ביקורת ספרותית על הלוחש לאשמים מאת שלמה קניאל
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 23 בפברואר, 2021
ע"י Pulp_Fiction


היא אורבת לנו בכל מקום ובכל זמן. כאורחת לא קרויה היא מופיעה עטויה במלבושיה השחורים ומשתלטת על רוחנו, מענה את נפשנו, מוכיחה אותנו. יש מאיתנו הנוטים ביתר קלות ליפול בשביה לעומת אחרים שנראה כי לעולם אין היא מצליחה לגעת בהם. הווידוי וההודאה בה מהווים את הבסיס המוסרי בדתות (התחנון ביהדות ואמירת Mea Culpa בנצרות אף מלווים בהכאה עצמית).

אז מי היא אותה הפייה, הבאה ממקום לא נודע וגורמת לנו לסבול? זהי האשמה. בספר זה, מנסה פרופ' שלמה קניאל להכיר לנו אותה מקרוב, לעזור לנו להבינה ובכך במידה רבה את עצמנו.

הספר מתחיל ברקע תיאורטי, בו קניאל מסביר מושגי יסוד בתחום הפסיכולוגיה (כמו emotion, affect, mood) הן מהאסכולה הדינאמית,בה התמחו פרויד או יונג למשל, והן מהתחום הקוגניטיבי – התנהגותי . הוא מתאר את מנגנון בו מתרחש הקשר בין התגובות הפיזיולוגיות לתחושות הפנימיות, מילים, מחשבות ודימויים על המצב.


" אפשר לדמות את הרגשות והמחשבות לשני סוסים המושכים עגלה, אולם כוחם לא תמיד שווה. יש פעמים בהם סוס הרגשות יותר חזק, המחשבות מועטות וחלשות ואז ישנה סכנה שההיגיון יזדנב מאחורי הרגשות והדחפים וייראה כמו קרון רכבת שמעמיד פנים שהוא הקטר. הרגש יוצר הגיון משלו, שתומך בו דוקא כאשר הרגשות העזים מחלישים את הקשר למציאות. כך לדוגמה כאשר אנחנו מרגישים אשמה היא משולבת במחשבות על הגורמים לאשמה (הזקתי לילדי ולאישתי ). פחד מטיסה מלווה במחשבה על התרסקות, מחשבות על אדם אהוב מלוות ברגש אהבה..."
קניאל מנסה להמחיש ולהדגים את הנושאים שהוא מדבר עליהם בשפה רהוטה אך נגישה, כך שכל אחד יוכל להבין ולהתחבר לנאמר. הוא מייעד את הספר גם למטפלים מקצועיים וגם כמדריך לימוד עצמי להדיוטות .


לחץ מאשמה בעוצמה גבוהה מקטין את היכולת לשליטה עצמית (משמעת פנימית) וצמצום השליטה העצמית מעלה לחץ וכך מתפתח מעגל הגברה( תגבור הדדי).
האשמה שואבת את כוחה גם מבושה ומביקורת שנמתחת עלינו מכל אותם מבקרים – מאשימים בסביבתנו. קניאל עומד על טיבם של אותם הגורמים שהם לרוב קרובים אלינו ומשמעותיים עבורנו. בגדול המבקר המטיף העושה זאת לעיתים קרובות, הוא איש בעל מורכבות קוגניטיבית נמוכה (טוב ורע, שחור – לבן), יש לו קושי לגלות גמישות חשיבה. הוא מתקשה מאוד לקבל את הסטייה מהציפיות שלו ושולל את חופש הבחירה של הזולת. בדרך כלל אנשים עם ערך עצמי מאוזן ויציב ממעטים לבקר.


הביקורת פוגעת בצורך הפסיכולוגי להיות שייכים, להיות אהובים ושיקבלו אותנו ללא תנאי.ולנו תמיד יש בחירה האם לקבל את הביקורת. ביקורת חיצונית או עצמית היא מנוע מרכזי שמייצר אשמה או בושה. היא מתחילה מבחוץ ובהדרגה הופכת לחלק מאיתנו. היא פוגעת בערך העצמי. לעיתים הילדים "יורשים" אותה ומעבירים לדורות הבאים.

