ביקורת ספרותית על כחרס הנשבר מאת שולמית לפיד
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 10 באוגוסט, 2017
ע"י פֶּפֶּר


איש עומד בחלון ואקדח בידו.
הוא עומד אך בקושי, הוא צמא ורעב וקודח; את קורותיו בחודשים האחרונים הוא זוכר רק במעומעם. רגליו כמעט קורסות תחתיו, אבל עיניו אינן סרות לרגע מדלת המסבאה ממול. קלרמון-גאנו, האחראי לכל אסונותיו, יושב בפנים. אצבעו על ההדק, ובתוך טירופו הגווע הוא משוכנע שבירייה אחת ישיב את חייו לסדרם. ובירכתי מוחו מהבהבות בלי הרף המגילות, המגילות...
המגילות שלו.
הוא עודנו מאמין בהן - היחיד באירופה כולה, בודד בין חוקרי המקרא, אפילו אשתו שלו אינה מאמינה לו. זייפן, הם קוראים לו. יהודי. זייפן יהודי, מנוול, רמאי ושקרן. אבל המגילות אמיתיות! הוא משוכנע בכך. אולי נכתבו על ידי כת נוצרית מוקדמת. אולי בימי המכבים. ואולי - מרגע לרגע הוא משתכנע יותר - אולי הועלו על הכתב בחיי משה עצמו? הכל מתאים. הכתב העברי-פיניקי הקדום. הנקיטה בשם אלֹהים ולא בשם המפורש. היעדר הפסוק העוסק במות משה. טקסט מקראי מקורי מימי משה! מיליון לירות הן שוות, המגילות שלו. זו תגלית המאה, היא עולה על כל הממצאים שקדמו לה. אבל המלומדים והחוקרים כולם נספחו אל דורשי רעתו. קלרמון-גאנו הארור! עתה ישים קץ לכל זה.
ערפל עולה מול עיניו. הוא רועד כולו. דלתות המסבאה סגורות עדיין. היום מחשיך לאט.

האיש בחלון הוא מוזס וילהלם שפירא. היום המאפיל הוא יומו האחרון. עם בוא הלילה הוא יתאבד, הוזה, מטורף למחצה, אבוד כל כך. המגילות שלו, שגורלן כמו נקשר בגורלו, יאבדו גם הן. ההיסטוריה לא תזכה להזדמנות לומר את דברה האחרון על מקוריותן. והאיש בחלון לא יזכה לריהביליטציה שכמהּ לה. הוא ימות לבדו, ללא וידוי וללא קבלת מחילה, הוא ינטוש את העולם המר הזה שעל אף כל נסיונותיו מעולם לא הצליח להיות בן בית בו.
ובשעות הספורות האלה, כשהאיש בחלון עומד וכל שארית חיותו מתמצה אל פרק האצבע, אל העיניים הכבות, אל דלת המסבאה - בשעות האלה עובר "כחרס הנשבר" על כל המאורעות המתנקזים אל החדר הזה והשעה הזאת והערפל הזה. זהו סיפור חיים שלם שמוביל לכאן, אל האקדח הרוטט ביד העיוורת, אל הסוף שאין ממנו מנוס.

נשאבתי לאט.
מלכתחילה לקחתי אותו מהספריה רק בגלל שולמית לפיד. שולמית לפיד של "ואולי לא היו", "חלומות של אחרים", "שלוות שוטים", מותחני ליזי בדיחי המפוכחים והחמים. אבל הגופן המיושן והדפים המצהיבים והמעגליות המיוסרת של המחשבות-לקראת-הסוף של האיש בחלון לא הקלו עלי. מתוך חוסר ריכוז וחוסר סבלנות כמעט נטשתי אותו. ואיזה מזל שלא.
בלי סיבה מיוחדת המשכתי רק עוד קצת, ובלי לשים לב עברתי מעמדה של קורא מתוך שעמום לנוכחת לחלוטין בתוך הטקסט. פספסתי תחנה בגללו. כשסיימתי את העמוד האחרון, והתנערתי מהערפל, ובדקתי בפלאפון מה השעה, גיליתי חמש שיחות שלא נענו. לא שמעתי בכלל את הצלצול. הייתי כולי בתוך הסיפור - סיפור מר וקשה ומהפנט.
כמה כישרון נדרש לקחת דמות כל כך מורכבת, כל כך לא מפוענחת - עד היום, וכנראה לנצח - ולהעניק לה קול ומניעים ומחשבות ורגש, ויופי. להחיות את ירושלים של המאה התשע עשרה, את תקופת השיא של חקר ארץ ישראל. לגרום לקורא, שאינו חוקר מקרא ואינו ארכיאולוג ואין לו נגיעה אישית לסיפור, לרעוד ולהצטמרר ולייחל.
ולהתאהב. בדמות הזאת. המעוותת. הנוכל, הרמאי, היהודי המנוול. האיש שהיה אוטודידקט מבריק, וחוקר מקרא, וארכיאולוג חובב; שלימד את עצמו לקרוא מואבית; שגזל ספרי תורה עתיקים מיהודי תימן ומכר אלפי חרסים מזויפים למוזיאון ברלין ושיתף פעולה עם זייפן העתיקות הטוב ביותר באסיה; שהתנצר כדי למצוא לעצמו מקום בעולם, כדי להשתייך למשהו, למישהו, אבל דמו תמיד קרא לו חזרה; שחלם והמשיך לחלום וכשהמציאות הכזיבה, חלם אותה מחדש; שקם מן העפר פעם אחר פעם.
עד שספג את המכה שאין אחריה תקומה.

