ביקורת ספרותית על תמונות של בשר מאת דרור בורשטיין
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 26 במרץ, 2015
ע"י ראיה


דרור בורשטיין יצר כאן ספרון שנוגע בנקודה כה כואבת, שהיא ראיית בעלי החיים כמוצר צריכה וכחפץ ועושה זאת בדרך מופלאה של הצגת אומנות מתקופות שונות אשר עיקרה הוא הצגת בעל החיים כנושא ומוסיף לכך נפח נוסף ע"י הוספת שירים או כתבים שונים אשר ידגישו ויעצימו את הנושא המדובר.
הספרון הוא בסך הכל בן 135 עמודים המלווה כמובן בתמונות של אותם הציורים ובעצם ניתן לסיים לקוראו בשעה אחת. עם זאת, דרור בורשטיין כותב את דבריו בכזו עוצמה שקטה שמצליחה לחדור דרך כל מעטה שיריון שהקורא יבחר לעטות על עצמו.

שלושה עשר פרקים, שלושה עשר אספקטים שונים לגבי הצגת בעל החיים כמזון, כחפץ, כעבד של האדם וכדו'. אין כאן ניסיון ליצור תעמולה טבעונית ולהניח אצבע מאשימה אלא ניסיון להראות, דרך האומנות, את מה שהאנושות יצרה במו ידיה – את האכזריות, חוסר החמלה והאדישות כלפי בעלי החיים כבר מזמנים קודמים וזאת בעצם על ידי אותם ציירים אשר החליטו לקחת את החיה ולהעמידה במרכז הציור בדרך כהבעת מחאה או אמירה מסוימת על התנהלות האדם אל מול אותו בעל חיים חסר ישע.

הכתיבה של בורשטיין מנסה לשוות מראה שבלוני, חסר חיים ונטו עובדתי כאשר הוא מנתח כל ציור לעומק המתאים ומציג בפנינו עובדות. עם זאת, כל מילה ומילה זועקת כאב. כאב על אותם החיים שנגדעו בשביל שאנו בני האדם ה"אנושיים" נוכל לשעשע את עצמנו בגני חיות או להשביע את קיבתנו המקרקרת לאיזה סטייק עסיסי.

כבר מזה שנה שזנחתי את דרכי הקרניסט המצוי לטובת תזונה צמחונית בשל אותה אידיאולוגיה מוסרית, לא אטיף לכם, לא אספר לכם על כך, מי שרוצה מוזמן לדבר עימי בדרך פרטית. אני רק אציין שגם מי שלא צמחוני לא יוכל שלא למצוא את הדקירה הזו בלב כאשר הוא יקרא את הספר. אין בו תיאורים זוועתיים ותמונות כה קורעות לב שהעין האנושית מסרבת לראות, יש שם רק מילים, הסברים פשוטים אך אוי כמה שההסברים האלה נוגעים וחודרים – יותר מכל תמונה ויותר מכל הטפה.

מומלץ מאד, גם אם לא תרוצו לזרוק את כל הבשר שקניתם לפסח לפח, כבני אדם אולי תרצו לתת בספר מבט.
16 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
שירת הים (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
וגם עוד לא מפסקים
נעמי (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
תודה רבה יקירוביץ'!
יאללה קורבן פסח =) =) ...
יקירוביץ' (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
תשבחות לנעמי המנומקת :)
שירת הים (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
ואי כמה הרבה דיבור וחופרים עד שביכלל כבר מעייף
נעמי (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
סליחה ראיה, לא יכולתי להגיב קודם, אבל נראה שהדיון מיצה את עצמו, ולכן אומר בקצרה את דעתי:

אני מפרידה בין רעיון אכילת בשר באופן כללי לבין מה שקורה כיום בתעשייה.
מי שלא אוכל בשר כמחאה על היחס של התעשייה לבע"ח - אני מעריכה זאת, והלוואי שזה יועיל לשיפור התנאים.

השאלה היא מה יחסך, או יחס צמחונים בכלל, לאכילת בשר, גם כאשר בעלי החיים גודלו בתנאים אופטימלאים?
אם התשובה היא עדיין שלילה מוחלטת - אני מתנגדת לכך, כי מאחורי זה (ותקני אותי אם אני טועה) עומדת תפיסת עולם שלא מכירה בבע"ח כיצור נחות יותר מאדם. לפי תפיסת העולם שלי, העובדה שבע"ח נחות ממני (כלומר - לא נברא בצלם אלוקים) נותנת לי את הזכות לנצל אותו לצרכי: מזון, משא, ניסויים, אך גם את החובה לדאוג לתנאי קיום ראויים: מזון, שתיה, מרחב, לא לכפות דברים שלא בטבע שלו (כגון קרקס), הריגה במינימום כאב (בניגוד לציד) וכו'.

