ספר לא משהו
הביקורת נכתבה ביום שבת, 2 בדצמבר, 2023
ע"י מִשְׁאלת לֵב
ע"י מִשְׁאלת לֵב
עשרת אלפי הדלתות של ג'נוארי הוא ההוכחה שלי לכך שכישרון כתיבה – ויפהפיות וקולחות ככל שיהיו המילים שמביא אל העולם – לא מספיק כדי לכתוב ספר טוב.
אני לא אחדש כלום אם אני אבקר את העלילה של הספר. רוב הדברים כבר נאמרו – כל קונפליקט מול כל נבל נפתר כמעט לפני שהוא מתחיל, תגליות שמפתיעות את הגיבורה היו ברורות לקוראים כבר למן ההתחלה, וכל כלי כתיבה מאיים להפוך לדאוס אקס מכינה.
לצד הביקורת הזו, כבר קראתי חוות דעת שאומרות שהעלילה של הספר הזה לא אמורה להיות הצד החזק שלו, שהקסם שלו הוא הכתיבה הלירית הפואטית, שכובשת כל כך שהיא מסיטה את המבט מבעיות העלילה. יש לי שני דברים להגיד על זה –
1. עושה רושם, לפחות בעיניי, שהסופרת בהחלט התכוונה שהעלילה תהיה המנוע של הספר. ספרים שבהם העלילה היא לא העיקר נראים ובנויים אחרת לגמרי. עשרת אלפי הדלתות בנוי (או מנסה לבנות את עצמו) כספר מתח פנטסטי. יש תעלומות ותהיות, רעים וטובים, מרדפים, אקדחים, חטיפות ומאבקים. יש אקשן. יש בהחלט ניסיון לייצר עלילה, והפער הזה בינו לבין הכישלון צורם מאוד.
2. הבעיה של עשרת אלפי הדלתות עמוקה יותר מעניין העלילה. הספר הזה לוקה מאוד מבחינת בניית הדמויות. הן כולן שטוחות מאוד, מערכות היחסים ביניהן מוגשות לנו באמצעות דיווחים זריזים וחלולים, ללא המחשה, דמויות משנה שאמורות להיות מרכזיות (מי שמתואר כ"אהבת חייה" של ג'נוארי, או מי ש"מתגלה" בתור הנבל הראשי) מתוארות כצל מרוחק, ולכן הרהורי הגעגועים האקראיים של ג'נוארי, או תחושות הבגידה שלה, נקראים כולם כשכבה מלאכותית, ולא כחלק בזהות שלה.
ויש גם נקודה שלישית שאני רוצה להעלות לגבי הפרמיס של הספר הזה. בבטן שלו יושבת לה הערצה גדולה לכוחן של מילים. זה אולי המסר הספרותי האהוב עליי, אני חיה אותו ומאמינה בו בכל מאודי. הוא לעולם לא יהיה לעוס מדי מבחינתי. אבל הביצוע בספר הזה – "העולם הַכּתוב", "מפעילי-מילים" – שירת לדעתי בדיוק את המטרה ההפוכה. הרעיונות האלה מורידים מערכן של מילים, לא מוסיפים להן.
הספרות מקבלת תפקיד מאוד פונקציונלי בספר הזה. לכל מילה שג'נוארי או ש"מפעילי-מילים" אחרים כותבים יש תכלית מעשית – יומיומית או הישרדותית. סיפורים בעולם כתוב ייעודם "להגביר את הסיכוי לגשם ביום ראשון מסוים", שיר צריך "שיחזק מעט את חומות העיר נגד הפולשים או ירחיק ספינה פזיזה משוניות בלתי נראות". לא הייתי רוצה לחיות בעולם שבו מילים מתייצבות לשירותן של מטרות אפורות כאלה. "העולם הַכּתוב" הוא רעיון שממשטר את הספרות, מאלף אותה, רותם אותה לכרכרה ומצליף בה בשוט הלאה לעבר יעד מוגדר בראש. כל הקסם של הספרות טמון בחוסר-הפונקציונליות שלה. העובדה שהיא לא חיונית – זה בדיוק מה שממלא אותה חיוניות.
וחבל לי, כי התיאורים באמת יפים. מבחינתי הספר הזה הוא כמו ציור צבוע בצבעים זוהרים, מלאים ועשירים, אבל כמה חבל שהם ממלאים את קוויו הלא-מחושבים של שרטוט חובבני כל כך. הרישום עצמו עדיין לא בשל לצבע.
