הביקורת נכתבה ביום רביעי, 6 בדצמבר, 2023
ע"י הלל הזקן
ע"י הלל הזקן
שואה שלנו - Revisited.
תחילה, הסבר.
יחסיי עם אתר סימניה היו מלכתחילה בעיתיים ולא רק בגלל שיש פה באגים וכשלים טכניים שבא לך להתפוצץ (בעצם, פחות מתאים בימים אלה). הנה, אפילו עכשיו, התחשק לי לכתוב סקירה נוספת על הספר "שואה שלנו", לאחר פלוס-מינוס 10 שנים, מדוע לא לאפשר לי? הייתי יכול לעשות זאת רק במקרה שבו הספר היה זוכה למהדורה נוספת, עם כריכה חדשה, ושתי המהדורות היו נתונות לבחירה באתר. או-אז, יכולתי לבחור את העדכנית ולרוץ עם זה. אני גם זוכר שהיו על כך דיונים שלמים בזמנו 'וכמה כיף' לראות שאנחנו עוד כאן/שם. כנ"ל סוגיית החלפת התמונה, דרך אגב. עדיין סרט טורקי. אז מה "הפתרון"? למחוק במחי הקשת מקלדת, שבריר של שנייה חסרת משמעות יחסית לגילו של היקום, סקירה סבירה שכתבת פעם, ולהחליפה בזו החדשה? לא ולא. האתר מתייחס לזה כאילו תיקנת את אותה ביקורת מ-2011. אז הראש היהודי ממציא פטנטים: בוחרים ספר קשור-לא קשור ומלבישים עליו את הסקירה על ההוא! עכשיו שאני חושב על זה, יכולתי פשוט לפתוח משתמש נוסף ולחסוך לכם את כל הטירחה הכרוכה בקריאה של הפתיח הזה. ניחא. לפחות אני עושה מאמצים כנים להיגמל משלוש הנקודות בסופי משפטים, עפ"י המלצה עתיקה של אלון, גם זה משהו.
היום, מרום גילי, אני חושב שמה שבאמת הפריע לי תמיד בסימניה הוא, ההד הלוחש על אוזניך תמיד ברקע השימוש באתר, לפחות אצלי, כאילו שכתיבה, קריאה והשתתפות פה, יש בהן משום הכרה והסכמה עם עובדת היותך זקן, שלא לומר לא רלוונטי ועבש. כמו שדור האמל"ק היום טוען, שפייסבוק זה למבוגרים, וכל השיט הזה של מחקרים על קצב ועצמת הגירויים הנדרשים בימינו כדי להותיר אותנו מול המסך עד תום הסרטון הדבילי בטיקטוק/פרק נוסף ב"חטופים"בטלוויזיה מהדורת סתיו 2023, בואך עידן ה-FOMO. לפעמים באמת בא לי לדבר כמו הנאד הזקן שאני ולתהות בפרהסיה - היכן הימים בהם נדרשת לשבת בכיתה לאורכה של שעת שיעור מלאה (לפעמים שני שיעורים ברצף) ואילו היית מעיז לצייץ, היית מסתכן במכה מסרגל עץ על קצות האצבעות מהמורה ואח"כ בונוס של סתירה מצלצלת מאבא עם החזרה הביתה. אני לא אומר שזה היה נכון או בסדר, אבל מרוב שהיום כולם כל כך עסוקים בלהבין את הילד, פחדיו, צרכיו, רגישותו לגלוטן, חלב, בוטנים והיותו פוסט טראומטי עד אחרון ימיו, אפילו לא קרה לו שום דבר מבהיל או מסוכן בחייו הקצרים - אנחנו אפילו לא יכולים לנהל דיון רציני על, נניח, אובייקטיביות, עצמאות, מסוגלות ועוד. ואל דאגה, אני לא בתחום החינוך כבר מ-2019. תנוח דעתכם.
