ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שבת, 4 במאי, 2024
ע"י נצחיה
ע"י נצחיה
אני מחבבת מוזיאונים. זו חיבה מוזרה, אני מודה, ובכל זאת אני מחבבת. אין לי שום ידע פורמלי או מוסדר בתולדות האומנות - בתיכון למדתי פיזיקה, והתארים שלי הם במתמטיקה - ובכל זאת אני אוהבת להלך בחללים גדולים ומושתקים, ולהסתכל ביצירות התלויות או מונחות בהם, ואחר כך ללכת ולקרוא את הפתק הזה, הלבן הקטן שבצד, שמסביר לצופה מה בדיוק רצה האומן לומר ביצירתו. מוזיאון ישראל, המוזיאון שבו אני מבקרת בתדירות הגבוהה ביותר, גרם לי לחבב את הציירים האימפרסיוניסטים והפוסט-אימפרסיוניסטים. אלה שההתפתחות הטכנולוגית של המאה התשע עשרה, ובפרט המצאת המצלמה, גרמה להם לשנות את מוקד היצירה. במקום להסתכל החוצה ולהעתיק את המציאות החיצונית על הקנבס, הם התחילו להסתכל פנימה ולהעתיק את התחושות והרגשות שלהם ולהשליך אותם על הדברים שהם רואים מהחוץ.
הגישה הזאת הסבה את התוצרים, הציורים, לסוג של שירה, במקום הפרוזה המאופקת שהריאליזם כפה עליהם. ומאחר והם זורקים את רגשותיהם בצורה כל כך חשופה זועקת ובולטת על הבד, עולה הסקרנות גם לגבי מהלך חייהם. "חמניות" היא אחת היצירות המאוחרות של הצייר ההולנדי ואן גוך, ואחת מהציורים היקרים בעולם, ואחד מהפריטים בסדרה נמכר בקרוב ל-40 מיליון דולר. אלא שכאשר הוא צייר את הסדרה, בעת מגוריו בעיר ארל בדרום צרפת, מעט מאוד אנשים העריכו את יצירותיו, ועוד פחות מהם הסכימו לשלם לו עליהן. וינסנט ון גוך היה בשנים האלה אדם עני, נתמך בקיצבה על ידי אחיו הצעיר תיאו, וסובל מהתקפי שיגעון שפגעו ביכולת שלו לצייר, וגרמו לו לפגיעות עצמיות, כולל החיתוך המפורסם של האוזן שלו, ולבסוף להתאבדות. כלתי, שכן למדה אומנות וגם פסיכולוגיה, אומרת שיש תיאוריה שהראייה של וינסנט ון גוך נפגעה כתוצאה מהתרופות שלקח, וזה מה שגרם לו לצייר בצבעים חזקים ובעיקר בכחולים ובצהובים. יכול להיות, ועדיין אין ספק שהפגיעה הנפשית הפריעה לאומנות שלו יותר משעזרה לה.
"חמניות" הוא ספר שכתבה מרצה לתולדות האומנות על השנתיים האחרונות של חייו של וינסנט ון גוך בארל. היא בחרה דמות היסטורית קיימת, זונה בשם ראשל, בעלת איזכורים קטנים פה ושם בתיעוד הרשמי, בנתה סיפור אהבה בינה לבין ון גוך, וסיפרה את סיפור חייו מפיה תוך בניית הררים על חוט השערה. הבחירה הזאת לא אמורה להפריע, והיא טכניקה שגורה ברומנים היסטוריים. הקורא יודע להפריד בין אמת ובדייה, או לפחות לגשת אל מקורות המידע שיסייעו לו לעשות את ההפרדה הזאת. הכתיבה בגוף ראשון היא תמיד טריקית ומצריכה מיומנות מיוחדת, כי לרוב אין לאנשים מודעות עצמית והרבה דברים שעוברים עליהם לא משקפים הרגשה מציאותית. בטח כתיבה בגוף ראשון מפי זונה פשוטת עם בצרפת של לפני מאה וחמישים שנה. התחושה הכוללת של הקול הדובר היא של חוסר אמינות, וזה מאוד פוגע בזרימה של הסיפור. הספר שזור תיאורים של היצירות המפורסמות של וינסנט ון גוך, כמו גם פרטים על דרך היצירה שלו, על הקשרים שלו עם הצייר פול גוגן ועוד. מעל לכל נראה שכמו שסלמה לגרלף המציאה את נילס הולגרסון כדי לספר על נופיה של שבדיה, וכמו שריק ריירדן המציא את פרסי ג'קסון כדי ללמד על גיבורי המיתולוגיה, כך שארמי בונדיק לקחה סיפור והפכה אותו לקנבס שעליו היא מלמדת על מכלול היצירה של וינסנט ון גוך. שזו גישה מעניינת, אם גם דידקטית מדי לטעמי. על עטיפת הספר אין את החמניות המפורסמות יותר או פחות, אלא ציור אחר של ון גוך. עם זאת סגנון הציור מובחן מספיק, והשם "חמניות" משוייך מספיק עד שאין צורך בכותרת משנה שתסביר לקורא על מי הוא הולך לקרוא פה.