קניאל מספק גם המלצות מעשיות למבקרים ומבוקרים שיכולים לשמש רבים מאיתנו בחיי היומיום כמו: מהי הדרך להעביר ביקורת נכון, כיצד אפשר לצאת ממנה מחוזקים ולצמוח.

הספר עושה שימוש בכל האמצעים האפשריים על מנת להעניק לקוראים תובנות עבודה באמצעותם הוא/ היא יוכלו להתמודד עם רגשות אשמה. יש בו משלים, אנקדוטות ואף בדיחות – אלה משפרים את חווית הקריאה מאוד, הגם שחלקם לא ממש קשורים לנושא שעל הפרק . קניאל מגדיל לעשות ומפנה אותנו גם ליצירות ספרותיות מהם נוכל לשאוב חיזוק פילוסופי לדברים, כמו למשל לספר של אסימוב "העבר מת".
ישנו גם פרק שהוא מביא לנו ניתוח למצב בו אנשים מוצאים דרך להימנע מאשמה באמצעות הצדקת מעשה פסול. לשם כך הוא מגייס בין היתר את רסקולניקוב מ'החטא ועונשו' בו הלה יוצר תפיסה מוסרית לפיה העולם מחולק לשתי קבוצות: אנשים רגילים ואנשים מיוחדים ונדירים. האנשים הרגילים תפקידם להוליד ילדים, לאכלס את העולם והם מחויבים לציית לחוק. ואילו האנשים הנדירים הם מעל החוק הרגיל, שכן הם אנשי חזון ומצעידים את העולם קדימה. לשם כך הם מוכרחים גם להרוג לפעמים. אולם התיאוריה הזו לא ממש עזרה לו, הוא מתוודה על פשעו ורק עונש שנגזר עליו גואל אותו מייסוריו. ניטשה שהושפע מדוסטויבסקי פיתח את תיאוריית מוסר האדונים מול מוסר עבדים שגם היא מופיעה בספר.

ההתמודדות עם האשמה יכולה להיות אימפולסיבית, אינטואיטיבית ושיטתית.לרוב מנגנוני האשמה אצל האדם הם אוטמטיים ואימפולסיביים. ככל שההתמודדות שיטתית יותר, כך היא יעילה יותר על פי קניאל. כמובן שאת הבסיס לשיטות אפשר למצוא בספר.

הספר עוסק לא מעט במקומה של האשמה בדת. לשם כך, מביא קניאל שפע של חומר מהמקורות כמו התלמוד, משלים למיניהם ומנתח קטעים מהתנ"ך עצמו. בכלל, מבלי להכיר את המחבר, רק מתוך הקריאה היה ברור לי כי קניאל הוא אדם דתי מאמין. כמות החומר הדתי היא רבה מאוד, לרוב הדבר רלוונטי לנושא ומרחיב אופקים, אך לפרקים ניכר כי קניאל נסחף ממש עם ההגות הרליגיוזית, כך שזה כבר גולש לתחומי ההלכה ולא התמודדות עם אשמה.


בגדול הספר מאוד עשיר במידע, תובנות טובות ומידע תיאורתי. המחבר מביא בו את מלוא נסיונו כמטפל וכמרצה. הוא מנסה להביא את הקורא למצוא דרך להפוך את האשמה לכוח מניע (אשמה חיובית). הוא מתאמץ לספק את הכלים הנכונים להתמודדות עם מרכיביה הכוללים גם בושה ונקמה. אולם הספר הוא מאוד תיאורתי וחסרו לי בו מאוד תרגילים פרקטיים ושיטות ממשיות. תובנות והגות הם מאוד מעניינים אבל יכולתם לסייע מוגבלת ולא מתאימה לרבים. אשמה היא רגש קשה ואף מהווה מרכיב מכריע בהפרעות נפשיות רבות כמו OCD או דיכאון למשל. היא יכולה למרר לאדם את החיים ובמקרים קיצוניים גם להביא לפגיעה עצמית. אף ספר אינו יכול להוות תחליף לטיפול פסיכולוגי או קוגניטיבי עבור אדם שנמצא במצוקה נפשית קשה. אולם הוא יכול לשמש כלי עזר לא רע בכל מצב. הוא כתוב היטב, כמעט ואין בו קטעים "יבשים" ובסופו של דבר אנשים רבים יכולים להסתייע בו לעזרה עצמית. ישמש גם מטפלים מקצועיים. ועל זה אפשר לומר דיינו.

