ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 25 בספטמבר, 2022
ע"י חני
ע"י חני
וזו התמונה הגדולה: עלייה שניה, סופר צעיר, בוסרי בן 21, סיפור ראשון שלו. העלילה מתעתעת, לא ברורה בעיקר. מין סיפור טרגדיית אהבה שלא מומשה, אכזבה, ניתוק. הרבה זמן לא קראתי שפת עברית שנושקת לשמים, נראה לי האחרון היה של פוגל. השפה שלנו כיום היא שפת רחוב לעומת כתבי עגנון. אנחנו כיום אומרים בדיוק את המחשבות שעולות לנו בראש די בבוטות , כמעט בלי לסנן אותם, פשוט יורים. אבל אם נחזור לעגנון, הצורה בה הוא מגיש לנו את השפה כמו נותן לנו הוראה או מסר סמוי לכבד אותה כפי שהוא מכבד, כל מילה שבה.
"עגונות"
זהו ספר עם לקט סיפורים של עגנון שנכרכו ביחד וכנראה עוד אגיע אל כולם. הסיפור לכאורה "עגונות" נשמע פשטני מאוד כשאני מביאה את עצמי לספר לכם עליו. אפשר ממש לסיימו בשני משפטים. אבל יש בו עניין הרבה יותר גדול כשאני מנתחת את גודל המשמעות שעגנון הביא כאן.
אציין שזהו סיפור אהבה, לא סתם אהבה. אהבה שלא דוברה במילים בין דינה לבין בן אורי. לא היה דיאלוג או מבט או נגיעה או כל דבר שקורה כשאוהבים. הייתה שירה, והייתה קדושה שריחפה והרבה התכוונות של הלב. לא נקבע כלום או נחתם כלום. אם כך זוהי אהבה שקוימה בממד הרוחני. וכמו בעולם היהודי של עגנון אהבה וזיווגים שייכים לשדכנים ולמתקני זיווגים של מעל. דינה נועדה כבר לאחר וזה בזמן שליבה כבר נשבה. וגם השידוך שאביה של דינה שידך לה,גם ליבו אהב אחרת. אם כך מי אילו מתקני הזיווגים שעשו שגיאה כל כך ענקית שטעו בחיבורי הלבבות. וכך השכינה בכלל לא שרתה לא אצל דינה וגם לא אצל הזיווג שלה למרות שחיתנו אותם. ליבם היה שבוי כבר לאחרים. וכך חותנו וחיו בתוך נישואין ללא אהבה. וזו הטרגדיה הגדולה. הסיפור נוגע בממדים מטאפיזיים היות והסוף היה לא נהיר. אני רק רציתי שהלבבות יתאחדו.
הנדבך הנוסף בסיפור
זה הבחור של דינה שהיה נגר והביאו אותו במיוחד כדי לבנות את ארון הקודש. את כל האהבה הוא שם בארון עד שלא נשאר לו מקום לשום דבר אחר. ואם באותה תקופה משוררים ויוצרים שרו וכתבו על כך שהם באו לבנות את ירושלים. להקים בית לאומי, להשיל את היהודי הגלותי ולהיות ארץ ישראלי. עגנון בסיפוריו בא לבנות את ההיכל, את ירושלים של מעלה. האחריות הגדולה למימוש חלום הגאולה היהודי, לכך הוא התכוון. מכשול האהבה שלא מומש בא בד בבד עם המכשולים שהיהודים עברו כשהגיעו לארץ ישראל.
אין אף עגונה בסיפור, כי עגונה זו אישה שנעזבה על ידי בעלה בלי שיתירו אותה מנישואיה. אם כך יש נישואין של הלב ויש על הנייר. מבחינת דינה בן אורי נעלם לאחר שהכין וסיים את הארון. אז אולי כאן המשמעות של שם הסיפור. מעבר לכל האנדרלמוסיה שסיפרתי יש גם את האב, הרבי שעשה שרשרת חטאים מבחינתו ששידך והתברר שעשה שידוך לא נכון כי לא נכחה שום שכינה בנישואין של בתו דינה ולכן גם הוא נעלם כי היה חייב בטהרה זיכוך ותיקון לעצמו.
כמה קטן הסיפור ככה מלא יופיו כרימון כשמתארים עיגון מיסטי בין נשמות אוהבות שקשורות זו בזו.
שתהיה לנו שנה טובה ושכל אדם ימצא את הזיווג שלו שבלב.
37 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
חני
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
מה שיחסר לך אוכל להשלים
כי רכשתי את כל הספרים ואז האו"פ שלחו לי גם. אז אתחיל את הקורס עם פעמיים מכל דבר. |
|
Josefico
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סקירה מצוינת, תודה. היא בעיקר מעירה בי את החשק לחזור אליו ולחדש את קובץ הספרים שלו שפעם היה לי ואבד בין המעברים השונים.
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה מוטי, נראה איך ההמשך יהיה עם עגנון.
|
|
מוטי
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
כמו תמיד, כתבת יפה ומסקרן
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה תודה , בדיוק קוראת עליו סקאוט.
הוא הבין שהוא לא יכול
להמשיך את מסורת כתבי הקודש כי הוא כבר לא חי בתקופה ההיא, מה שכן הוא יודע שזו המורשת שלו. ולכן מציג אותה כמעשיות עם אינטרטקסטואליות לכתבי הקודש. במיוחד לחברה החילונים כך נראה לי.הוא סומך על הקוראים שיבינו מה בין הסמוי לגלוי ובין הכתבים העתיקים שלנו למעשיות שיצר. מרתק. |
|
סקאוט
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
כתבת יפה מאוד ואפילו סיקרנת.
