ביקורת ספרותית על בעלת הבית - זוכה בפרס ספיר לשנת 2013 מאת נעה ידלין
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 22 במאי, 2016
ע"י רויטל ק.


היה היתה משפחה מתפקדת להפליא.
רגע, רגע. קאט. מה פתאום משפחה מתפקדת? ועוד להפליא?
מה כבר יש לכתוב על משפחה כזאת?
אז זהו, שמסתבר שבניגוד לדעתו של טולסטוי, גם המשפחות המאושרות אומללות כל אחת על פי דרכה.

***

הכירו את משפחת פוגל: יש אבא ואמא שנשואים באושר כבר הרבה שנים, שניהם מצליחים מקצועית, יש שלושה ילדים, שניים אקדמאים, אחת בעלת עסק עצמאי ומצליח. כולם מסודרים, כולם הורים לילדים.
למשפחת פוגל לא חסר כסף, אבל במשפחות טובות לא מדברים על זה.
להורים יש בית ברחביה (ולא רק בית אחד, אבל גם על זה לא מדברים).
והכל זורם על מי מנוחות עד ש-.

***

כן, ה"עד ש-" בכל זאת חייב להגיע, הרי לא חשבתם שספר שלם יספר רק על חייה השגרתיים של משפחה מתפקדת להפליא.
אם המשפחה, אלישבע פוגל, פרופסור להיסטוריה וסמנכ"ל מרכז תיאודור הירש לשלום בר קיימא נחשדת במעילה ובגניבה של תרומות שנועדו לקידום השלום.

מה גורם לאשה מצליחה, שלא חסר לה דבר, כולל עקרונות נעלים למיניהם, לשלוח יד בכסף שלא נועד לה?
על השאלה הזו, שמסקרנת אותי תמיד (ומוזנת באופן תדיר מדי ע"י פרשיות שחיתות למיניהן), לא נמצאת תושבה בספר.
ואולי חוסר התשובה הזה, הוא בעצמו סוג של תשובה.
אלישבע פוגל, בשום שלב, לא מודה באשמה. לא מכה על חטא. האם בתוך תוכה היא מכירה באשמתה או שמא תחושת הצדק בכיס מושרשת אצלה כל כך עד שהיא מאמינה באמת ובתמים שאין בה כל אשם?

ומה לגבי משפחתה האוהבת והתומכת?
הסיפור מסופר מנקודת מבטו של הבן, אסא, דוקטור שלא הצליח להשתלב באקדמיה, גרוש ואב לבת.
נושא הדוקטורט של אסא הוא "אנטי רציונאליות ואנטי־אינטלקטואליזם בתרבות העידן החדש" אבל נראה שהפרשיה בה מעורבת אמו מבלבלת מדי מכדי לאפשר לו להתייחס אליה ברציונליות צרופה, ומי יכול להאשים אותו.
המשבר בו מעורבת האם מטלטל ומחדד את מערכות היחסים והדינמיקות הפנים משפחתיות והספר צולל לתוכן, מנתח, מפרק, מתבונן בזכוכית מגדלת.

האם יש בספר ביקורת חברתית על המגזר אליו משתייכת משפחת פוגל, אשכנזים-חילונים-שמאלנים-אמידים?
קשה לומר.
קחו לדוגמה את הקטע הבא:
"ופתאום חשב כמה מרובעים, ממסדיים, בני המשפחה שלו בעצם, עם כל הליברליזם המפואר וההומניזם וזכויות המיעוטים ורדיפת השלום והמוסיקה הקלאסית והבוז לתיאטרון המקומי והזכות לשמוע את ואגנר. איזו אמונה יוקדת בצדק הם נושאים איתם בסדר לבם, ולא בצדק שיש להילחם למענו אלא בצדק טבעי שנעשה כל העת, ניצחון הטובים והמוכשרים על הטובים פחות מהם, אמונה עיוורת, נאיבית, כמעט פרובינציאלית, בתקינותם הבסיסית של הדברים, שמקרים פרטיים יוצאי דופן רק מחזקים אותה, אם הם משנים משהו בכלל. יש בהם משהו צדקני, חשב עכשיו. איזו מילה איומה, אבל זה נכון. הם מלאים בתחושה של צדק, יש בעולם הזה צדק, והם בצדו הנכון. והם חושדים בחלש, גם אם לא יודו בכך אף פעם”.
האם הביקורת הזו, המופנית כלפי משפחת פוגל, היא בעצם ביקורת המופנית כלפי כל השבט אליו הם משתייכים?
ניתן לקרוא כך את הספר, אבל אין חובה. הספר, מצדו, לא מספק הוכחות.
או האם ההתגייסות של אנשי שמאל לחתום על עצומת תמיכה באלישבע פוגל עוד בטרם התבררו העובדות היא ביקורת כלפי המחנה הזה? לאו דוקא. זוהי התנהגות אנושית צפויה, שהיתה יכולה לקרות בכל מגזר.
יותר מכל, נוצרת התחושה שהספר מדבר על המגזר הנ"ל פשוט כי זהו המגזר היחיד שקיים בעולמו של הספר ובעולמם של גיבוריו. מתנחלים, למשל, מופיעים בספר רק כקריקטורה מוקצנת בתוכנית סאטירה, שעל פי תוכנה נוצרה אף היא על ידי אנשי שמאל.