ל"שואה שלנו" חזרתי אחרי אירועי השבת השחורה של ה-7.10. אני תושב עין הבשור ואמנם אלינו לא הצליחו הארורים להיכנס -בעיקר בזכות תפקודה המטורף של יחידת הכוננות המיומנת של המושב- אבל ברור לי שכולנו בסוג של טראומה מוכחשת וחלקנו גם ספוגים בתחושות קשות של אבל, זעם, חוסר אונים ובעיקר מחשבה שיכולנו לעשות יותר. עבור שכנינו מהמושבים/קיבוצים הסמוכים ועבור אומללי מסיבת הטבע ההיא, שאת הודעותיהם המטרידות-מזעזעות קראנו בסלולאריים האישיים לכל אורכה של אותה שבת הזויה. במחשבה נוספת, אולי גם פה יש איזה קשר מוזר לסימניה: אתה רוצה לצאת בטירוף החוצה לרחוב -זיכרון נעוריך האתלטיים מושרשים עמוק בתודעתך- במטרה להגן על משפחתך, קולות ירי נק"ל ואר.פי.ג'י מכל עבר, יום הדין הגיע ואתה בשורה הראשונה, אבל אינך אלא ברנש מגודל, בגיל העמידה, כושר הליכה סביר, נטול הכשרה ורקע קרבי ממשי ובעיקר חסר נשק. הפער הבלתי נסבל בין מי שאתה ומי שרצית להיות. ברגע מסוים. תמיד. דווקא הלך לי לא רע בשנים האחרונות עם תהליך הפיוס העצמי.
אז חזרתי ל"שואה שלנו". חשבתי, אולי קיוויתי, שאצליח למצוא בו תובנות לאירועי העת הזו, כיווני מחשבה חדשים, פרופורציות. למשל ביחס לעיסוק המחודש לפתע במושג "שואה". אני קרוב לנושא גם בהקשר משפחתי, גם בהקשר השכלתי וגם בהקשר תעסוקתי ולכן אני מבין היטב שמומלץ להיזהר עם שימוש נפוץ במונח והמשך זילותו על הדרך. המקסימום שהסכמתי לקבל עד כה מהררי הפאנלים והפרשנויות שנדמה שלא עוזבים אותנו בחודשיים האחרונים, הוא המשפט - "קיבלנו חלון הצצה חטופה בת 24 שעות לשואה, בצבעוני, היי-דפינישן וליד הבית". פה עוד אפשר להסכים במידה מסויימת. אני חושב שגם התוגה שמלווה לא רק את תוכנו של הספר הזה אלא גם את מה שמסביבו -בעיקר סיפור חייו הבלתי ייאמן של אמיר גוטפרוינד, אדם שמצא את ייעודו בחיים בגיל מאוחר יחסית, אך איך שהחל משלח פניני מילים מולחמות לאנושות, הוא פתאום נפטר- משכה אותי לאחוז בו בשנית. קראתי בו פעם אחת בימי חייו של גוטפרוינד ופעם נוספת לאחר מותו. אני חושב שגם קראתי אותו עכשיו באופן שונה מעט מהפעם הקודמת, כעת כשהסוף היה ידוע לי. גם סופו של הסיפור וגם סופו של גוטפרוינד. יש ויש בספר, למשל, אמירות דטרמיניסטיות, כאלה המטיפות לקבלת החיים כמות שהם, הטוב, הרע, צחוק ועצב הגורל (ספויילר קטן: הקאפו האכזר דונביץ מתגלה כסבה של אשת הגיבור) ובעיקר חוסר יכולתו של האדם לשלוט על האירועים או להשתלט עליהם. הולך היטב עם Dust in the wind של קנזס ברקע. ג'ון לנון כתב לבנו שון - "החיים הם מה שקורה בזמן שאתה מתכנן תכניות אחרות" ות'אכלס הדגים זאת בעל כורחו, שעה שיצא לטייל בפארק ונורה למוות ע"י פסיכופט שאני זוכר את שמו היטב, אבל משתדל לשכוח פרוידיאנית. עצב ושיכחה. אירוע וקבלה. זעם והשלמה. אלה החומרים של "שואה שלנו". ראוי לציון גם ההסבר שנותן הסופר לכך שלא מספרים על אירועי השואה לילדים - "כי הם לא בגיל" (מוכר לי מהילדות); אחרי כל מה שילדי ישראל חוו וחווים בזמן האחרון, מי מול המסכים ומי בפועל, מתחשק לך לומר לגוטפרוינד בעצב - "לא אקטואלי".
הספר "שואה שלנו" הוא ספר שלא מצאתי סופרלטיב קולע ובעיקר עדכני לתאר אותו. חשוב? חזק? אולי הכרחי. בעיקר עצוב. מאוד עצוב. כמו הימים.
23 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
הלל הזקן
(לפני שנה ו-8 חודשים)
תודה.
תודה לכל המגיבים, אני לא זוכר ולא מצליח להגיב אישית לכל אחד.
