ביקורת ספרותית על עזאזל - רומן הסטורי מאת יוסף זידאן
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 8 בפברואר, 2019
ע"י בת-יה


אני אוהבת היסטוריה, ובכל זאת יש תקופות שאין לי מושג מה קרה בהן. מה לי ולשנת 430? מה כבר קרה בשנה זאת? ובכן, מסתבר שהרבה מאוד, ואחרי קריאת הספר הזה מצער אותי שלא הקדשתי לתקופה זו קצת יותר זמן, בעיקר כי תמיד טענתי שביום בו יפתח הוותיקן את שערי הספריה שלו לכלל הציבור, יתגלו הרבה מאוד אמיתות שהכנסייה הנוצרית מסתירה באדיקות. אבל מסתבר שאפילו לא צריך להתאמץ כל כך כשאחת האמירות של ישוע (ישו בשפתנו) היא: "לא באתי להטיל שלום בארץ כי אם חרב" (הבשורה עפ"י מתי).
היפא הוא נזיר, רופא ומשורר. הוא נולד במצרים העילית, ומשם הוא עובר לאלכסנדריה. אלכסנדריה באותה תקופה היא קן צרעות של הנצרות. בישופים מחפשים יוקרה ותוך כדי כך מעודדים את רצח מתנגדיהם וגם רצח של משכילים ואוהבי פילוסופיה. היפא מואס בקהילה הנוצרית הזאת ובורח לירושלים, בירושלים טוב לו יותר אבל הוא רוצה מקום שקט יותר אז הוא עובר למנזר בסוריה. באותה תקופה מתחולל ויכוח אימתני בין הבישוף נסטוריוס שבתורכיה ובין הבישוף קירילוס מאלכסנדריה, ועל מה הויכוח: נסטוריוס טוען שישוע הוא משיח ואילו קירילוס טוען שישוע הוא האל בכבודו ובעצמו. לויכוח הזה מגוייסים כל הבישופים באיזור הים התיכון וגם קיסר רומא. סופו של דבר מוכרז חרם על נסטוריוס שעובר ללוב. החרם הזה מרגיז את היפא שאהב את דיעותיו של נסטוריוס, נוסף לעובדה שאהב גם פילוסופיה, לזה נוסף רומן עם אישה שהכיר, והוא עושה צעד לעבר החופש...
ועזאזל, לא צריך להתייחס אליו כאן במיוחד. בכל אחד מאיתנו מסתתר 'קול אחר' אם אפשר לקרוא לזה כך. אותו קול שלפעמים הוא מצפון אבל לפעמים הוא גם רשע. אבל זה וגם זה הם אנחנו, וטוב נעשה אם נכיר בכך.

21 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
בת-יה (לפני 5 ימים)
תודה רץ. אני חושבת שעניין בספרים זה גם עניין של הלך רוח בזמן מסויים.
רץ (לפני 6 ימים)
בתי - יה, קראתי את הספר ולא הצלחתי להתחבר אליו, כעת למדתי ירושלים ביו האסלאם לנצרות, וממש קראתי תעודות של אותם בישופים, יכל להיות שכעת הייתי מוצא עניין רב בספר.
פַּפְּרִיקָה (לפני שבוע וחצי)
הו וואו, אין צורך להיות עוינת. לא קראתי את הספר, ואני לא יודעת אם מה שנכתב בו נכון או לא. בכל אופן לא מטריד אותי עד כדי כך. חשבתי שכתבת מתוך אי ידיעה ושתשמחי שיתקנו אותך - אני מעדיפה שיתקנו אותי כשאני לא מדייקת. לא התכוונתי להורות לך שום דבר ואני מצטערת אם כך השתמע.
בת-יה (לפני שבוע וחצי)
פפריקה, כמו שכתבתי: בספר יש גם פרשנויות של נזירים על המחלוקת הזאת. כל מיני פרשנויות.
זה לא ספר היסטוריה. הסופר כותב כמה דעות על הנושא.
לא מוצא חן בעינך - תפני לסופר.
את לא קראת את הספר - אז בבקשה תפסיקי להורות לי מה לכתוב ומה לא.
פַּפְּרִיקָה (לפני שבוע וחצי)
אין צורך "להיכנס לרזים" כדי לכתוב עובדות כהוויתן. אם הן מסובכות מדי, אפשר פשוט לא להזכיר אותן.
בת-יה (לפני שבוע וחצי)
פפריקה, כתבתי כאן ביקורת על הספר "עזאזל" לא היה לי שום עניין להיכנס לרזי הנצרות.
יש בתוך הספר עוד התפלספויות על מהותו של ישו,
מעבר לרשום בביקורת. מוזמנת לקרוא.
ואת מה שכתבת כאן כבר ידעתי. זו לא בעיה להקליד נסטוריוס ולקרוא בויקיפדיה. הכל כבר רשום שם.
בת-יה (לפני שבוע וחצי)
עמיחי, תודה. גם על ההמלצה. אולי בהזדמנות -:)
פַּפְּרִיקָה (לפני שבוע וחצי)
אני רק הערה - נסטוריוס היה בכלל ארכיבישוף, וקירילוס - פטריארך אלכסנדריה; והוויכוח ביניהם עסק בשאלה אחרת לגמרי - טיב היחס בין הצד האלוהי לצד האנושי בישו.
קירילוס טען שלישו היה טבע אחד, והאלוהי והאנושי היו שלובים בו לחלוטין. נסטוריוס טען שמדובר בשני טבעים שונים: החלק האנושי שבישו נולד ממרים, סבל ונצלב; החלק האלוהי נולד מרוח הקודש, חולל ניסים וקם לתחייה. לפי שיטתו, אסור לייחס לאחד הטבעים את מעשי השני; ולכן, למשל, אסור בשום אופן להתייחס למריה כאל "יולדת האל", שהרי היא אמו של הצד האנושי בלבד.
נסטוריוס לא "עבר" ללוב אלא הוגלה לשם על ידי הקיסר ולנטיניאנוס. בעקבות החלטותיהן של ארבע ועידות אקומניות (ניקאה, קונסטנטינופול, אפסוס וכלקדון) התקבלה דעתו של קירילוס על רוב הנוצרים; הכנסייה האשורית, אגב, מחזיקה עד היום בדעותיו של נסטוריוס.
עמיחי (לפני שבוע וחצי)
תודה רבה. מעניין מאד.

