ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 21 בינואר, 2014
ע"י חמדת
ע"י חמדת
בפברואר שנת 77 כשהייתי סגן צעירה קיבלתי כמתנת -פרידה מהמפקד שלי את ספרו של אלתרמן:"שירים משכבר",אשר כלל את אסופת השירים:"כוכבים בחוץ","שמחת עניים","ו- "שירי מכות מצרים".
לי ברור היום בדיעבד כי הענקת הספר העידה יותר על עומק אישיותו של מפקדי הזה ולא על רמת -"האין"-אינטלקטואליות ,הבוסריות והבורות של עולמי באותן שנים. אבל - הוא המפקד טמן את הזרע שברבות הימים גרם לי להיות מאוהבת ושבויה בקסם יצירותיו של אלתרמן. ספרים רבים נאספו מאז אל ספריתי, החשובים לציון כאן בהקשר לביוגרפיה: שירה ,שירי ילדים,שירי פזמונים ,"הטור השמיני" שכתב וניתח ד"ר מרדכי נאור אודות שירי "הטור השביעי","פרקי ביוגרפיה" שכתב דורמן מנחם,
"כ"ז שירים" -שכתב יעקב אורלנד שהנם בעצם חמשירים ,מעין שירים מעין אסופות זיכרון מתקופת חבורתם המהודקת לאורך השנים של השניים ,ועוד ספרים כאלו וכהנה .
כל כך שמחתי שהנה הנה יוצאת סוף סוף הביוגרפיה השלמה אודות אלתרמן. למרות שהיה ניסיון בעבר של מנחם דורמן, אשר ניהל את עזבונו הספרותי של אלתרמן וטרח על פרסום יצירתו לאחר מותו, הקדיש תשומת לב רבה גם לאיסופם של חומרים אישיים יותר,ואף התחיל לכתוב בעקבותיהם ביוגרפיה. אלא שאז הוא קטע במפתיע את העבודה, ופרסם ממנה רק כמה פרקים שעסקו בילדותו ובנעוריו של המשורר. את הסיבה לקטיעה המשונה והפתאומית הזאת הסבירה החוקרת דבורה גילולה במבוא לספרו של דורמן "נתן אלתרמן – פרקי ביוגרפיה" שראה אור לאחר מותו. לדבריה דורמן לא היה מסוגל להתמודד עם מורכבות היחסים בין אלתרמן לשתי נשותיו, רעייתו רחל מרכוס ופילגשו צילה בינדר,"וכאשר הייתי צריך לנגוע ביחסים סבוכים אלה," כך סיפר לה, "גזרתי על עצמי שתיקה".ולכך עוד אחזור בהמשך .
הספר הנוכחי של לַאוֹר כולל בתוכו 912 עמודים המספר את חיי אלתרמן מיום הולדתו ועד מותו. גישתו העקרונית של לַאוֹר מתאפיינת בכתיבת הספר בדגש רב על הבחינה והניתוח של שירת המשורר ,המחזאות ,התרגומים השונים, הפזמונים,ובעיקר -תופס נפח גדול מאוד הבאת חלק גדול משירי "הטור השביעי" על רקע ההקשרים ההיסטוריים, הפוליטיים ,החברתיים שנכתבו ,וכמובן במתן פרשנותו של לַאוֹר לשירים הללו.
את הפרשנות של לַאוֹר לקובץ השירים "כּוֹכָבִים בַּחוּץ"-אהבתי מאוד."כּוֹכָבִים בַּחוּץ" -קובץ השירים הראשון אשר ראה אור בארץ ישראל המנדטורית בשנת 1938 השיר הפותח -"עוד חוזר הניגון" .לַאוֹר מפרש את השירים כ-"שירי הלך היוצא לדרכו בשליחות הניגון שבמהלכה הוא נחשף למראות המייצגים את יפי העולם שאותו ביקש לגלות .המשורר- ההלך הופך למעשה לתייר גדול המשוטט ברחובות העיר ,בדרכים שסופן געגוע ובשדות הרחבים פוגש נשים מפתות או את פני רֵעוֹ משכבר,נתקל באיתני הטבע ,רואה במו עיניו נופים מרהיבי -עין ,קולט את המופעים השונים של עונות השנה -סתיו, חורף, אביב וקיץ, שומע מנגינות ומאזין לקולות הטבע ".
להבין את שירתו ל אלתרמן אין הדבר קל בעיקרו ובטח לאנשים "רגילים" כמוני,אבל בפרשנות הזאת של לַאוֹר תוך הבאת דוגמאות הרגשתי והבנתי בבהירות את הנפלא בספר הזה ,והקסם האלתרמני פעל עלי שבעתיים.
