ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום שני, 27 באפריל, 2015
ע"י יוֹסֵף
ע"י יוֹסֵף
טוב, אז ככה, עמוס עוז כתב את 'מיכאל שלי', ועמוס עוז כתב את 'סיפור על אהבה וחושך'. שני ספרים שונים כל כך. שונים עד שיש כאלו שהדעות שלהם לגבי שני הספרים הללו כל כך מנוגדות שאפשר היה לחשוב ששני סופרים שונים כתבו אותם.
אני בהחלט מאלו שחושבים שסיפור על אהבה וחושך הוא ה'ספר' שלו, ובוודאי הספר האהוב ביותר על הקוראים, למרות שבראיון שנתן לאחרונה הוא אמר שדווקא הספר 'אותו הים' הוא הספר שלדעתו הוא הצליח להתעלות מעל עצמו. לא קראתי אז אני לא יודע.
עמוס עוז הוא גם מושג, הוא סופר בעל שם, מועמד לפרס נובל כבר כמה וכמה שנים. בעל עמדות ידועות, שמשניאות אותו על רבים, ומוערכות על ידי אחרים. ואמנם התכנסו כאן כדי לדבר על ספרות, אבל הדברים קשורים מפני שהספר החדש של עמוס עוז הוא כלי נשק אשר טעון ביותר מכדור אחד. על הכוונת נמצאים הנצרות, הציונות, בן גוריון, מושג הבגידה, החמלה והאהבה ואולי אפילו קיומנו כלאום.
שלוש דמויות בחורף אחד בשנות החמישים בירושלים, שמואל אַש סטודנט עם תפיסות מהפכניות, ואלד, הזקן הנכה והדעתן ועתליה האישה היפה והמסתורית. במפגש קאמרי צפוף ורווי מתחים וסיפורים מן העבר הלוא רחוק של ערב קום המדינה, על אביה של עתליה, בר הפלוגתא הדמיוני של בן גוריון (המסמל בדעותיו את 'ברית שלום' ההיסטורית), ועל בעלה, בנו של הזקן.
לתוך סיפור המסגרת הזה נכנס סיפורו של יהודה איש קריות, הבוגד הידוע בכל הזמנים, זה שבגללו, או יותר נכון בגלל מה שנכתב עליו בכתבי הנצרות המוקדמים, נתפסו היהודים, בין השאר כבוגדים וכאשמים בצליבת ישו. עמוס עוז מציע כאן פרשנות מהפכנית לאותו סיפור. לפי עדותו של עמוס עוז בראיון הנזכר, העולם הנוצרי מתייחס לתיאוריה הזו כאל פצצה. האמת היא שהבסיס של התאוריה שמציג עוז על יהודה איש קריות, אינה חדשה, שכן בשנת 1978 נמצא במדבר במצרים כתב יד שמתוארך למאות הראשונות לספירה, אך רק בשנת 2006 הוצג לציבור לאחר שנים של מעבר מיד ליד ושחזור הכתוב בו. מתברר שבכתב יד הזה, 'הבשורה על פי יהודה איש קריות', מוצג סיפור הדומה בקווים כללים (אך עם נטיות גנוסטיות) לתאוריה שמציע עוז.
עמוס עוז יודע לספר סיפור, בזה אין חולק. יש לו כתיבה אסתטית סיפורית קולחת, שפה עשירה, ריתמוס מתגלגל ומענג. הוא יודע לכתוב על החורף ועל ירושלים. אלא שבעיניו ירושלים היא רק חורף אפל קר וקודר, ולא רחוץ נקי וצח. כמה חבל.
בלי להיכנס לנכונות התאוריה ובלי לפזר קלקלנים (ספויילרים בלעז), עמוס עוז נופל ביתר ריבוד של הדמויות ומעמיס עושר של משמעויות של כל פרט בעלילה. העלילה לעתים נהפכת לסמלית ולאלגורית מידי, והסיפור לפעמים הולך לאיבוד בסבך התחבולה הספרותית. המניפסט שעוז מנסה 'למכור' לנו, גם אם לא היה נאיבי ולוקה בראייה אוטופית, הרי הוא מועבר לקורא באופן שקוף מידי ולא אלגנטי, דבר שבעיני גורע מעט מהיצירה.
ולא, עמוס עוז, לא הייתה לנו ברירה אחרת, היינו חייבים להקים מדינה בחלון ההזדמנויות החד פעמי שהבליח לנו ב-48, הרבה אחרי זמן הפציעות של העם שלנו, אחרת, הבכייה הייתה לדורות. בן גוריון, אכזרי ונוקשה ככל שיהיה, עשה את הדבר הנכון, המוכרח והאמיץ מבחינת העם היהודי.
