ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום שני, 30 במאי, 2022
ע"י בת-יה
ע"י בת-יה
אוי מויש'לה, אם כולם היו מקשיבים לך, לאורך הדורות, היה לאנשים הרבה יותר טוב. אבל לא כך קרה. הכוח משכר אנשים שרוצים ממנו עוד ועוד והשחיתות היא עניין של יום - יום. ואין לזה שום קשר למצוות הדתיות שרצית שכולם ימלאו. אבל יש לזה קשר הדוק לסירוב להתייחס לדברים שלך.
יודעים מה טען משה שצריך להיות התפקיד של מלך ישראל? הנ"ל צריך ללמוד כל היום. לא לנהל שום דבר. לא לקבוע חוקים, לא להיות ראש הצבא ובכלל לא להתעסק בכלום. רק לשבת וללמוד. את המדינה צריכים לנהל הזקנים והנבחרים. דמוקרטיה במיטבה. אולי אפילו לפני יוון. אבל איזה מלך הקשיב לו?
בקיצור, פספסנו בגדול.
וכן, אני יודעת שאת התנ"ך כתבו לפחות 500 שנים אחרי משה. אבל יש טענה שספר 'דברים' יוצא דופן בעניין הזה. והוא קדום הרבה יותר. אז אולי בכל זאת משה ידע הרבה מאוד על ניהול אנשים ויישום שלטון טוב.
אבל עברו כבר כמעט 4000 שנים, וכל מה שנשאר לנו זה סיפור על איש חכם אחד, שראה את הנולד, וכרגיל אף אחד לא הקשיב לו, וברור שגם היום לא מקשיבים לו.
הספר הזה מעניין, למעט העובדה שהוא כתוב כאילו הסופר מרצה. בהרצאות, שמתי לב, מרצים נוהגים לחזור על עצמם. לפעמים מתוך תחושה שאולי לא שמעו אותם מספיק טוב, לפעמים מתוך ניסיון להזכיר לעצמם על מה הם מדברים אחרי הסחת דעת, ועוד סיבות. אבל בספר דבר כזה לא צריך להיות. קורא לא צריך לקרוא שוב ושוב את אותו משפט, גם אם המשפט חכם, ובטח שאין לו צורך בסיכומים שחוזרים על הכל. וגם אם המוטו של לימוד התנ"ך זה "ושיננת לבנך", לכל דבר יש גבול.
22 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
צריך לחשוב על כינוי טוב
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
אני לא אוהב להגיב לביקורת בלי לקרוא את הספר עצמו
אבל לגבי הנקודה האחרונה שהעלתְ, ככה הולכים ספרים אחרים של גודמן שקראתי, וזה ממש מָלְאֶה - שוב ושוב סיכומים, שוב ושוב חזרה על משפטים. המון מלל. אם גודמן היה רוצה הוא היה יכול לקצר את הספרים שלו לחצי מאורכם.
|
|
|
סוריקטה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
התייחסות מעניינת לשאלה מתי נכתב כל ספר ומה היו המניעים של מי שכתב אותו
יש בספר שיצא לא מזמן ונקרא "שלושה לוחות הברית" של עובד הישראלי.
