ביקורת ספרותית על מעשה תמר מאת שלומית אברמסון
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 30 ביולי, 2023
ע"י רץ


דילמת הפרת חוק, כאמצעי להשגת צדק

ימים קשים עוברים עלי, תחושה קשה שלבטח מלווה את כולנו. אני מתקשה לקרוא ספרים, קושי המבטא אווירת נכאים בהוויה הישראלית העכשווית, המעלה סמני שאלה ממשיים לגבי עתידנו.

לעתים בכאוס הזה, אני מחפש מפלט, בסוגיה מקראית המשליכה על הוויה האנושית העכשווית, כמו הדוגמה מלפני מספר חודשים, בשעה שהכנתי הרצאה על רות המואביה, שכלוחמת צדק, בקשה לקבל את זכויותיה, להתחתן עם הקרוב לה, כגאולת האישה, ולהשיב את אדמת החותנת שלה נעמי. לצורך כך בהיעדר ברירה, היא יצאה לגורן לפתות את בעז, כאחרונת הזונות. סיפור תנכ"י שמתכתב עם סיפור נורא אחר, של תמר, שהיה מגיע לה להתחתן עם אחיו של בעלה שנפטר, אבל מה לעשות ויהודה האב, בצדק, חשב שתמר, אלמנה שחורה, כזאת שהורגת מטפורית את בעליה, גורמת להם נחאס. היא התקוממה מול התיוג הנורא ויצאה להשיג זרע – מהות החיים מבחינתה, ישר מיהודה, באמצעות העובדה שהתחפשה לזונה על אם הדרך.

היא לקחה סיכון מטורף, משום שמעשה של זנות וגילוי עריות, היה עלול להוביל לשרפתה על המוקד. וואו איזה אומץ, אבל בעוד מועד היא דאגה לשמור ראיות שהאב הוא לא אחר מיהודה, כמו סלפי בימינו.... התנ"ך, למרות החטאים שעשתה, למרות הטבואים ששברה, אוהב אותה, משום שהיא האישה שמהשושלת שלה נולד מואב ובהמשך דוד.

אני ככלל אוהב מנהגות, הלוחמות על העקרונות שלהן ושלנו, יש להן אינטליגנציה, יותר משוכללת ומורכבת מרוב הגברים ששמים את עצמם בעמדת מנהיגות, שלא פעם מאופיינת באלימות, ובחוסר רגישות ואינטליגנציה. רוצים הוכחה, תחשבו על הקרב שמתחולל בימים אלה, בו מנהיגים המבקשים מהפכה גברית שוביניסטית בעיקרה. מולן ניצבות נשים, שהפכו למייצגות האמת והחופש שלנו, ומעל הכל הן מייצגות נחישות וכוח לעמוד על צדקת הדרך.

מסיבה זאת החלטתי לקרוא את מעשה תמר, של שלומית אברמסון, המספר על תמר, מנקודת מבט מעניינת האישה והנשים, אותן מעמידה אברמסון במרכז הסיפור, לצורך כך היא מאפשרת לנו הצצה לאוהל הנשים, בו מתנהלים החיים והסיפורים של אלה שהתנ"ך לא פעם נוהג להזכיר אותן כדרך אגב, או כדמיות משנה לעולם הגברים הדומיננטי המאפיין לרוב את ספורי המקרא.

בכך אברמסון, ממש לא מקורית, היא בעצם כותבת גרסה עברית לספרה של אניטה דיאמנט, האוהל האדום, שנכתב בשנות ה- 90, ברוח הכתיבה הפנמיסטית, על דינה, בת יעקב, השייכת לאותו אוהל נשים כתמר, הכלה של יהודה בנו של יעקב. הספר שהוא בקטגוריה של רומן היסטורי, כלל לא צמוד לעובדות ההיסטוריות הבסיסיות, והתובנות בו, מנוסחות בצורה שטוחה ולא משכנעת.