ושוב, הסיפור כסיפור הוא יפה, הוא אסתטי, צריך לקרוא אותו, אך במובן הציוני, צריך שלא להסכים איתו.
11 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
Dina
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
יוסף, אהבתי את המשפט "גם במיכאל שלי השמש לא הפציעה מעל רחובות ירושלים." גם אני חושבת שהאפלוליות והאיפוק לא קשורה לגיל אלא יותר לאופי וסגנון הכתיבה.
בנוגע לאמירה על קוראי ישראל היום שנרמז כי הם ימנים שלא קוראים בכלל, בדיוק לזה התכוונתי כשכתבתי שאני לא תמיד מסכימה עם עמוס עוז למרות שאני חושבת אותו לסופר נפלא. אני מרשה לעצמי להנות מספרים ולהבין שהסופר הוא לא אדם מושלם שתמיד צודק או תמיד אמור להגיד דברים שאני מסכימה איתם. ובגלל שבאמת קשה לדבר על ספר של עמוס עוז מבלי לגלוש לויכוחים ודיונים על אי אלו אמרות שלו שנוטות להיות פרובוקטיביות (ולא חסר), אסיים דווקא בציטוט חף מפוליטיקה שאהבתי: "אנשים קוראים כאן לא מעט, והייתי שמח לו היו קוראים יותר. הייתי נורא רוצה שאנשים יקראו יותר תנ"ך. הייתי רוצה שיותר אנשים יקראו את שירת ימי הביניים, את חז"ל, סיפורי יראים. שיותר קוראים יקראו ספרות עברית חדשה". |
|
|
יוֹסֵף
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
תודה בלו בלו ורץ
בלו בלו - עמוס עוז ישנה את דעתו כנראה רק בגלגול הבא :)
רץ - אני נוטה להסכים אתך, אני פשוט חושב שהחיבור בין הרעיונות לרומן נעשה בצורה קצת מלאכותית, אבל זו רק דעתי. הסיפור כשלעצמו הוא טוב, על אף שאין בו איזו דרמה גדולה. ייתכן שהאיפוק והאפלולית קשורה לגילו של עוז, אבל גם במיכאל שלי השמש לא הפציעה מעל רחובות ירושלים. |
|
|
יוֹסֵף
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
דינה תודה על התגובה
הדעות של עוז הם כמובן ראויות לדיון בפני עצמו. זה לא המקום כמובן אבל רק אצטט מעט מן הראיון שהוא נתן לרגל הוצאת הספר הזה: "אני חושב שהשגיאה הכי גדולה של רבים בשמאל וגם שלי היא שאנחנו לא לוקחים ברצינות את הפחדים והחרדות של יריבינו. אתה יכול לא להיות שותף לאמונה דתית. אתה יכול להיות יריב פוליטי קשה. אתה יכול לטעון שיריביך הפוליטיים מביאים עליך אסון. אבל כשאדם אומר לך שהוא מפחד, אל תלעג לו. אל תבטל את הפחד שלו. מה גם שחלק מהפחדים האלה מתממשים. לא פעם אטמנו את עצמנו לפחדים הלגיטימיים של יריבינו. גם אני. לא פעם זלזלתי ואפילו התעלמתי מהפחדים הלגיטימיים של הרבה מאוד ישראלים. שאלת אם השתניתי? הנה שינוי. היום אני חושב שלפחדים הלגיטימיים של הישראלים יש משקל לא פחות מהזכויות הלגיטימיות של הפלשתינים. צריך לטפל בפחדים הללו".
