ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 14 באוגוסט, 2025
ע"י פאוסט
ע"י פאוסט
ספר משנה תודעה בעיני.
עיוני, נכנס למוח וממשיך לנקר שם שנים במקרה שלי.
כל מי שיורד לסוף דעתו של הכותב מבין באופן מוחשי את השטות החברתית הידוע כאומה, עם, דגל, המנון וכולי.
כשהוא מתאר את ההסכמה החברתית לעבור בכבוד רב על פני גלעד לנופלים זה הזכיר לי את ימי כתלמיד ואיזה חשוב ואפור היה כל יום זכרון עבורי פשוט כי ככה הזריקו לי לתוך המוח. אבל אז בנדיקט בא ומספר שאנחנו מרכינים ראש לפני אבל שאין תחתיה ולו נופל אחד. זאת אומרת מדובר בטקס על אוטומט ופחות על דבר מוחשי עבורינו.
מהי אומה?
אומה היא קהילייה פוליטית מדומיינת- ומדומיינת כמוגבלת וכריבונית מעצם הגדרתה.
זוהי קהילייה מדומיינת משום שאפילו באומה הקטנה ביותר אין החברים בה מכירים את רוב החברים האחרים, אינם פוגשים אותם או אפילו אינם יודעים עליהם משהו, ועם זאת בתודעתו של כל חבר באומה יש דימוי של שייכות לאותה קהילייה.
...
לבסוף, היא מדומיינת כקהילייה, משום שבלי קשר לאי השוויון והניצול השוררים בה, כל אומה נתפסת תמיד כאחווה עמוקה בין אנשים שנמצאים על אותו מישור. אחווה זו היא היא שאפשרה במאתיים השנים האחרונות, למליוני בני אדם להיות מוכנים- לאו דווקא להרוג, כי אם- למות מרצונם למען דמיונים מוגבלים כאלה.
הוא אפילו הולך אל הפרט: “תמוה הוא הדבר כי עלינו להעזר באחרים על מנת לדעת כי התינוק העירום בתצלום המצהיב הוא אני, ואולי זו הונאה ולא מדובר בי?״
ספקנות היא שם המשחק של בנדיקט.
אין שום טעם להלחם באמונה. מדובר בתופעה בסיסית ושורשית מדי מאז המהפכה הלשונית במוחינו.
אנשים מאמינים ברוב מה שמגדירים כידע. וזאת כי בעניין נושאים בהם אין לנו את היכולת או הרצון לדעת מה עומד מאחורים עדיפה האמונה.
אמונה במדינה, דגל, אל, דת, כסף, משפחה, אהבה, ימי זכרון, יד זכרון שמעלה בנו תחושות וזו מבלי שאין לנו מושג מי ואם בכלל קבור שם, אדמה, ספרים קדושים, טוב מול רע, קריירה, מגדר ועוד ועוד…
אין לחיינו שום מקום ללא קבלת הלא ידוע, על כן עלינו להאמין ששטר נייר הידוע ככסף שווה ארבע שקי אורז.
שהמדינה והלאום שלנו הם ערכים אבל רגע, מה אם אלו ערכים מדומיינים!?
אולי אין דבר כזה יהודי או מוסלמי או חברת אפל או גוגל או גבר או אישה ולמעשה הכל זה נורמות מדומיינות.
אז כן אפשר להסכים שיש אפל או מדינה שבדית אבל כפי שהיטיב לומר לייבוביץ כשנשאל על המדינה היהודית:
״מי נתן את שבדיה לשבדים? אף אחד, ואף על פי זו, בכל יום קמים איקס מליון בני אדם כל בוקר שבתודעה שלהם הם נמצאים במדינה שלהם״.
לא אפרט לאילו מסקנות אישיות הביא אותי הספר אבל מודה שלא מעט מהן לא עוזבות אותי.
לי יש את הספר בהוצאת למדא, ממליץ מאוד.
ציון שלי: 9 מתוך 10 מבחינה רעיונית ומשנה תודעה.
3 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
פרפר צהוב
(לפני חודש)
יש לאומה, מדינה וכו' משמעות פרקטית. יותר קל לשרוד כקבוצה מאשר כיחיד.
|
|
פואנטה℗
(לפני חודשיים)
צודק האדון החוקר, הכל מדומיין ונוצר לצרכים פוליטיים ולשליטה במשאבים.
והנה רצו האירופאיים להפוך את הקערה המדומיינת על פיה והנהיגו אחדות במטבע, אחידות בחוקים ופתיחת גבולות. מה יצא מזה? ונסיים בשיר: Imagine there's no heaven It's easy if you try No hell below us Above us, only sky Imagine all the people Livin' for today Ah |
|
פאוסט
(לפני חודשיים)
מה זו אומה?
הסכם חברתי, מורשת ומסורת, דגל + גבולות + ממשל.
בכל מקרה מדובר באמנה קהילתית. אם תשאל אדם בישראל מהו? מה יענה? יהודי ישראלי או מוסלמי ישראלי או נוצרי ישראלי ואולי יתחיל מישראלי-דתו. איך הגעת להיות כזה? ככה נולדתי (לפחות זה הרוב המוחץ), אני יהודי כי הורי יהודים. מה זה אומר בכלל להיות יהודי? עבור אדם מאמין או דתי זה אומר לשמור על הדת היהודית והמינון לא מעניין כרגע. עבור אדם חילוני יהודי זו שייכות הגדרתית בלבד, לא עניין ערכי. אז הוא יותר ישראלי. מה זה אומר להיות ישראלי? לגור בישראל? גם לא לגמרי, ישראל במיוחד גבולותיה לא מוסכמים אז כל ישראלי עלול לראות בלחיות בישראל דבר שונה לגמרי. רוצה לומר, כל עניין האומות והעמים הם הסכמים חברתיים ועל זה בדיוק מדבר המחבר. מה הופך קבוצת אנשים לעם ואיך משם הדרך לאומה בעלת שטח ומנהגים נכנסים לחיינו. רוב בני האדם לא יתעכבו על כך, אני כזה וזהו. תראה רק כמה אנשים משלמים על מנת לקבל תעודת פספורט זרה. זה נייר חסר משמעות שיוכל לקבל משמעות בתור לכניסה למדינות מסוימות או אם תתרחש מלחמה ותאלץ ללכת או לברוח ממקום מושבך. אגב, כסף זה אותו עניין, הסכם חברתי בלבד, אחרת מדובר בניירות חסרי משמעות שכולם רוצים עוד מהם. למה? כי הסכמנו שעם הניירות הללו אני יכול להשיג חומר ולסחור בהם. יש ביקוש לניירת הזו. |
|
עמיחי
(לפני חודשיים)
אפשר להבין במידת מה את הדברים בהקשר לארה"ב, לאוסטרליה, לסוריה ולפלסטינים, אבל האם הארמנים אינם אומה? הגיאורגים? האירים? הפינים?
התיאוריה נשמעת בשמיעה ראשונה מוזרה למדי. |
3 הקוראים שאהבו את הביקורת