|
|
|
יוסי נינוה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
שלום רץ
ספר דברים, על פי (כמעט) כל החוקרים הוא היחידי שנכתב בימי הבית הראשון בימי יאשיהו, ואשר הביאוהו לעשות את הרפורמה הדתית. הפסוקים בספר דברים אינם באים להוכיח שמשה כתב את החוקים אלא אלוהים: ואני מביא פסוקים רק מפרק ד': "רְאֵה לִמַּדְתִּי אֶתְכֶם, חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים, כַּאֲשֶׁר צִוַּנִי, יְהוָה אֱלֹהָי.... וַיְדַבֵּר יְהוָה אֲלֵיכֶם, מִתּוֹךְ הָאֵשׁ: ... וַיַּגֵּד לָכֶם אֶת-בְּרִיתוֹ, אֲשֶׁר צִוָּה אֶתְכֶם לַעֲשׂוֹת--עֲשֶׂרֶת, הַדְּבָרִים; וַיִּכְתְּבֵם, עַל-שְׁנֵי לֻחוֹת אֲבָנִים. ...וְאֹתִי צִוָּה יְהוָה, בָּעֵת הַהִוא, לְלַמֵּד אֶתְכֶם, חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים...וְשָׁמַרְתָּ אֶת-חֻקָּיו וְאֶת-מִצְוֺתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם..." |
|
|
יוסי נינוה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
שלום עמיחי
הפסוקים בבמדבר : וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים, וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן...וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה, לָתוּר אֶת-אֶרֶץ כְּנָעַן; וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, עֲלוּ זֶה בַּנֶּגֶב, וַעֲלִיתֶם, אֶת-הָהָר. וּרְאִיתֶם אֶת-הָאָרֶץ, מַה-הִוא; וְאֶת-הָעָם, הַיֹּשֵׁב עָלֶיהָ--הֶחָזָק הוּא הֲרָפֶה, הַמְעַט הוּא אִם-רָב. וּמָה הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-הוּא יֹשֵׁב בָּהּ--הֲטוֹבָה הִוא, אִם-רָעָה; וּמָה הֶעָרִים, אֲשֶׁר-הוּא יוֹשֵׁב בָּהֵנָּה- הַבְּמַחֲנִים, אִם בְּמִבְצָרִים. וּמָה הָאָרֶץ הַשְּׁמֵנָה הִוא אִם-רָזָה, הֲיֵשׁ-בָּהּ עֵץ אִם-אַיִן...." שים לב: הביטוי "שלח לך" - כאילו אמר לו , אין צורך, אבל אם אתה רוצה שלח לך!! עצם שליחת המרגלים היא אי אמונה בהבטחות אלוהים, שאמר שהארץ היא טובה והוא ילך לפניהם ויגרש את תושביה מפניהם. המרגלים מסרו דברי אמת על הארץ, הטעות של משה הייתה בזה שנתן למרגלים להשמיע דבריהם מול העם, אשר הביאה לבכייה הגדולה. עמידתו בראש הגבעה ששני צעירים מחזיקים את ידיו שלא יפלו?? היא מנהיגות?? מנהיג הוא זה העומד בראש העם בצאתו למלחמתו.! שבירת לוחות היא מנהיגות ?? שים לב שאתה מחפש בקטנות..... כדי לחפש מנהיגות במשה! |
|
|
בת-יה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
רץ, תודה. כמו שכתבתי אין לי מספיק ידע אישי כדי להחליט לכאן או לכאן.
הביקורת כתובה על מה שנרשם בספר. |
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
מנהיג - נשפט על פי התוצאה, גם אם הוא גמגם, כמו אשכול הזכור לטוב, הוא הצליח עם כל הקושי להנהיג עם עבדים
לאודיסאה ישראלית במהלכה גובשה התפיסה הדתית הישראלית, כן בהחלט במאבקים מול חולשות ורשעות אנושית
ספר דברים אגב - הוא מאוחר לתקופת בית ראשון - סופו, הוא בעצם מנסה להוכיח שכל חוקי התורה שייכים למשה, סיפור יפה אבל לא אמת היסטורית. |
|
|
בת-יה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
יהונתן מויזה, בספר נכתב על צוואתו של משה לדורות הבאים.
זאת הסיבה שהוא נקרא "הנאום האחרון של משה". הוא לא מספר את תולדות משה או את קורותיו. ולדורות הבאים משה מצווה בחירות מתוך העם. וזה מתוך הספר, כך שאם ברצונך להתווכח - פנה בבקשה למיכה גודמן. ובזה אסיים. לילה טוב וחג שבועות שמח. |
|
|
יהונתן מויזה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
משה בחר את ראשי השבטים ולא העם כפי שמובא בציטוט ששמתי
|
|
|
בת-יה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
יהונתן מויזה, תודה. לשוני במקרה זה היא לשון הספר. אני לא כתבתי אותו.
