ביקורת ספרותית על מיכאל שלי - מהדורות שונות מאת עמוס עוז
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 19 באוגוסט, 2024
ע"י נצחיה


הכנסתי את הספר הזה לרשימת "הגדולים שלא קראתי", כי כך יצא. בניגוד לרבים בארץ, לא חוייבתי ללמוד אותו לבגרות. בחינוך הדתי העדיפו את אנטיגונה הקבורה עמוק בעבר על פני חנה היושבת מתחת לפני הקרקע בעבר הרחוק ואצבעותיה מגרדות ומאיימות לפרוץ. ומאז לא יצא לי לקרוא את הספר הזה עד לאחרונה. עת מצאתי אותו, בלוי ונטול כריכה, בגירסה הצמוקה של "ספריה לעם" של עם עובד, ועל הכריכה הפנימית כתוב בעט כחול "מילר" ומתחת לזה מודפסות ההוצאות. הכרך שברשותי הוא הדפסה שישית משנת 1972. שש הדפסות בשש שנים, של ספר שעל פי המסופר הסופר לא רצה לפרסמו, וגם ההוצאה לא נלהבה לעשות זאת, והפירסום הגיע כסוג של טעות. ובכן, משום מה הקוראים הציעו פתרון אחר מהסופר ומההוצאה וגם מהמבקרים.

בוקר חורפי אחד בשנת 1950 אוחז מיכאל גונן בחנה גרינברג הנוטה לנפול ומונע ממנה להתמוטט על מדרגות בנין טרה סנטה של האוניברסיטה העברית בירושלים. זו הפגישה הראשונה שלהם, הוא סטודנט לתואר הראשון בגיאולוגיה, פרי האמביציה של אב אלמן וארבע דודות התולות בו את כל תקוות המשפחה. היא גננת, בת לאב שנפטר זה מכבר ואם שמתגוררת בקיבוץ רחוק בגליל, ולומדת ספרות כסטודנטית שלא מן המניין באוניברסיטה, משוררת שמעולם לא כתבה שיר. חנה מתאהבת ביציבות של מיכאל, ומאז למשך העשור הבא של נישואיהם היא מנסה, כמו גיאולוגית, לחפור את שכבות האישיות שלו ולמצוא שם משהו אחר, שכנראה אינו קיים.

המשפחות לא מאוד נלהבות מהשידוך, וגם בעלת הבית הדתית ("אדוקה") של חנה מרגישה צורך להזהיר אותה: "אילו היא היתה אימי, מוכרחה היא להגיד ואפילו אכעס עליה, לא היתה מרשה לי להתחתן עם אדם שפגשתיו במקרה ברחוב. והרי עלולה הייתי גם לפגוש במקרה באדם אחר, או לא לפגוש איש! לאן מוליכה הדרך הזאת? לאסונות. מתחתנים אצלכם כמו במשחק של פורים". חנה לא מטה אוזן לנבואה הזאת, והיא ומיכאל מתחתנים. מעתה חנה גונן מנהלת חיי שגרה של עקרת בית בירושלים של שנות החמישים, בשכונת מקור ברוך וליד חורשת שנלר, יחד עם בן יחיד שנולד להם למורת רוחה של משפחתו של מיכאל, כשנה לאחר נישואיהם. הם מרחיבים את הבית, חולמים על מכונת כביסה חשמלית ועל קו טלפון, מתחברים עם השכנים המעטים. מיכאל פוסע בשביל ישר ויציב אל עבודת הדוקטורט המבוססת והמשעממת שלו, בעוד חנה נעה בנדנדות של עצב תהומי ושמחה לא נשלטת. יש שם סוד, אצל חנה, סוד הכרוך בתאומים חליל ועזיז, בשמלת צמר כחולה ולא תואמת, ובגננת הגברת אזולאי. הסוד נמתח לאורך הספר, מיכאל יודע עליו, אבל הקורא נותר עם המסתורין. וחיי הנישואים שלהם יבשים, משמימים, משעממים וחסרי הנאה. מיכאל וחנה הם אנשים זקנים בשנות העשרים והשלושים לחייהם.

