ביקורת ספרותית על עיר של נשים מאת דיוויד גילהם
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 21 ביולי, 2015
ע"י מורי


הספר הזה הוא עוד ספר בסדרה של ספרים, ללא תאוריית קונספירציה מצדי, הרוכבים על גל סיפורת העוסקת במלחמת העולם השניה ועל הנעשה בתוככי גרמניה. הספרים הללו לא נכתבו מזיכרון אישי, אולי משהו שכן עבר בעבר הרחוק במשפחה, אולי כתיבה אקדמית, אולי סתם רצון לעורר עניין נשכח.
כך או כך, ספרים אילו ניחנו באיכות נמוכה עד סבירה בלבד והם מקוממים אותי במיוחד משום שטרם פיתחתי חוש להמנע מהם. אם להזכיר רק אחדים מהם, כדי לסבר את האוזן, הרי הם המפתח של שרה, חמשת רבע התפוז, המתיקות שבשכחה, הנערה שהשארת מאחור והספר שלפנינו – עיר של נשים. בכולם מלחמת העולם השניה ברקע, כמה נאצים, רצוי כמה יהודים כמובן, הוליווד אני כאן.
בעבר הרחוק, הקרוב ואף ממש עכשיו נכתבו ונכתבים ספרים דומים מאת כותבים משובחים. שוב, כדי לסבר את האוזן, אזכיר את אלה תולדות מאת אלזה מורנטה, ספר המגלם בתוכו כתיבה משובחת ואת אוזפה הבלתי נשכח, נוטות החסד של ג'ונתן ליטל, ספר פנומנלי, כביר בעוצמתו, כתוב היטב ומנקודת מבט מקוממת. משלנו עצמנו אני תמיד נהנה לקרוא ולהמליץ על אהרן אפלפלד, בכתיבה צנועה, משל היו אלה מים שקטים החודרים עמוק. גם את שואה שלנו אני רוצה להזכיר מאת אמיר גוטפרוינד.
אם נחזור לרגע לגל הסיפורת ההוא, צריכה להופיע עליהם אזהרה: הספר עוסק בצורה מקוממת בזיכרון עגום ורחוק. לא פחות. תגידו בוודאי שכך לא מוכרים ספרים. הייתי שמח לו את הספרים המסויימים האלה לא הייתי באמת קונה וקורא, אבל מה לעשות והלהיטות לקרוא גורמת לפגישה בספרים אלה שוב ושוב. הבעיה היא עם אותם כותבים צעירים יחסית, הכותבים היום ועל נושא... נו, טוף.
כבר אין יותר דמדומים, מפוצלים, נרנייה?
בכל מקרה, ספרים המנסים להציג את הגרמנים כאילו לא היו מקשה אחת, מקוממים את האינטליגנציה אף יותר. ברור שהם לא היו מקשה אחת ולשם כך אפשר לקרוא, לא חובה, את ספר הנוער לבד בברלין. אבל הספר שלפנינו מקומם במיוחד משום שהוא מציג את הגיבורה כאשת חַיָּל בחזית, שתשוקתה המינית המטורפת והטבעיות שהיא נוהגת בגופה, כדברי אחד ממאהביה, מביאים אותה לרכב על כל מקל הנאה אנושי כמעט, אפילו אם הוא מחובר ליהודי. יבואו המסנגרים ויוסיפו גם שהספר הרי ממלא חור בהשכלה, חור הממעט להציג את הצג הגרמני. אם הספר הזה מתיימר להציג, הרי ההצגה עלובה, הדמויות משונות ומוזרות בלשון המעטה, הקישור בין בלונדה גרמניה מזד&^%ת בכל הזדמנות, כבר מצוי עמוק בתוך פורנוגרפיה גרמנית קלאסית.
כדי לא להחזיק אתכם במתח רב, אומר שהספר עוסק באחת סיגריד, קצרנית שבעלה הבנקאי מצוי בחזית ולוחם. היא מצדה משתדלת למלא אחר יעודה כגרמניה חסודה: עובדת ביום ותורמת למאמץ המלחמתי במשרד הפטנטים, ובלילה מאפשרת פורקן לגברים, אחד יהודי והשני דווקא קצין נאצי. היכן הסתירה? אין. כל אורגזמה נראית אותו הדבר בחושך וכך גם נשמעת.