הדבר נכון גם לגבי ספרי השירה :"שמחת עניים"{1941} שלַאוֹר מפרשה כפואמה "גדולה ורבת- רושם אשר בה הגיב המשורר בדרך סמלית ועתירת דמיון על האירועים הרי הגורל שפקדו את העולם והארץ מ-1 ספט 1939 .ו- ספר -"שירי מכות מצרים" שנכתבו ויצאו לאור בזמן מלחמת העולם השנייה (1944). "בין בתי השירים, אפשר לשמוע את הדי המלחמה ההיא. ובכל זאת, אין אלו שירים על אודות מלחמת העולם השנייה וגם לא על אודות חורבן יהדות אירופה. אלתרמן הפך את סיפור מכות מצרים המקראי למשל על הרס הניחת כעונש על קהילות ועל ממלכות באשר הן. נא-אמון, העיר המצרית, מגלמת בשיר את פעולתו של חוק עולם, החוזר ומתגשם שוב ושוב לאורך ההיסטוריה: חוק הגמול והעונש הבאים לאחר החטא. הערוב והדבר ’יוצאים אל תֵּבֵל, כחֶבֶר, להציג לה חזיון הגמוּל".
גם כאן ביאוריו של לַאוֹר פישטו ועזרו לי להבין ולא במעט אודות ספרי השירים הללו .
אבל את רוב דפי הביוגרפיה הזאת תופסים שירי "הטור השביעי" ופרשנותם ."הטור השביעי" -הופיע לראשונה בינואר 1943 והיה מדור שהופיע במשך 24 שנים בעיתון "דבר" ואחר ב"הארץ", וכלל טור מחורז בענייני אקטואליה. השם "הטור השביעי" נובע ממיקומו של הטור, השביעי מימין (או הראשון משמאל) בעמוד הפנימי של העיתון, שמנה שבעה טורים. הטורים היו סאטיריים וביקורתיים, אך רבים מהם הגיעו לדרגת שירה לירית ופואמה לאומית. את "הטור השביעי "-בכל השנים שהתפרסם עד למותו של אלתרמן יש לראות כמעין מאמר דעות בֶּמַה שאנו קוראים היום בעיתונים, בשני הבדלים:
הראשון- הטור נכתב בחריזה. השני- אלתרמן לא היסס לשחוט כל פרה קדושה בכל תחום בחייה הציבוריים של המדינה ובהתנהלות מנהיגיה.
אז נכון הוא עובדתית שנפח "הטור השביעי" היה משמעותי ביצירתו של אלתרמן אבל לַאוֹר נתן להם מקום בביוגרפיה עד לזרא ולפעמיים הרגשתי שאי אפשר כבר להכיל עוד ועוד פרשנות בהקשר הזה .
גם תחום תרגומי המחזות של אלתרמן ,המחזות המקוריים ופזמונאיות {שלהפתעתי הגדולה גליתי ששירים רבים שנחשבו בעיני שירי -עם בזמר הישראלי ללא זהות מחבר מסתבר שאלתרמן היה הכותב}אף הם תפסו מקום נכבד בספר הזה,החלק הזה היה מהנה מרנין ומוסיף ידע ומידע.
אם דורמן מנחם הביוגרף הראשון בספר"נתן אלתרמן – פרקי ביוגרפיה"- קטע את הביוגרפיה של חברו כשהיה צריך להתייחס לתקופה בחייו של אלתרמן על מערכות היחסים המשולשת: אלתרמן -רחל מרכוס- צילה בינדר , בגין אי יכולתו או אי-רצונו להתמודד עם החומר הזה,עוד אפשר להבין את המניעים של הכותב בהיותו חברו האישי, ואת התקופה הפוריטנית שבה הקטעים נכתבו .
לַאוֹר החליט שהוא כותב ביוגרפיה על אלתרמן. אולם לַאוֹר לא אמיץ דיו לכתוב על הצדדים האפלים באישיותו הפרטית של אלתרמן.
לַאוֹר כותב אודות אלכוהוליזם,האלימות הפיזית והנפשית כלפי חבריו והנשים שסבבו אותו.{ראו בספר של יעקב אורלנד -"כ"ז שירים-נתן היה אומר"},אבל הוא מֶעַגֶל ומרכך את דמותו של אלתרמן הגבר, הבן הזוג ,המאהב ומכווץ אותה לממדים פחות מזעזעים ,משמע שהקורא בספר ייפול בין השורות והמידע כדי לא להזדעזע באמת ממי שהיה אלתרמן האיש הפרטי. אהבתו הרבה ואולי היחידה של אלתרמן הייתה חד משמעית - לבתו תרצה {אתר}.