אדם שלא מכיר בעליונות של האדם על כל שאר הבריאה - איזה צידוק יש לו לתבוע יחס מוסרי כלפי בע"ח?
אם אדם שווה ערך לכל שאר היצורים, אז הוא נוהג בדיוק כמו שזאב נוהג בטרף שלו, ועדיין לא שמעתי מישהו שמכנה את הזאב אכזר וחסר מוסר.

יוצא אם כך שלתביעה יש טעם רק מול אדם שמכיר בעליונות של בני אדם על שאר בעלי החיים, ואותו אכן ניתן לשאול מדוע הוא מתיר לעצמו לשפוך דם כדי להשביע את קיבתו. התשובה שלי, שהיא גם התשובה לשאלתך מדוע העובדה שהם נחותים מקנה לי את הזכות לקחת את חייהם - היא שהרשות ניתנה לי ממי שברא את בע"ח ואותי. אני מקיימת אורח חיים דתי ומאמינה שהמוסר האלוקי הוא המוסר הנכון והאמיתי, והוא התיר לי להשתמש בבע"ח לצרכי (וגם ציווה אותי לא לצער אותם).

מקווה שהבהרתי את כוונתי (וכמובן שלא יצא לי קצר)
תודה ואשמח לתגובתך =)
נעמה 38 (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
תודה רבה אלון. זה כל מה שביקשתי מודעות מוסרית לבעייתיות וכל אחד שיחליט מה המקסימום שהוא מסוגל לעשות בנושא. מסכימה איתך לחלוטין על הניתוק הריגשי ועל הבעייתיות בכל מה שקשו לתזונת הילדים שלנו. אבל הדרך בה אתה בחרת , מבחינתי היא צעד עצום ומבורך בכל מה שקשור למאבק בתעשיית הבשר האכזרית .
יקירוביץ' (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
תדעו לכם שג'רמי נעלב.
יקירוביץ' (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
תדעו לכם שג'רמי נעלב.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
כמי שאוכל בשר (לצערי, אם אפשר לומר) ו(אבל)מגדל את ילדיו להיות חושבים, מרגישים ומוסריים, אין ספק שיש כאן קונפליקט טעון, שגם אוכלי הבשר האדוקים ביותר לא יכולים להתחמק ממנו. אני חייב להודות שגם כתוצאה מהאינפלציה הטבעונית ברשת שבה נחשפתי לחלקים בתעשייה שהעדפתי (ועדיין מעדיף) להדחיק אבל גם בלעדיה, אכילת מוצרים מהחי נושאת בחובה התעללות משנית דרמטית בבעלי חיים - שאפילו המילה התעללות היא חתיכת אנדרסטייטמנט. אף פעם לא הסתרתי מילדיי שעוף זו תרנגולת ובשר זו פרה, וגם כאשר היינו אורחים במושבים וקיבוצים עם חולבות ועגלים לתעשיית הבשר, הסברתי להם את התהליכים שעוברים בעלי החיים (בניכוי הגרפיקה), יחד עם הקונפליקט המוסרי שאני מרגיש בעצמי, והותרתי להם לערוך את השיקולים שלהם בעצמם. אני מכיר ישר והפוך את הסרטים והספרות לגבי אכילת בשר ומודע לאכזריות התת-אנושית המעורבת בכך, ובכל זאת יש אצלי (כמו אצל מרבית אוכלוסיית העולם) ניתוק רגשי בין זה לבין מה שאני מכניס לפה (בדומה, אגב, לניתוק הרגשי שאני יוצר עם האייפונים, הנעליים, משקפי השמש, וכל מוצר אחר שילדים ומבוגרים מוציאים עליו את הנשמה בסדנאות יזע במזרח הרחוק). המינימום שאני יכול לעשות בשלב הזה חוץ מלעבור לטבעונות הוא לצמצם את צריכת הבשר והחלב של המשפחה שלי, ואנחנו משתדלים לעשות זאת במידת האפשר, לפחות פעם או פעמיים בשבוע באופן מודע ואקטיבי. נכון, זו אולי מוסריות חלקית, אבל אני מאמין שגם בכך יש תועלת. כולנו אוהבים בעלי חיים, בעיקר כשהם מחוץ לצלחת, ואני מאוד מקווה שנעבור בהדרגה עם הזמן לתזונה בריאה ומוסרית יותר על טהרת הצמחים.
נעמה 38 (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