ולעניין הזקנים והנבחרים בספר, מדובר על בחירות של אנשי שבטים שבוחרים מתוכם את מי שראוי לדעתם לנהל את העניינים שלהם. אין לבחירות האלה שום קשר לסנהדרין. קפצת מאות שנים קדימה. |
|
|
בת-יה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
pulp fiction, תודה רבה.
|
|
|
יהונתן מויזה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
חשוב רק לא להיקלע להגזמות
זה שהמלך לפי משה הוגה בתורה יום ולילה לא אומר שהיתה פה דמוקרטיה לפני היוונים (שגם להם לא הייתה ממש דמוקרטיה כי העבדים לא השתתפו בהצבעות). ה"זקנים והנבחרים" (כלשונך) הם הסנהדרין שנבחרת לא בבחירות דמוקרטיות על ידי העם אלה הם אנשים שנבחרו על ידי קודמיהם בתפקיד או על ידי המנהיג שנאמר "וַיִּבְחַ֨ר מֹשֶׁ֤ה אַנְשֵֽׁי־חַ֙יִל֙ מִכָּל־יִשְׂרָאֵ֔ל וַיִּתֵּ֥ן אֹתָ֛ם רָאשִׁ֖ים עַל־הָעָ֑ם שָׂרֵ֤י אֲלָפִים֙ שָׂרֵ֣י מֵא֔וֹת שָׂרֵ֥י חֲמִשִּׁ֖ים וְשָׂרֵ֥י עֲשָׂרֹֽת: (שמות פרק יח פסוק כה)
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
סקירה מרתקת, בת - יה.
הספר קודם בצורה מאוד פעילה בזמנו באמצעי התקשורת, מה שאולי קצת הרתיע אותי. משה הוא דמות שאי אפשר היה להמציא, אבל כפי שהוא גדול, כך הוא אפוף מסתורין.
|
|
|
בת-יה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
לכל המגיבים, דבר ראשון תודה על התגובות.
ודבר שני: כתבתי ביקורת על מה שנכתב בספר, וניסיתי לענות גם בתגובות עפ"י רוח הספר. מתנצלת, אבל אין לי מספיק ידע אישי כדי להיכנס לויכוחים על כל מה שנרשם כאן. ונדמה לי ש yaelhar, היא זאת שאומרת מדי פעם שממלא בסופו של דבר כל אחד נשאר בדעתו. או משהו דומה לזה. אז לבינתיים חג שבועות שמח. |
|
|
אנקה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
מה ש yaelhar כתבה. מנהיג = הוא אדם שהמון אנשים הולכים אחריו באש ובמים.
לא פחות ולא יותר.
|
|
|
עמיחי
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
יוסי, אם תקרא שוב בפרקים י"ג-י"ד בספר במדבר תראה כי ה' יזם את שליחת המרגלים, מינה אותם, ושהחטא לא נזקף לחובת משה אלא לחובת המרגלים עצמם שמעלו באמון שנתנו בהם. משה התפלל להמתקת העונש.
המנהיגות של משה התבטאה בזה שהיה הדמות המתווכת בין העם ובין ההוראות של ה'. מנהיגותו באה לידי ביטוי בעוד דברים, לדוגמה התייצבותו בראש הגבעה בזמן המלחמה עם עמלק. גם שבירת הלוחות הייתה הכרעה של מנהיג דתי. כל הסיפור של קורח מבטא עירעור על סמכותם של משה ואהרן (ודחייתו המוחלטת של העירעור הזה על ידי ה'). ויש עוד. |
|
|
yaelhar
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
בת-יה לדעתימנהיג אינו צריך להבין במנהיגות.
