ספר לא משהו

הביקורת נכתבה ביום שישי, 4 בפברואר, 2022
ע"י דידי
ע"י דידי
ההרגשה במהלך קריאת הספר הייתה שחצי ברלין מתגייסת כדי להציל יהודים מי שרק מבקשים ממנו מתגייס, השאר תורמים כסף כדי לשחד או לקנות ניירות מזויפים. אבל זה כל כך רחוק מהמציאות כמו שאנחנו יודעים וזאת הבעיה.
אנחנו בישראל לומדים הרבה על השואה ויודעים מה קרה שם. אני לא חושבת שזה המצב בארה"ב (הסופר אמריקאי, אני מניחה שזה קהל היעד העיקרי שלו) ובשאר העולם המערבי. סביר להניח שעדיין לומדים על מלחמת העולם השנייה אבל מה חלקם של לימודי השואה? יתכן שלא הרבה עם בכלל, וכמה ממה שכן למדו אנשים זוכרי אח"כ? עוד פחות.
המקרה של וופי גולדברג מדגים זאת היטב ( למרות שהטעות שלה הייתה שונה). יש מצב שהאמריקאי הממוצע , שיקרא את הספר יחשוב שזה היה מין משחק "שוטרים וגנבים" בין חצי ברלין ובין החצי השני כאשר היהודים הם בתפקיד הרכוש הגנוב. זאת הבעיה
זה כבר ספר שני שאני קוראת בשנים האחרונות בקו הזה (הקודם היה גנבת הספרים) וממרחק השנים נראה שמנסים להקטין את תפקיד הגרמני הממוצע במהלך השמדת היהודים. לאור מידת הידע של אנשים מחוץ לישראל על השואה יש סיכוי שגם יצליחו.
הכתיבה עצמה של הספר היא באמת לא מה שהוא. הקריאה לא זורמת.
חוץ מזה הציקו לי החזרות הרבות על תיאורי ה "גרמנים המסכנים" הסובלים ממחסור ומהפצצות. , לעזאזל, אתם בישלתם את הדייסה הזאת אז לא יזיק שגם תאכלו ממנה, בלי להתבכיין.
13 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
דידי
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
פאלפ הניסוח שלך יותר מדויק לגבי הדורות הבאים.
אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהעם הגרמני עצמו נהנה מהכיבוש מבחינה חומרית (לפני המפנה במלחמה) ולא רק בגלל ניצול היהודים, אלא בגלל ניצול כל הארצות הכבושות. עובדי כפיה מכל העמים עבדו בגרמניה בתנאים גרועים וכמובן ללא שכר במקום גרמנים שנלחמו. סחורות ומשאבים זרמו לגרמניה מכל אירופה, לא רק מהיהודים שנרצחו, אלא גם מארצות הכיבוש על חשבון התושבים המקומיים שחיו שם. אז לבוא ולהתבכיין בסוף זה קצת צבוע בעיניי.
חוץ מזה אם רוב הגרמנים או לפחות מחציתם כמו שהספר מנסה ליצור רושם, היו מתנגדים למעשי הממשלה שלהם, זה לא היה קורה בממדים האלה. לרובם היה מאוד נוח להנות מפירות הכיבוש , תוך התעלמות מהמקור שלהם, ומהדרך שאילו הגיעו אליהם. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
אני חושב שגם אם
רואים את העם הגרמני כולו כאחראי למלחמה ולשואה, אי אפשר לגמד או לא להתייחס לסבל של אזרחים מן השורה על ילדיהם וזקניהם. הממשלה מקבלת החלטות ואנשים שלהם אין בונקרים מתחת לאדמה נאלצים לשלם עליהן, לעיתים עם הרבה דם מסביב. אז לדעתי ביטוי כ"מגיע לכם כי אתם בישלתם את הדייסה" לא נכון. מה שכן, אני מסכים איתך שיכול להיווצר מצב, בו בני הדורות הבאים, יגידו "טוב, זו הייתה מלחמה וכולם סבלו". אז יש לנו משימה לא פשוטה של להדגיש את האסון של השואה,את ייחודו, להבהיר מי היה הצד התוקפן ומי הסובל, מי כובש ומי הנכבש, מי התמים ומי האכזר.
|
|
דידי
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
יעל, לא התכוונתי דווקא ליהודים
אלה בכלל לאנשים שגרו בארצות שנכבשו. והנקודה הייתה לא עצם הסיפור על חווית הסבל של הגרמנים, אלה על כמות החזרות של זה וההדגשה שזה קיבל בספר, שהייתה ממש מעצבנת לדעתי.
כרמלה, אני מסכימה אתך לגבי גנבת הספרים. אבל הוא היה כתוב הרבה יותר טוב מהספר הזה, וזה אולי תורם למניפולטיביות שלו. פה אני חושבת שניסו לעשות מניפולציה בעזרת ההגזמה בשיעור המשתתפים בהצלה מתוך האוכלוסייה. |
|
כרמלה
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
יעל, סליחה.
משום מה קראתי לא נכון. מחקתי את תגובתי. |
|
דידי
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
חני את מתכוונת למשלחות חילופי נוער?
זה קיים כבר מזמן, אני זוכרת את זה עוד כשהייתי בתיכון. היו שולחים בני נוער ישראלים להתארח בבתים של בני נוער בגרמניה ושנה אחרי זה הפוך. זה היה נפוץ גם בכל מיני ארגונים. אם אני זוכרת נכון היו כל מיני נימוקים חינוכיים לזה אבל לא זוכרת מה הם.
|
|
yaelhar
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
כרמלה, הערתי היתה "יהודים, שסבלו באופן קולקטיבי יותר משאר הקבוצות" לא רואה איפה זו הגדרה שגוייה.
|
|
כרמלה
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
|
|
כרמלה
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
תודה דידי.
לא קראתי את הספר. לעומת זאת אני שמחה לראות שיש מישהי שדעתה על "גנבת הספרים" דומה לשלי. זהו ספר מאד מניפולטיבי, שלא רק שמאדיר את סבל הגרמני, אלא גם מגמד את סבל היהודים. |
|
yaelhar
(לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
לא קראתי את הספר. אני משתדלת לא לקרוא ספרים על "חווייה יד שנייה" שדי נפוץ עכשיו בנושא הזה..
אבל נראה לי שיש עוד דרך להסתכל על מה שהיה בעבר. והדרך הזו היא תיאור של חוויות של אנשים שהיו שם. בלי להשוות ליהודים, שסבלו באופן קולקטיבי יותר משאר הקבוצות, כי סבל אינו ניתן להשוואה. אבל לשלול קטגוריתל סבל של אחרים - אפילו הם גרמנים - לא נראה לי נכון ואף לא עושה צדק עם מה שעבר על יהודים בשואה. |
|
חני
(לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
יש איזה קטע לאחרונה בבתי ספר תיכונים. מביאים חברה גרמנים
לדיאלוג על השואה עם חברה ישראלים.
וכל מה שהחברה הישראלים שואלים ללא הרף. למה הם באו, הרי אבות אבותם בישלו את כל העניין אז מה יש להם כבר לומר. ובכן צריך להבין שכדי לתקן צריך לבוא ולדבר ולהבין ולתקשר. היה להם חשוב להבין אותנו. שזה לכשלעצמו יפה. תודה על הסקירה. |
|
dina
(לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
ספר מצוין
|
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
ספר גרוע ממש.
|
13 הקוראים שאהבו את הביקורת