וקצת ממה שעבר על הספר עצמו: הספר נלקח מספריית רחוב, הוא היה מקומט ממי גשמים, אבל החותמת האדומה על תחתית הדפים מספרת שגם כאשר היה חדש נקנה מתוך ערימת ספרים פגומים שנמכרו בזול. האיש שלי, הקורא המהיר בעולם, קרא לפני ואמר משהו כמו "מכל הדברים שלא קרו, זה הכי לא קרה", כלומר ערער באופן בסיסי על האמינות של הספר. אני יותר נהניתי ממנו, אבל הספר יחזור השבוע לספריית הרחוב ממנו נלקח, או לאחת אחרת. מעניין לראות לאן יתגלגל הלאה, אבל כמובן שלא נדע את זה.
9 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
תודה על ההמלצה.
כפי שאפשר להבין אני לא מחפשת ספרים, אלא קוראת את מה שמתגלגל אל ידי. במובן מסוים הספרים מחפשים אותי. אז אם יתגלגל לידי אקרא |
|
אהוד בן פורת
(לפני שנה ו-3 חודשים)
שכחתי לציין כי אומנם לא יצא לי לקרוא את הספר הזה
אבל נראה לי שהספר "התאווה לחיים" של אירווינג סטון
מומלץ יותר, וזאת מאחר שהוא כתב גם ספרים על אמנים אחרים והוא עשה את זה בהצלחה רבה. |
|
נצחיה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
אהוד, לא, לא ביקרתי.
תערוכת דאלי שמתקיימת בארץ איכזבה אותי (הייתי פעם אחת, ולא יותר). אמנם הייתי בברצלונה, אבל לא נסעתי למוזיאון דאלי שם, כן ביקרתי במוזיאון פיקאסו. יצירת ואן גוך שאני מכירה מצפייה במוזיאון היא "קציר בפרובאנס". אני אעתיק מהכתוב עליה באתר המוזיאן כי זה רלוונטי לסקירה: "בין סתיו 1881 למותו ב-29 ביוני 1890 צייר ואן-גוך כמעט תשע מאות תמונות שמן שלא הביאו לו לא עושר ולא תהילה. כיום נחשבת יצירתו לאבן הפינה של האמנות המודרנית, ותמונות המיוחסות לו נערצות כמעשה ידיו של גאון. "פולחן ואן-גוך" היכה במרוצת מאה השנה שחלפו מאז מותו שורשים כה עמוקים במסכת תולדות האמנות המערבית, עד שכיום קשה להבחין בין האיש ובין אמנותו, כאילו בשניהם פגעה טרגדיה. אולם הרישומים והציורים שהותיר ואן-גוך אחריו מספרים סיפור שונה. מכלול עבודתו, שיש בו הן יצירות מופת הן עבודות גרועות, איננו הומוגני: בעוד שאחדות מיצירותיו מעידות על נוכחות חזקה של סבל אנושי, אחרות הן המנון לשמחה. התמונה "קציר בפרובאנס" שברשות מוזיאון ישראל שייכת לסוג השני. יצירה זו , שצוירה ליד ארל שבדרום צרפת, היא חלק מסדרה בת חצי תריסר מתווי שמן שנוצרו בקיץ 1888. בסדרה זו עוסק ואן-גוך בנושא הקציר מנקודות מבט שונות, כמעט כמו אתנוגרף המתעד את חייה של חברה חקלאית ואת מנהגיה. גולת הכותרת של הסדרה היא "הקציר", השייכת לאוסף מוזיאון ואן–גוך באמסטרדם." |
|
אהוד בן פורת
(לפני שנה ו-3 חודשים)
נצחיה, כאחת שמעידה על עצמה כמחבבת מוזיאונים
וזה נפלא בעיניי (גם אני כזה), אני לא יכול להימנע
מלשאול אותך את השאלה הבאה, במיוחד בהתחשב לקשר לואן גוך. האם ביקרת בתערוכה שמתקיימת בארץ אחת לכמה זמן? אני ביקרתי בה לפני קצת יותר משנה, ולצערי מצאתי שהיא דיי מאכזבת. לעומת תערוכה של סלבדור דאלי שהיתה בארץ לפני כמה שנים והיא היתה מאוד עשירה ביופיה. אני מוכרח להעיד שאפילו כאחד שמאוד אוהב את דאלי הופתעתי לגלות שיש לו יצירות שקשורות מאוד לישראל. |
|
נצחיה
(לפני שנה ו-4 חודשים)
אני לא יודעת, אמרתי שזו תיאוריה שכלתי ציטטה.
אין ספק שהמחלה שלו פגעה ביצירתו וביכולת לממש אותה.
תודה רבה על תגובתך, רץ |
|
רץ
(לפני שנה ו-4 חודשים)
נצחיה - יופי של ביקורת, לא בטוח שהתרופות שוואן גוך לקח פגעו ביצירתו, לגבי הספר הוא אכן מאוד מאכזב.
|
|
נצחיה
(לפני שנה ו-4 חודשים)
הי בנצי,
כמ שאמרתי שתי בעיות בספר מפריעת לציין אותו "טוב מאוד". האחת היא האמינות של קול המספר, גוף שלישי היה עושה עם הספר הזה רק טוב, ויכול להיות גוף שלישי כל יודע גם לדברים שבינו לבינה, והדבר השני הוא עיסוק יתר ביצירות של ון גוך (הרי הן המידע הקשיח שקיים בידי ההיסטוריון) מה שמקנה לספר צד דידקטי. |
|
בנצי גורן
(לפני שנה ו-4 חודשים)
תודה נצחיה.
גם השכלתי הפורמלית היא בתחום שונה לחלוטין אך יש לי חיבה גדולה לתחום האמנות ולדעתי מדובר בספר טוב מאוד על אמן מדהים.
|
9 הקוראים שאהבו את הביקורת