטרידה, כמו תופעות אחרות אשר מייצגות מכלול של רמיסת זכיותיהן של נשים בחסות הדת והמסורת, מקרי אונס ואלימות, נישואין בכפייה, רצח על רקע כבוד המשפחה או סוגים שונים של אפליה. לעיתים נדמה כי קיימת איזו סוג של דילמה הנובעת מהדרישה הרב תרבותית להכיר בקיומן של תרבויות שונות, העומדת בסתירה לערכי התרבות שלנו. יחד עם זאת הכרה ולגיטימציה של השונות אינה אומרת ביטול עצמי. (נראה כי ניצני "האביב הערבי" של מילת נשים הגיעו למחוזותינו, לאור פסיקת בג"ץ מעוררת המחלוקת ופורצת הגבולות (תרתי משמע?), הקובעת כי מילת נשים היא עילה למתן מעמד של פליט במדינה).
אפשר להבין מדוע נחישות ואומץ ליבה של דירי מעוררי התפעלות. מסע הישרדות של ילדה סומלית שעברה חוויה טראומטית, מרדה במוסכמות החברה השמרנית והמציאה את עצמה מחדש. הכתיבה אומנם קולחת והעלילה ברורה, אם כי לא אחידה ברמת העניין (החלקים עד הגעתה למערב, המעניקים הצצה לילדותה ולחיי הנוודות בסומליה, היו מעניינים יותר, לטעמי). עם זאת, הסיפור אינו מצליח להתעלות מעבר לכתיבה פשטנית ובינונית של אירועים ופעולות. דירי לא מצליחה לשרטט את הכאב והקושי שבתוך המסע, להעביר את רגשותיה ומחשבותיה ולייצר סוג של אמפתיה אליה ואל חייה. נראה גם לעיתים שצירופי מקרים נוחים מתגלגלים לפתחה כל אימת שהיא זקוקה לעזרה. כנראה שמישהו חושב שתווית של "סיפור אמיתי" מספיקה בשביל לעורר עניין ולרתק את הקורא על חשבון כתיבה איכותית או השקעה בגימור ראוי של הגהות ועריכה לשונית. גם הניסיון של דירי לשתף במחשבותיה מצטייר כמבלבל ושטחי (אפילו סטריאוטיפי) ונדמה לפעמים כאילו היא מנסה לרצות. מה שכן, מסורת שהייתה בבחינת טאבו בחברה הופכת לשיח ציבורי גלוי, במיוחד של נשים מתוך החברה האפריקאית, וקולה של דירי ראוי להערכה.
26 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
Tamas
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אדמה, תודה רבה.
|
|
Tamas
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
בלו, תודה רבה
|
|
אדמה
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
תודה Tamas על סקירה יפה וחשובה.
מילת נשים היא עניין שוביניסטי שאינו קשור לדת. כל מטרתו היא שליטה באישה וחס ושלום שלא תהנה מיחסי מין. לצערנו הרב הנשים הפנימו את הנושא והן "המוהלות" את בנותיהן.
קצת אקטואליה, בימים האחרונים בג"ץ קבע, שסכנה מפני מלית נשים היא מספיקה ע"מ לקבל מעמד של פליט במדינת ישראל. |
|
בלו-בלו
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
בדיוק מה שיעל כתבה.
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
נכון Tamas. ציינתי שנשים הן אלה שעושות את המעשה. לא התכוונתי שהן בהכרח האמהות של הקרבנות.
|
|
חני
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
Tamas זוועת עולם. לא אקרא בוודאות.
יופי של סקירה.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אודי, אני מכבד את דעתך ואשמח לתת לך הסבר נוסף אם לא הבנת.
בנוגע להתנשאות, במקרה שלך מתקיים הביטוי "כל הפוסל, במומו פוסל".
אתאיסטים בעלי אופי חזק הם כאלה שאינם מתקרנפים ואינם פוגעים באיבר מינו של בנם אך ורק כדי לעמוד בלחץ חברתי סר טעם. אותם אלה שכן נכנעים ללחץ החברתי, בדרך כלל אינם מקיימים את שאר התרי"ב. אמונה עיוורת היא עניין לא רצוי, ולעניות דעתי הפשטנית על כל אדם להפעיל שיקול דעת, פשטני או מורכב, לפני שמבצע פעולה של פגיעה בחסר ישע. מעניין מה תהיה החלטה של אדם דתי שיופיע אליו בחלום או בהזיה בהקיץ אותו אל ויבקש ממנו לעקוד את בנו ?! אני עומד על זכותי לנתח ניתוחים פשטניים. אשאיר לך את הניתוחים המורכבים יותר. ודרך אגב, עניין המילה בתנ"ך מופיע כבר בבראשית י"ז בנוגע לאברהם ובני ביתו, עוד לפני הסיפור עם משה. |
|
אודי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
פרפר, אני מצטער. אבל כרגיל הניתוח שלך פשטני ומתנשא. (מה זה אתאיסטים בעלי אופי חזק לעזאזל?)