מובן שהגרמניה החסודה חייבת לעשות משהו שבשבילו כדאי לקרוא ספר ולכן פרט לרכיבה על מטה יהודי היא גם מסייעת להציל יהודים ומאמצע הספר הנושא הופך מנשים, אף לא אחת נורמלית, במלחמה ועוד בגרמניה ועוד בברלין, לספר מתח מצוי. תגידו שזה חביב ביותר ומתחשב מצד דייוויד גילהם, הנותן תמורה רבה יותר לשקל. למרבה הצער, גילהם לא כל כך מוכשר ומנוסה, קווי העלילה מופרכים לעיתים קרובות, הדמויות רבות ומתרבות, הטוויסטים מעבר לפינה בכל עמוד שני וכבר לא יודעים מה נפל עלינו ולמה לא הספקנו לזוז הצידה בזמן.
נכון, ג'ונתן ליטל ונוטות החסד יש אחד לעשור, אפילו ביובל, ואם רוצים לסמן וי על ספר מלחמתי הנה זה האחד. רק צריך לקחת בחשבון שלאחריו ובמשך שבועות כל ספר אחר ייראה סתמי. הנה הוזהרתם.
בסופו של דבר מדובר בעדות חיצונית לגמרי לגבי הנעשה בברלין בזמניה החשוכים ביותר. גבר מדברר נשים, בזמנים בהם טרם נולד, במדינה בה הוא לא חי ושכשרון הכתיבה שלו סביר ומתאים מכסימום למותחנים המופקים בסרט נע.
25 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אורי רעננה (לפני 10 שנים)
הסתכלות ממבט אחר. יש בסיפור זה ממד אוניברסלי, של האישה הבודדה שמחפשת קירבה במיוחד בעתות מלחמה. ברגע זה, השיפוט אם זה חינוכי או לא הוא משני.לא מענינת אותי כמות הפעמים שהגברת טיפסה או שופדה על עמוד זה או אחר, אלא האיכות ש/ל הכתיבה והיא טובה.
הסבל של נשים בעורף שהחזית התקרבה אליהן, גם הוא חזק בספר ובמיוחד מול ה"אורדנונג הגרמני".
הפריע לי עד כדי בחילה הנסיון של הקורבניות של העורף הגרמני, או במילים תת הכרתיות, "לא רק אתם סבלתם , גם אנחנו".
מבחינה זאת אין הן קורבן בעיני אלא נשים שאוכלות את יציר כפיהן ונטייתן הנפשית.
לכן הסיפור קיבל ציון 2, על גבול הלא רצוי לקריאה.
(לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
מחשבות כפרה, א. כוס מים כדי להרגיע, כנראה החום מכה בכולנו, את המשפט הזה כולו התוצרת שלך: אני חוזר ואומר מפורשות: אסור לקרוא ספרים אוויליים רק משום שהם עוסקים בנושאע נפיץ ושגם מוכר ספרים וזה נקודת מבטם שלח הגרמנים במלחמת העולם השניה.
מה פירוש "אסור"?!?
(לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
"עיר של נשים" הוא לא אווילי, הוא יכול למצוא חן או לא. לעניין או לא, אולי גם לעצבן או לעורר טינה - אווילי הוא לא! הוא מביא נקודת מבט אחרת - את סיפורן של הנשים הגרמניות השונות - על השקפותיהן והבחירה להתנהל ולהתנהג אחרת באותן הנסיבות. נוטות החסד - הוא מעולה! אולי הכי חזק, אבל הוא אחר.
זה פחות או יותר כמו לומר שאווילי לבקר במוזיאון ההתנהלות של הטרור בברלין. יכול שוב לעניין או לא, לקומם או לעורר טינה - אבל, נותן עוד נקודת מבט אחרת על אותם ימים ארורים.