זה היה דיון על עקרונות מוסריים והוא שינה פניו למתלהם ותוקפני. זה לא דיאלוג ענייני אז קצת באיחור אחרי אוקי איבדתי בו עניין.
פואנטה℗ (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
ברור לי כשמש שלא התייחסתן לדבריי האישיים אלא "רק" קיטלגתן את כל אוכלי הבשר כמשתפי פעולה עם ציר הרשע שאין להם שום זכות להתיימר להיות הורים שמחנכים את ילדיהם להתחשב באחרים ובטח לא לגדל כלב. אני מחכה לאותו עולם אוטופי שבו תעשיית הבשר לא תהיה קיימת וכולם יהפכו צמחוניים טובי לב ואוהבי אדם וחיות באשר הם ולא יהיו יותר מלחמות.
נעמה 38 (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
פואנטה בכלל לא התייחסתי לדבריך באופן אישי והבעתי את עמדתי האישית. תורידי את הטרמינולוגיה הנאצית , היא לא נכתבה פה עד לנקודה זו והיא לא ראויה. הדגשתי את האקט הלא מוסרי באכילת בשר חיות, ואין פה אף אחד שיכול להגיד שזה אקט מוסרי נוכח הפרקטיקות השולטות בתעשיית הבשר. גם ילדים לא הזכרתי אם תדייקי בדברייך.
נעמה 38 (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
פואנטה בכלל לא התייחסתי לדבריך באופן אישי והבעתי את עמדתי האישית. תורידי את הטרמינולוגיה הנאצית , היא לא נכתבה פה עד לנקודה זו והיא לא ראויה. הדגשתי את האקט הלא מוסרי באכילת בשר חיות, ואין פה אף אחד שיכול להגיד שזה אקט מוסרי נוכח הפרקטיקות השולטות בתעשיית הבשר. גם ילדים לא הזכרתי אם תדייקי בדברייך.
(לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
הפרשנות שלך, כל כולה, רחוקה מאוד מאוד ממה שאני כתבתי וחסרת כל קשר למה שכתבתי (בדיוק כמו שהזכרת הנאציזם הוכנסה לדבריי). ועל הדרך, גם לא הזכרתי ולא התייחסתי לטבעונות שאני לא מבינה בה דבר. אבל, בהתנשאותי הרבה, אפסיק מצדי את הדיון כאן.
פואנטה℗ (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אוקי, תקראי מה שכתבת ותגידי לי מי הלך יותר רחוק. אנחנו לא צמחוניים וילדיי גדלים להיות אנשים רגישים ואיכפתיים. אני בטוחה שיש משפחות צמחוניות שבהן הילדים לא מצטיינים ברגישות והומניות. הקשר בין צמחונות לשאיפה לחנך ילדים להיות אנשים טובים הוא לגמרי לא חד-משמעי וההקבלה שעשית היא מקוממת, כוללנית וגם לא נכונה עובדתית.
(לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אני מעולם לא חשבתי בכיוון ולא הגדרתי איש כקרוב אפילו לנאצי !! זו הליכה רחוק.. ומעבר לזה לא התייחסתי לדברייך, כי אם באופן כללי לאכילת בשר.
פואנטה℗ (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אוקי ונעמה, אני חורגת כאן ממנהגי כי נראה לי שלקחתם את הדברים הרבה יותר מדי רחוק. אם הילדים שלי אוכלים שניצל, זה אומר שאני נאצית? זה אומר שהם יצורים לא הומניים וחסרי איכפתיות?? וכשהם מטיילים ביערות ומקפידים לא לדרוך על נמלים, מאכילים כל חתול וכלב שהם פוגשים ומקפידים לאסוף שקיות (גם של אחרים) כדי שהחיות לא יחנקו, איך בדיוק זה מסתדר עם התיאוריה שלכן? ההכללות שאתן עושות הן הכללות מתנשאות ומקוממות ואני ממש לא מוכנה להרגיש נחותה ופושעת מעצם העובדה שאני וילדיי לא טבעוניים.
יקירוביץ' (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