15 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
אורב באור יום
(לפני שנה ו-8 חודשים)
משאלת לב:
שמח להצטרף למועדון :)
אני חושב שהתגובות שלי בסימניה חושפות אותי בתור פארטי פופר נודע! תודה שהזכרת את עניין ההטפה של האב, התמקדתי יותר בפרטים בתגובה ליעל ושכחתי את החלק הזה. זה בדיוק מתחבר לעמדת "האישי הוא הפוליטי" וזה אכן בלתי נפרד משאר הנקודות שלך - הספר הזה פחות בא להניע משהו בקרב הקורא, אלא זה יותר מניפסט מגויס בכסות של סיפור פנטזיה. למי שקורא את דבריי ויצייר אותי במחשבתו כפרימיטיבי חשוך, אני יכול לכתוב שיש דרך להציג דברים ואפשר לכתוב על יחסים חד מיניים, גזענות ושוני בצורה שתבקיע את הדרך ותגרום לקורא להיות סובלני כלפיהם או לקבל יותר את האחר. אבל זו לא הדרך בה הספר הזה נכתב. |
|
|
מִשְׁאלת לֵב
(לפני שנה ו-8 חודשים)
יעלהר:
כש"מכשפות מאז ומעולם", יצא והגיעו הביקורות, מצאתי את עצמי קוראת כל מיני גרסאות של מה שהרגשתי על "עשרת אלפי הדלתות". סופסוף נאמרו בקול רם דברים שחשבתי כבר על ספר הביכורים. אני מניחה שזה אומר ששם זה אפילו בוטה יותר, ואני תוהה איך זה אפשרי, אבל אני כנראה לעולם לא אדע, כי אני לא אגע שוב בשום דבר שהיא תכתוב. |
|
|
מִשְׁאלת לֵב
(לפני שנה ו-8 חודשים)
אורב באור יום:
שמחתי לקרוא את התגובה שלך ולו בגלל שהרגשתי המשוגעת היחידה שמרגישה ככה אל מול הייפ לא קטן שהתחולל סביב הספר (ב-2020, ונראה כבר שכך לגמרי), וביקורות אוהדות ומשתפכות מאוד. טוב למצוא חבר במועדון שלי :) הנקודה הרביעית שכתבת היא בדיוק הנקודה החסרה לי, וגם בנושא הזה הרגשתי בדיוק כמוך. התיאור שלך הזכיר לי כל מיני אזכורים ששכחתי, אבל יותר מכול נצרב בזכרוני איזו הערת שוליים משונה שבה האבא מטיף לג'נוארי בנושא אהבה ויחסים. במקום לדרבן אותה ללכת אחרי ליבה, חשוב לו יותר שהיא תנפץ מוסכמות חברתיות, והוא ממש מפציר בה למצוא דרך לעשות את זה. שהיא תמצא אהבה לא לשם אהבה, אלא לשם מחאה. זה כמעט הודאה בכך שהכול איבד את התוכן, שכבר נשכח היעד שבשמו ביקשנו לצאת למסע הזה. את הנקודה הזו גם בלתי אפשרי להפריד מהנקודות האחרות: האפיון השטחי של הדמויות, העדר בנייה של מערכות יחסים, דיאלוגים וחוויות משותפות – הרִיק הזה הוא המצע לטיפוח "דף מסרים" ולא ספרות. |
|
|
אורב באור יום
(לפני שנה ו-8 חודשים)
יעלהר
אם את מסתובבת בחוגים הרלבנטיים מספיק זמן, את תתחילי לזהות את הז'רגון. כמה דוגמאות מבין רבות בספר: אין דמות גבר לבן (מוצא צפון אירופאי) שהיא חיובית. כולם נבלים ברמות שונות: בלתי מהימנים, גזענים או בורים. בניגוד לילידים השחורים שמקבלים את אמה של ג'נוארי בטולרנטיות גמורה לגבי עורה החיוור והתנהגותה יוצאת הדופן (כי כמובן רק לבנים יכולים להיות גזענים). בספר בתוך ספר, אביה של ג'נוארי מתאר תמיד באור חיובי ילידים "חומים" בעולמות אחרים, מתעכב להדגיש את הטוב בהפקרות מינית (באחד המכתבים מתאר רשימת דברים טובים אוניברסלית לכל העולמות בהם ביקר ופתאום בלי שום הקשר כולל בזה שני חיילים מתנשקים בסווסטופול. זו לא בחירה סתמית). אני בטוח שהבחנת שלב העלילה (המועטה) נסוב על זה שאכיפת גבולות סגורים בין עולמות הם דבר רע נוראי. לא זו בלבד שראוי שישארו פתוחים ללא פיקוח, זה מוצג אף כהכרחי להישרדות המין האנושי. אני חושב שזה די שקוף מה מנסה סופרת מאוד ליברלית לומר כאן בספר שפורסם בתקופת נשיאות טראמפ. אם זה לא לדחוף חזק מסר באיל ניגוח לקורא, אז אני לא יודע מה כן.