עמיחי - תודה על ההבהרה. פואנטה - להתלונן זה בטבע של כולנו, רק חלק מצליחים להתאפק. זה לא מרוע לב. שלוש נקודות זה לא כ"כ רע, זה פשוט לא תמיד ברור ומוסכם שמה שהבנת אתה, הבין גם הקורא... אלון - חברות של מעל 10 שנים מבלי להיפגש. מוזר. |
|
בלו-בלו
(לפני שנה ו-8 חודשים)
ביקורת מצויינת. לספר לא התחברתי בכלל, השתכנעתי לתת לו הזדמנות נוספת.
|
|
פואנטה℗
(לפני שנה ו-9 חודשים)
מה כל כך מגונה בשלוש נקודות?
עממי מדי? מזוהה עם פוסטים בפייסבוק? קוטע את חוט המחשבה? מחורר את הענן של סימניה? לא ברור... |
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנה ו-9 חודשים)
מוסיף שלוש נקודות. התגעגענו
|
|
ראובן
(לפני שנה ו-9 חודשים)
מסכים אתך בעניין תופעת הFOMO והצורך בסיפוק מיידי.
וגם בנושא אבדן הסמכות ההורית. בנוגע לאותה שבת שחורה-אין מילים שיכולות לתאר. אמנע מלומר את דעתי על הסוגיה הפלשתינית/טיפול בטרור. סקירה מלומדת |
|
פואנטה℗
(לפני שנה ו-9 חודשים)
זילות השפה היא בכל מקום וברמה של ביזיון
(את המילה 'בושה' כבר אי אפשר לשמוע): מתנדבים שמאכילים חיילים בסטייקים בשטחי כינוס הם *גיבורים*, וגם החיילים שמוסרים את נפשם במלחמה הם גיבורים. זה פשוט מטריף את הדעת. והשבת "השחורה". אין מילים בעברית שיכולות לתאר את הזוועות חוץ מהמילה הזאת? שחור הוא התגלמות הרוע עלי אדמות? דלות השפה גורמת לדלות המחשבה. ולהפך. בעניין ההד הלוחש, זאת עובדה בשטח. ממוצע הגילאים כאן הוא 50 פלוס, מתוכם לא מעטים הם בעלי מוגבלויות טכניות שמרבים להתלונן על האתר המיושן (מה שנכון – נכון), גם כשזה בגדר 'הרצפה עקומה'. כי למה לא בעצם? להתלונן לא עולה כסף וזה הספורט הלאומי שבו אנחנו מצטיינים, לשם שינוי. |
|
עמיחי
(לפני שנה ו-9 חודשים)
וואו, אתה כותב טוב. תודה גדולה ולחיצת יד. שמח להכיר.
ואגב דאגב, ספר הלימוד שבחרת כפלטפורמה - טוב מאד בתחומו. |
|
חובב ספרות
(לפני שנה ו-9 חודשים)
תשלח את זה לעיתון שווה פרסום. אגב, חשבת לעבוד שם ?
|
|
כרמלה
(לפני שנה ו-9 חודשים)
שמחה לראות אותך שוב.
הייתי שמחה אילו זה היה בנסיבות אחרות, ולא קריאה שניה בספר אחרי אירוע נוראי.
זוכרת לטובה את סקירותיך, ומקווה שאין זו גיחה חד פעמית. שואה שלנו - ספר מצויין. |
|
yaelhar
(לפני שנה ו-9 חודשים)
יפה, יפה. נחמד לפגוש שוב אחרי זמן רב מדי.
את הספר לא קראתי (ולא אקרא, כנראה) את הדיון בשואה - גם לפני האירועים המחרידים - תיעבתי, וחשבתי שהם מיועדים להצדקה של כל מיני שרצים. אבל הביקורת שלך מעניינת, כתובה נהדר (כרגיל) ומשפרת חשיבה. |
|
חני
(לפני שנה ו-9 חודשים)
היי תמיד חגיגה כשאתה כותב.
ומזל שהייתה אצלכם כיתת כוננות!
היכולת של אנשים להמשיך הלאה מופלאה בעיניי. לעומתם אחרים עדיי שרויים באותה שבת שחורה, לבטח זו הייתה דוגמית בצבעוני של רוע טהור, של תתי אנוש שקשה להאמין שאנו חולקים אתם משהו משותף. כן ייקח זמן להירגע, תודה על הסקירה. |
|
מורי
(לפני שנה ו-9 חודשים)
אני כמעט בן 64, שמרגיש כמו 32 ואתה צוציק זב חוטם שכותב יפה.
שואה שלנו הוא ספר נהדר, אם אפשר לומר משהו נהדר על השואה...
|
23 הקוראים שאהבו את הביקורת