פואנטה, נעמה, אני מתחרט. אבל ג'רמי בנת'ם שציטטתי כאן דיבר ממש לעניין, והוא עוד אמר את הדברים באמצע המאה ה-19! אתן לא חושבות שזה מדהים? דיבור טבעוני במאה ה-19.
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
ראיה כתבה ביקורת מאופקת, מכובדת ולא מתלהמת, שמאוד מכבדת גם את מי שלא שותף לדעתה.
מחשבות כתב תגובה מזלזלת ובוטה שיש בה רשעות זדונית, כמו איזה טרול מצוי שחייב להגיב ולחרחר ריב אפילו כשהוא נתקל במתכון תמים להמבורגר צמחוני. עליו ועל שכמותו נאמר: "ככל שהיטבתי להכיר בני אדם, כך גברה אהבתי לבעלי חיים."
ראיה, אני מבקשת את סליחתך. אני לא מסוגלת לשמור על איפוק כשאני נתקלת ברוע.
(לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אכן, סקירה טובה שמתמקדת בנקודה חשובה. גם אני, לגמרי מסכימה עם נעמה ועם שונרא. הייתי לוקחת את זה עוד קצת רחוק, ואם נעמה אמרה "איך אפשר לצרוך ולאכול חיות טבוחות באכזריות ולגדל כלב?" אני אומרת איך אפשר לצרוך ולאכול חיות טבוחות באכזריות, ולחנך ולשאוף לגדל ילדים להומניות.. לאכפתיות מהאחר..
נעמה 38 (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
סקירה מעולה וחשובה! באשר לתגובות המרתקות שהצטברו פה. אני שוב נוטה להסכים לחלוטין עם שונרא. נעמי יקירתי,כל עוד חיות נטבחות ומטופלות בצורה אכזרית בלתי נתפסת זהו אקט בלתי מוסרי שלוקח חלק ומעודד תעשיה מזעזעת שאסור לתת לה יד. בקיצר אסור לאכול חיות באותה מידה שאסור להתעלל ולטבוח באנשים חסרי ישע.
יקירוביץ אין תחרות מה חשוב יותר השיח הפמינסטי או הצמחוני. אין מה יותר חשוב שניהם חשובים באותה מידה .
איך אפשר לצרוך מוצרי עור לאכול חיות טבוחות באכזריות ולגדל כלב?? איך זה מסתדר לאנשים בראש אין לי מושג.
פואנטה℗ (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
לא, נעמי. הקשבתי בדילוגים כדי לקבל מושג כללי. (זה קטע של שעה שלמה שלא הייתה לי...לא משהו אישי :)).
אני חושבת שמחשבות התכוון לחיות שמגדלים למאכל, ולא לכל חיה באשר היא אבל אני לא מתיימרת לפרשן אותו.
הדיון על סוד קיומן של חיות ועל חוכמת הטבע לברוא מעגל של תלות הדדית שהאדם המודרני רומס ברגל גסה הוא דיון מרתק אבל לא מועיל. אם נסמוך על מוסריות של אנשים, בעיית תעשיית הבשר לא תיפטר לעולמים. מי שרוצה לשנות את פני הדברים עכשיו ולא לחכות עוד 50 שנה (אם בכלל) עד שיתחילו לשווק בשר מלאכותי, צריך לקדם את האנשים הנכונים לעמדות המפתח ולהשפיע ברגולציה. חוץ מזה, גם אם יהיו סטייקים סינטטיים זמינים לכל נפש, עדיין יעדיפו בשר חי, כמו שמעדיפים תיקי עור ונעלי עור כסמל סטטוס ואיכות. [הבהרה מפורשת: דבריי מיועדים לדיון כללי = ההיפך מאישי]
רץ (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
ביקורת מעניינת מאוד שלוב בין אמנות לאידיאולוגיה של צמחונות כהרחבת האנושיות.
ירון דן (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
לא קראתי את הספר, אך כמו שכתבת, אלו הרגלים שהשתרשו בנו, בני האדם, במשך מאות שנים ואפילו אלפי שנים, כך שמובן למה קשה לרוב בני האדם, לגדוע הרגלים אלו - להפסיק לצרוך בשר, כי יותר קל לתרץ זאת בשלל תירוצים, שינקו את מצפוננו, יצדיקו את מעשינו, ויש1אירו אותנו נקיי כפיים, חפים משפע.