ברית המילה הגברי הוא מנהג פגאני עתיק יומין שהתגלגל ליהדות. בעבר נפוצה אמונה כי ישנו שד קניבאלי המסתובב בצידי הדרכים וזולל בני אדם להנאתו. סגולה לשמירה נגד השד הזה היה הקזת דם. ישנו סיפור המופיע בספר שמות בו לפי פרושי פשט משה נתפס על ידי השד הזה (שמו יהוה (!)) ואשתו ציפורה מצילה אותו בכך שהיא מקיזה את דמו של בנה באיבר המין. "חתן דמים אתה לי" אומרת לו ציפורה לאחר הקזת הדם והשד משחרר את משה. נמצאו מטבעות עתיקים שמופיע בהם חריטה של אותו שד זולל אדם. לגבי אמונה, אין בה היגיון ולא אמור להיות בה הגיון. אמונה היא הליכה בתלם האבסורד, היא הבנה שכל הסבר הגיוני למצווה כזאת או אחרת רק מוריד מערכה של האמונה. דוגמא לכך הוא סיפור העקידה. אברהם מתבקש לעלות את בנו לעולה קצת אחרי שאלוהים מבטיח לו שמבנו זה יהיה לו זרע רב. אברהם מבין שאלוהים מעמיד את אמונתו בניסיון ולכן יוצא לבצע את ציוויו האבסורדי מבלי לנסות ולהניא את אלוהים מכך (בניגוד למה שניסה לעשות בסיפור סדום). וזאת מכיוון שבאמונה שום הסברים הגיוניים לא יועילו. ברית מילה היא אכן הוכחה לאמונה באלוהים, אבל היא רק הוכחה אחת מתוך 613 כאלה. אלוהים לא צריך את 'חיתוך איבר המין הגברי' כפי שהערת בזלזול, אלא צריך את קיום המצוות להוכחת האמונה. הגדרה האמונה בצורה הנעלה שלה (אמונה לשמה) על פי היהדות, משמעה קיום מצוות. אין דבר כזה אמונה שבלב. אתה מאמין = מקיים מצוות. ההגדרה הזאת לאמונה מעניקה לאדם בחירה. להאמין, לקיים מצוות או לא. מה שכן, אין לנו זכות, לעניות דעתי, לשפוט מאמינים או לחלק אותם לכאלו קטגוריות. ועוד בצורה פשטנית כל כך . |
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
Tamas, נראה לי שאפשר לחלק את אלה המלים את בניהם בחלוקה הבאה:
1. דתיים - מאמינים שכוח עליון ציווה על הפעולה הזאת כהוכחה לאמונה בו. לא ברור מה לאל עליון כזה ולחיתוך איבר המין הגברי. פיתרונים לדתיים. 2. אתאיסטים בעלי אופי חזק שאינם קונפורמיסטים - לא ימולו את בניהם. 3. אתאיסטים קונפורמיסטים - מבינים שאין לזה קשר לשום כוח עליון, אבל עושים זאת מסיבות של לחץ חברתי, כפי שסקאוט ציינה. חלקם מחפשים סיבות בריאותיות ואחרות כדי לתרץ את המעשה שעשו. 4. מסורתיים - אלה שרואים בדתיים אנשים נעלים מהם, אך הם עצמם אינם יכולים או רוצים לבצע את כל המצוות. הם התרגלו מהבית שככה עושים, ולא מערערים על כך. אפשר לשאול שאלות גם על עניינים אחרים, כגון: הקרבת קורבנות בבית המקדש. האם האל העליון צריך קורבנות, או אולי הכוהנים שנהנים מהם יפה מאוד. אבל העניינים האלה לדיון אחר. |
|
Tamas
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
סקאוט, למיטב ידיעתי( או יותר נכון קריאתי) כנראה שלא.
|
|
Tamas
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
לי יניני, תודה רבה. גם על ההמלצה של הסרט.
|
|
Tamas
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
פרפר , תודה רבה. מסתבר שהעולם (או לפחות חלקו) רואה בברית מילה הטלת מום וחלק ממדינות אירופה כדוגמת שוודיה, איסלנד, בלגיה וגרמניה החלו לגבש חוקים האוסרים על מילת בנים. יש כאלה שלקחו זאת רחוק ואוסרות גם על שחיטה כשרה. גורם לך לתהות היכן עובר הגבול של חופש הדת.