את חיי היומיום של משפחה ירושלמית המורכבת מהורה אקדמאי, אם חובבת ספרות ושירה וילד שמתעניין בתחומים זרים לבני גילו, אפשר לקרוא גם בספר האוטוביוגרפי של עוז "סיפור על אהבה וחושך". עם זאת, אלה שמנסים למצוא בדמותם של חנה ומיכאל גונן את דמותם של פניה ויהודה אריה קלוזנר, יכול להיות שמנסים להתאים דברים יתר על המידה. ברור שמשהו ישנו, והוא כרוך בזעקה של חנה לקראת סוף הסיפור: "היתה בינינו אי הבנה, מיכאל. הנורא איננו בכך שאתה בנו של אביך. הנורא הוא בכך שאביך מתחיל לדבר פתאום מתוך גרונך. וסבא-זלמן שלך. ואבי. ואמי. ואחרינו יהיה יאיר. כולנו. כאילו אדם אחרי אדם אחרי אדם כולנו טיוטות פסולות. מעתיקים לנקי ופוסלים ומקמטים ומשליכים לפח ושוב מעתיקים בשינוי זעיר. איזו איוולת, מיכאל, איזה שיממון. איזו בדיחה תפלה".

אני מבינה את אלה שהשתעממו מהספר. העלילה אמנם קיימת, אבל היא מחוצה לו, וזה קצת קשה לקרוא מאתיים עמודים משעממים של אישה שרוב הזמן עוצרת בעד רגשותיה. מה גם שכותב גבר שכותב בגוף ראשון של אישה משדר חוסר אמינות מובנה. אבל יש בו גם מן הנחת, לקרוא על זוג מהסוג שהיום לא היה שורד שנה של נישואים. התיאורים והמודעות העצמית נעימים לקריאה ובגלל שהספר דק, הוא מסתיים לפני שממש מתחיל להלאות. כמו כן, 44 אלף עותקים בשש השנים הראשונות לאחר ההדפסה, כנראה שלא כולם טועים.
24 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה (לפני שנה)
תודה,קוג'ו
מעניין שעברת חיים ישראליים בלי לקרוא את עוז.הוא לא אשם בא"ב יהושע.
ואם תקרא - תדווח איך היה
cujo (לפני שנה)
לא למדתי בחינוך הדתי אבל לא למדתי את מיכאל שלי ועד היום עוד לא קראתי אפילו לא עוז אחד. למדתי את אנטיגונה ואת המאהב של א ב יהושוע שהדיר אותי במשך שנים מספרות ישראלית.
בצורה מוזרה הביקורת שלך עושה לי חשק לקרוא את הספר:)
יפה סיקרת.
נצחיה (לפני שנה)
אורית, תודה רבה על תגובתך
את הסרט לא ראיתי, אבל אני יודעת שעל בסיס ספרים בינוניים אפשר להוציא סרטים טובים. סיפור על אהבה וחושך אכן נפלא
נצחיה (לפני שנה)
רץ, תודה רבה לך
ראיתי פרשנויות שאומרות שהגיבורה של הספר זו לא אישה בנישואים גרועים אלא ירושלים כעיר בירה עתיקה של מדינה צעירה. אני לא מאוד מקבלת את זה כי לדעתי אין מקרא יוצא מידי פשוטו ורומן לא יכול להיות רק אנולגיה. את הבשורה על פי יהודה לא קראתי
אורית זיתן (לפני שנה)
תודה על הביקורת המעניינת שלך. לא זכור לי אם קראתי או לא, אך כן אני זוכרת לטובה את הסרט שנעשה על פיו, עם עודד קוטלר אי שם בשנות ה 70.
לגבי ספריו של עמוס עוז, "סיפור על אהבה וחושך" מרתק בעיני, כתוב נפלא. ספר חובה לדעתי
רץ (לפני שנה)
נצחיה - ספר נפלא, רומן תקופתי על ירושלים הקודרת, זמן מה לאחר מלחמת העצמאות, לעוז תמיד יש יכולת מופלאה לתאר את ירושלים בחורף הירושלמי, לא רק כמזג אוויר, אלא כמצב נפשי, כפי שתאר בספר הנפלא הבשורה על פי יהודה.