הוא גם לא מחוייב להחלטות הנכונות. אני חושבת שמנהיגות צריכה להישפט לפי מה שמרגישים המונהגים, לא בכלים מחקריים על המנהיג. לכל מנהיג ידוע היו טעויות בשיקול דעת, שלעתים עלו מחירים עצומים. לא כל מנהיג חוקק חוקים, לא כל מנהיג החליט על הדרך. אבל לכל מנהיג רוב קהילתו הלכה אחריו בעיניים עצומות, גם אם הוביל אותה לאבדון (נגיד מנהיגי כתות וכו') ונראה לי שזו הדרך לשפוט מנהיג. אגב גמגום - לא חושבת שהוא פוגם במנהיגות. גם פגמים גופניים אחרים לא. |
|
|
יוסי נינוה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
שלום בת-יה
גמגום איננו עילה לרצח !!! חוץ מזה, לא כתוב שהיה מגמגם, אלא "כבד פה", הפרשנים עצמם (שאת מסתמכת עליהם) חלוקים בדעתם מה פרושו של הביטוי": אולי מדבר לאט, אולי אינו שולט בניב המצרי המלכותי ועוד... בכוונה לא הבאתי את גמגומו, כיוון שאין זה מפריע למנהיגות טובה, (ראי מלך אנגליה - ג'ורג' השישי) משה לא הנהיג - הוא הלך אחרי עמוד הענן והאש, ואפילו לא הכיר את הדרך. הוא חטא בחטא המרגלים בכך שלא סמך/האמין להבטחה האלוהית על טיב הארץ, וגרם לכך שהעם הלך 40 שנה במדבר. הוא היכה בסלע למרות הצו האלוהי - לדבר אל הסלע. הוא אפילו לא מחוקק, כי את החוקים כתב לו אלוהים, הוא בס"ה עלה להביא את הלוחות. בחטא העגל דרש לרצוח שלושת אלפים מבני העם ש"חטאם" היה עשיית פסל של עגל לאלוהים נביא בתנך הוא אדם שדיבר עם אלוהים, ואין קשר לחזיונות. גם בדברייך מופיע המשפט: "וזאת הסיבה של ידע להנהיג" אשמח מאוד אם תביאי ציטוטים ומקומות בתנך המראים שהיה מנהיג. אני מתבסס על המסופר בתנ"ך. אל תביאי לי את הפרשנים, אלא מקומות בתנך המבטאים את מנהיגותו. |
|
|
בת-יה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
יוסי נינוה, תודה. זה בדיוק העניין. האנטי מנהיג האולטימטיבי שהפך למנהיג.
וזה נרשם לכל אורך הספר הזה (וגם בספר "משה" שכתב מ. בובר, לצורך העניין) אם כי לא במפורש. כל הפרשנות היא על מנהיג שהתחיל רע, מחוסר ניסיון, אבל בסוף הצליח לגבש מדיניות טובה. ואפילו לא רשמת את הבעיה הכי גדולה שלו: מנהיג מגמגם. איך מנהיג כזה יכול לתת הוראות. וזו גם הסיבה שפעמים רבות הוא פנה לאלימות במקום לתבונה. דרך אגב, אחת הפרשנויות מדברת על זה שהוא היה נביא, שהלך אחרי החזיונות שלו, וזאת הסיבה שגם לא ידע להנהיג. ובכל זאת, דעתי האישית היא, שגם למנהיג יכולות להיות חסרונות. השאלה היא איך הוא פועל כשהוא מבין שטעה. וכנראה שמשה פעל טוב. עם שלם הלך אחריו לארץ לא נודעת והצליח להתיישב בה. ולולא המלך שלמה - שעליו, ועל מעשיו, גם יש פרק שלם בספר - שעשה את כל מה שמשה אסר על מלך לעשות, יתכן והיינו ממשיכים לשבת בארץ הזאת באופן רציף. |
|
|
בת-יה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
פרפר צהוב, תודה. אני גם היום לא ממש מבינה מה התפקיד של נשיא המדינה.
|
|
|
בת-יה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
yaelhar, תודה רבה. העניין הוא שמשה לא הבין כמעט כלום במנהיגות.
