ביקורת ספרותית על תחיית האגדות - טרילוגיית אסירי הנבואות #1 מאת אילן גוייכמן
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 16 בדצמבר, 2014
ע"י אנג'ל


יש סיבות רבות באיכות ספרות הפנטזיה הישראלית שגורמות לי לעקם את האף אחרי שאני שומעת את הצירוף המהולל. לקרוא פנטזיה ישראלית וליהנות ממנה זה אירוע שמבחינתי הוא אחד למיליון (החטופה מאינקנדאר). בשבילי, המילים "פנטזיה איכותית" ו"ישראלית", סותרות אחת את השנייה. אחרי ניסיונות עבר עם ספרות פנטזיה ישראלית, ששנאתי גם בימים שבהם אני מחשיבה את עצמי כטיפשה ובורה שאין לה מושג על מה היא מדברת - ולפיכך העובדה ששנאתי אותם כל כך שיקפה לי כמה הם גרועים מבחינתי - אז בכל מקרה, בגלל הניסיונות האלו, כבר הפסקתי לנסות לקחת ספרים כאלו מהמדף.
ובכל מקרה החלטתי לקחת ספר ישראלי מהמדף. אין לי שמץ של מושג למה. הוא פשוט היה שם.

הספר מגולל את סיפורו של הוגו, בחור מדוכדך וגנב מבוקש שגורלו נקרא לו במהלך הימלטות על חייו. הוא נתקל באדם גוסס שמושיט לו חתיכת מפה ישנה ואבן אודם בתוך קופסה. המפה הובילה אותו אל פונדק בלב עיר סמוכה, ושם הוא מצא מספר אנשים, שקיבלו קרעי מפות ואבנים מבריקות בתהליך דומה לשלו - ומשם החמישייה נסחפים למסע ארוך מאוד.

קודם כל, אני חייבת לומר שהספר הזה לא חייב להיות רע. זה נורא תלוי מאיזו פרספקטיבה מסתכלים עליו. ואני חייבת לומר את המשפט המעצבן הזה שאני ממש שונאת - את הספר הזה אסור לעזוב באמצע, אחרת לא ממש מבינים את הפואנטה, ומפספסים חלקים טובים ורבים שקורים רק בהמשכו של הספר.

העלילה כעיקרה לא הייתה מקורית או מדהימה במיוחד. מפה, אבני אודם, גזעים נכחדים, אלים ממיתולוגיה מסוימת. לא מיוחד כל כך. אבל כן אהבתי את המשחק של הדמויות על גבי המיתולוגיה, שנחשפה בקרעים למהלך הספר, ולבסוף, במכה, נחשפה. העלילה התחילה והסתבכה ככל שהספר המשיך - ובדיוק על זה דיברתי.
במקרה, העלילה הזאת קצת מעגלית בתוך הספר עצמו, ואני לא ממש אוהבת את זה, למשל; יוצאים לדרך - מסתבכים בצרות - מגלים קצת מידע - ממשיכים בדרך - מסתבכים בעוד צרות - מידע - דרך - צרות - מידע - וחוזר חלילה. ולסופר לקח הרבה זמן להגיע לנקודה העיקרית שלו, שהיא הייתה הסתבכות בצרות קשות במיוחד [כי ספוילרים (D:)].

הכתיבה הייתה ייחודית וציורית. היא התאימה מאוד לספר עצמו, קישטה אותו יפה ונתנה לו כמה יתרונות לא רעים, אבל במהלך גרמה לו לפגמים רבים. הספר הזה, בדומה לספרי פנטזיה ישראלים, הוא דרמטי. כל כך דרמטי שזה כואב. כל כך דרמטי שחברה שלי קראה את התקציר, ואמרה "דרמטי מידי בשבילי", אחרי שהיא קראה ואהבה את דמדומים.
הקטע של הכתיבה הוא שהיא דרמטית. הדרמה גולשת ממנה. הדיבור של הדמויות דרמטי, וביחד עם הכתיבה. טוב. זה קצת מזכיר מתמטיקה. פלוס - הטוב בכתיבה - ועוד מינוס - הדרמה בכתיבה - שווה מינוס אחד גדול.