מצד שני הוא גם אמר בכנס של פעילי מר"צ, ביהירות שלצערי נעשית די אופיינית: "יש בארץ 70 אחוז מהישראלים שלא קוראים ספרות, אולי הם קוראים 'ישראל היום', אבל הם לא קוראים ספרות". נכון שרבים לא קוראים ספרות, אבל הקורלציה הסמויה שעושה עוז עם מי שלא קורא ספרות למצביעי ימין, מראה על היותו שבוי בתפיסות שמזמן אבד עליהן הכלח. |
|
|
Dina
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
מחשבות, כמובן שלכל אחד יש כנראה הגדרה משלו למונח 'ציונות', אך כשאני כתבתי 'קונצנזוס' התכוונתי לקונצנזוס הציוני שכולנו או רובנו גדלנו עליו-האדרת הקיבוצים והחלוצים, חומה ומגדל וטרומפלדור, וכמובן קידוש האתוס הצבאי ומלחמות ישראל. 'ישראל היום' גם הוא חלק מהתקשורת, וגם הוא רוצה לעצב דעת קהל. כמובן שמי שקורא ב'הארץ' לא בהכרח צריך להגדיר את עצמו כשמאלני, אבל כן- זה עיתון שתמך במהלך מערכת הבחירות האחרונות במרצ, ומרבה לתת במה לגדעון לוי (הידוע לשמצה?) ולעמוס עוז שבספרו אנו דנים, שגם כתב מאמר גדול בהארץ שבוע לפני הבחירות האחרונות. אז כן, לעיתונים יש אג'נדה. קשה מאד למצוא עיתון או ערוץ תקשורת חף מאינטרסים. פה נכנס התפקיד שלנו לנסות לקרוא בין השורות ולא להסתמך על מקור מידע אחד כדי לגבש את דעתנו.
|
|
|
רץ
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
יוסף - ביקורת מעניינת ונכונה - אני ראתי ברומן הבשורה על פי יהודה - ביוגרפיה סמוייה של עוז כהוגה דעות - מה הוא חושב על השמאל - חשבון נוקב - מה הוא חושב על הימין - על הנצרות ועוד,
דווקא ברובד הזה הרומן מרתק - דרך כתיבה היסטורית של תקופות שונות המתכתבות בינהם בצורה אטלגנטית, ואחרון החורף הירושלמי הוא לדעתי תחושה נפשית של אדם בסתיו ימיו - תחושה פסימית, אם סיפור על אהבה וחושך הוא ביוגרפיה, הספר הזה משלים אותו כחשבון נפש אמיץ, עוז שלא קראתם עד היום.
ואחרון חביב - מילה על התמונה המרהיבה בכריכה - גוטמן ואישתו דורה - כשעוד היינו תמימים ויפים. |
|
|
בלו-בלו
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת מעולה!
אני שותפה לדעתך.
אגב- כשקראתי את סיפור על אהבה וחושך הייתי בטוחה שעוז שינה את דעתו הפוליטית. הוא נתן שם המון סיבות להצדקת דרך הימין.טעיתי כמובן, ועד היום זה נראה לי ספר ימני. |
|
|
מורי
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
זשל"ב, אתה בחור אינטליגנטי, אבל גילך הצעיר מכאיב. ידיעות אחרונות הוא בהחלט צהובון
ירוד ברובו. במובן הזה, ישראל היום לא ממש שונה ממנו, בהבדל אחד: הוא לא מסתיר את דעותיו.
עכשיו ידיעות הוכה בבחירות האחרונות. קוראיו הנאמנים בחרו דווקא לחזק את הליכוד שנוא נפשו. הארץ טוב, אבל כותב בו אחד עוכר ישראל נורא: גדעון לוי. עליו אני בהחלט מדלג בחפץ לב, יען כי שקרן ועיוור הוא. שקרן, למי שיודע על פרשת החמור הגורר שעליו נכתב בהרחבה בספרו של ימיני - תעשיית השקרים. אתה טוען שצריך להקשיב לכל אחד. למה? זה לא שאני מתנגד שאנשים ידברו ואמרו את כל אשר על לבם, כל עוד הם מופיעים בטלויזיה ואפשר להחליף ערוץ. תרבות דיבור ושיח אין באמת בארץ. חדשות אני לא רואה ולרוב אני שקוע בספר וחושב מה לכתוב בסקירה למען סימניה. |
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת מעולה. הצלחת לשאוב אותי אל תוך הסיפור.