נצחיה (לפני שנה)
סקאוט, אני חושבת שלכתוב בגוף ראשון
גיבור בלתי נסבל - זה חלק מהיופי, וגם מהחכמה המרובה שבספר. לא הרבה עושים את זה, יכולה לספור אולי את "תרה" של צרויה שלו
סקאוט (לפני שנה)
ספר לא משהו. הכתיבה יפה ופיוטית אבל דמותה של חנה בלתי נסבלת.
נצחיה (לפני שנה)
קרן, תודה רבה לך. יהיה מעניין לשמוע אם תבחרי
נצחיה (לפני שנה)
יעל, אני מבינה את מה שאת אומרת. גבר שכותב כאישה בד"כ לא עובר טוב את מבחן הקוראת
כי הוא לא באמת מצליח למצוא אותנטיות
נצחיה (לפני שנה)
מורי אני לא חושבת שהיא פנקסנית
אלה גם לא חטאים שהיא רושמת, אלא חיפוש אחרי שכבות גיאולוגיות בלי להבין שהן אינן. היא לקחה אדם משעמם ויציב ואז הופתעה מזה שזה כל מה שיש לה ושמתחת לשיעמום אין עוד דברים מעניינים
נצחיה (לפני שנה)
תודה רויטל. שאלה קבועה על קריאה שנייה ושלישית של ספרים
גלית (לפני שנה)
מה שאנקה ומה שיעלהר קראתי כי הכריחו אותי, וגם את מנוחה נכונה ( שיותר אהבתי) העוז היחיד שחיבבתי היה - " פה ושם בארץ ישראל" וגם " מתחילים סיפור" שניהם לא מה שמכונה "פרוזה" או "סיפורת".
וד.א ניצחיה- היות מיכאל שלי ספר חובה ממש לא פטר אותי מאנטיגונה( שדווקא חיבבתי).
קרן (לפני שנה)
"מיכאל שלי" הוא הרומן היחיד של עמוס עוז שקראתי (פעמיים) ואהבתי. תודה שהזכרת אותו. מעניין אם אוהב אותו היום בקריאה שלישית.
מורי (לפני שנה)
עוז פחות שבה את לבי ממאיר שלו, אבל סיפור על אהבה וחושך וקופסה שחורה נהדרים.
yaelhar (לפני שנה)
קראתי מזמן (דווקא לא למדנו אותו בתיכון)
הוא כל כך עיצבן ושיעמם אותי, שהתרחקתי שנים מכל מה שעוז כתב. גם היום, כשקראתי כמה דברים שהוא כתב, הוא לא מחביבי. עצם הרעיון לכתוב אישה - כבר דורש יוהר גבוהה מהממוצע. ואכן האישה הזו כה מקרטעת, לטעמי.
אנקה (לפני שנה)
בעיניי, הספר היה משעמם עוד מקריאה ראשונה.
רויטל ק. (לפני שנה)
מורי, לא בפעם הראשונה - חוויות הקריאה שלנו שונות לחלוטין
מורי (לפני שנה)
רויטל, קופסא שחורה בקריאה שניה היה אף חזק מ-ריאה ראשונה.
מורי (לפני שנה)
זה קשה לקרוא ספר על אשה פנקסנית, שכל היום רושמת את חטאי בעלה. ספר לא ממש מעניין, שתלי תלים של פרשנויות נבנו עליו.
רויטל ק. (לפני שנה)
קראתי אותו בגיל 19, עברו 25 שנים ואני זוכרת בעיקר כמה התפעלתי ממנו, כמה הוא דיבר אלי, איכשהו, למרות שלכאורה לא היה כל קשר בין הדמויות והחיים שלהן לשלי.

לא ניסיתי לקרוא אותו שוב מאז, רוב הסיכויים שאם אנסה - זאת תהיה חוויה מאכזבת (זה מה שקרה לי בקריאה חוזרת של קופסה שחורה שקראתי לראשונה מיד אחרי מיכאל שלי, להוטה לקבל עוד קצת מהקסם הזה).





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