בתחושותיי הנשיות אני מוכנה לציין כאן שאם מחבר הביוגרפיה הזאת הייתה אישה ,הדגשים היו יותר נועזים בכתיבת הספר,
ולהמר פה ללא ספק שאם אישה הייתה כותבת את הביוגרפיה- התובנות הרגשיות והביקורתיות היו נכונות יותר לאמת המציאותית בחייו הפרטיים של אלתרמן,ראו -בעריכתה של דבורה גילולה והבאתם לדפוס חומרים בספר של דורמן שלא היו במקור ,כגון: ראיונות ואיגרות שכתב אלתרמן לאנשים שסבבו את חייו ואליו כולל לתרצה ולרחל. ולמי שיש רגישות אינטליגנטית יכול בהחלט לראות את המכתבים הללו נעים מרגישות ועד אטימות הרגש ואנוכיות מוחלטת של אלתרמן כלפי צילה ורחל,באובדן החושים והמצוקה הרגשית מצד צילה ודאגה מצד רחל-על רקע דיכאונה החזק של תרצה בארה"ב.
אותי היחס והכתיבה המלטפת והמעגלת הזאת על אלתרמן -כאיש הפרטי מצד לַאוֹר הרגיז וגרם לי לראות בספר- ביוגרפיה שאינה מתמודדת מול הדברים הקשים בדמותו של אלתרמן. אם לַאוֹר לא רצה להתעמת מול כל המידע והידע שקיימים במקורות אחרים והם ברי השגה בכל כלי ספרותי ואינטרנטי-אז הספר לא היה צריך להיכתב תחת הכותרת _ב י ו ג ר פ יה !!!,אלא "עיונים ביצירתו של אלתרמן" כדוגמא .אומנם לַאוֹר -הלך צעד אחד יותר מדורמן בחשיפת דמותו הפרטית של אלתרמן, אבל זה לעג לרש בעידן הידע והמידע של היום .ישנם הרבה שתיקות אצל לַאוֹר כאילו לנישואי המשורר ולחייו הפרטיים אין מקום כגורמי השפעה עמוקים בתולדות חייו, כאילו הסודות הכרוכים בהם כה אפלים שמוטב לדון בהם בספר מעט ככל האפשר.
איני מתכוונת שלַאוֹר היה צריך לכתוב את החלקים הללו בביוגרפיה באופן מצהיב ורכילותי, אבל גם לא להזכירם כלאחר- גב, כדברים בטלים ולא חשובים. אם אתה כותב ביוגרפיה תנסה כביוגרף לא ליפול שבי ולהתאהב או להירתע או לשנוא את הדמות שעליה נכתבת הביוגרפיה על ידך ,וניתן לעשות זאת:כדוגמת הביוגרפיה שכתב ג'רלד מרטין- "גבריאל גרסיה מרקס: חיים," {עם עובד, תשע"ב} ,או הביוגרפיה אודות "המינגווי" -שכתב ג'פרי מיירס {הוצאת דביר 1991}. בשניהם הביוגרפים לא חשכו שבטם וביקורתם מנַשּוּא הביוגרפיה שלהם גם בתחום הספרותי וגם בתחום האישי.
תחום אחר שצרם לי בספר הוא אופי הכתיבה של טקסט. ברובה כל עוד לא עסקה בפרשנות ספרותית, לַאוֹר כותב בחלקים אחרים כמו בכתיבת דין וחשבון: אחד ועוד אחד= שתיים .אין שאר- רוח בכתיבה. שאר -הרוח נמצאת דווקא בהערות שבספר שם מובאים עדויות מפי אלה שסבבו את אלתרמן בחייו,אם לַאוֹר היה כותב אותם בתוך הטקסט -היא לא הייתה "יובשנית" וחד גונית ,ובאמת לקרוא 912 עמודים שברובם הם מאופי הכתיבה הזאת נדרשה ממני סבלנות רבה מאוד מאוד של קריאה במשך חודש ימים .
התמונות המצורפות בספר - נראה לי שהבחירה אילו תמונות לשים בספר לא עמדה בראש מעניהם של לַאוֹר וההוצאה. כיוון ויש ברשותי ספרים אחרים שבהם ישנם תמונות רבות ושונות מחייו של אלתרמן הרי שאפשר היה להתאמץ יותר בתשומת לב בהכנסת תמונות שהם לא "שבלניות" לדוגמא :את פתק הצוואה בכתב ידו שכתב אלתרמן. שלא לדבר על כך שחלק מהתמונות בספר הנם מטושטשות ולא ראויות להיכלל בספר כעדות דוקומנטרית נאותה.