***

עיקר כוחו של הספר, בעיני, הוא האופן בו הוא לוכד בדיוק רב את ההווה הישראלי. בין אם בתיאור האופן בו פועלת התקשורת, מפרומואים לתוכניות ראליטי ועד ראיון עיתונאי שלם, שהקורא הלא תמים יטעם בו מיד את טעמו של תבשיל שנבחש היטב בידו המיומנת של יועץ תקשורת, ובין אם בדיאלוגים האותנטיים להפליא.
אותנטיים כל כך, עד שהצלחתי תוך כדי קריאה לשמוע את קולם של הדוברים, ודמויות של ממש החלו להצטייר לנגד עיני.

מצד שני, כל אלו מעלים תהיות לגבי עתידו של הספר: האם הוא יהיה קריא, חד ומשעשע באותה המידה גם בעוד עשר שנים? ועשרים? וחמישים?
אין לי מושג, ולא כדאי לחכות כדי לבדוק את זה.
לכו לקרוא עכשיו.
36 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רויטל ק. (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
אתה צודק אלון.
(כתבתי לפני שראיתי את התגובה שלך).
ההנחה שגניבה נעשית מתוך צורך היא נאיבית, וגם ההנחה ש"צורך" הוא מושג אובייקטיבי יחסית ושלאנשים שמשתכרים היטב אין צורך כזה היא נאיבית.
מבינה את זה בהגיון ועדיין מוזר לי.

כוחה של ההצדקה העצמית - זה אחד הדברים שמאוד בלטו לי בספר.
רויטל ק. (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
את כנראה צודקת, עם כל כמה שקשה לי לדמיין את התחושה הזו (הרי ברור שאלו האנשים שגם הכי מחפשים אותם... איזה עיתונאי לא חולם לעלות על פרשיית שחיתות בצמרת?) מה שהספר הוסיף לי, זו גם איזו תחושת "מגיע לי" וכל מיני הסברים שאדם נותן לעצמו כדי לשכנע את עצמו שהוא בעצם לא פושע ושמה שהוא עושה הוא באמת בסדר.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
אתם אולי יוצאים מתוך הנחה שבנאדם גונב, או אונס, או פושע, כי הוא צריך.
עד כמה שאני מבין באנשים, זה לא ממש קשור. תאבי בצע לא חייבים להיות עשירים, וחולשות אופי קיימות בכל מעמד חברתי. אנשים ממעמדות עליונים לא גונבים כי הם צריכים לאכול ואפילו לא כי זה ייתן להם בהכרח עוד כסף, אלא ממגוון סיבות ותירוצים רגילים ושגרתיים בהחלט, ובעיקר פשוט כי זה התאים להם למבנה האישיות. בנוסף, הצדקה עצמית היא כוח רב עוצמה יותר ממה שמקובל לחשוב.
yaelhar (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
הנקודה היא הדיסוננס.
כשיש מיגזר מסויים - נניח אדם מאד מכובד - שעושה משהו כזה ומסכן את המכובדות שלו זה לא נתפס. אנחנו חושבים "אבל יש לו המון כסף, המון כבוד, למה לסכן את זה?"

אני חושבת שהאנשים האלה מסכנים את המעמד שלהם כי במקום כלשהו הכבוד הזה "מבטיח חסינות" לבעליו. האדם בטוח שאף אחד לא יעיז לחטט במעשיו, ודאי לא להאשים אותו. זה ההסבר שאני מסבירה לעצמי אנשים מורמים מעם (אולמרט, קצב, נתניהו) שנראה שהם לא למדו מניסיון קודמיהם.
רויטל ק. (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
הבנתי, תודה.
אני חושבת שזו לא שאלה על מגזר מסויים, אלא שאלה של צורך:
אני מבינה למה אדם עני גונב, אבל למה אדם אמיד שלכאורה לא חסר לו דבר, ויש לו המון מה להפסיד, גונב?
זו שאלה שחוזרת על עצמה שוב ושוב כשאני רואה פרשיות שחיתות מתוקשרות, והן מגיעות ממגזרים שונים בחברה: הרי לאנשים מפורסמים יש כל כך הרבה מה להפסיד, כששמם הטוב אובד להם - הם מאבדים יותר מהאדם הממוצע, וכשמדובר באנשים שיש להם פרנסה בכבוד, אז גם תשוקת הבצע פחות מובנת לי.
נראה לי שפחות משמפתיע אותי שאדם שנתפס כהגון מועד - מפתיעה אותי לקיחת הסיכון, כשהרווח לא נראה שווה את זה.
yaelhar (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
התכוונתי לזה:
"מה גורם לאשה מצליחה, שלא חסר לה דבר, כולל עקרונות נעלים למיניהם, לשלוח יד בכסף שלא נועד לה?"