אסיים בציטוט מאפיקטטוס (פילוסוף יווני מהאסכולה הסטואית שחי במאה השנייה לספירה):
"מדרכו של כסיל להאשים את זולתו בכשלונו. מי שמתחיל להחכים מאשים את עצמו ומי שמשכיל אינו מאשים איש".


21 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
בת -יה אכן ניכר כי כלבים מבינים כי עשו דבר - מה שלא מוצא חן בעיניי הבעלים ואף מנסים לפצות על כך.אולם, חוששני כי לא מדובר על אותו סוג של רגש שקיים הקרב בני אדם. אבל בהחלט ייתכן שהצדק איתך, אני לא מספיק מתמצא בנושא.
בת-יה (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
pulp fiction, רגש האשמה לא מייחד רק בני אדם. הרגש הזה קיים גם אצל כלבים, בוודאות,
ואולי גם אצל בעלי חיים אחרים, אבל זה לא נבדק.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
בת, יה, תודה. הספר עוסק גם בשאלה הזו לא מעט מתוך מספר מקורות . בעיני,
רגש האשמה מייחד את בני האדם והוא טבוע בנו. יש מאיתנו שיש להם נטייה גדולה יותר לפתח אשמה לעומת אחרים באותן נסיבות.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה, כרמלה. אכן חבל, אך מצד לשני להגנתו של המחבר אפשר לומר כי מדובר במשימה מאוד לא קלה,שכן אשמה היא פרסונלית והיא שואבת את כוחה מתוך מכלול גורמים אישיים יחודיים.

הספר עדיין יכול להועיל מאוד לאנשים שיהיו מעוניינים לקרוא אותו ברצינות ולאמץ מתובנותיו.
בת-יה (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
אני תמיד תהיתי, וממשיכה לתהות - כי עדיין לא הגעתי למסקנה - אם אשמה זה רגש שטבוע בנו,
כמו אהבה או כעס, למשל, או שזה סוג של רגש שבא בעקבות צורך לאלף אותנו.
ומכאן, אשמח לדעת אם הספר עוסק גם בסוגיה זו.
כרמלה (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
נושא מעניין וביקורת איכותית ומרתקת.
תודה פאלפי.

הקניית כלים לתיעול רגשות שליליים, מסוג אשמה, לכוחות בונים במקום כוחות הורסים, נראית לי משימה חשובה מאד. אכן, חבל שאין בספר שיטות ותרגילים פרקטיים, שהיו יכולים לעזור לאנשים רבים.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
חני, תודה רבה. אני שמח מאוד שמצאת עניין בסקירה. בספרים כאלה מתעניין לרוב חוג מצומצם של קוראים וחבל שכך. כי זה נושא שיכול לדבר לרבים.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
דן, תודה רבה. אתה צודק מאוד במה שכתבת.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה עמיחי.
חני (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
רותקתי ממש! הרבה עומק וזרימת כתיבה נפלאה.אשריך שאתה מגיע
לרבדים עמוקים של כל ספר שאתה קורא.
תודה לך♡
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
PULP FICTION ביקורת מרתקת אודות אחד מהכוחות המניעים את האנושות (לא בהכרח קדימה). המנגנון שתיארת אינו קיים רק בדת, כפי שציינת בצדק רב. נעשה בו שימוש אינטנסיבי גם במישורים טוטליטריים מימין ומשמאל ובמידה פחותה גם במשטרים דמוקרטים למחצה.
עמיחי (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
מעניין ומסקרן. סקירה טובה ממש.
תודה רבה על החשיפה. מחבר שרק שמעתי את שמו, אך מעולם לא חשבתי שאקרא.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
דעות זה נושא לגמרי אחר, פרפר. על דעות מדירים גם בחברה החילונית הרבה פעמים.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
פאלפ, אין ספק שאדם החי בקהילה תומכת מרגיש בטוח יותר.
השאלה מה קורה לאותו אדם במקרה שהוא מפתח דעות עצמאיות בתחום שהקהילה רואה אותו כטאבו שאין לערער עליו.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה לך עופר צפריר.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, פרפר צהוב. איננו יכולים לדעת לבטח האם כיום יש יותר בעיות פסיכולוגיות מאשר בעבר, הגם שזה יכול להראות כך. מה שכן ידוע לנו, זה שכיום הרבה יותר לגיטימי לפנות לעזרה, יש זמינות של מטפלים, קיימת מודעות למצוקות נפש והצורך לטפל בהן.