כך ספרה של אברמסון, שאומנם כתוב בצורה יפה, אך לא קשור לטקסט התנכ"י, כמו העובדה שאת דינה, היא מציגה כצעירה אדומת שער ומופקרת, שבחרה להתחבר לכוהנות העשתורת, שהיו ידועות בזנות הפולחנית שלהן. היא רומזת על הסודות, שאפפו את אוהל הנשים כמו העלמות יוסף, שהושלך לבור על ידי אחיו. אברמסון, לא מפתחת את משמעות הסיפור, התוצאה ספר דל בעלילתו, ומשעמם במרבית חלקיו, ומחמיץ את העיקר, מהי תמר, בסופו של דבר, גיבורה שעל מנת להשיג צדק מבחינתה, או זרע–אמצעי להמשכיות החיים ולמשמעות, ולשם כך, היא הפרה את החוק וחוצה טבוואים חמורים. מהסיבות האלה הספר של אברמסון, מאכזב, משום שבסופו, כלל לא קבלתי תשובות ונשארתי בתחושה סתמית.
18 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
אברהם - תודה, סיפור רות ובעז מתחיל כפיתוי מיני, סיפור המקבילה שלו, הוא מעשה תמר- בו מדובר במעשה זנות, אלא שסיפור רות, מקבל תפנית, בשעה שהיא פונה לבעז, ומבקשת לשוחח איתו על זכויותיה וחובותיו של בעז כגואל.
אברהם (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה, רץ על הסקירה.
אולם אני מצטרף לדברי עמיחי שיש הבדל בין בקשה או רמיזה לקבלת חסות, לבין בעילה/"פיתוי מיני כלשונך" (שכלל לא התקיימה/) וממילא לא ניתן ליחס לרות מעשי זנות.
וגם אם התקיימה, כבר אמרו חכמים "אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות" , משום שהמטרה של בעילה באותם ימים, הייתה לשם קידושין ונישואין, (התוצאה מוכיחה.)
יש לזכור שמדובר באחד השופטים החשובים הלא הוא אבצן (בועז) ולבטח לא היה לוקח "סיכון" שכזה, מה-גם שמה שרוצים באיסור, אפשר לקבל בהיתר.

לדעתי הסופרת, לקחה מרחב פעולה רחב מדיי בתיאור הדמויות.

לדבר אחד אני בהחלט מסכים - העוז והחכמה בכל מהלך האירוע הזה שייך כולו לתמר.

חני (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
נכון ושני הסיפורים יחד הוא הסיפור השלם שלנו.

הרי לכל מטבע שני צדדים אי אפשר אחרת.
אני חושבת שהמצב עם כל מה שקורה משנה אותי אותך את כולנו.
ואולי אחרי ההרס בניה מחודשת תצמח מחדש של החברה הישראלית כשכולנו בתוכה
נרגיש רצויים.
רץ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה - חני, מקווה, אך קשה להאמין, כל צד למשבר מספר לעצמו סיפור אחר.
רץ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
עמיחי - תודה, רות הגיע לגורן בכדי לפתות את בעז, יש שני מצבים, יחסים כנשואין ויחסים כזנות, היא מקווה שבעז, הגנטלמן ייקח אחריות על מעשיו, לפי הפירוש של המגילה, הם לא ממשו את הפיתוי המיני
רץ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
יעל - תודה, התנ"ך אומנם זועף, אבל לעתים הוא מעניק תיקווה כמו במקרה של רות ותמר.
רץ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
בנצי - תודה, לדעתי אפשר לוותר.
רץ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
מורי - תודה, גם ספר שני שלה לא היה מספיק טוב.
חני (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה רץ על הסקירה.
מקווה שהמצב ישתפר♡
עמיחי (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
באמת נשמע גרוע.
רק שאלה בנוגע למה שכתבת על רות: מדוע לדעתך היא התנהגה כזונה? לפיתוי המבויש הזה שתכליתו בקשת חסות אתה קורא זנות?
yaelhar (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
אני קוראת ספרים בתקופה זאת, אבל מתקשה לגייס ריכוז לסרטים, אפילו כאלה שלא מאתגרים את המוח.
המקום האחרון שהייתי מחפשת בו נחמה הוא סיפורי התנ"ך הזועפים ועקובי הדם. כמו שנאמר - איש איש ונחמתו...
בנצי גורן (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה רץ. בדיוק חשבתי השבוע על ספריה של שלומית אברמסון שטרם קראתי מהם.
מורי (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
גם בספר אחר אברמסון משעממת.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