למרות הכל ואף על פי כן מי שלא התוודע עד כה ליצירתו הכוללת של אלתרמן ולחייו כיוצר, כאיש פוליטי {לא נכנסתי פה להיותו בסוף חייו ממייסדיה של "התנועה לארץ ישראל השלמה" אחרי 67 ואשר סבר כי -" א"י השלמה היא עתה בידי העם היהודי ,וכשם שאין לנו רשות לוותר על מדינת -ישראל,כך מצווים אנו לקיים את מה שקיבלנו מידיה : את ארץ -ישראל."}ולחייו הפרטיים הסבוכים ומלאי הסתירות - זהו הספר הביוגרפי השלם אודות אלתרמן ב-ה' הידיעה .אני ממליצה לקרוא ולהתוודע אליו ללא היסוס ובטח ובטח לגבי החלקים היצירתיים שיאמר לזכותו של לַאוֹר שהפך כל אבן ואבן ולא השאיר אף אחת ללא מענה ספרותי פרשנותי בביוגרפיה הזאת.
31 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
על"נ -אכן בספר יש הרבה מן הדברים הללו .שלונסקי מול אלתרמן .זך מול אלתרמן .ממליצה לך
לקרוא את הספר של יעקב אורלנד -"כ"ז שירים-נתן היה אומר",ושמה בתמציתיות של חמשירים ,מצחיקים ,נעלבים,מרגשים ואוהבים תמצא את הבוהמה בימיו של אלתרמן .
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
חמדת - אכן, שנאת סופרים (ומשוררים) תרבה חוכמה (או שלא).
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
נעמה - אני אומרת חד משמעית שיש להפריד בין כשרונו וייחודו של המשורר הזה בהיסטוריה
של המדינה לבין היותן בן זוג ,מאהב, איש משפחה שלא אני ולא את ולא הרבה נשים היו חפצות לחיות במחיצתו. אלתרמן הגבר היה אנוכי .הוא לא נתן לצילה לפרוש כנפיים באיזו שלב כאשר כבר חשבה להתחתן עם אחר ,הוא לא מנע ממנה לעשות הפלה של ילדו .זה נכון שצילה מצידה נכרכה אחריו באש ובמים ולא עשתה הרבה אם בכלל להיפרד ממנו במשך 30 שנה . אלתרמן כל הזמן חי בין שתי אהבות עוד לפני מערכת היחסים הזאת .הוא אף פעם לא ידע להחליט ,הנשים החליטו בשבילו .גם לגבי רחל אשתו היחסים היו מורכבים סבוכים וכואבים מצידה . פעם אתלרמן אמר /התנצל בפני חבריו על התנהגותו המרשעת כלפיהם בכך שאמר :"מה לעשות ,נולדתי לפניו תאומים".
כל מה שטענתי בביקורת שסוגי ההתנהגויות האישיות הללו אודות אלתרמן האישי אפשר למצוא בהרבה מקורות ובקלות ,ולאור בביוגרפיה הזאת ניסה לגמד ,להסתירם, להבליע,כאילו זה משנה שאם אלתרמן האיש הפרטי "המכוער" יגמד את המשורר אלתרמן הגאון .לא ולא .אבל אמת בביוגרפיה צריכה להיכתב . |
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
יקיר -קראתי את תבונותייך ושמחתי .חן חן לך על תגובתך .
|
|
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
חמדת, טופי - תודה על המידעים. וסופ"ש נעים על כולכם שם :) (תשאירו קצת שמש) :)
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
חמדתי נתת דוגמה לגבר עם מידות בהמתיות וחוסר אמפתיה מוחלטת. לא ככתובת ביוגרפיות אלא כקוראת נאמנה אני יכולה להתנתק ממידותיו ולא לתת להן משקל שווה ערך לכישרונו. אבל חשוב מזה
נתת לי דוגמה איך הוא בחר להיות עם אותה פילגש אהובה ,באותו לילה בה נולדה בתו. את זה אני כן מצליחה להבין ולדעתי זה לא בהכרח סיבה לגנות אותו. לדעתי את תצליחי להבין כמה התמונה שתיארת מורכבת
|
|
יקירוביץ'
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
תודה חמדת על ביקורת נפלאה. עוד אחת מהביקורות הטובות מאוד שגורמות לי להעלות אישיות נשכחת אצלי למרכז התודעה, ומעלות אותן ברשימה.
