ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שני, 3 במרץ, 2025
ע"י ירון אבטליון מדע בדיוני 3.141592
ע"י ירון אבטליון מדע בדיוני 3.141592
אחרי טבח חמלינסקי במאה השבע-עשרה, יעקב, עבד ורועה פרות בכפר פולני גבוה בהרים, מתאהב בבתו של אדונו. אבל הוא גם יהודי מאמין ומקיים את המצוות הדתיות. הוא קורא את התלמוד מזכרונו, כיון שהמאורעות לקחו ממנו את הטלית, והתפילין. הוא צדיק החי בין גויים.
מאוחר יותר, כאשר משלמים כופר והוא מוחזר לכפר שלו, יעקב חושב על אהובתו, שנמצאת רחוק. הוא מאמין, שהיא ביטוי של השטן, אבל הוא לא יכול להפסיק לחשוב עליה. יעקב מנסה להתמקד ביהודים מסביבו שנפגעו ונכוו על ידי הקוזקים, אך בהכרח מחשבותיו נסחפות אליה. לבסוף הוא נכנע, נוסע חזרה לכפר בו היה עבד ולוקח אותה איתו.
הם משתלבים בכפר חדש שלאחר פוגרום. וונדה היא עכשיו שרה טיפשה, מעמידה פנים שהיא אילמת, ובהריון. יעקב מלמד בבית הספר ובונה בית. באופן טבעי, תושבי הכפר מנסים להבין את סיפורם. בני הזוג חוששים מחשיפה יותר מכל דבר אחר.
"נוכחותה של שרה בפיליץ סיכנה את העיירה. אם לרשויות הפולניות היו נודע שנערה נוצרייה התפתתה ליהדות, היו פעולות תגמול. אלוהים יודע אילו האשמות יועלו. הכוהנים רצו רק תואנה. ואם היה ברור ליהודים, הזקנים יחקרו מיד את נסיבות הגיור והיו מנחשים נכון את היותה של שרה ........"
סיפור מותח מאוד. ויש בוהכל מהכל: תיאור מזעזע של חיי היהודים בפולין באותה תקופה והזוועות מהם הם סובלים. תמונה של המנהגים, החיים, הפילוסופיה היהודית וכדומה. התייחסויות רבות והשוואה לתנ"ך ולדמויות בתנ"ך.וסיפור אהבה....
אחד הנושאים המרכזיים בספר (כך להבנתי האישית...) הוא ביקורת על המוסר הכפול של הקהילה היהודית.
מצד אחד הם אדוקים מאוד ביחס לכללים הדתיים הנוגעים ליחסים בין אדם לאלוהים. הם ממציאים אילוצים חדשים ועושים מהומה גדולה על כל מקרה של שבירת האילוצים הללו.
מצד שני, המנהיגים (אזרחים ודתיים כאחד) מושחתים, הם מרמים וגונבים ומשקרים. הם מתעשרים מניצול האנשים העניים וכמעט לא עושים דבר כדי לתמוך בקורבנות הטבח.
אבל הסיפור בגדול הוא סיפור של תקווה. יעקב לא מאבד תקווה באלוהים. וונדה הופכת ליותר מאובייקט של תשוקה. ויעקב מבין שיש יד אלוהית פועלת, במיוחד בשיבה לוונדה. נושא התקווה היה חזק במיוחד לקראת סוף הסיפור, כאשר יעקב חייב להמשיך לבדו.
וכמובן סיפור אהבה : היופי טמון במורכבות האהבה שלהם. ההקרבה מהצד של וונדה שהותירה מאחוריה הרבה מהעצמי י שלה כדי להתאחד עם יעקב, אולם בהינתן תפקידו הרם של יעקב בקהילה שלו, גם הוא הקריב. מין סיפור אהבה שמתעלה מעבר לזמן והמקום. עם מעין סדר אלוהי המוגדר נגד הזמן האכזרי המסוים של פולין של המאה ה-17.
יש רבים שבוכים במהלך קריאת הספר. הוא באמת ספר טוב מאוד (למי שלא מכיר). ואפשר לקרוא אותו גם פעם בכמה שנים ולהנות. 5 כוכבים
26 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של ירון אבטליון מדע בדיוני 3.141592
» ביקורות נוספות על העבד (1991) - ספריה לעם #92
» ביקורות נוספות על העבד (1991) - ספריה לעם #92
טוקבקים
+ הוסף תגובה
חני
(לפני 5 חודשים)
קשה מדי לתקופה הזו, לא פלא שמתחילה ועוזבת
כל פעם מחדש. אבל לא זרקתי הוא עדיין פה אז יש סיכוי. |
|
רויטל ק.
(לפני חצי שנה)
גם אני קראתי לפני המון שנים וזוכרת מעט מאוד
נכנס לרשימה האינסופית של ספרים שאני צריכה לקרוא שוב, מתישהו. |
|
yaelhar
(לפני חצי שנה)
ביקורת טובה על ספר שאהבתי, עם הסתייגויות.
|
|
ירון אבטליון מדע בדיוני 3.141592
(לפני חצי שנה)
יוסף בקריאה שניה הוא אפילו יותר טוב
|
|
יוֹסֵף
(לפני חצי שנה)
למזלי לא קראתי בגיל 11, יותר לכיוון 21,
אבל אולי הגיע הזמן לקריאה שניה. בהחלט עושה חשק.
|
|
נצחיה
(לפני חצי שנה)
גיל 11 זה מאוד כבד לספר כזה.
אבל רבתי עם הספרנית ולכן החרמתי את הספרייה (היא לא נתנה לי לשאול ספרים שמשוייכים רשמית לכיתה יותר בוגרת ממה שהייתי בה למרות שקראתי מהגן אז טכנית הייתי בכיתה גבוהה יותר), ולא היה לי חומר קריאה מותאם בבית, אז קראתי את מה שהיה שם, גם אם זה לא היה תואם גיל. |
|
ירון אבטליון מדע בדיוני 3.141592
(לפני חצי שנה)
|
|
ירון אבטליון מדע בדיוני 3.141592
(לפני חצי שנה)
בר- לא כדאי לחכות. . זה ממש טוב
|
|
ירון אבטליון מדע בדיוני 3.141592
(לפני חצי שנה)
נצחיה -גיל 11 לספר כזה?? קצת כבד לא?
|
|
בר
(לפני חצי שנה)
לא קראתי, אבל תמיד כשיש עליו ביקורת זה עושה חשק.
|
|
נצחיה
(לפני חצי שנה)
ווי, איזו נוסטלגיה, קראתי אותו בגיל 11 ואני לא זוכרת כלום
|
26 הקוראים שאהבו את הביקורת