למעוניינים בהשלמת ידע היסטורי בתמצות ובסגנון קריא, ממליץ מאד על "הנצרות מראשיתה ועד הרפורמציה" מאת פרופ' אביעד קליינברג, האוניברסיטה המשודרת.
בת-יה (לפני שבוע וחצי)
pulp fiction, תודה. אני חושבת שלזה קוראים צחוק הגורל -:)
בת-יה (לפני שבוע וחצי)
yaelhar, תודה. זה כנראה עניין של חיים במציאות מסויימת.
בת-יה (לפני שבוע וחצי)
tamas, תודה. נכון.
Pulp_Fiction (לפני שבוע וחצי)
בת - יה, סקירה מרתקת מאוד. מה שמעניין עוד באותה התקופה זה שבעוד פחות מחמישים שנה רומא תחדל להתקיים והנוצרים ממשיכי קיריליוס יעבירו אט-אט את כל אירופה תחת כנפיה של הכנסייה.
yaelhar (לפני שבוע וחצי)
אני בטוחה שכל תקופה מעניינת את אלה שלא חיים בה, ורוב התקופות משעממות את החיים בהן...
Tamas (לפני שבוע וחצי)
מעניין להיחשף לספרים מסוג זה. תודה.
בת-יה (לפני שבוע וחצי)
מחשבות תודה. אני דווקא חושבת שההיסטוריה מעניינת מאוד, אבל כל אחד ודעתו.
בת-יה (לפני שבוע וחצי)
חני, תודה. אני כל פעם מופתעת מחדש ממאורעות בהיסטוריה שלא שמעתי עליהם.
בת-יה (לפני שבוע וחצי)
עמית לנדאו, תודה. אכן. הספר הזה אילץ אותי ללמוד על הזרם הזה בנצרות, שלא ידעתי עליו כלום.
בת-יה (לפני שבוע וחצי)
רחלי (live) תודה. מסתבר שזו תקופה מעניינת.
מחשבות (לפני שבוע וחצי)
בדיוק מסוג הספרים המאפשרים לי לומר שההיסטוריה עבשה ואין סיכוי שאמצא בה עניין. כתבת מעניין.
חני (לפני שבוע וחצי)
סקירה יפה קשה להאמין שכל זה קרה? אך ההסטוריה רצופה הפתעות.
עמית לנדאו (לפני שבוע וחצי)
מעניין, אני זוכר שלפני שנים התעניינתי בפילוג הזה שחל בכנסיה הנוצרית במאה הרביעית (?), וגיליתי שעד היום ישנו זרם כנסייתי שדוגל באמונה של נסטוריוס, שישוע לא היה אל. תודה על הסקירה.
רחלי (live) (לפני שבוע וחצי)
סיקרנת אותי בת -יה, תודה





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