אבל אין מה להגיד - הצליח לו. אולי בגלל שידע לבחור את העוזרים הנכונים. |
|
|
יוסי נינוה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
משה, על פי סיפורי שמות ובמדבר מתגלה כדמות של לא-מנהיג:
בסיפור הראשון עליו הוא כבר רוצח ! מסרב 5 פעמים לקבל עליו את השליחות האלוהית להוציא את העם ממצרים, למרות ניסיונות אלוהים לחזקו. נכשל בפגישתו עם פרעה, אינו מוסר בדיוק את דבר אלוהים, ואשם בכך שפרעה מכביד את הקשיים על העם. אח"כ מטיל משה את האשמה לכישלונו על אלוהים, ואינו נוטל אחריות. מוביל את העם במדבר למקומות שאין בהם מים. לא בדק קודם. ותמיד צועק לאלוהים במקום להנהיג ולפתור את הבעיות בעצמו. מפקפק בכוחו של אלוהים להאכיל את העם במדבר. אינו מחלק סמכויות במערכת המשפטית ושופט לבדו את העם. אינו מל את בניו, אינו מל את כל העם 40 שנה. "ונתעלמה ממנו ההלכה": איננו יודע לנהוג במקרים שאין חוק כתוב ורץ לאלוהים: במקרה נוקב שם האלוהים פסח שני המקושש בשבת בנות צלופחד מקרה זמרי "נתרשלו יעדיו": במספר מקרים לא ידע לנהוג ולהנהיג בעת משבר: סיפור המרגלים - נופל על פניו אין מים - נופל על פניו סיפור קורח - נופל על פניו בסיפור זמרי ופנחס כותב עליו רש"י: "כאן נתעלמה ממנו ההלכה ונתרשלו ידיו". אז איפה דמות המנהיג עליה אתם מדברים !!?? |
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
אני לא בטוח אם צריך לרחם על משה שלא נכנס לארץ או לקנא בו על כך שלא ראה למה הפכנו.
מה תפקידו של המלך מלבד לייסר אותנו בשוטים ובעקרבים? |
|
|
yaelhar
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
מעניין מה שכתבת.
מנהיג צריך שילוב של יכולות הנהגה ותיזמון מתאים. למשה כנראה היהתה מנהיגות וגם התיזמון שלו היה בסדר. אבל כמו שלמדו מנהיגים מודרניים (צ'רצ'יל, בן-גוריון לדוגמה) התיזמון נוטה להתפוגג אחרי זמן מסויים, אם אין מדובר בדיקטטורה. המנהיג יכול לגלות שמנהיגותו אינה עוד רלוונטית מבחינת אלה שנשאו אליו עיניים. |
|
|
בת-יה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
אנקה, תודה. טראגי לגמרי.
מנהיג מגמגם - שאפילו על מנהיגות למד מיתרו. |
|
|
בת-יה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
מורי, תודה. את התשובה לך כבר כתבה אנקה.
|
|
|
בת-יה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
אהוד בן פורת, תודה. מסכימה עם מה שכתבת.
|
|
|
אנקה
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
מוישי היה שק החבטות של בני ישראל הקוטרים והבכיינים.
ומה שיא העונש ? לא להיכנס לארץ המובטחת. בעיניי זאת דמות טראגית. תארי לעצמך עם אלפי ישראלים במדבר 40 שנה !!!
|
|
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
נראה לך הלכו 40 שנה אחרי אותו מנהיג? אצלנו 40 חודש ומתחילים לקטר.
|
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
בת-יה, נראה לי שבביקורת
הזאת, את צודקת יותר מתמיד !!!
לא רק שהכוח משכר אנשים הלוואי באמת היו מקשיבים למשה. העם הזה מתוסבך. הלך במדבר 40 שנה, בלי שעת פסיכולוג אחת !!! |
22 הקוראים שאהבו את הביקורת