בדרך כלל לא קל לי עם עגנון ולכן אני לא מרבה לעסוק בכתביו אבל אנסה את הספר הזה בתקווה שיצליח לנגוע בי ללא עזרה חיצונית של פרשנות. חג שמח ושנה טובה! |
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
רץ תודה, כנראה שנכונו לי עוד שעות רבות
בסימסטר הבא עם עגנון.
אני מניחה שזו תהיה תרומה נאותה לרוח שהשאיר אחריו. |
|
רץ
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
מקסים - בשכטר אוהבים את עגנון, יש קורס שבוחן את כתיבתו לאור המקורות היהודים - לבנות את ירושלים באמצעות ארון הקודש- נפלא.
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה יעל
עדיין מלמדים את "האדונית והרוכל"
בתיכון. היום אני מבינה ניואנסים אחרת. אז לא קישרתי אנטישמיות ושואה. בהמשך תהיה לי תמונה יותר טובה של עגנון ואוכל לגבש דעה מוצקה יותר. וחג שמח... |
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
בנצי תודה תודה
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
Pulp חן חן.
לעגנון מגיעים כשמוכנים. אני דוגמא טובה. |
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
אולי אם לא הייתי לומדת עגנון בתיכון הייתי מסוגלת לקרוא אותו?
אולי. אבל מבחינתי שפה היא הכרחית אבל לא מספיקה. ושפה שמערפלת מסרים על אחת כמה וכמה. אז כנראה גם בלי "התרומה" של מערכת החינוך לא הייתי אוהבת. |
|
בנצי גורן
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה חני, כתבת נפלא כתמיד.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
ביקורת מקסימה, חני.
אולי יום אחד אגיע לעגנון, אם כי יש עוד דרך ארוכה לפניי.
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
אלעד תודה תודה. אקרא בהמשך עוד סיפורים
עדיין לא מצאתי את ההומור אצלו.
אני לא יכולה לומר שבניית היכל זה רציונלי, או ירושלים שלמעלה. הוא די שט בספירות העליונות.מערב מציאות ודמיון. גם ממד האהבה בספר הוא נמצא רק ברוח. אבל כאמור יש לי עוד לקרוא ממנו. ושנה מתוקה שתהיה. |
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
Ran תודה תודה, בהחלט שנה טובה.
זאביק ברור שקשה להתחבר.
זה לא רק השפה, התוכן הוא של עולם מאוד מסויים. דיבור אחר. נניח שכר ועונש. חותך גורלות, תיקון הנשמה.עולם שאין לנו כחילונים הרבה נגיעה אליו. למרות שזה מארון הספרים היהודי. שנה טובה זאביק, בקשר לזינגר קראתי רק סיםור אחד שלו ונפעמתי, כן יותר מעגנון. |
|
זאבי קציר
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
סקירה יפה חני, תודה לך.
עגנון סופר ייחודי ביותר בתרבות שלנו ואף אחד לא כותב כמוהו. יחד עם זאת, הרומאנים של עגנון, לפחות אלו שקראתי, מעייפים אותי ואני לא ממש אוהב לקרוא אותו ולא ממש מתחבר אליו אלא יותר מעריך אותו.
תמיד אעדיף על פניו סופר כמו בשביס-זינגר שהוא בעיני מספר סיפורים מופלא. |
|
אלעד
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
אני אוהב לקרוא אותו, ויש הרבה שלו שלא קראתי (שזה טוב).
מעבר לשפה העשירה והפינג פונג עם המקורות, יש בכתיבה שלו הומור ואירוניה, וגם נוסטלגיה. דווקא הרגשתי שהוא רציונלי... שנה טובה, חני, ושנה טובה לכולם כאן.. (-: |
|
Ranran
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה חני, שנה טובה!
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
יש הרבה חלומות שם שזה מטאפיזי.
וכמובן הדת, איזכורים משיר השירים
או כתובים יהודים. |
|
מורי
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
רוצים שנחשוב שיש מימד מטאפיזי אצל עגנון. סתם חוסר בהירות.
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
פרפר תודה מנסה לחשוב אם תאהב כי אתה מאוד רציונלי
איך תבין את כל הממדים המטאפיזים? הממד הרוחני מאוד עשיר אצל עגנון. |
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
עמיחי תודה.
יש לי בהמשך קורס שלם של עגנון.נראה לי שהסיפורים ילכו וישתבחו. כי זה הראשון והבוסרי אני תוהה מה השאר. |
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה נצחיה.
כל כך מתאים לעגנון לחשוב על ירושלים של מעלה כשכל האחרים חושבים על בנייה של ירושלים פיזית. לחשוב על ההיכל זו אחריות לאומית. שנה טובה |
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה, חני. את עגנון אני שומר למצב הרוח הנכון...אם יגיע.
מקווה שאצליח להתחבר אליו.
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
מורי תודה עגנון זה כאב ראש כי הוא לא תמיד מובן אבל
הוא אחד שגורם לחשוב מעבר. והשפה נפלאה. |
|
עמיחי
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה, חני.
מסכים איתך לגמרי שזהו סיפור עשיר בלשונו, מופלא ועמוק בתוכנו ובמשמעויותיו. סיפור בסדר גודל כזה בגיל 21... |
|
נצחיה
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
עגנון טוב בסיפורים קצרים.
בעיקר לכל מי שמבין את ההקשרים שהוא מביא מהמקורות. הרומנים שלו מאוד אובר-רייטד. |
|
מורי
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
אם אני לא חייב, אני לא מתקרב לעגנון.
גם לא לקפקא יותר. אין לי כבר סבלנות. עכשיו אני עם סבתו. ללקק ת'אצבעות. |
37 הקוראים שאהבו את הביקורת