מורי (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
בתור סרט זה בטח היה גם יותר מגרה עם אה... או... אריין אונד ארוייס... ממש עלבון לאינטליגנציה הספר הזה.
shila1973 (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
מסכימה עם כל מילה! הרגשתי היתה זהה כשקראתי את הספר.
כמו לקרוא תסריט, עדיף היה לראות את הסרט ולוותר על כתיבת הספר.
מורי (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
זה מה שהובן מדברי? אני חוזר ואומר מפורשות: אסור לקרוא ספרים אוויליים רק משום שהם עוסקים בנושאע נפיץ ושגם מוכר ספרים וזה נקודת מבטם שלח הגרמנים במלחמת העולם השניה.
ועוד אני אומר מפורשות וברור שלא יבינו מלה ממה שאני אומר: רוצים ספר טוב? קראו את נוטות החסד.
מלי (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
גם אני קראתי את הספר ואהבתי אותו בעיניי הכתיבה משובחת למרות שאני מסכימה איתך שלספר יש גם לא מעט חסרונות אני לא מסכימה עם העמדה שלא לקרוא ספרים שמספרים על הסבל הגרמני במהלך המלחמה,לפי דעתי זה לא מפחית מהסבל היהודי או גורם להזדהות יתר עם הצד והעם הגרמני. אך שוב זו בחירה של כל אחד.
מה שמייחד את הספר הזה מספרי שואה אחרים והסיבה שלפי דעתי צריך לקרוא את הספר היא בעיקר בגלל שהוא חושף צד של השואה שלא הרבה מכירים ועוסק בהצלת יהודים שחיו בזהויות בדויות בתוככי גרמניה הנאצית ונקראו "צוללות". דבר שמעטים הישראלים שמכירים או שמעו על כך סיפורים.
סתם לידע כללי כ476 חסידי אומות העולם היו בגרמניה
ולאחר שחרור ברלין יצאו כ1400 יהודים מהמחתרת בשום עיר אחרת לא עלה מספר היהודים ששרדו על 50.
dina (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
אני נוטה לצדה של אוקי לגבי ההתרשמות מהספר.
אני מאוד אהבתי אותו .
מורי (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
אין לי בעיה עם גרמנים אחרים. יש לי בעיה עם ספרים הכתובים עליהם, ספרים הקורצים להוליווד ולחשבון הבנק, ספרים לא ממש טובים, אפילו ובטח לא לבד בברלין.
(לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
מחשבות, הסקירה שלך יפה. אני לא מסכימה עם התוכן שלה, בעיניי מדובר בספר מאוד טוב! אחד הטובים. אבל זה עניין של טעם.
לך ולמגיבים האחרים, אני לא מסכימה עם הגישה הרווחת בשנים האחרונות (ביחד עם שכיחות פרסום של תכנים: ספרים וסרטים ומחזות, העוסקים ב"גרמנים מהסוגים השונים" שהיו במלחה"ע השנייה. ובראשונה (פחות רלוונטי ליהודים) וביניהן ואחרי השנייה. בתקופת המלחמות עצמן (לענייננו מלחה"ע השנייה, ומפני שבמלחמה כמו במלחמה - וככל שהיא ארוכה יותר ורעה יותר, כך ההשפעה היא רעה יותר וארוכה יותר - אנשים סובלים. מאוד. ולא משנה האם הם מהצד הזה או הזה או הזה. כן, היהודים - כולנו מכירים את הזוועות הלא יאומנו שעברו עליהם עליהם.. (חלק ניכר מאיתנו נושא עד היום השפעות ושריטות במישפחות - ובגלל שכך גם אצלי, אני מרגישה יותר נוח להחזיק הדעה זו) וכן, היו גם גרמנים אחרים היו כאלה וכאלה וכאלה.. (אני חושבת שפירטתי את דעתי על כך בסקירה שלי ל"עיר של נשים".) אני מכירה היטב שלוש גישות של "שלושה סוגי גרמנים" בהווה בגרמניה - פועל יוצא וישיר של אותם ימים ארורים ואפלים.. סוג אחד מסביר את "אופנת" הפרסומים הללו בעשור האחרון. אפשר ללמוד גם על הצד הזה או לבחור להתעלם - הכול לגיטימי. והכול מבלי לשנות במילימטר את הזיכרון החזק והיומיומי (בטח כאן) את התודעה וניסיון ההבנה של הזוועות ושל המעשים החייתיים הבלתי נסלחים שנעשו שם ע"י הארים!