בעניין כתיבת הביוגרפיה על ידי אשה, לא אוכל לחוות דעה של ממש כי לא קראתי את הביוגרפיה, אך בדעה הכללית שלי נשים יותר שלוות בכנותן ולכן יכולות לדבר ביתר אומץ על הדברים הנסתרים הללו שהזכרת. את מכירה את מעמדה של האשה אצלי שהוא רם ביותר גם ועל אף מגרעותיה ואני לא מסתיר זאת, לכן יכול להיות ואני משוחד. אבל כאן אני נוטה באי-תמרון מוחלט להסכים איתך. |
|
טופי
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
אוקי, המשפט הוא ציטוט מדבריה של חמדת, מתוך טוקבק על ביקורת של ביוגרפיה לא מאוזנת לכוון ההפוך
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
טופי- ואני לא ידעתי שאני כזאת . מתרגשת ממך.
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
לאוקי-שמחה שחידשתי דברים, כי זאת המטרה בין היתר לכתוב ביקורות ולהיות חברים באתר הזה .
אנו לומדים כל הזמן .ואני שמחה שאת בדעתי שאמת בביוגרפיה זה מסד חשוב.אבל נראה לי שלאור המחבר קצת שייך לדור הקודם ,שבו לא היה נהוג להוציא את "הכביסה המלוכלכת" החוצה .הוא עשה אותו דבר בביוגרפיה של עגנון .
|
|
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
טופי, ציטוט נהדר :)
|
|
טופי
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
והנה ציטוט מדויק מתוך טוקבק על הביוגרפיה של פיקאסו: "למי שכותב ביוגרפיות קורה לו דבר מוזר או שהוא נשבה בקסמי הדמות או שמתעב אותו .יש ביוגרפיים מועטים שמוציאים את האיזון כמו הביוגרפיה שקראתי על גבריאל גארסיה מרקס... "אכן צדקת חמדת!
|
|
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
חמדת, יופי של דברים. חידשת לי והרבה :)
אגב, אני סבורה שביוגרפיה, נכון לה שתהיה כנה ומלאה ושתלך "עד הסוף" עם הטוב, הרע, היפה והמכוער.
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
שין שין -חן חן לך על תובנותיך והמחמאות שלך .
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
עולם-נפלא-נורא-אני מסכימה עמך שאין שאין משורר ברמה של אלתרמן .אולי חיים גורי מגרד
אותו אבל רק בתחום השירה ,ואלתרמן היה גם מחזאי ,מתרגם מחזות ומחבר פזמונים בחסד .אתה מכיר את הניסיון של נתן זך "להדיח" אותו מתוארו בשנות ה 60 במאמר זדוני ? ואחרי מותו של אלתרמן -בעשור השנים האחרונות הוא זך חזר בו מכל העלבונות הסיפרותיים שהטיח באלתרמן . תודה לך על התייחסותך .
|
|
שין שין
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
בקורות מרתקת ושופעת תובנות.
מסכימה איתך שלביוגרף אסור להתאהב במושא כתיבתו או לעגל פינות.
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
סקירה מצויינת.
הלואי שהיה לנו גם עכשיו משורר ברמה של אלתרמן שיכתוב טור שבועי בעיתון.
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
אפרתי ורץ -והנה סיבה אחת לפחות להתגאות בשירתו של אלתרמן :השיר הוא "על זאת" \ נתן אלתרמן
הרקע :השיר פורסם בטורו של אלתרמן בעיתון "דבר", "הטור השביעי", ב-19 בנובמבר 1948, בעת שמלחמת העצמאות הייתה בעיצומה.