אגב, איך באמת אתה מסביר את זה שחילונים ואפילו אתאיסטים גמורים עדיין בוחרים במצוות המילה? לפעמים נדמה כי עניין ה"בריאות" זה סיפורים שמספרים לעצמם ולו רק להצדיק את המעשה. אחרי הכל איך שלא תסתכל על זה מצוות היהדות כנראה צרובה חזק בתודעה, כי באותה מידה יכלו לא לקיימה. |
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
טאמאס- תודה רבה. האם מדובר גם בניתוחים לשחזור ההנאה המינית? אם זה אפשרי בכלל...
|
|
Tamas
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
ראובן, תודה רבה.
|
|
Tamas
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
סקאוט, תודה רבה. אכן תופעה קשה להכלה, שיש לה השלכות גם בטווח המיידי וגם בעיות בריאות ארוכות טווח. אגב, יש נשים שעוברות בבגרותן ניתוחים לשיקום כדי להקל על כאבן- אלו המהגרות מארצן.
|
|
Tamas
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
מחשבות - אכן שמעתי על ספרים אלו, תודה רבה על ההמלצה.
|
|
Tamas
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
yaelhar, תודה רבה! אכן נושא מצמרר. האמהות אינן בהכרח מבצעות את האקט, זו יכולה להיות מיילדת, הסבתא או מישהי מנשות הכפר אבל הן בהחלט נוטלות חלק במעשה. ומבלי להיכנס להבדלים בין מילת נשים למילת גברים, זה גורם לך לתהות מה היה חושב זר, שאינו מכיר את התרבות והדת שלנו, על ברית מילה של תינוק, הבכי והכאב והחגיגיות שיש סביב הטקס הזה. כנראה שגם היה מתקשה להבין.
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אני מסכימה לגבי אכפתיות ואהבת השונה אבל בכל זאת, אי אפשר להתכחש לכך שההאחזות בדת עזרה ועוזרת ללא מעט אנשים אז למה לא, בעצם?
מה שרואים בכנסת ובתקשורת זו אכן לא לכידות דתית אותנטית. אני לא רוצה לפתוח את הנושא יותר מדי אבל לא נראה לי שזה משקף את האמת. עובדה: הדבקות באורח חיים יהודי עזרה ליהודים לשמור על אחדות ביניהם ועל צלם אנוש, לדוגמא בשואה או בישיבתנו בגלות. הכמיהה לארץ ישראל ואורח חיים יהודי ( שמירת מסורת, לדוגמא, ולאוו דווקא שמירת אורח חיים דתי של ממש) גורמת לתחושת שייכות. למכנה משותף חזק יותר. למרות שבימינו המודרנים זה פחות מורגש עם כל הפילוגים שציינת ( במאמר מוסגר אציין שאף פעם לא באמת היה זרם יהודי מובהק, תמיד היו וויכוחים ואי הסכמות ומאבקי כוחות בתוך הדת ומחוצה לה, דוגמא בולטת היא המאבק בתנועה הציונית היהודית שהכילה גם יהודים דתיים שלא הסכימו ביניהם) |
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
סקאוט, לא צריכה להיות לכידות דתית, אלא איכפתיות אנושית הדדית.
אפילו היום אין "לכידות דתית", אלא פלגים שונים של ספרדים, אשכנזים, פלגי פלגים בתוך היהדות החרדית.
"לכידות דתית" זה שם לעדר המבצע פעולות אוטומטיות, מבלי שהוא שואל את עצמו למה. לא צריכה להיות לכידות דתית, אלא דווקא פלורליזם, ועדיף דת שלא מטילה מום בילדים כאיזושהי דרך מעוותת לסימול קשר לאלוהים. זה שחילוניים מבצעים ברית מילה בילדיהם כדי להגן עליהם מפני בעיות חברתיות אומר דרשני. עדיף שתהיה כאן איכפתיות הדדית וקבלת האחר, ולא לכידות אוטומטית של קרנפים. |
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
סקאוט - הייתי אומרת שמרבית הנשים שעברו מילת-נשים באפריקה חיות איתה בשלום.