אבל הנקודה שהיה לי מאוד (והכי) חשוב לגעת בה הייתה הדמויות.
אני אתחיל מהדמות הראשית - כשסיימתי את הספר לפני שבוע הלכתי לקרוא את הביקורות, ואני זוכרת שמישהו אמר שהוגו, הדמות הראשית, הוא אימו. משהו בנידוי גזירת הבדידות שלו על עצמו. אני חושבת שזאת הכללה לשני הצדדים.
קודם כל, אימואים מתרכזים בחברות משלהם. יש מלא אימואים שהולכים ביחד עם החברים האימואים שלהם כל הזמן. הם לא גוזרים על עצמם בדידות, אלא מוצאים מקום אחר בקרב אנשים שהם מרגישים שטוב להם אתם (יש סיבות רבות אחרות שאני לא ממש מתה על אימואים, אבל אוקיי).
הוגו, לעומתם, נוטה לצד השני. הוא לא יכול להתחבר. למה? הוא לא יודע. זה בדיוק הקטע. אפשר להבין שהבן אדם נכה חברתית. הוא לא יודע להתחבר. הוא שותק כשאנשים אחרים מדברים. אני מבינה אותו כי לתקופה ארוכה, ואולי עדיין - אני הייתי ועדיין כזאת (ואני אעצור כי זה ממש לא העניין שלנו). מניסיוני, הוא לא יודע מה לומר. אין לו שמץ. הוא פשוט יושב שם ופולט תשובות קצרות כי למשך זמן ארוך מאוד הוא היה מושבת מהחברה. משהו שניתן להבין ביחד עם העבר של הדמות.
אבל שוב, סעיף הדרמה לא נעלם לאורך זמן. גם אם מבחינת הנכות החברתית היה משהו נחמד מאוד, הוגו דרמטי. דרמטי דרמטי דרמטי. הדיבור שלו וההתנהגות שלו דרמטיים להחריד, וזה הדבר שמונע ממנו להיות דמות אנושית וטובה. אין הומור, אין בדיחות. גם בקרב אנשים מדוכאים כגון הוא - איפה ההומור השחור שהוא אמור להכיר מקרוב? ואוקיי, גם אם הוא לא אדם שנעזר בהומור, אין עוד הרבה אישיות בתוכו ושאיפות חוץ מהרצון לחיות בשקט. זהו. הוא רוצה לקבור את עצמו בחור ולהיעלם שם.
הוגו הוא דמות מאוד מסכנה. הוא לא עושה שום דבר, הוא נורא פסיבי. הוא הולך אחרי מה שהמקרים גורמים לו לעשות, הוא נדחק לפינה, ואז הוא מגיב. אהבתי את החלק הזה, אבל אני לא חושבת שזה טוב שהדמות הראשית מתנהגת ככה.

ובאשר לדמויות האחרות, טוב, אני לא יודעת. לא ראינו שום דבר. כלום. נאדה. שאר הדמויות היו ונשארו שם לקישוט, כי הוגו לא יכול להיות לבד בעולם.
אני יכולה לומר שהדמויות האחרות דיי מעוררות רחמים, הן בתפיסות שלהן ובהתנהגות שלהם, וגם אם להן קצת יותר האמנתי מהוגו, הייתי מתעבת את רובן אם הייתי מקבלת את האפשרות לדבר איתן.
ולמה? התפיסה המטומטמת של הדמויות האלו גורמת לי לרצות להקיא. ספויילר העובדה שהוגו נכנע להם הייתה עוד יותר מסתכלת. הוגו, שהסתכלתי עליו וחשבתי שהוא הרציונאלי מכולם, והוא זה שהבין שצריך ללכלך את הידיים כדי להגיע למטרה, במיוחד אם הוא בא להציל את הראש של החבורה שהוא היה המנהיג שלה והקריב את עצמו בשבילה מהרגע הראשון, העובדה שהם סובבו לו את הגב בגלל שהם חשבו על ערכים. בזמן של מוות או חיים אין זמן לחשוב על ערכים, והפיתרון הכי טוב הוא לאו דווקא הרגש. והעובדה שאחר כך הוגו באמת נכנע להם וחשב "אולי יש דרך אחרת?" פשוט הגעילה אותי. כשאדם בא לרצוח אתכם אתם לא חושבים "אה. יש לי סכין ביד. להרוג אותו? אבל, אויש, זה לא מוסרי!"
אבל זאת כבר האידיאולוגיה של הסופר.