האירוע שבו עוסק השיר: בשיר נאמר "חָצָה עֲלֵי גִ'יפּ אֶת הָעִיר הַכְּבוּשָׁה", אך אין מידע מהו האירוע שדחף לכתיבת שיר זה, באיזו עיר מדובר ומתי נכבשה. פרשנות נפוצה מייחסת את השיר לאירוע שהתרחש במהלך כיבוש לוד, כארבעה חודשים קודם פרסום השיר.מנחם פינקלשטיין מייחס את כתיבת השיר לאירוע אחר, שהתרחש בסוף אוקטובר 1948, סמוך יותר לפרסום השיר, בכפר דווימה שבדרום הר חברון, שבמהלך כיבושו על ידי גדוד 89 של חטיבה 8 נרצחו עשרות אזרחים. חוקרת הספרות זיוה שמיר הצטרפה לניתוחו ההיסטורי של פינקלשטיין, והוסיפה עליו נימוקים באמצעות ניתוח במישור הפואטי,וגם לאור משייך זאת לאירוע בכפר דווימה שבדרום הר חברון. עכשיו תארו לכם שמורה בתיכון מקריא את השיר הזה וקמה תלמידה כמו ספיר סבח מאורט-טבעון ואומרת לו שהוא בוגד. נתן אלתרמן - על זאת 91.11.1284 ,הארץ חָצָה עֳלֵי גִ'יפּ אֶת הָעִיר הַכְּבוּשָה, נַעַר עַז וְחָמוּש... נַעַר-כְּפיר. וּבָרחוֹב הַמֻדבָּר אִישׁ זָקֵן וְאִשָה נִלְחֲצוּ מִפָּנָיו אֶל הַקִּיר. וְהַנַּעַר חִיֵך בְּשִׁנַּים-חָלָב: ''אֲנַסֶה הַמִּקְלָע''... וְנִסָה. רַק הֵלִיט הַזָקֵן אֶת פָנָיו בְיָדָיו... וְדָמוֹ אֶת הַכּותל כִּסָה. זֶה צִלּוּם מִקְּרָבוֹת-הַחֶרוּת, יַקִּירִים. יֵש עַזִים עוֹד יוֹתֵר. אֵין זֶה סוֹד. מִלְחַמְתֵנוּ תּוֹבַעַת בִּטוּי וְשִׁירִים... טוֹב! יוּשַר לָהּ, אִם-כֵּן, גַּם עַל זאת! וְיוּשַׁר לָהּ אִם-כֵּן עַל ''מִקְרִים עֲדִינִים'' אֲשֶׁר שְׁמָם, בְּמִקְרֶה, רְצִיחָה. וְיוּשַר עַל שִׂיחוֹת שֶׁל שׁוֹמְעִים-מְבִינִים, עַל בְּנוֹת-צְחוֹק שֶׁל וִתּוּר וּסְלִיחָה. כּי חוֹגְרֵי כְּלֵי לוֹחֵם, וַאֲנַחְנוּ אִתָּם, מִי בְפועַל וּמִי בִּטְפיחַת הַסְכָּמָה, נִדְחָקִים, בְּמִלְמוּל שֶׁל ''הֶכְרַח'' וְ''נָקָם'', לִתְחוּמָם שֶׁל פּוֹשְׁעֵי מִלְחָמָה. וְלִקְהַל הַמְפַיְּטִים רַק עַל קֶסֶם הוֹדָהּ וְתוֹרמִים לָהּ רַק דְּבַש עַל מִרדֶּה לוּ יוּכְנוּ בְיָדָהּ עֳנָשִׁים שֶׁל פְּלָדָה! בָּתֵּי דִין צְבאִיִּים שֶׁל שׂדֶה! וּמִלְחֶמֶת הָעַם, שׁעָמְדָה לִבלִי חָת מוּל שִׁבְעַת הַגְּיָסוֹת שֶׁל מַלכֵי הַמִּזְרָח, לא תֵחַת גּם מִפְּנֵי ''אַל תַגּידוּ בְגַת''... הִיא אֵינָה פַחְדָנִית כְּדֵי-כָךְ! |
|
אפרתי
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
אני בעד חשיפה אמיתית. אם ביוגרפיה אז כל האמת. ואני אבחר שלא לקרוא אותה כדי לא להזכר
בדברים הרעים בכל פעם שאני שרה משירי אלתרמן המופלא.
|
|
בנצי גורן
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
חמדת, אשמח לשתף אותך בתחושותי אחרי שאקרא.
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
אפרתי יקירתי - אכן עצוב לנו לכל מי שיש לו איזו אידאה פיקס על דמות נערצת שמסתבר שמאחוריה
ישנם צללים שחורים וכבדים .אין צורך להגיע למצב של בושה מצידך בלהמשיך את הערצתך אליו ,או שמה אהבתך -הגדרה היותר נכונה מול היוצר היחיד והמיוחד הזה . אני מפרידה בהרשותי בין אישיותו הפרטית ליצירתו. זאת גם הסיבה לדעתי שלאור המחבר לא רצה ללכת רחוק מדי בחשיפת הצדדים הללו בספר שמה קוראים שכמוך יובכו,או יתעצבו כדבריך . האם גם את בעד/נגד ב"הפרדת רשויות"-האישי והיצירתי בכתיבת ביוגרפיה על אישיות ציבורית ?אגב לאור עשה אותו דבר לגבי הביוגרפיה אודות ש"י עגנון. ולך אישה יקרה תודה שקראת את דברי.
|
|
אפרתי
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
סקירה מרתקת, חמדת. עצוב לי מאוד כשנשואי הערצתי לובשים אופי של אנשים לא נעימים בעליל.