|
|
|
yaelhar
(לפני שנה ו-8 חודשים)
אורב באור יום:
קלעת בתיאוריך לספרה השני של הארו "מכשיפות מאז ומעולם", אם כי בספר הזה לא הרגשתי במיוחד את האג'נדה שתיארת. ספרה השני גרם לי דחייה עזה ובגללו כנראה לא אשוב לקרוא אותה. |
|
|
אורב באור יום
(לפני שנה ו-8 חודשים)
קראתי את הספר לפני שנה
ובמשך שנה שלמה התייסרתי באיזה מונחים לנסח את הסלידה שלי ממנו, והנה קלעת באופן מדויק למחשבות שהתרוצצו אצלי כאוטית בראש. תודתי נתונה לך שגאלת אותי מיסוריי והיטבת לתאר באופן חד ומוצלח יותר ממה שאני יכולתי את מה שגרוע בספר הזה. הארו מצליחה להצדיק בכתיבתה שהשתלם לה התואר השני בספרות, אבל כל הסגנון רק מחפה על היעדר עומק בתוכן.
אולי הייתי מוסיף כנקודה רביעית עד כמה הספר נוטף אג'נדה בכל עמוד. כמובן כל יצירה משקפת אג'נדה כלשהי ולא צריך או ניתן לכתוב מבלי לשקף אמונות וערכים. אבל כאן היא מקריאה ישירות מדף מסרים פרוגרסיבי בלי שום גרם של ניואנס או מורכבות. אדם הלבן, הטרוסקסואליות או כל פרט המזכיר שמרנות מקוטלגים ישר כ"רע", בעוד אנשים צבעוניים, מיעוטים מיניים ותפישות צדק "חברתי" הם "טוב" בלתי מסויג נטול גוון של אפור. הדיכוטומיה הזו מעלה גיחוך במיוחד כי נראה שחמקה מעיני המחברת שגישתה הפונקציונלית למילים היא די קפיטליסטית ועומדת בסתירה גמורה לערכים המוצהרים שלה. זו לא היצירה הראשונה שמנסה לתאר את כוחה של המילה הכתובה, ולא הראשונה שנכשלת בכך. אני חושב שמעטות מצליחות לגעת במהות. לדעתי סיפור סיפורים או ספרות היא אמנות חיונית שעוצמתה נעלמת מעינינו כי היא כל כך נוכחת סביבנו עד שאנחנו מקבלים אותה כמובנת מאליה, השפעתה שקופה לנו. שפה היא כלי שהביא למין האנושי הישגים בלתי נתפסים. סיפורים באו מהר בעקבותיה, נדדו מפה לאוזן למן הזמן בו התהלכנו עדיין בעורות מחוספסים ותהינו לראשונה על מקומנו ביקום. |
|
|
מִשְׁאלת לֵב
(לפני שנה ו-10 חודשים)
תודה קיסרית, כיף לקבל תגובה כזו.
אמן! |
|
|
הקיסרית הילדותית
(לפני שנה ו-10 חודשים)
איזה יופי של ביקורת.
הכתיבה שלך ברמה מאוד גבוהה, כל הכבוד, תענוג לקרוא. ברוכה הבאה, חג שמח, ואמן ניסים ונפלאות לכל עם ישראל במהרה ♡ |
|
|
מִשְׁאלת לֵב
(לפני שנה ו-10 חודשים)
תודה לשניכם. (:
|
|
|
מורי
(לפני שנה ו-10 חודשים)
סקירה נבונה מאוד. רק גלי לנו מה זה דאוס אקס מכינה ופרמיס.
|
|
|
yaelhar
(לפני שנה ו-10 חודשים)
אהבתי את הביקורת הזו
למרות שהתרשמתי לגמרי אחרת מהספר. נהניתי ממנו והוא גרם לי לחשוב. ברוכה הבאה. |
15 הקוראים שאהבו את הביקורת