ו - אחרון חביב - משולש האהבה.
הוא כמעט לא שווה אזכור. העובדה שההתחלה שלו מזעזעת ידועה לכל מי שקרה את הספר. היא בחורה וחמודה אז הוא מתאהב בה. ואז החבר דלו בא ובאם, משולש אהבה. והמשולש התחיל כל כך מהר שלא היה זמן לנשום. או יותר נכון, כי הסופר פשוט רצה לזרז עניינים כדי להגיע לפואנטה.
אבל הנה קטע יפה - אלה שני בנים ובת אחת, אבל מנקודת המבט של הבן. זה היה מגניב וחדשני. בנוסף, הפואנטה הייתה מעניינת. לצערנו, או לצערי, השאר פשוט הרס את משולש האהבה הזה, שיכל להיות מופלא.

אבל כן, זה לא היה ספר גרוע.
אם תשאלו אותי מה היה כל כך טוב בו שלא גרם לי לקטול אותו אני אגיד שלא היה. הכל בספר הזה היה באמצע. פושר כזה. נחמד ותו לא.
אולי אני אמשיך, אולי לא. אבל מחפשת את ההמשכים בנרות? בכלל לא. לא בוער לי להמשיך.
זה ספר בין ספרים חזקים. הוא לא חזק בפני עצמו. הוא יכל להיות, אם לא היו בו כמה בעיות כאלו ואחרות. אבל למען האמת? ספר ממש לא רע.
15 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אנג'ל (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
תודה, אילן D= אני שמחה שאהבת את הביקורת(=
טוב שאנחנו מסכימים, זה היה מונע דיבייטים מאוחרים יותר P=
אני שמחה שיצא לך לקרוא את הביקורת, ואני למען האמת, אשמח לקרוא את הספרים האחרים אם תהיה לי הזדמנות. בתור כותבת אני מבינה שלחזור לדברים שכתבת בעבר בהחלט... לוקחים משהו ממה שכתבת. וביחד עם צדדים מכוערים יותר - גם צדדים יפים יותר.
מקווה שתהיה לי הזדמנות לקרוא אותם, ותודה שוב על המחמאות :)
אילן גוייכמן (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה! :-) שלום,
במקרה נתקלתי בביקורת שלך, ואני חייב לציין שמאד נהניתי לקרוא אותה. את ממש נכנסת לעובי הקורה של הדמויות, העלילה, הבעיות הרבות שקיימות בספר הזה.
אז ראשית, תודה על כך שטרחת וישבת וכתבת אותה, זה לא דבר של מה בכך.
מאד אהבתי אותה, ואני גם מסכים כמעט עם כל מה שכתבת בה.
אף על פי שזהו הספר הראשון שהוצאתי לאור, וכביכול אני אמור לנצור אותו כתינוק, אני בהחלט מודע לבעיות הרבות שקיימות בו (אם לא באותה תקופה, אז וודאי עכשיו).
אם הייתי כותב אותו כעת, עם הידע שצברתי והדברים שלמדתי, הוא היה שונה ובהחלט מקצועי יותר, אבל... הוא היה מאבד משהו שהיה קיים אצלי אז, סוג של תמימות הייתי אומר. אני חושב שזה גם מתבטא בשני הספרים האחרים, שנכתבו עם פרספקטיבה בוגרת יותר.
אשמח לדעת מה דעתך על "מגן הלהט" ו"מישורי הטבח", באם תחליטי לקרוא אותם.
ושוב, תודה על הזמן שלך. :-)
בברכה,
אילן גוייכמן
אנג'ל (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
תודה על ההצעה :D
חני (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
גם אני אהבתי את שדים ברחוב אגריפס...תנסי
אנג'ל (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
תודה:)
cujo (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
מצטרף להצעה של שין שין וגם שדים ברחוב אגריפס מומלץ.
שין שין (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
נסו את הספרים של אופיר טושה גפלה.
אנג'ל (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
תודה ואכן. אבל אם יש לנו ספר כזה... זה לא כזה נורא.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
הספר נחמד. לא יותר מזה.
מסכים עם רוב מה שאמרת.
הפנטסיה הישראלית במשבר.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