ולבושתי הרבה אני ממשיכה להעריץ את יצירתם...
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
לאורן עמית -ראשית ברוך הבא לאתר ו"לבתינו ולמשפחותינו" היציבים והמעורערים כאחד, אין רגעי דל פה.
שנית - אני מודה לך על המחמאה ועל תגובתך וגם ממך הייתי חפצה לשמוע את דעתך לשתי השאלות שהעליתי פה במסגרת של התגובות לביקורת .אשמח מאוד לקרוא אותה .
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
למתלמד -חלוקת על הערתך ל-"כל כך הרבה קריאה על כל כך מעט ידע." אלא ,אלא אם אתה
מכיר את הביוגרפיה והיצירה של אלתרמן לפני כן ?אם כן -אתה צודק .אם לא -אז יש הרבה חומר להתוודע לכל אלה שאינם יודעים מי שהיה והינו עדיין המשורר הלאומי שלנו. גם לך אני מפנה את שתי שאלותיי כפי שכתבתי בתגובותיי מקודם ,מעניינת אותי זווית הראיה שלך כגבר וכקורא. באשר לאומץ לב אני מפנה אותך לביקורת של א.ד. אלפרט -שקרא את הספר "שאנטראם" בין 1000 עמודים בגמיעה אחת .לי לקח חודש. ולבסוף - חן חן על תגובתך .
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
נעמה 37.- הבעתי את דעתי הנחרצת בתוך הביקורת .אם שמים את המשורר תחת הכותרת "ביוגרפיה"
אז חייו האישיים הלא בעייתיים ובמיוחד הבעייתיים, מחויבים להיכתב באופן שישקף את המציאות כפי שהייתה ,ולא למסמס אותה .
אם אלתרמן אומר לצילה ביושבם בבית קפה עם חבריהם ואני מצטטת ממאמרו של דן מירון מ"הארץ ": "יחסו הפומבי המחפיר לפילגשו צילה בינדר, אחרי שנוכחותה היתה לו כבר לנטל. אף כי לא פרק מעל עצמו את עול האחריות לה (ואף בצוואתו זכר אותה), לא הניח לה לומר דבר במחיצת בני השיח שהתלקטו סביב שולחנו ב"כסית", ובגסות שהדהימה את המסובים היה סותם את פיה (כגון באמירה: "ויפתח ה' את פי האתון"). צילה בחרה תכופות שלא להצטרף לשולחנו של הגבר האהוב עליה מכל, שהפגישה הערבית ב"כסית" נעשתה בהדרגה למפגש היומי היחיד שלה עמו, אלא נשאה לעברו את עיניה מאצל שולחן צדדי בלי שמבטה יזכה לנצנוץ הכרה כלשהו בעיניו". אלתרמן וצילה חיו ביחד כזוג עשרות בשנים ..רוצה עוד דוגמא :כאשתו רחל כרעה ללדת את תרצה -אלתרמן בילה את הלילה אצל צילה,וישנם עוד הרבה דוגמאות . לדעתי אם כותבים ביוגרפיה האמת צריכה להיכתב בה . וחן חן יקירתי על דבריך . |
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
חמדת האם לדעתך ניתן להתייחס רק לדמותו הציבורית ולא לתת משקל אמיתי לקווים הבעייתים בחייו הפרטיים?
אני מסוגלת לעשות את ההפרדה הזו , אולי שלא בצדק. מה שבטוח ששוב הרחבת את אופקיי והענקת לי חומר למחשבה . תודה על הסקירה החשובה הזו
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
ל-yaelhar-אני כופרת בעובדה שיש לך חורים בהשכלתך .אולי חרירים קטנים כמו לכולנו .מבקשת
את דעתך :אם אישה הייתה כותבת את הביוגרפיה לגבי חייו הפרטיים של אלתרמן ,הביוגרפיה הייתה עם עומק של אינטליגנציה רגשית יותר עמוקה? ושאלה שניה כי ישנם על כך ויכוחים בתגובות הקוראים בהארץ ובכלל :האם צריך היה לחשוף יותר את חייו הפרטיים כדי להביא את האמת המציאותית או להשאיר את כבודו של המשורר כדמות ציבורית ??
