ביקורת ספרותית על עושה כרצונו - סיפור אמיתי מאת אסתי וינשטיין
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 16 באוגוסט, 2016
ע"י


תקנו חכמים בברכות השחר שלוש ברכות הודאה מיוחדות, ואלו הן:
"שלא עשני גוי, שלא עשני עבד ושלא עשני אישה“.
והנשים מברכות: "שעשני כרצונו"(שולחן ערוך מ"ו, ד')
ובמשנה אבות, ב', ד' נאמר: "עשה רצונו כרצונך, כדי שיעשה רצונך כרצונו.
בטל רצונך מפני רצונו, כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך".

אני חושב שהמצוטט לעיל אומר המון אם לא הכול.

עשה אותה כרצונו. והיא לנצח תעשה רצון אביה ורצון אישה או רבה.
לא כרצונה.

"אני בת שמונה עשרה וחצי. אני כבר לא נתונה למרות הוריי האהובים, אני נתונה למרותו היחידה והמלאה והמוחלטת של בעלי, שאותו אינני מכירה.... דירה זרה, זוג ילדים בני 19-18 חתן-כלה, זרים לחלוטין זה לזו, כשמה שמאחד בינינו כרגע זו המשימה המשותפת שאנחנו צריכים לבצע הלילה. המחשבה הזו הטרידה אותי וגרמה לי לתחושת חנק ובחילה"

והיא לנצח תהיה "עזר שכנגד" אך מאחור ולא ליד (אפילו בסממנים החיצוניים: לא תצעד לצד האיש שלה כי אם תלך מ א ח ו ר י ו, לא תגע בו, הוא לא יגע או יקח חפץ מידה הטמאה, לא תשמע אותו קורא לה בשמה, מדבר אליה ברוך מתעניין בה, לא מעריך, לא אוהב, לא תומך לא. לא. לא. לא. לא. לא. לא.
התא הביתי שנבנה ביחד ע"י שני שותפים הגבר וההיא - הוא תא ענייני - היא שם. הוא שם, עם הזמן יכירו יאהבו (מרחוק) או לא, שותפים לנצח - המטרה ניהול מפעל משותף - ילדים. בית. תלדי, תגדלי, תפרנסי, תבשלי (אל תגישי לו בידך הטמאה תכיני ותניחי אל השולחן. תתנהגי, תשתקי, תצייטי, תשתקי, תתנהגי, תשתקי
וברגע שזו תרגיש את המצוקה. את החיים סוגרים עליה. את המחנק. המועקה. ותרצה לזעוק לזעוק - הנה אני, אני, אני אדם. אמנם אישה אך אדם. ותעז ותצא ותגיד ותרצה ותבקש להיות ולהרגיש ולהיות. אדם ולא עזר טמא שכנד - תמו חייה בעולם הזה.

"דייייי!!!!!“ צרחתי פתאום בקול גדול לחלל החדר
"די עם נאום ההטפה הזה!! יש לך מושג בכלל מה זה חסידות גור??
אתה יכול לדמיין לעצמך מה פירוש להיות ילדה בת 17.5 מאורסת למישהו שהיא לא מכירה,
ולהתחתן אתו אחרי תקופה של 9 חודשים שבהם היא לא ראתה אותו??" - כך צרחה אסתי (הדסה) בחדר מנהל המחלקה הפסיכיאטרית שם אושפזה, לכיוון הפסיכיאטר, אחרי ניסיון ההתאבדות הראשון שעברה.

מסמך מצמרר. מרתק. מזעזע - על החיים מאחורי מסך הברזל האימתני שנמצא לעתים מעבר לרחוב או בעיר סמוכה.
סגנון הכתיבה פשוט, כדיבור יומיומי לא מלוטש, אך עובדה זו רק מחזקת את האותנטיות הפשוטה והקשה של דברי הכותבת.

