ספר בסדר
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 13 באוגוסט, 2013
ע"י יוֹסֵף
ע"י יוֹסֵף
סיפור על צעיר דתי (לא לייט) מיוסר מעט עם זהות לא ברורה ולא מגובשת, שבעקבות תסבוכת במשפחתו עוזב את עירו ואת מולדתו ומגיע לירושלים לבית קרוביו. שם הוא מאמין כי ימצא מרגוע לנפשו ויוכל להתמסר ללימוד התורה בבית המדרש הישן על שם הגר"א שבשכונת שערי חסד. בפועל כאשר הוא מגיע לבית קרוביו הוא מתוודע לשתי נשים, האחת אביגיל בחורה דתייה שמרנית ומיושבת, והאחרת עידית, חילונייה, או אם תרצו 'חופשייה', מתירנית חסרת גבולות (לכאורה). בנוסף ישנם כמובן דמויות משניות נוספות כמו בנימין החוזר בתשובה החרדי הפרוש, יאיר החוזר בשאלה המורד, ענת חברתה של עידית, ההורים המסמלים את הבורגנות הדתית של הדור הקודם ועוד. עד כאן הרקע הפורמלי של הסיפור.
עוד מילה אחת על הצורה של הכתיבה. רצף הסיפור נקטע מידי פעם בפעם על ידי המחבר עצמו שטורח לבאר לקורא מדוע בחר באפשרות כזו ולא באחרת ו/או לספק לקורא מעט הגיגים פילוסופיים, ספרותיים ופסיכולוגיים. המחבר מבהיר שלעיתים הוא בוחר באפשרות לא הגיונית ושאינה יכולה להתרחש במציאות, וזאת למה? "כמספר סיפורים אחזתי בכתיבת האפשרות. כתיבת האפשרות לוקחת את האפשרות הרחוקה והופכת אותה לסיפור. היא מפגישה את גיבורי הסיפור שלה בפגישות פוצעות. הפגישות פוצעות את הגיבורים ומכריחות אותם להוציא לאור את סיפוריהם. הפגישות פוצעות את חוקי ההסתברות שעל פיהם פועלת המציאות ויוצרת פנטזיה ריאליסטית...". אלא שבכך הסיפור מאבד את האותנטיות הכל כך נחוצה בסיפור טוב, ועל כך בהמשך.
משה מאיר, ד"ר למחשבת ישראל, מנסה לבנות בספר מארג של זהויות שונות, מיוחדות, שלא לומר קיצוניות במקצת ואת האינטראקציות ביניהם, כדי לברוא עולם העשוי לתאר את עולמה המורכב של החברה הישראלית בכלל, ואת עולמם של אנשים רבים בפרט, ויש לי יותר מחשד סביר שגם את נפשו החצויה של המחבר בעצמו.
לסיפור יש פוטנציאל גבוה, אלא שלדעתי הוא לא ממומש באופן מלא. הוא לא מצליח לסחוף, הוא לא אמין במקומות רבים, וגם לא תמיד זורם. לא הצלחתי להזדהות עם הדמויות, לא כאבתי את כאבם ולא התייסרתי בספקותיהם. אני חושב שזה בגלל כתיבת האפשרויות האמורה לעיל שיוצרת כתיבה מאולצת מידי, כתיבה שכופה על העלילה את התובנות הפילוסופיות ההגותיות של המחברת בצורה לא ספרותית ולא מחוכמת, ולכן גם לא מאפשרת לדמויות להתנהל בצורה אנושית אותנטית. לטעמי כך לא כותבים סיפור טוב ונוגע. החלק ההגותי יוצא נפסד בשל הרדידות שבה הוא מוצג, והחלק הסיפורי יוצא נפסד בשל הקטיעות וחוסר האמינות של הדמויות והמצבים.
יש בו חן מסוים ויש בו אמירות חשובות. והוא נכתב על רקע שיכול היה להתאים לרבים, חילונים ודתיים, הנמצאים במקום שבו הזהות שלהם מחפשת ומתבוננת וחפה מחד-גוניות נתונה, קבועה ומשמימה. אבל דווקא בשל כך הפיספוס יותר מורגש.
21 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
הו, נזכרתי
|
|
|
יוֹסֵף
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
גם אני לא מכיר אותו.
זה רק אלון פה שמכיר אותו אישית...
|
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת יפה. אני אישית לא מכיר את משה מאיר הזה (והביקורת שלך, ובמיוחד של אריאל, גם לא העלו לי את החשק להכיר אותו) אבל גם אני מרגיש לפעמים אדיש לספר ולדמויותיו.
|
|
|
יוֹסֵף
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
עולם ונעמי
האמת היא שבכוונה כתבתי חילוניה, על משקל 'רות המואביה', למרות שזה קצת נשמע מוזר, או חינני כדבריך :) אבל עשיתי זאת רק לאחר שבדקתי שאכן זה תקין, ואין עדיפות לסיומת זו על פני השנייה. ראו כאן:
http://hebrew-academy.huji.ac.il/sheelot_teshuvot/SugyotBeIvrit/Pages/07071103.aspx |
|
|
נעמי
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
הנכון יותר לומר זה חילונית, אבל עולם, אם זה נשמע לך חינני לך על זה
|
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
יוסף - לא הכרתי קודם את המילה "חילונייה", והיא נשמעת לי חיננית יותר מ"חילונית" השגור יותר.