וחוץ מזה תודה לך. |
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
לבנצי - המפקד הזה היה היוצא דופן .רובם היו לא אינטלקטואלים בעליל, פחדנים מהמפקדים שמעליהם
לא מעזים למתוח ביקורות ולהצביע על כישלונות שלהם ושל המערכת .התוצאה ש-5 שנים לפני יציאתי לפנסיה לא יכולתי כבר לסבול את התנהלות הצבא בערכים הללו .התקופה הייתה - שברק היה רמטכ"ל .זה חלחל למטה עד לקצונה הזוטרה . הייתי רוצה לקרוא את דעתך באשר
לתחושותיי הנשיות שאם מחבר הביוגרפיה הזאת הייתה אישה ,הדגשים היו יותר נועזים בכתיבת הספר,והתובנות הרגשיות והביקורתיות היו נכונות יותר לאמת המציאותית בחייו הפרטיים של אלתרמן???? ותודה רבה על תגובתך והתייחסותך לביקורת . |
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
|
|
בנצי גורן
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
אשרייך שזכית למפקדים כאלה.
מנת חלקי היתה שונה בתכלית.
|
|
מתלמד
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
אני ממש סוגד לאומץ הלב. 900 עמודים, אין לי אומץ אפילו להתחיל.
אין מקום בביוגרפיה שלי, לכל כך הרבה קריאה על כל כך מעט ידע.
|
|
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
סקירה נפלאה.
|
|
yaelhar
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
בתור מי שאינה קוראת ביוגרפיות בכלל
אני מודה לך על סתימת החור בהשכלתי.
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
רץ - מודה לך .גם לשירה יש מקום בחיינו :
נשבעתי עיני -מתוך כוכבים בחוץ "נשבעתי, עיני, כי נשוב וניראנה, כי נוסיף לקולה לתמוה. ישנן יפות יותר ממנה, אך אין יפה כמוה. בעבור הברק את עציו להכיר, הוארו במראות כוחה וצילצולה - רציתי כי תחשוב שאני בהיר וידי טהורות ודעתי צלולה. רציתי לה לומר שאני מן גדי ומגע אצבעה בצמרי הצית חג, בענן מרחקים של פסיעה מנגדי שתפשיל צווארה ותיצחק ותיצחק - ובחוץ, השדרות, בנשימה נטולה, מלאו אושר, טפחו, ביקשו סעד. והסתיו, והסתיו נשא שיר ותהילה לעירו הלובשת סער."| |
|
רץ
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
חמדת - סקירה מופלאה שהולמת שירה
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
ניר למדתי להכיר אותך .עכשיו לך לפורום אקטואליה ותקרא את המאמר שהבאתי מעיתון הארץ היום .
|
|
ניר
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
תודה - בדיוק מה שאני מחפש...
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
לניר .-אכן הספר מחדש ,משלים ,מדגיש תקופות היסטוריות החל מסוף מלחמת העולם הראשונה
באופן הכללי ועד 67 בתקופה כמדינה .כנל לגבי האירועים ההיסטוריים .במה הוא מחדש משלים ומדגיש ?באמצעות שירי "הטור השביעי " שלו ופרשנותו של אלתרמן .אם זה באשר לשואה ,לצאן לטבח וליודרנטים -פה הוא גילה הבנה של ראיית שני דורות קדימה ,אם בביקורות על הריגת אזרחים ערבים במבצעים כמו קאסם או בבית ג'וברין. או ביחס לעליית עדות המזרח מצד הממסד , או בביקורתו על בן גוריון גם שהיה מחסידיו ,ולבטח כל התקופה שלאחר 67 שבה אלתרמן היה משיחי מאוד ביחס לשטחים שנכבשו . עכשיו אין בספר במפתח השמות של הספר את ההפניה המפורשת ל"טור השביעי "כך שתצטרך לדפדף . או שהייתי מפנה אותה לקרוא לפי שמות הפרקים שמתייחסים ישירות לנושאים ההיסטוריים .
|
|
ניר
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מצויינת ומקיפה
כל הכבוד.
שאלה - הפכתי בספר הלוך והפוך שוקל אם לקחתו - אבל בעוונותי פחות מושך אותי העיון או פירוש יצירתו של משורר שכן כמו שכתבתי פעם, זה פוגם לי בהנאה מהיצירה. מה שכן מושך אותי היא התקופה ההיסטורית והאירועים ההיסטורים המלווים את הספר והשריטה שיש לי לשנות הישוב וקום המדינה - האם הספר מקיים את הזווית הזאת? מחדש? משלים? |
31 הקוראים שאהבו את הביקורת