ני יכול להעיד על עצמי, שאני לא אוכל בשר, ולא שום מאכל מהחי כבר שנים, אבל ממניע בריאותי - לא מוסרי.
מנגד, אני חושב שאם הייתי נחשף לכל התמונות, הסרטונים, ההתעללויות, שעוברות אותן חיות, לסיפורי הזוועה התת אנושיים האלו, הייתי מפסיק מיד לצרוך בשר - גם ממניע מוסרי.
הבעיה היא, שמלכתחילה בני האדם אינם מעוניינים להיחשף לסיפורים אלו ולהתמודד איתם, הם מעדיפים להתעלם מכך, להעלים עין, להדחיק. ואני לא לגמרי מאשים אותם.

מחשבות, מה סוד קיומם, תכליתם, של בני האדם בעולם?
מכל חיה וחיה יש מה ללמוד.
לדוגמא, מהחתול - צנעה, מהאריה- גבורה, שועל ונחש - ערמומיות, אני מאמין שלכל חיה יש תכלית.
אני יכול לתת לך דוגמא את הדבורה, שרוב הגידולים החקלאיים תלויים בהן, ושהן אחראיות על קיומם של מספר לא מבוטל של צמחים - שלגביי חיוניותם לאנושות לא צריך לפרט.
כך שבכל חיה יש תכלית, זו למעשה שרשרת, שבה, קיומן של חיות כאלו תלויות בחיות אחרות, ובלעדיי אותן חיות העולם יחדל מלהתקיים, כיוון שהצומח חייב אותן לשם קיומו.
ראיה (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
מחשבות אני שמחה שזה משעשע אותך לחשוב על אנשים שלא אוכלים חיות - מעניין אותי למה...
בעלי החיים שאתה אוכל לא אמורים להיות למאכל, סוד קיומם הוא פשוט לחיות - בדיוק כפי שאתה חי.

ונעמי, עצם זה שהם יצורים שנחשבים "נחותים יותר" נותן למישהו מאיתנו את הזכות לקחת את חיי אותו החיה?
נעמי (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
פואנטה אני שמחה שהקשבת!זה הפודקאסט האהוב עלי.
שמעת הכל?
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
פעם, גם נשים ושחורים נחשבו יצורים נחותים.
פואנטה℗ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
הנה, גם הפרק של נעמי מוכיח שיש הבדל עצום בין התפתחות התקשורת לבין התקדמות המדע בנושא בשר מלאכותי. אם כבר בשנות ה- 20 של המאה הקודמת הוכח שניתן לגדל רקמת שריר בכמות אדירה אז למה עד עכשיו, מאה שנים אחרי, המחקר עדיין בחיתוליו? כי הכסף מדבר והחוקרים המערביים לא רעבים ללחם. אני אישית לא מאמינה בהטפות מוסריות אלא ברגולציה חברתית שבין היתר גם תגרום לחלוקת מזון הרבה יותר הוגנת בין העולם המערבי השבע לעולם השלישי המורעב וגם תצמצם באופן משמעותי את צריכת הבשר, בעיקר בשל התייקרותו.
מורי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
חייב להודות שהאג'נדה הצמחונית/טבעונית משעשעת אותי בכל פעם מחדש. מהם בעלי חיים שאנו אוכלים אם לא לשם מאכל? מה בדיוק סוד קיומם? יש לי בבית אוגרים וארנב לליטוף וחזה עוף בפריזר לשניצלים. קיום מושלם.
נעמי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
פרק פודקאסט מרתק בנושא הבשר המלאכותי:
http://www.ranlevi.com/2014/10/11/ep151_in_vitero_meat/#more-6586
פואנטה℗ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
אני התכוונתי לכך שכל הטכנולוגיה שבעולם לא תגבור על שינויים דמוגרפיים ואחרים בהקשר לגידול של בשר חי. באשר לשיבוט, אכן זה סוג של פתרון טכנולוגי אבל קשה לי להאמין שהוא יהיה גלובלי - ימים יגידו. בכל אופן, חייבים להתחיל להתרגל לרעיון של אוכל סינטטי ולשכפול גנטי - זה הכיוון.
אשמח לקרוא את ההסברים שלך על מה בין טבעונות לפמיניזם, ולמה דווקא זה מול זה ולא כל רעה חולה אחרת.
יקירוביץ' (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
לא הבנתי את הניתוח, פואנטה. אשמח אם תבהירי. כיוונתי בדבריי לעובדה שהיום עובדים בשיא המרץ על טכנולוגיה לשיבוט בשר, כך שלא נצטרך יותר להרוג בעלי חיים כדי לאכול אותם אלא פשוט לשבט את הבשר המת. היום זה נשמע רחוק, אבל הקצב של ההתפתחות הטכנולוגית גדל, ולפני שלושים שנה אף אחד לא חשב שלכולם היו פלאפונים, אז היום קרוב.