לא הצלחתי להבהיר את עצמי בשאלתי. לא התכוונתי לביקורת על מה שכתבת. הכוונה היתה שאנחנו מופתעים אם מגזר מסויים מגלה תכונות שאנחנו מייחסים למגזר אחר. אם "בת טובים" מהסוג המתואר שולחת ידה בכסף לא לה. זה מין דיסוננס כזה, למרות שאנחנו יודעים שכולם בני אדם ומועדים לנפילות, עדיין אנחנו מופתעים.
רויטל ק. (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
תודה צילה, תודה על תגובתך ותודה על תשומת הלב לתגובה של יעל שפספסתי.
יעל אני לא מבינה מאיפה באה ההערה.
איך הבנת מדברי שאני מופתעת מכך שאנשים מכל מגזר יכולים להיות גנבים רמאים וצבועים?
זו נשמעת לי תובנה טריויאלית להפליא, ואני משתדלת להימנע מכתיבת קלישאות מובנות מאליהן.
אשמח אם תכווני אותי לחלק בדברי שגרם לך לחשוב שזו תגלית בעיני, כדי שאוכל לנסח בצורה מוצלחת יותר.
צילה (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
רויטל ק. אהבתי מאוד את הביקורת שלך. אהבתי את כל התגובות במיוחד שעשעה אותי התגובה של yaelhar.
רויטל ק. (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
נצחיה, על זה אני תוהה.
סגנון הדיבור שם הוא כל כך כל כך בדיוק מה שהולך עכשיו, עד שאני ממש יכולה לשמוע את הדמויות, אבל לכל מיני צורות התבטאות קטנות כאלה יש אורך חיים מוגבל, לפעמים אפילו פחות מעשר שנים. זה כמובן לא אומר שהספר לא יהיה קריא, אבל חלק ממנו אולי כבר לא יעבור לקורא כמו שהוא עובר היום.
ברוב הספרים שאני קוראת אני לא מרגישה את זה, כאן יש איזה דיוק בדיאלוגים שהוא מצד אחד יפה ומצד שני - מאוד זמני.
מורי (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
מנבאים שבשנת 2070 האסלאם תהיה הדת השלטת בעולם. מה כבר לצפות שיהיה אז? דאעש זה לא דבש.
נצחיה (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
בעשר שים לא הרבה ישתנה. מאמינה שיהיה אקטואלי גם אז.
רויטל ק. (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
תודה לכולכם :)
פואנטה ונצחיה, חמישים שנה אכן היה לשם ההגזמה, אבל עשר-עשרים שנה? למה לא?
הייתי חושבת שרוב הסופרים כן מעוניינים לכתוב ספר שיהיה רלוונטי בטווח זמן כזה.
פואנטה℗ (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
מסכימה עם נצחיה.
כבר לא כותבים ספרים לעוד חמישים שנה, ואפילו לא מתכננים את העתיד לעוד עשר שנים.
הסיפור עצמו לא קורץ לי אבל כתבת יפה.
יונתן בן (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מעולה.
חני (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
איזו סקירה יפה ומשעשעת..
אפרתי (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
ספר מקסים ומצחיק, מבריק וחכם להפליא!
רחלי (live) (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
סקירה מדהימה רויטל, הוא יהיה הבא בתור, תודה
yaelhar (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מצויינת
ואכן גלית תגלית: אנשים בכל מגזר יכולים להיות גנבים, רמאים וצבועים... הפתעה.
מסמר עקרב (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
אכן, ביקורת מצוינת. עוד ספר נוסף לרשימה האינסופית...
בלו-בלו (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
מה ששונרא אמרה...
שונרא החתול (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מצויינת. עושה לי חשק לקרוא את הספר שוב.
נצחיה (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
אנשים לא כותבים לעוד חמישים שנה.
כותבים לכאן ולעכשיו. ומה שמרענן בעיני זו התיחסות למשפחה - הורים, אחים, גיסים - של אדם בוגר. אין הרבה ספרים שעוסקים בזה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