הן אפילו מבצעות אותה בבנותיהן. זה ציווי מסורתי במסורת שלהן, והן מזלזלות בנשים מערביות שלא עברו מילה. אולי הן גם אומרות שמילת-נשים היא בריאה, כי נשים שעברו אותה אינן נוטות לניאוף... ובכן - את כל מה שאמרת על ברית-מילה אפשר לומר גם על הנושא של הספר, ממנו הזדעזעת, בצדק. גם אני לא מרגישה נוח עם מילת תינוקות שהיום, כמו שאני מבינה, חלק מההורים היום אינם מבצעים. אם ההליך עוזר לבריאות אני לא יודעת, אבל מנושא הטלת המום אני בהחלט מזדעזעת. וגברים בוגרים מסורתיים ירגישו נוח עם ההליך שאינם זוכרים? אפשרי בהחלט. |
|
לי יניני
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
תודה על הסקירה. הסרט מצויין ומאוד עוצמתי
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אמון- יכולת לבחור מילים מעט עדינות לניסוח דברייך.
בכל אופן, גם באיסלאם וגם בנצרות ובדתות אחרות אפשרי למצוא פגם ומסורות לא פחות גרועות. ולפי מיטב הבנתי, דווקא הלכידות הדתית היא שהצילה אותנו פעמים רבות במהלך ההיסטוריה. פרפר- לגבי חברה חילונית שלא מבצעת מילה בבניה- אני מניחה שהחילונים לא רוצים שהילד יהיה חריג. ודרך אגב, יש חילונים שכן שומרים חלק מהמסורת. לא כל החילונים שחור לבן כמו לא שכל הדתיים שחור לבן. ואני מסכימה איתך עם המילה בגיל בוגר ושקול מבחירה. זה רעיון נחמד אבל כרגע לא בר ביצוע. |
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
תשמעו, אני יכולה להבין כיצד מהצד זה עלול להראות מחריד לבני עם אחר אבל מרבית הגברים בסביבתי חיים עם זה בשלום. לא כמו מילת נשים מזעזעת. וכמו שאמרתי, הוכח שמילת גברים מונעת הצטברות חיידקים וזיהומים. אבל אני מסכימה לגבי עשיית המעשה לתינוק שלא בחר בכך. אם כי אני חושבת שחלק מהחברה הגברית היהודית אין לה בעיה עם המסורת.
אני מסכימה שזה לא קשור לאל, עשיית ברית מילה לא באמת תוכיח אמונה באל, פשוט זה מסורת שכתובה בתנ"ך בגלל אברהם אבינו וכיו"ב. כך שבסיכומו של עניין, זה לא פוגע באופן מהותי ובטח ובטח לא בצורה מובהקת כמו מילת נשים, ביחס למילת נשים זה מזערי ממש.הבעיה שזה נעשה לא מתוך בחירה של מי ש" מטילים בו פגם". אין כאן חופש בחירה וזו הבעיה העיקרית, לדעתי. ולגבי לימוד החברה לא לגנות את השונה- אתה באמת חושב שאפשר לשנות דעה של חברה שלמה? זה חתיכת דבר קשה עד בלתי אפשרי. |
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אמון, האסלאם חשוך יותר.
|
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
מחקרים מראים שמילה פוגעת בהנאה המינית של שני הצדדים. חוצמזה, משנכנסת האמונה,
עפה התבונה.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
יש אנשים שהרגילו אותם לחשוב שאיזשהו אל מתעניין בשאלה
האם חתכו לתינוק או לא, ומאז הם לא מערערים על כך, וחבל. אדם צריך מדי פעם לבדוק את בסיס אמונותיו מול המציאות.
מה שמעניין הוא שחילוניים שלא מקיימים אף מצווה, דווקא על מצוות הטלת המום בילד חסר הישע הם לא מוותרים. |
|
אָמוֹן
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
היהדות היא הדת הכי מפגרת, הכי חשוכה, והכי נגועת כלבת שהעם שלנו נאלץ לראות ולחוות. אני בתור זכר לא זוכר שהסכמתי למום ששמו "ברית המילה". מסכים עם פרפר בכל מילה ומילה. האברהמיזם הוא הסרטן הכי גדול שפקד את האנושות, כבר אלפי שנים הוא מפיח טרור בכל אשר הוא מגיע. זה פשוט נורא שגם נשים צריכות לחוות את זה, לא נורא, ההנהגה הדתית של כל הכת האברהמית תשלם על פשעיה יום אחד בידי כיתת יורים.