ואולי אנצל הזדמנות זו ואענה, לפונים אליי בפרטי, בשאלה השכיחה והלגיטימית (לעתים בעוקצנות, לעתים בכנות וסתם מתוך סקרנות ולעתים בציניות) מה אני עושה בגרמניה, ולמה אני חיה שם (ויש גם מי שכתב, ש"נראה לו שאני בראש ישראלי, אז, למה למען השם? למה בחוץ? ולמה דווקא במקום הזה שהוא לא ידרוך בו לעולם?" (קיבלתי את רשותו לצטט אותו) - אז, התשובה היא - שליחות. שליחות מטעם מדינת ישראל. מזה ארבע שנים בדיוק ונותרה עוד שנה לשליחות כאן. ותאמינו או לא - העבודה כאן, דווקא כאן, מאתגרת במיוחד, מרתקת (דווקא כאן) ולעתים, לעתים קרובות - מתסכלת מאוד!!!
מורי (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
תודה לי ואילן. אני באמת לא סתם קוטל. קוטל מתוך ניסיון עגום.
אילן של קובה (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
בקורת מצוינת. אז לפחות יש גב לכל הקטילות שלך.
אתה גם צודק במאה אחוז לגבי היחס של הספרים לגרמניה הנאצית. ולפיהם אפשר לחשוב שבהם היו רק שלוש נאצים בעולם שעשו את כל העוולות ושאר הגרמנים המסכנים סבלו בגללם גם.
מתוך עקרון אני מסרב לקרוא ספרים שמעמידים את הגרמנים כמסכנים.
לי יניני (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
רכשתי את הספר מזמן ועוד לא קראתי אותו. הסקירה מצויינת למרות שהוא קיבל כאן 3 כוכבים אני אתן לו צ'אנס
מורי (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
יעל, זה לא שהספר הוא כזה גרוע, אבל כחלק מהספרים שציינתי בהחלט צריך להקים אנטנות רבות עצמה ולהמנע מהם. יש פשוט אלפי ספרים טובים, מתוכם מאות משובחים ממש ואנחנו מספיקים באמת 2500 ספרים בחיים לפני שמחזירים את הנשמה לבורא ומבזבזים את כל הכיף הזה.
yaelhar (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
יפה! מזדהה עם הביקורת שלך על "גבר מדברר נשים, בזמנים בהם טרם נולד, במדינה בה הוא לא חי". אבל לא קראתי את הספר, וזו התרשמות תיאורטית.
מורי (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
שונרא, אני לא רגזני, מרגיזים אותי. אני לא קונה ספרים סתם, אני אוסף אותם במינימום מחיר והטובים בהם זוכים להשאר אצלי, להיות מנוגבים היטב, מודבקי סלוטייפ בפינות בלויות וגלויים לעיני החולפות והמסתכלות באהבה. בד בבד עם הקניה והקריאה יש כמובן את בלוג הספרים שלי וזה תחביב משולב מזה כעשור (השילוב).
מורי (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
זשי, נוטות החסד הוא ספר כביר ומופתי. חובת קריאה ממש. chulaw תודה. הספר הזה זכה לחטוף את כל הכעס שלי. קורה.
choulaw (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
דברים כדרבנות מחשבות - מזדהה עם כל מילה שכתבת (את או אתה?). גם לגבי שאר הספרים שהזכרת. ביקורת מצויינת!
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
למה להשחית זמן על קריאת ספרים באיכות נמוכה עד סבירה שמקוממים אותך ומקבלים בקושי שלושה כוכבים? הא?
ולמה להשחית כסף על קנייה של ספרים כאלה? הא?
רואה? לא רק אתה יכול להיות רגזני.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
סיקרנת אותי. אבל לא הספר הזה, אלא נוטות החסד.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