לגבי מה בין טבעונות לפמיניזם, אני אומר לעזאזל, אני צריך לבנות את כל התימוכין שלי, ולא אעשה זאת כאן. אולי אכתוב על זה באקטואליה.
פואנטה℗ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
יקירוביץ', איך קשור השיח הטבעוני לשיח הפמיניסטי? לא ברורה לי ההקבלה הזאת. וגם, מה זאת אומרת "הבעיה הטבעונית תיפתר על ידי הטכנולוגיה בעשורים הקרובים"? נגדיר את הבעיה כ"בעיה בשרית", ליתר דיוק, ונזכיר שגידול בשר גוזל שטחים אדירים וקצב גידול האוכלוסיה הוא כה מהיר שתוך מספר שנים צופים ש"בשריים" לא יוכלו להרשות לעצמם לאכול בשר יותר מפעם בשבוע.
מעבר לזה, אני חושבת ש"תנו לחיות לחיות" צריך להתחיל דווקא מגני חיות, פינות חי ויתר המנהגים ה"חינוכיים" שלמענם כולאים חיות לשם שעשוע. אני בעד זכויותיו של אותו ארנב מסכן שנמעך בפראות על-ידי עשרות ילדים כל יום מחדש.
נעמי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
בדיוק בגלל שאין חיות רעות הן נחותות יותר -
היכולת לבחור
יקירוביץ' (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
מתוך דבריו של הפילוסוף ג'רמי בנת'ם (המאה ה-19):
"אולי יום יבוא כאשר הברואים האחרים יזכו לאותן זכויות אשר מלכתחילה לא ניתן היה למנען מהם אלא בכוח-הזרוע. הצרפתים כבר גילו כי צבעו השחור של העור אינו נימוק המתיר להשליך יצורי-אנוש לגחמותיהם של מענים למיניהם. אולי יום יבוא שבו יובן כי מספר הרגליים, שעירות העור או קיום עצם-הזנב באותה מידה אינם נימוקים לזנוח יצורים בעלי-תחושות לגורל דומה.

מָהן, אם כן, התכונות האחרות המסמנות את הקו הבלתי-עביר שבין הישויות שיש להתחשב בהן לבין כל השאר? האם זוהי היכולת לחשיבה רציונלית, או שמא יכולת הדיבור? אבל הלא סוס שהגיע לפרקו או כלב בוגר הם בלי ספק יותר רציונליים בהתנהגותם ובעלי יתר כושר-תקשור לעומת יונק אנושי בן-יומו או בן שבוע או אפילו בן חודש. אך גם לו המצב היה אחר - מה אפשר היה ללמוד מכך? השאלה כלל אינה "האם מסוגלים הם לשקול בדעתם?" או "האם מסוגלים לדבֱּר"? אלא "האם מסוגלים הם לסבול?".

רק לפרוטוקול - אני בשרי. ואני חושב שזו בושה וחרפה שהשיח הטבעוני ממשיך להתעלות על השיח הפמיניסטי כשגם כך הבעיה הטבעונית תיפתר על ידי הטכנולוגיה בעשורים הקרובים, ואילו את הבעיה הפמיניסטית שום טכנולוגיה לא תעזור לפתור.
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
וטוב שכך. אין חיות רעות, יש רק אנשים רעים.
נעמי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
נשים הן בנות אדם.
שחורים הם בני אדם.
חיות לא.
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
פעם, לנשים לא היו זכויות.
פעם, לשחורים לא היו זכויות.
יבוא יום ומישהו יכתוב "פעם, לבעלי חיים לא היו זכויות."
אני מקווה ומייחלת שזה יקרה בדור שלי.
כתבת ביקורת יפהפייה, סובלנית ואצילית.
כבוד ויקר מגיעים לך גם על דרכך הצמחונית. צמחונות מצילה חיים.
ראיה (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
תודה לך!
דן סתיו (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ראיה ביקורת יפה





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