ברוך שלא עשני אישה.
9 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלון דה אלפרט (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
בשניהם כתוב "כרצונו" וזה עולה כשמחפשים בגוגל
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
רק שני דברים לא הבנתי.
הראשון, מה לעזאזל.
והשני, איך בדיוק קשורה המשנה ממסכת אבות ל"שעשני כרצונו"?
אפרתי (לפני 9 שנים)
גם אדם חכם יכול להגיד קלישאות מטופשות, שאותן למד מגיל צעיר. אני אוסיף לך עוד קלישאה לאוסף: ככל שהשקר הגדול שלך יותר מכאיב למישהו, ככה הוא יצעק יותר בקול.
ליאור (לפני 9 שנים)
מגיל צעיר מאוד למדתי - ככל שאתה קרוב יותר לאמת, כך עוצמת התגובות.
אתה חוטף חזק על מה שאמרת? סימן שנגעת בנקודה אמיתית.
אפרתי (לפני 9 שנים)
גם אני. כל טוב. בזה סיימתי.
(לפני 9 שנים)
אפרתי (לפני 9 שנים)
תראה לי משפט אחד בסקירה שלך שהוא ביקורת נקודתית. הבנת הנקרא הכי בסיסית מובילה למסקנה שאתה שמת את כל הנשים החרדיות בסל אחד מבזה ומשמיץ (את בעליהן).
(לפני 9 שנים)
(לפני 9 שנים)
לי יניני (לפני 9 שנים)
הספר הזה ממתין לי לסקירה... אני עוד לא קראתי... בכל פעם שאני רואה סקירה אני נמנעת מלקרוא במיוחד לאור התגובות והויכוח שהוא יוצר.
אני כבר פוחדת לקרוא ולסקור את הספר הזה.
אני מסמנת לייק למרות שאת הסקירה לא קראתי בכוונה תחילה. רק כאשר אני אקרא את הספר ואכתוב אקרא את הסקירה. אני לא רוצה להיות מושפעת ...
אפרתי (לפני 9 שנים)
שניה לפני שאפרוש מהוויכוח העקר הזה, אני חייבת להגיד לך שאני חיה יום יום עשר שעות בין חילוניים כבר שלושים ושבע שנים. כך שלוקשים אי אפשר למכור לי, לא מהצד החילוני ולא מהצד החרדי. ועוד דבר אני מוכרחה להגיד לך, שאם אתה חושב שחיי משפחה חילונית יותר יפים ויותר מכבדים את האישה מאשר במשפחה חרדית, אז אני אגיד לך, שטויות במיץ עגבניות.
ההיפך הוא הנכון. ההיפך הגמור.
אבל אני לא סוציולוגית, רק אשה מפוקחת ולא לגמרי טיפשה, שחיה הרבה יותר שנים מחייה בין חילוניים מאשר בין חרדים. נקודה.
(לפני 9 שנים)
(לפני 9 שנים)
רויטל ק. (לפני 9 שנים)
שאולי, הלינק מוביל לביקורת על ספרה של נאוה וסרמן.
בראיון קצרצר איתה עצמה היא אומרת על נשות גור:

"הנשים בחסידות עובדות, לומדות ונהנות מהווי פנימי משלהן. "הן נמצאות הרבה בחברת הנשים. בגדול, האישה הגוראית לא יושבת מסוגרת בבית אלא מטופחת וצנועה. החיים שלהן יכולים להיות מלאים, גם אם דפוס הזוגיות שלהן שונה משלנו".

וגם:
מדד האושר: לדבריה, אושרו של האדם לא תלוי בצורה שבה הוא חי, אלא בפרשנות שהוא נותן לצורת חיים זו. "כנראה יש עוד דרכים להסתכל על העולם. למרות כל מה שאנחנו מתייחסים אליו כאמת, יש עוד דרך להסתכל על אהבה וזוגיות, ואף אחד לא הוכיח שזה מוביל לפחות אושר".

(http://www.inn.co.il/News/News.aspx/310239)

אגב, אמרת שהציטוט בפתיחה אומר המון, אבל האמת היא שלי לא ברור כלל מה הוא אומר.
חיבור של שתי אמירות, בשתיהן מופיעה המילה "רצון" בהטיות שונות ובהקשרים שונים. מה נותן החיבור ביניהן? אין לי מושג.
(לפני 9 שנים)
אפרתי (לפני 9 שנים)
ומאיפה לקחת שנשים חרדיות צועדות מאחורי בעליהן, מהספר? האם תקנות של קבוצה ספציפית (חסידי גור) חלה על כל החרדים? אולי כדאי שלא תפגין בורות גדולה מדי, זה יקלקל את הצהרותיך המלומדות.
(לפני 9 שנים)
אפרתי (לפני 9 שנים)
אתה מכיר את מאמר חז"ל ומכבדה יותר מגופו, או רק את שלא עשני אשה שמתייחס בכלל לעובדה שאשה חייבת רק במצוות שהזמן גרמן ולא בכל המצוות, ולכן היא מברכת ככה.
יש מיליון חרדים במדינה ועוד אולי מיליון בחוץ לארץ. 50% הן נשים. נראה לך שמיליון נשים לא היו עולות על בריקדות, אם הן היו נחשבות לסוג ב' בעיני בעליהן???
אם באמת היית מכיר חרדים, לא היית חוזר על כל השטויות הפופוליסטיות. ציפית ממך לקצת יותר יושר אקדמי, אבל שנאת החרדים שלך תמיד תאפיל על העובדות.
לך תעשה קואליציה עם ליאור.
אפרתי (לפני 9 שנים)
המנוחה לא חייתה כך כמעט עשרים שנה לפני שעזבה את הבית. וזה אני יודעת ממקור מוסמך. אבל בוא לא נפריע לעובדות לערפל את הסנסציה.
(לפני 9 שנים)
אפרתי (לפני 9 שנים)
אדוני הסוציולוג, האם את מסקנותיך קבעת על סמך ישיבה של חצי שנה בקרב השבט החשוך הזה, (האם בכלל עברת פעם את סף ביתו של איזה זוג חרדי?) או על סמך עבודתו האקדמית של ד"ר אמנון לוי, או על סמך המסמך המזעזע של המנוחה (כי המנוחה לא חייתה כך כלל וכלל).
אבל אמת לחוד וסנסציה לחוד. ועם סנסציה לא יתווכח גם אדם כמוך, שמתיימר להיות סוציולוג.
yaelhar (לפני 9 שנים)
ביקורת טובה מאד.
מורי (לפני 9 שנים)
איזו סקירה. כן תרבינה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