לא ידעתי שאפשר כך לומר.
נ.ב.: רוביק רוזנטל נדרש פעם גם הוא לשאלה הזו: http://www.nrg.co.il/online/47/ART2/187/669.html |
|
|
אברהם
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
תודה יוסף.
ובאמת זו החמצה לא לאזכר את "ירושלים כמותג" כאשר כותבים אפילו בשולי העיר.
אספר לך משהו,יוסף, לפני זמן לא רב הייתי בסרט הקולנוע "פלאות". אני לא זוכר כמעט כלום מהסרט, מה שאני כן זוכר את המצלמה וצלם הסרט שליוו את הצופים לסיורים ליליים בשכונותיה של ירושלים. אז אולי הסרט לא שווה חמישה כוכבים, אבל מבחינתי הצלם גמל חסד רב לאוהבי ירושלים. ועל כך תודתי לו. וזה בדיוק מה שחשבתי על שלשת הכוכבים שהענקת לספר שעם קצת מעורב ירושלמי אפשר היה לקבל את הערך המוסף. תודה על שהואלת להגיב לדבריי. |
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
צודקים!!! צודקים!!! משה מאיר בלי זקן!! נכון!
איכשהו נדחפה לי דמות של מישהו אחר. אבל אצל משה מאיר למדתי בכל זאת. בקשר להזמנה ל"הגר"א" - תודה. אחרי שנים ב"ותיקין" ועוד יותר שנים במניין של המיזרוחניקים שהתחילו להתפלל בשבע, רחמנא ליצלן, אני זוכר מהשטיבלאך בעיקר ספסלים חומים מעצבנים, מבטי ביקורת מהחברה על הסטנדרים, וריח שהוא בדיוק על התפר שבין נעים ללא נעים - ספרים ישנים, זיעה וטבק הרחה, בדיוק כמו בשטייטל.
|
|
|
יקירוביץ'
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
שמח לראות ביקורת שלך יוסף. הן מופיעות מידי פעם וכשהן מופיעות הן תמיד טובות.
למשה מאיר יש תאוריה אמונית מאוד מעניינת שכותרתה "התיאטרון", דרך הגותו של ליבוביץ'. הייתי בשיעור שלו שבו הוא הציג את התזה הזאת לפני 4 שנים בערך, ואז הוא היה בלי זקן ודיבר בצורה בהירה ומעניינת. |
|
|
יוֹסֵף
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
תודה עולם!
מה כ"כ אהבת במונח 'חילונייה'?
|
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
יופי של סקירה.
חילונייה? אהבתי!
|
|
|
יוֹסֵף
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה לכן אפרתי, יעל ונתי.
אלון, אולי תקפוץ לביקור, אין כמו תפילת שחרית עם הנץ החמה בחודש אלול במניין הישן והטוב בבית כנסת הגר"א ;) אגב, לפי תמונות עדכניות נראה שכבר אין לו זקן, ובטח לא ארוך :) אברהם אתה יותר ממוזמן לכתוב כרצונך, כאן, או בהודעה בפורום, אני אשמח לשמוע. אם כי עלי לציין שאמנם עיקר ההתרחשות של הספר היא באזור שערי חסד - רחביה - נחלאות - עמק המצלבה, ובכל זאת אין בסיפור ערך מוסף 'ירושלמי', וגם בכך ישנה החמצה כל שהיא... |
|
|
נתי ק.
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
תודה על הביקורת, חבל שלא הצליח לממש את הפוטנציאל.
|
|
|
אברהם
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
אהבתי את הביקורת.
בניגוד למאולצות של הכתיבה בספר (כפי שכה הטבת לתאר), הביקורת שלך קצרה, עניינית וזורמת במידה הנכונה (לעניות דעתי) כדי לאפשר לקורא להתרשם, והיא פעלה עלי בקלות.
כירושלמי, רציתי לכתוב עוד כמה דברים, אבל אין זה ראוי ש"ביקורת על ביקורת" תהיה ארוכה מהביקורת עצמה. תודה לך. |
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
משעשע - בילדותי גדלתי בשערי חסד שם מתגוררים הוריי והתפללתי (אם אפשר לקרוא לזה כך) בבית הכנסת "הגר"א"
ומשה מאיר היה מורה שלי למחשבת ישראל בתיכון :-). אני זוכר אותו כאדם טוב, עדין ומעניין, עם זקן ארוך וחום
|
|
|
yaelhar
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
הביקורת טובה.
הספר נשמע נפוח ומאולץ.
|
|
|
אפרתי
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
אתה כותב כל כך יפה!
|
21 הקוראים שאהבו את הביקורת