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
פרפר, אני מסכימה איתך אם כי כאן זה שונה, מדובר במסורת. נכון שבניגוד לדעתו של הילוד אבל בסיכומו של עניין, אין כאן פגיעה של ממש. עובדה: יהודים רבים מאז ומתמיד המשיכו לימול את ילדיהם ומלבד אי אילו מקרים, ניכר שאין פגיעה באורח חייהם באופן מובהק, מה שלא ניתן לטעון בקשר למילת נשים.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
סקאוט, אז אולי כדאי לתקן את החברה ולא להטיל מום במושא לעגה?
זה כמו להגיד לנאנסת שהיא אשמה באונס משום שלבשה לבוש פרובוקטיבי. |
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
פרפר- ידוע לי על המנהגים הללו שקיימים בשבטים אפריקאים. עם זאת, מי שלא נימול, יהודי שלא נימול, גורלו נחרץ עוד מינקותו להיות ללעג וקלס בעיני חבריו והחברה כולה. אז מום פיזי ( מזערי) לא יהיה לו ואילו צלקת נפשית- כן. וזה לא פחות גרוע במקרים רבים.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
סקאוט, בתנאי הגיינה טובים אין שום יתרון במילה, למעט במקרים רפואיים מסויימים.
רוב גברי העולם אינם נימולים ומצבם לא רע בכלל. זה עניין של פולחן ולא של השכל הישר. יש מקרים שהפולחן הזה גורם למומים קשים. בשאר המקרים הוא ככל הנראה פוגע בהנאה המינית. בני אדם מאז ומעולם פעלו בצורה לא רציונאלית ומצאו לה צידוקים כאלה ואחרים. יש שבט של נשים בתאילנד/בורמה (שבטי Karen/Kayan) שמאריכות את הצואר ע"י טבעות מתכת שמוסיפות מפעם לפעם. אחרים מכניסים מעין חישוקים לפה וכו'. |
|
ראובן
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
סקאוט-סטטיסטית אמנם גברים מעורבים יותר במעשי שוד ואלימות.
ורוב העומדים לדין בעבירות הם גברים.
נשים מסוגלות לאלימות קשה על רקע הזנחה וסבל בילדותן. זה בהחלט גם עניין של השכלה ורקע סוציו-אקונומי. |
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
ופרפר- דווקא חשבתי שמילת גברים התגלתה כבריאה.
וראובן- מסכימה. נשים וגברים גרועים. אם כי בתחום האונס, לדוגמא, או שוד, כמות הגברים גדולה יותר. |
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
סקאוט, שטיפת מוח יכולה לגרום לאנשים להצדיק כל פעולה שהיא.
|
|
ראובן
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
סקאוט-נשים מסוגלות לאכזריות קיצונית מגברים.
בלי קשר לביקורת הנוקבת כאן-נשות ה-ס.ס (והיו כאלה)
היו סדיסטיות גרועות מהגברים. |
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
מעשה נוראי שנובע מתפישת עולם מעוותת של מניעת הנאה מינית מנשים
.
גם מילה לגברים היא מעשה של הטלת מום, אם כי לא בדרגת החומרה של קטיעה של הדגדגן, וגם היא צריכה להעלם מהעולם, או לפחות לקרות רק לאחר שהגבר הוא בוגר בר דעת ומחליט על כך בעצמו, ולא אחרים מחליטים בשבילו. |
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
וזה אבסורד ומקומם שהמעשה הנפשע נעשה על ידי נשים! גם גברים זה גרוע אבל נשים? לא נתפס.
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
תופעה בזויה ומעוררת חלחלה.
|
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
כדאי מאוד לקרוא את כופרת ונוודת של אייאן חירסי עלי. חומר חזק.
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מצויינת על נושא שקשה לי אף לקרוא עליו.
אגב האמהות אינן "משתפות פעולה". נשים הן אלה שמבצעות את המעשה. וזה גורם לך לחשוב על אנשים שחוו טראומה קשה והם מוכנים לגרום לזה שאחרים יחוו אותה גם הם. אפילו אנשים היקרים להם. קשה לחשוב על זה. |
26 הקוראים שאהבו את הביקורת