להתאהב בו, פשוט ככה, להילכד איתו בסבך של אין-ברירה, לנשוך איתו שפתיים, לקוות, להתפעם; לסלוד איתו מכל מה שהיה, מכל מה שהוא עדיין, לרצות בכל כך הרבה ולקבל כל כך מעט; לחלוק איתו את חדוות הגילוי, את העונג הטהור שבו ניכר המדען, את רגע האאוריקה שלו, ההתגלות שלו; להאמין איתו בלהט מקודש כמעט; להושיט איתו יד אל העומדים מנגד, להתחנן איתו על נפשו, להיטלטל איתו רואים ולא רואים ברחובות אירופה הבוגדת -

- לעמוד איתו בחדר ההוא, בחושך ההוא, בשעה ההיא האחרונה.

32 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים)
תודה D:
מוּמוּ (לפני 8 שנים)
אומייגאד נפלא
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים)
תודה רבה, רץ וlive
רחלי (live) (לפני 8 שנים)
סקירה מעולה פפריקה, אני לא הצלחתי לשרוד אותו
רץ (לפני 8 שנים)
ביקורת מדהימה על סיפור אמיתי של זייפן עתיקות שנוי במחלוקת
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים)
תשקעי בקריאה בזמן שאת צריכה לתאם עם המשפחה שלך מאיפה לאסוף אותך ותקבלי
האופה בתלתלים (לפני 8 שנים)
חמש שיחות? אני לא מקבלת חמש שיחות בשנה!
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים)
אני תוהה אם להתפלא או להיעלב
האופה בתלתלים (לפני 8 שנים)
מושלם.

את כזאת מקובלת יאו
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים)
תודה רבה, Pulp_Fiction וחגית!
חגית (לפני 8 שנים)
אחלה ביקורת.
ממותחן ליזי בדיחי לא התרגשתי במיוחד, ולא נשאבתי אל הכתיבה של לפיד, למעט "גיא אוני".
Pulp_Fiction (לפני 8 שנים)
איזו ביקורת ! תודה לך.
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים)
תודה!
נעמי (לפני 8 שנים)
יפה מאד, והוספתי לרשימה
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים)
על טעם וריח וכו'
חמדת (לפני 8 שנים)
למחברת יש שני ספרים ברמה טובה מאוד . הנוכחי וגיא אוני . כל שאר ספריה לפני ואחר כך היו ברמה ירודה . אם כבר לקרוא את ספריה אז שני אלה
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים)
סקאוט, תודה לך
דני - מסכימה עם הפתיחה. שבת שלום ומבורך.
כרמליטה, תודה רבה!
פואנטה, אני כבר מחכה לביקורת שלך.
פואנטה℗ (לפני 8 שנים)
התרגשתי בשבילך. ראיתי איך העיניים שלך בורקות (גוזרת ושומרת לאוסף שלי).

נ.ב. השיחות שלא נענו בטח היו סתם שיחות חולין...
כרמלה (לפני 8 שנים)
סקירה מרהיבה. אין ספק - את יודעת לכתוב.
מהספר התפעלתי פחות.
דני בר (לפני 8 שנים)
נדמה לי ששולמית לפיד לא צריכה חוות דעת כדי לשים אותה בקטגוריה של סופרי איכות.
הכתיבה שלה רהוטה, משובחת, והסיפורים שלה נהדרים.
יחד עם זאת אהבתי שניים : גיא אוני המיתולוגי, וחוות העלמות. את הספר הנוכחי כבר לא, אולי בגלל תחושת מיצוי או שהוא פחות טוב, וזה קורה לכולם.
שבת שלום:)
סקאוט (לפני 8 שנים)
נשמע ספר מצמרר שלא יתן לך מנוח. תודה על ביקורת מצוינת!
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים)
תודה רבה, רונדנית ואירית.
מחשבות - אני מתקשה להאמין שהיא יכולה לכתוב גרוע.
גלית - זאת היתה התחושה שלי כשדשדשתי דרך העמודים הראשונים, אז אני לא יכולה לסתור לגמרי את מה שאת אומרת... והנושא אכן מרתק. אחר כך הלכתי לוויקיפדיה לראות מה עובדות ומה נופך ספרותי - הסיפור יכול לפרנס כמה ספרים בקלות.
אירית פריד (לפני 8 שנים)
פפריקה, פשוט נפלא !
גלית (לפני 8 שנים)
לטעמי - הספר הכי גרוע שלה וחבל .כי היה לו המון פוטנציאל. נושא מעניין ולא מוכר. אבל איכשהו התקשיתי לצלוח אותו,לא אהבתי את הגיבור ,הוא לא השאיר בי שום חותם.אני רק זוכרת שהי לי קשה לסיים אותו.
מורי (לפני 8 שנים)
הסקירה שלך מרהיבה, אבל לי קשה להאמין ששולמיד לפיד יכולה לכתוב משהו ראוי.
רונדנית (לפני 8 שנים)
מפעים מרגש מסקרן קודם הסקירה שלך ואח"כ הספר.
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים)
שפירא כמעט ונשכח, אבל קלרמון-גאנו היה ארכיאולוג מוכר ומוערך שחתום על תגליות לא מעטות.
תודה, לי.
לי יניני (לפני 8 שנים)
סקירה מצויינת לספר מקסים. קראתי לפני הרבה שנים ומאוד אהבתי.
אלון דה אלפרט (לפני 8 שנים)
פעם הייתי במרפאה ברחוב קלרמון גאנו





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