אני את עמוס עוז לא קראתי, אז אני לא יכול להגיד לך מה יותר טוב ומה פחות- אבל מה שכן, אני מודע, פחות או יותר, לדיעותיו הפוליטיות, ואין לי שום בעיה עם זה. נושא מרתק. אולי אקרא מתישהו את הספר. דינה, את צודקת. צריך לקבל את הדיעה של האחר, גם אם היא אינה מקובלת עליך, מימין ומשמאל וגם ממרכז. אפשר להתווכח במילים ובצורה מילולית, אבל לא בצורה פיזית ובאלימות, כמו שקרה ליהונתן גפן, לאחינועם ניני, לנער הערבי שאמר: "עם ישראל חי!" ולכל נפגעי אמיר חצרוני וענת וקסמן. (לא שאני משווה את וקסמן לחצרוני, חס וחלילה. ענת וקסמן שפויה, וחצרוני לא. אבל מה שמשותף להם, זה שהם מאשימים את העם ואת המזרחים והרוסים בכל מה שקורה פה). מחשבות, אף פעם לא הבנתי למה עיתון כלשהו אמור להיות פוליטי. תכל'ס, מה שעיתון צריך לעשות זה למסור מידע באופן אובייקטיבי. וזה באמת מה שקורה: גם בידיעות אחרונות וגם בישראל היום, לא מורגשת ממש הדיעה הפוליטית של הכותב בכתבה. אבל מה שכן, בעיקר בצד של העיתון יש כמה כותבים שהם כותבים קבועים והם כן מציגים את הדיעות שלהם (בידיעות אחרונות זה מרכז-שמאל, ובישראל היום זה ימין) ואפשר להתעלם מהם. לא חייבים לקרוא את זה. אבל אתה צודק, ישראל היום זה לא עיתון באיכות טובה כמו ידיעות אחרונות, הארץ, ליברל ועוד עיתונים (וזו הסיבה שהוא בחינם). אמנם כשמשעמם לי ואין לי שום עיתון אחר אז אני כן קורא ישראל היום, אבל משתדל לקרוא רק את הכתבות המרכזיות ונמנע מלקרוא את הדיעות הימניות הקיצוניות לטעמי של כמה כותביםבישראל היום כמו 'חיים שיין' ו'דן מרגלית', שסתם יורדים כל הזמן על השמאל ומפלגים את העם (בידיעות אחרונות, כמעט אף פעם לא קראתי פוסט של מישהו שאמר משהו קיצוני נגד הימין. רק כמה פעמים נגד שיטת הממשלה של ביבי אבל הי, זו דמוקרטיה! צריך "אופוזיציה" לוחמת! אי אפשר לשתוק). אמנם הכותבים האלה של ישראל היום יודעים לכתוב ולהתנסח יופי טופי, אבל כל מה שהם כותבים זה שטויות על גבי שטויות. סליחה על הבוטות, כן? כי אני מכבד מאוד, או לפחות משתדל לכבד, את קהל הבוחרים של ביבי והימין. אני בעיקר נגד הפוליטיקאים מהימין. הציבור לא אשם. לא צריך להאשים אותו. |
|
|
מורי
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
דינה, מהו הקוצנזוס? מה שהתקשורת משדרת או מה שקוראי ישראל היום חושבים?
אני קורא שנים את הארץ ואני לגמרי ימני שפוי ונאור.
|
|
|
Dina
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
“איני מסכים עם אף מילה שאתה אומר, אבל אלחם על זכותך להביע את דעתך"
רוח המשפט המפורסם הזה מסמלת את מה שאני מרגישה ביחס לדיעותיו של עוז - ולעובדה שהרבה אנשים מחרימים אותו בשל דיעות אלו. כיום כמעט כל דיעה שסוטה מהקונצנזוס גורמת לחרם, גידופים ושיח מתלהם וברברי, וחבל, בעיניי. אני אישית מאד אוהבת את הכתיבה של עמוס עוז, ממש לא תמיד מסכימה ולא מקדשת, אבל חשוב שיהיה ריבוי דעות למען החברה. מה שהוא אומר לפעמים מקומם (ולפעמים מסולף בתקשורת) אבל הוא מציג זוית ראיה אחרת - שעמה כמובן ניתן לא להסכים.
לדעתי, מאד מעניין לקרוא מה אנשים שהיו כאן עוד לפני הקמת המדינה חושבים על כל המצב-בלי קשר לנטיה הפוליטית שלהם. |
|
|
יוֹסֵף
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
מחשבות.
לא טענתי שכולם אוהבים את סיפור על אהבה וחושך, טענתי שהוא נחשב, ולדעתי בצדק, לסיפור הטוב ביותר שלו וגם האהוב ביותר. אתה יכול לראות שמעל 80 אחוז מהמדרגים כאן באתר נתנו לספר 4 או 5 כוכבים. את דעתי על הספר שלפנינו כתבתי בביקורת וזכותך לא להסכים.
לגבי העניין הציוני אם אכן קראת את הספר, קשה לי להאמין שלא הבחנת במסר המובע בפי אביה של עתליה לכל אורך הספר, שעליו כתבתי בגוף הביקורת. אם להסכים או להסכים, זו כבר שאלה אחרת. |
|
|
מורי
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
דווקא את סיפור אל אהבה וחושך נטשתי. הספר שלפנינו קיבל אצלי 3 כוכבים משום שהוא
נעים, אבל לא יותר מזה.
מה עניין הציוני שלא להסכים עמו? |
11 הקוראים שאהבו את הביקורת