ישנם מרכיבים בדת אשר בהחלט יכולים לגרום לאדם לפתח תסביכים. אבל למען ההגינות אנו לא יכולים להתעלם גם מההיבט המגן של חיים בקהילה דתית, מה שתורם לחיזוק הנפש. מנגד, יש אפשרות שריבוי הפיתויים,חשיפת יתר למניפולציות רגשיות המופעלות על ידי חברות מסחריות, אידיאל יופי קשה להשגה, העידר עוגן מוסרי ברור וגבולות גם הם אחראים להתפתחות הפרעות קשות גם בציבור החילוני.
עופר צפריר (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
מעניין ומרתק.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
Yaelhar, תודה רבה. אני זוכר את הביקורת שלך לספר ההוא, היא גרמה לי לקדם את זה שסקרתי.לאותו מחבר יכולים להיות ספרים שונים באיכותם. גם זה לא מושלם, אבל יש בו תובנות טובות. הוא גם לא ספר ממש מקצועי, לכן גם לא ציפיתי ממנו להיות כזה. לגבי יכולת הכתיבה, אז בעיניי היא בהחלט סבירה לסוג כזה של ספרות ואף עדיפה ומעניינת יותר מכל מיני מחברים שנהוג להלל אותם כיום .
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
סקירה מעניינת.
אין ספק שבדתות המונותיאיסטיות פיתחו את האשמה לדרגת אמנות בשיטת המקל והגזר של גיהנום וגן עדן. בנצרות המציאו את תא הוידוי שבו אפשר למחול לך על חטאיך וביהדות יש את יום כיפור, כאשר שניהם מאפשרים לך לפתוח דף חדש...ולצבור שוב "חטאים" לפעם הבאה.
התפישה המוסרית שונה בין חברה לחברה וכך גם תפישת האשמה והטלתה על עצמך או על זולתך.

נראה שכיום יש הרבה יותר מקרים של בעיות פסיכולוגיות מאשר בעבר, בין אם הן קשורות לאשמה או ללחצים אחרים פנימיים וחיצוניים.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
Sunshine, תודה לך.
אינני יודע אם מדובר בעזרה ראשונה דווקא. בעיני הוא מתאים גם לאלה המתמודדים עם אשמה כרונית.הוא יכול להיות שימושי גם למטפלים או אנשים שמנסים לתמוך באדם קרוב.

yaelhar (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
נהניתי לקרוא את הביקורת המקיפה שלך.
את הספר לא קראתי. מקריאת ספר אחר של הכותב "נפלאות הטיפשות", אני רחוקה מלהתפעל מהידע המועבר באופן בנאלי ומיכולת הכתיבה הלא-מרשימה.
סייג' (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
מסוג הספרים שאני קונה רק למקרה שאני אתמודד עם הנושא הזה.
אפשר לקרוא לזה "ספרי עזרה ראשונה".
טוב לדעת על קיומו.






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